Werk & Studie alle pijlers

Collega is een etterbak

16-11-2013 00:09 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 6 maanden een nieuwe collega erbij en ze zit echt ontzettend te zieken de laatste paar maanden. Alsof ze mij weg wilt hebben terwijl ik daar al veel langer dan haar werk. Ze probeert onder andere wlmij werk afhandig te maken (wat haar ook een paar keer is gelukt), over mij roddelen met collegas, slijmen bij de baas en daarna mij ermee soort van jaloers maken, lullige opmerkingen maken over mij etc. Ik ben iemand die best wel gevoelig is en slecht met zulke situaties om kan gaan, maar ik laat het niet merken op mijn werk. Als ik eenmaal thuis ben komt het allemaal eruit dan kan ik wel janken en voel ik me heel ellendig. Ik ga hierdoor ook elke dag met tegenzin naar mijn werk. Mijn andere collegas denken dat ze gewoon een aardige jongedame is, omdat ze schattig eruit ziet en met hen heel zoet omgaat, alleen aan mij laat ze haar andere kant zien. Heel soms maakt ze ook opmerkingen waar collegas bij zijn maar het pesten doet ze best wel op een kinderlijke manier waardoor collegas het niet snel als pesten zien maar dat is het wel. Ik ondervind er erg veel last van en overweeg zelfs om ontslag te nemen als het zo doorgaat. Wat zou jij doen? Ik ben hier erg verdrietig van en weet het even niet meer.
Ik kan me niet voorstellen dat je alleen op je werk zoveel last van sommige mensen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je kunt toch maar beter leren ermee om te gaan. Overal in het leven (en dus ook op je werk) komt je mensen tegen die wel aardig of minder aardig zijn. Dat kun je niet uit de weg gaan. Dat jij niet voor jezelf opkomt, vind je baas misschien zelfs wel een minpunt van je.



Die lullige opmerkingen negeer je gewoon. Sorry, zei je wat, ik heb het niet gehoord. Als ze probeert jouw taken naar zich toe te trekken, zeg je gewoon dat het nu eenmaal jóuw taken zijn en dat ze maar met de baas moet gaan praten als ze vindt dat de werkverdeling anders moet en dat ze tot die tijd van je taken heeft af te blijven. En als je baas dan alsnog die taken aan haar geeft, hem/haar direct vragen waarom: hoezo geef je mijn taken nu aan haar? Ben je ontevreden over me of over de manier waarop ik mijn werk doe, of speelt er iets anders? Gewoon de koe bij de horens vatten en je niet als machteloos slachtoffer opstellen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Beetje zelfverzekerder en assertiever worden, banen met "alleen -leuke-collega" garanties zijn er niet!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bitchy terug doen.
.
Alle reacties Link kopieren
Oke.. Zie dit als een leermoment voor jezelf..



Ondanks dat zij een heks is, ben jij het probleem omdat jij er niet mee om kan gaan..



Leer om assertiever te worden, zelfverzekerder te worden en je dingen dus niet meer aan te trekken..



Ga hier boeken over lezen, desnoods naar een psycholoog maar neem absoluut geen ontslag..

Maak jezelf weerbaar.
Zou het misschien kunnen dat jij een beetje overgevoelig reageert op haar en daardoor alles dat ze doet als pesten ziet?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik moet inderdaad assertiever worden en me niet laten intimideren door haar. Het is ook niet zo dat ik helemaal niks terug zeg hoor, maar ik ben eerder geneigd om heel agressief te reageren. Ik wil haar de hersens inslaan wanneer ze bezig is om mij te zieken of verrot schelden, maar ik moet leren om haar te negeren of desnoods zelf ook wat kattiger te worden. Ze pest ook op een achterbakse schijnheilige manier waardoor ik nog erger van slag raak, want wat doe je daar tegen? Ik vind dit heel moeilijk hoor.
Scheldt ze je echt verrot? Hoe gebeurt dat dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 16 november 2013 @ 00:24:

Zou het misschien kunnen dat jij een beetje overgevoelig reageert op haar en daardoor alles dat ze doet als pesten ziet?Het zou kunnen dat ik overgevoelig reageer op haar, maar ze is wel doelbewust bezig met pesten. Ze heeft het ook vaak met collegas over mij en dan moet ik weer via via horen wat ze gezegd heeft. Ik word er doodmoe van en wil gewoon met rust gelaten worden op het werk.
Alle reacties Link kopieren
Laat het dan ook met rust. Iemand die kwaad spreekt en wil graaft uiteindelijk echt haar eigen graf. Meld aan de collega's die jou op de hoogte brengen van wat zij zou hebben gezegd, dat je niet geïnteresseerd bent in roddels.



Tracht je niet te verdedigen en voel je niet aangevallen. Er is niets aan de hand behalve dat één persoon kwaad spreekt over jou. En als jij daar dus niets mee doet, je werk naar behoren doet en verder weinig van haar gedrag vindt/zegt dan blijven uiteindelijk alleen zij en haar kwaadsprekerij dus over.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 16 november 2013 @ 00:58:

Scheldt ze je echt verrot? Hoe gebeurt dat dan?Oh, nee! Ze scheldt mij niet verrot hoor. Ik bedoelde te zeggen, dat ik haar wel verrot zou willen schelden wanneer ze zo bezig is. Haar manier van uitdagen en mij onder de huid zitten vind ik echt bloedirritant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 16 november 2013 @ 01:09:

Laat het dan ook met rust. Iemand die kwaad spreekt en wil graaft uiteindelijk echt haar eigen graf. Meld aan de collega's die jou op de hoogte brengen van wat zij zou hebben gezegd, dat je niet geïnteresseerd bent in roddels.



Tracht je niet te verdedigen en voel je niet aangevallen. Er is niets aan de hand behalve dat één persoon kwaad spreekt over jou. En als jij daar dus niets mee doet, je werk naar behoren doet en verder weinig van haar gedrag vindt/zegt dan blijven uiteindelijk alleen zij en haar kwaadsprekerij dus over.Ik kan dus maar beter helemaal niet ertegen ingaan? Dat ze collegas erbij betrekt vind ik nog het ergst. Ik kon altijd best goed met mijn collegas overweg, maar ze heeft een manier met mensen tegen mij opzetten. Sommige collegas kijken mij nu ook raar aan. Echt een naar mens. Gelukkig zijn er nog een aantal collegas die zich afzijdig houden van roddels en waarmee ik nog af en toe leuk een babbeltje kan maken, anders zou ik het helemaal niet meer trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel. Je staat niet stevig in je schoenen. Toch helpt het als rechtop je kantoor binnen komt lopen. Net doen of het jou totaal niet interesseert wat ze over je zegt. Werk terug pakken en bv zeggen, dat kan jij niet aan, het geeft je moed. Laat je niet kisten. Vertel haar als je merkt dat ze over je lult, dan zeg je: je kunt beter over me lullen dan van me vreten. Daarna loop je naar de w.c. en blaas je lekker even uit. Je kijkt in de spiegel en denkt: zo aan het werk. Met opgeheven hoofd ga jij weer lekker aan het werk.



Succes.
En bedenk dat er wellicht iets schuilt achter haar gedrag: eigen onzekerheid of eigen falen in werk. Soms hebben mensen dan de neiging om zich te overschreeuwen en te roddelen etc.



Wij hebben ook zo'n dame op het werk: bijt iedereen toe, is fel en loopt rond of is ze de beste maar ondertussen laat zij best veel steken vallen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met eerder advies. Je hebt inderdaad binnen ieder bedrijf wel zo iemand. Ze voelen haarfijn aan wie er gevoelig voor is en ze haalt waarschijnlijk niet genoeg voldoening uit haar leven waardoor ze dit nodig heeft om zich beter te voelen (over zichzelf) Wanneer ik zo iemand tref heb ik tegenwoordig eerder medelijden dan dat het me treft maar heb ook wel eens in die situatie gezeten toen ik ergens nog niet zo lang werkte.

Ik denk dat mijn andere naaste collega's vooral opgelucht waren dat de focus op een nieuw persoon lag want als ik goed ging kijken deed ze het bij iedereen wel. Punt is dat ik het niet pikte en dat was ze niet gewend want iedereen ging altijd meteen voor haar lopen rennen. Hoe je het ook aangeeft, wees duidelijk en ga dan verder met je werk en dag. Maak duidelijk dat je wat ze doet en zegt tijdverspilling vindt en dat je haar goedkeuring helemaal niet nodig heb. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Toch even ook een reactie van begrip. Ben ook een gevoelig iemand en moet er niet aan denken dat ik op het werk gepest zou worden. Maar inderdaad.....assertiever worden is denk ik in jouw geval het toverwoord, ben je bewust van JOUW kwaliteiten. Succes! &
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
Wat Trotter zegt. Je noemt allerlei dingen die vatbaar zijn voor interpretatie. Zo maak je het wellicht veel groter in je hoofd dan het in werkelijkheid is. Waarom word je er zo kwaad van? Wie is zij? Ga werken aan je eigenwaarde, dan zie je haar niet eens meer staan.
Alle reacties Link kopieren
Zulke types heb je overal. Het beste kun je daar echt mee om leren gaan, want je bijft ze tegenkomen. Een assertiviteitstraining volgen?
Als jij de enige bent die zich gepest voelt, reageer je wellicht overgevoelig en/of kom je niet zelfverzekerd genoeg over. Werk aan jezelf en je eigen karakter.
Alle reacties Link kopieren
quote:krullebolletjee schreef op 16 november 2013 @ 00:09:

Ze probeert onder andere wlmij werk afhandig te maken (wat haar ook een paar keer is gelukt), Dit begrijp ik niet helemaal. Ze probeert jou werk afhandig te maken? Daarmee helpt ze jou dan toch gewoon?
Alle reacties Link kopieren
Is ze op jouw baan uit ofzo?

Waarom zou ze met speciaal jou rivaliseren?

Het kan liggen aan jouw onzekerheid, maar misschien is er iets anders dat op de achtergrond speelt?
Alle reacties Link kopieren
O ja, en kattig terugdoen is zeker niet assertief. Integendeel. Daarmee bevestig je straks alleen maar haar geroddel, gaan je collega's denken: jeetje, ze is inderdaad niet erg aardig, zoals ... (naam van je nieuwe collega) al zei..



Blijf dus gewoon vriendelijk maar laat niet over je heen lopen. Dit kun je op een heel rustige en vriendelijke manier duidelijk maken. Dat dwingt veel meer respect af.

Als je dit moeilijk vindt, doe het dan in vraagvorm. Vraag bij alles wat zij doet of zegt en wat bij jou onaardig overkomt, aan haar waarom zij dat doet of zegt. Als zij daarop antwoord, dan kun je daarop vaak wat beter en gerichter reageren. Dat kan erg verhelderend zijn, want soms is het antwoord heel anders dan je gedacht had. Had zij het misschien wel helemaal niet zo slecht met je voor en was het meer je eigen interpretatie/ overgevoeligheid geworden.



Ik haal hieronder het voorbeeld van het werk afhandig maken even aan.

Jij hebt dus het gevoel dat zij jou werk afhandig maakt.



Jij (op het moment dat je haar dat ziet doen): waarom doe de dat, dat is toch mijn werk?

Zij (bijvoorbeeld): ach, ik heb toch tijd over en dacht; laat ik jou helpen door dit alvast te doen.

Jij: oke, wat fijn, nou dankjewel!



In het andere geval

Jij: waarom doe jij dat, dat is toch mijn werk?

Zij (bijvoorbeeld): ach, ik dacht: laat ik jou eens een hak zetten en dit van jou afpakken.

Jij: waarom wil jij mij een hak zetten?

Zij: omdat ik jou niet mag.

Jij: oke, dat is dan jammer, maar dat is mijn werk en ik maak dat liever zelf af.



Ook klaar en duidelijk.

Zo doe je dat dus. Niks om bang voor te zijn.
quote:krullebolletjee schreef op 16 november 2013 @ 01:02:

[...]



Het zou kunnen dat ik overgevoelig reageer op haar, maar ze is wel doelbewust bezig met pesten. Ze heeft het ook vaak met collegas over mij en dan moet ik weer via via horen wat ze gezegd heeft. Ik word er doodmoe van en wil gewoon met rust gelaten worden op het werk.



En je zegt net dat alle collega's denken dat je leuk en lief en schattig is. Lijkt me niet dat ze dat denken als ze continu over je lult.

Maar geef eens een concreet voorbeeld van pesten?
+1 voor jools241

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven