Werk & Studie alle pijlers

Collega aanspreken?

23-06-2016 22:27 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een beetje in dubio wat ik zal doen.



Vorige week was er iets niet gedaan op het werk. Collega vroeg aan mij of ik de opdracht gedaan had, ik had er niet meer aan gedacht waarop collega nogal pissig deed. Waarop ik zei, dat kan een ander toch ook wel doen? Ik ben hier toch niet alleen (we zijn een team en we moeten samen taken doen).



Vandaag kwam die ander dus verhaal bij mij halen waarom ik haar erbij betrokken had. Collega had het dus doorgebriefd. Nu zit ik te twijfelen. Collega daarop aanspreken of niet. Het betreft iemand die redelijk stiekem en achterbaks is, en ik ondertussen hebben zich veel dingen opgestapeld dat ik het redelijk zat ben dat gezeur achter iemands rug om.





Dus de hamvraag. Aanspreken of niet?
Ik vind jouw gedrag eigenlijk vervelender! Je belooft iets te doen, vervolgens vergeet je dat, je wordt erop aan gesproken en dan is je reactie: 'dat kan Truus toch ook wel doen?'



Irritant, collega's die last hebben van het afschuif-virus!
Goh. Fijn zo'n team. Misschien een keer een teamoverleg over hoe jullie communiceren en hoe taken worden verdeeld? Wel bespreken in elk geval, dit blijft anders dooretteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolily schreef op 23 juni 2016 @ 22:30:

Ik vind jouw gedrag eigenlijk vervelender! Je belooft iets te doen, vervolgens vergeet je dat, je wordt erop aan gesproken en dan is je reactie: 'dat kan Truus toch ook wel doen?'



Irritant, collega's die last hebben van het afschuif-virus!Waar heb ik gezegd dat ik iets beloofd heb?
Alle reacties Link kopieren
Waarom vroeg ze het aan JOU?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:ontbijtkoekje schreef op 23 juni 2016 @ 22:32:

[...]



Waar heb ik gezegd dat ik iets beloofd heb?Dat zeg je inderdaad niet letterlijk! Je geeft aan dat je het vergeten bent.. Als je in eerste instantie niet toegezegd zou hebben dat je het zou doen had je anders gereageerd, toch? Dan had je waarschijnlijk gezegd dat dat niet jouw taak is, en niet dat je het vergeten bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 juni 2016 @ 22:33:

Waarom vroeg ze het aan JOU?Omdat ze blijkbaar vaak de bestelling doet op een bepaalde dag. Wat ik niet wist. Ergens is het dus een soort van miscommunicatie. Ik doe ook weleens die bestelling, maar aangezien we een team zijn, staan op de taken die we hebben niet op naam.
Alle taken op het whiteboard schrijven.

Namen erbij, dus wie doet wat.

In de vakantieperiode de vervangende namen bij de taken schrijven.

Dan is er duidelijkheid.

Probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Ange- schreef op 23 juni 2016 @ 22:39:

Alle taken op het whiteboard schrijven.

Namen erbij, dus wie doet wat.

In de vakantieperiode de vervangende namen bij de taken schrijven.

Dan is er duidelijkheid.

Probleem opgelost.Ja, handig. Aangezien de communicatie niet goed verloopt...
Alle reacties Link kopieren
Niet aanspreken, maar afspreken. Welke taken doet zij (en anderen ) die niet kunnen blijven liggen als ze er niet zijn. Duidelijk afspreken anders krijg je een soort gebeurtenis zoals in het verhaal over het zout in de soep
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:lolily schreef op 23 juni 2016 @ 22:30:

Ik vind jouw gedrag eigenlijk vervelender! Je belooft iets te doen, vervolgens vergeet je dat, je wordt erop aan gesproken en dan is je reactie: 'dat kan Truus toch ook wel doen?'



Irritant, collega's die last hebben van het afschuif-virus!



Dit.



Dan zeg je "Ja joh, helemaal vergeten, zal het gelijk doen". Collega's met het afschuifvirus hebben doorgaans veel last van managers met het contracten-voor-bepaalde-tijd-virus, dus eigenlijk regelt zich dat doorgaans vanzelf.
O.k. een ander (waargebeurd) voorbeeld.

Een team van vijf secretaresses. Altijd gedoe met wie doet wat. Omdat de taken niet op naam staan.

Er is een jaar geleden een dure externe coach ingehuurd om afspraken te maken.

De afspraak is als volgt.

Elke dag van de week is er een 'first lady'. Die is dan verantwoordelijk voor bestellingen, post, mensen van de receptie ophalen, enz.

Het werkt daar prima.



Ik zou echt moe worden in jouw werkomgeving.
Alle reacties Link kopieren
Als je een team bent en iemand vraagt jou iets over de taken van het team, dan ben jij toch gewoon verantwoordelijk? Dan kun je toch niet zeggen dat het aan iemand anders ligt? Jij bent aanspreekpunt van dat team.



Als mij man en ik samen een nieuwe auto bestellen, en de garage vraagt mij waarom het geld nog niet op hun rekening staat, dan kan ik zeggen:

- sorry vergeten, ik maak het in orde

- oh daar was ik me niet van bewust maar ik check even bij mijn man en we zorgen dat het in orde komt.



Maar toch niet:

Ja,,dat had mijn man toch wel kunnen doen?!?
Hoezo ben je een team als iedereen maar wat doet en niet met elkaar afstemt wie wat wanneer doet? Dat is toch niet samenwerken?
quote:ontbijtkoekje schreef op 23 juni 2016 @ 22:35:

[...]



Omdat ze blijkbaar vaak de bestelling doet op een bepaalde dag. Wat ik niet wist. Ergens is het dus een soort van miscommunicatie. Ik doe ook weleens die bestelling, maar aangezien we een team zijn, staan op de taken die we hebben niet op naam.Binnen een team kun je ook taken hebben. Lijkt me zelfs uiterst handig, vooral als ik lees hoe het bij jullie loopt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolily schreef op 23 juni 2016 @ 22:30:

Ik vind jouw gedrag eigenlijk vervelender! Je belooft iets te doen, vervolgens vergeet je dat, je wordt erop aan gesproken en dan is je reactie: 'dat kan Truus toch ook wel doen?'



Irritant, collega's die last hebben van het afschuif-virus!+ 1 jij vergeet wat. Terecht dat jij er op aangesproken wordt.
Goh, het is al 25 jaar geleden maar weet nog hoe dat ooit bij mijn bedrijf ging. Afdeling, vier mensen, dagekijkse taken, wekelijkse taken, en taken met ruimere termijnen. De dagelijkse en wekelijkse taken waren vooral saai, en rouleerden. Dus elke vier weken deed iedereen de taak 'bestellen' met alle aanverwante taken. Stond in een soort planner, niemand die zich kon vergissen. De taken met ruimere termijn waren dan weer persoonlijk en hoefden in vakanties ook niet te worden overgedragen. Werkte echt prima!
In een team ben je allemaal verantwoordelijk. Niet niemand, omdat een ander het wel kon doen. Als iedereen dat zegt gebeurt er niks.
quote:fietsie schreef op 23 juni 2016 @ 23:29:

Goh, het is al 25 jaar geleden maar weet nog hoe dat ooit bij mijn bedrijf ging. Afdeling, vier mensen, dagekijkse taken, wekelijkse taken, en taken met ruimere termijnen. De dagelijkse en wekelijkse taken waren vooral saai, en rouleerden. Dus elke vier weken deed iedereen de taak 'bestellen' met alle aanverwante taken. Stond in een soort planner, niemand die zich kon vergissen. De taken met ruimere termijn waren dan weer persoonlijk en hoefden in vakanties ook niet te worden overgedragen. Werkte echt prima!Je hebt geen idee hoe tijden veranderen.
quote:tampontouwtje schreef op 24 juni 2016 @ 00:50:

[...]





Je hebt geen idee hoe tijden veranderen.Jawel hoor, niet alles van vroegeris per definitie achterhaald.
quote:-Ange- schreef op 23 juni 2016 @ 22:53:

O.k. een ander (waargebeurd) voorbeeld.

Een team van vijf secretaresses. Altijd gedoe met wie doet wat. Omdat de taken niet op naam staan.

Er is een jaar geleden een dure externe coach ingehuurd om afspraken te maken.

De afspraak is als volgt.

Elke dag van de week is er een 'first lady'. Die is dan verantwoordelijk voor bestellingen, post, mensen van de receptie ophalen, enz.

Het werkt daar prima.



Ik zou echt moe worden in jouw werkomgeving. wahaaa.. first lady.. en deze oplossing kregen ze zelf niet bedacht?? Opperbitch bedoel je.
Bizar dat mensen die in hun priveleven van alles kunnen regelen en organiseren veranderen zodra ze op hun werk in een team opereren. Vaak gaat het heel goed en versterken de teamleden elkaar, maar vaak ook resulteert het erin dat de teamleden allemaal vinden dat iemand anders het moet doen. Als zij maar vooral zelf het minste hoeven te doen. En zeker niet de kuttaken. Want dat moet die ene maar doen die er het laatste is bijgekomen. Of het jongste is. Of de dikste kont heeft. Of wat voor kulreden dan ook.
quote:sandra1905 schreef op 24 juni 2016 @ 06:48:

Bizar dat mensen die in hun priveleven van alles kunnen regelen en organiseren veranderen zodra ze op hun werk in een team opereren. Vaak gaat het heel goed en versterken de teamleden elkaar, maar vaak ook resulteert het erin dat de teamleden allemaal vinden dat iemand anders het moet doen. Als zij maar vooral zelf het minste hoeven te doen. En zeker niet de kuttaken. Want dat moet die ene maar doen die er het laatste is bijgekomen. Of het jongste is. Of de dikste kont heeft. Of wat voor kulreden dan ook.+1
Ik zou jou er als collega zeker op aanspreken.



Dat was toch de vraag?
Alle reacties Link kopieren
quote:lolily schreef op 23 juni 2016 @ 22:30:

Ik vind jouw gedrag eigenlijk vervelender! Je belooft iets te doen, vervolgens vergeet je dat, je wordt erop aan gesproken en dan is je reactie: 'dat kan Truus toch ook wel doen?'



Irritant, collega's die last hebben van het afschuif-virus!

Eens. Die collega ging ervan uit Ontbijtkoekje die taak ging uitvoeren, maar zij deed dat niet. Terecht dat hij haar erop aanspreekt. Of het terecht is, dat hij pissig is hangt af in hoeverre hij er last van heeft dat die taak niet gedaan is, maar recht van spreken heeft hij wel.



Als ik in een team zit, en iemand vraagt aan mij om iets te doen, zorg ik ervoor dat ik het niet vergeet. Ik hou een tabel bij van taken die ik doe en wanneer de deadline is. Iemand anders is er niet verantwoordelijk voor dat die taak uitgevoerd wordt. De enige die verantwoordelijk is, ben ik zelf, of - ingeval van dit topic - Ontbijtkoekje zelf.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven