Werk & Studie alle pijlers

Collega verpest wat ik heb opgebouwd

26-04-2017 17:39 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben benieuwd naar jullie mening nog over het volgende.

Een nieuwe collega heeft een taak van mij overgenomen, het gaat om het bijhouden van bepaalde gegevens. Ik heb die taak een aantal jaar gedaan en heb ik die jaren een in mijn ogen mooie set gegevens opgebouwd.

De taak ligt inmiddels ongeveer een hal jaar volledig bij de collega. Probleem is hij fouten maakt bij het bijhouden van de gegevens (objectief aan te tonen).De gegevens gaan ook extern en dit straalt dus uit op de organisatie.

Met collega heb ik dit besproken. Diegene herkende het punt niet en verweet mij perfectionisme. Dit was niet zo'n fijn gesprek.

Ik heb het punt daarna aangekaart bij mijn baas. Die heeft teruggeven dat ik collega kan aanspreken op kwaliteit. En dat was het.

Ik had besloten om mijn handen ervan af te trekken en het het laten gaan. Ik word namelijk woedend als ik er alleen al aan denk en daar schrik ik zelf van. Daarom besloten om afstand te nemen.

Concreet punt id dat er nu verzoek van betreffende collega aan een groepje collega's (onder wie mij) om input te geven op taak en mee te denken hoe in toekomst verbeteringen door te voeren. Gezien onze eerdere interacties denk ik dat hij mijn bijdrage niet zal waarderen.

Zal ik tich deelnemen of zal ik collega en zijn project blijven ontlopen?
Alle reacties Link kopieren
Het verzoek om verbetering in te voeren komt van hem? Reply to all en nogmaals zeer zakelijk per mail benoemen hoe het anders kan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ontlopen zou onprofessioneel zijn. Ga gewoon de confrontatie aan, leg uit hoe het beter kan, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Daarna laten gaan want het is zijn werk en zijn verantwoordelijkheid en door de reply to all is de hele groep is op de hoogte hoe het beter kan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar niet aan deelnemen. Elegant afslaan met als reden dat het juist goed is als er een nieuw groepje mensen met een frisse blik naar kijkt.



NB ik snap dat je baalt maar je hebt het aangegeven en als het blijkbaar niemand anders boeit dat er fouten in zitten: prima dan. Mocht er ooit iemand wat van zeggen, dan zou ik zeggen dat jij dat ook opgemerkt hebt maar dat die taak niet meer bij jou ligt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hebben jullie allebei een andere standaard van hoe de taak goed verbracht moet worden.

Nu vraagt die betreffende collega onder andere aan jou om feedback.

Probeer het eens om het op een niet aanvallende manier te brengen?

Dus geef tips, meer dan dat kun je niet doen. Je hebt het immers al aangegeven aan je baas.

Een goede collega waardeert feedback altijd. En anders, heb je in ieder geval je best gedaan.
Ik zou antwoorden dat je jouw input al gegeven hebt en het daarbij laten. Het is niet langer jouw taak en je hebt al aangegevenwat er mis gaat, dan is het klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Haley schreef op 26 april 2017 @ 17:43:





NB ik snap dat je baalt maar je hebt het aangegeven en als het blijkbaar niemand anders boeit dat er fouten in zitten: prima dan. Mocht er ooit iemand wat van zeggen, dan zou ik zeggen dat jij dat ook opgemerkt hebt maar dat die taak niet meer bij jou ligt.Vandaar dus wel per mail nogmaals benoemen. Mail ligt vast en in dit geval stuurt TO de mail naar meerderen, de gesprekken met betreffende collega en LG liggen dus niet vast.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
En ik word altijd wat geïrriteerd als iemand op zo'n moment de "perfectionisme"-kaart trekt (gebeurt mij ook nog wel eens namelijk). Hoge kwaliteit van werk belangrijk vinden is NIET hetzelfde als perfectionisme.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 26 april 2017 @ 17:45:

[...]



Vandaar dus wel per mail nogmaals benoemen. Mail ligt vast en in dit geval naar meerderen, de gesprekken met betreffende collega en LG dus niet.Je hebt gelijk! En TO: je woorden natuurlijk professioneel, vriendelijk & behulpzaam kiezen zodat jij nooit als de zure verwijter kan worden gezien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Haley schreef op 26 april 2017 @ 17:48:

[...]





Je hebt gelijk! En TO: je woorden natuurlijk professioneel, vriendelijk & behulpzaam kiezen zodat jij nooit als de zure verwijter kan worden gezien.

Vriendelijk, zakelijk en correct.



Altijd.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Je baas vond het blijkbaar geen grote fouten en maakt zich niet druk dus is er niet een kleine kans dat jij inderdaad te perfectionistisch bent? Je kan nogmaals je input geven en het daarbij laten. Het is niet meer aan jou.
Er is wel een verschil tussen perfectionisme en het maken van fouten. Hoe kan hij aantoonbare fouten onder (gebrek aan) perfectionisme scharen?

Vindt hij dat er fouten gemaakt mogen worden?
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 26 april 2017 @ 17:44:

Ik zou antwoorden dat je jouw input al gegeven hebt en het daarbij laten. Het is niet langer jouw taak en je hebt al aangegevenwat er mis gaat, dan is het klaar.Dat lijkt mij de perfecte, keurige, respectvolle oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Als niemand merkt dat er al maanden fouten zitten in de rapportage, zal het zo erg wel niet zijn lijkt mij?



Of hanteren jullie beiden een andere definitie van het begrip 'fouten'?
Alle reacties Link kopieren
Mmm ik kan misschien idd per mail aangeven wat ik ervan vind (zakelijk) met cc naar rest. En afmelden voor bijeenkomst doe ik denk ik sowieso.Want kost me teveel energie.

Balen alleen dat ik dan nog wel serieus inhoudelijk naar zijn voorstel moet kijken. Bah. Maar ja dat is dan zo.

Zolang we het niet over die taak hebben kan ik het best met hem vinden. Dat wil ik ook zo houden.
Alle reacties Link kopieren
Wb hoge eisen: ik ben idd wel kritisch en kan er niet goed tegen als iemand in mijn ogen laks of dom doet. Dat is wel een verbeterpunt voor mezelf. Wat meer mildheid naar anderen. En zo perfect ben ik zelf natuurlijk ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vivavivi schreef op 26 april 2017 @ 18:06:

Wb hoge eisen: ik ben idd wel kritisch en kan er niet goed tegen als iemand in mijn ogen laks of dom doet. Dat is wel een verbeterpunt voor mezelf. Wat meer mildheid naar anderen. En zo perfect ben ik zelf natuurlijk ook niet.

Dat kan.



In dit geval gaat het om geld lijkt me? Vriendelijk en collegiaal op papier vastleggen dat je een oplossing/verbetering hebt aangeboden en daarna loslaten.Het gaat er namelijk niet om dat het jouw werk was en/of dat jij het beter zou kunnen of niet (ook al vind jij dat zelf wel). Het gaat er uiteindelijk gewoon om dat er data/geld verloren gaat en in een professionele werkcultuur staat voorkomen voorop.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vivavivi schreef op 26 april 2017 @ 18:06:

Wb hoge eisen: ik ben idd wel kritisch en kan er niet goed tegen als iemand in mijn ogen laks of dom doet. Dat is wel een verbeterpunt voor mezelf. Wat meer mildheid naar anderen. En zo perfect ben ik zelf natuurlijk ook niet.



Ik herken dit zo. En het is toch gruwelijk dat dat dan een verbeterpunt voor jou is? Krijg ik ook altijd te horen. Blijkbaar is het ons verbeterpunt om te accepteren dat anderen laks zijn, het wel prima vinden, aangetoonde fouten niet de moeite waard vinden om te verbeteren (zich half voorbereiden op een overleg, zich niet aan deadlines houden, lage kwaliteit werk leveren etc etc).



Maar goed, misschien is dat een topic op zich.
Alle reacties Link kopieren
Die taak neemt een collega al een halfjaar over. Ieder heeft zn eigen manier van werken, snap niet goed dat je je nog steeds zo druk om maakt. Laat het gewoon gaan, het is de verantwoordelijkheid van je collega nu. Je hebt er echt alleen jezelf mee. Vind het persoonlijk nogal kinderachtig om een mail op te stellen met de rest in cc.

Inderdaad alleen een mail sturen naar collega dat je al input hebt gegeven en het daarbij laten. Echt, laat het los.
reply to all vind ik zo overdreven. de rest zit echt niet op de input/feedback op 1 collega te wachten.



Ik zou ook aangeven dat ik al eerder mijn feedback gegeven heb ( nl op die en die datum ) en dat je het nu goed vind dat er een nieuwe groep mensen naar kijkt ( wat hierboven ook al wordt aangegeven ).
Ik vind je reactie overdreven. Kennelijk is het niet zo belangrijk, anders zou je leidinggevende wel optreden. Het is jouw verantwoordelijkheid niet meer, dus het heeft geen zin om zo boos te zijn. Dat kost je alleen maar energie.



Ligt er niet iets anders onder? Waarom raakt dit je zo?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je input en feedback toch al eerder aangekaart, ik zou daarnaar verwijzen in mijn reactie.
Misschien heeft je collega andere prioriteiten, vindt hij het hele invoersysteem niks/verouderd/nutteloos en is het voor hem minder belangrijk dan het voor jou was, al dan niet gestuurd door lg.



Misschien heeft hij wel juist ideeën over hoe het efficiënter/sneller/geautomatiseerder kan, in plaats van hetzelfde als jij het altijd deed maar dan met minder fouten.



Het is jouw werk niet meer. Laat hem dan. Mijn collega's werken ook op hun manier en niet op de mijne. Ook al is de mijne natuurlijk de enige juiste . Leef ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven