Werk & Studie alle pijlers

Collega's met territoriumdrang

11-12-2013 18:17 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,



Sinds vier maanden werk ik in nieuwe omgeving met veel collega's die wat ouder zijn dan mij (26 jaar). Ze hebben nogal last van territoriumdrang om het zo maar te zeggen. We werken als team en moeten indien nodig bij elkaar bijspringen. Als nieuweling was het de bedoeling dat ik een aantal taken zou overnemen van anderen. Helaas lukt dit niet heel erg, collega's werken mij niet (goed) in en accepteren maar weinig hulp.



Nu ben in het begin onbewust te eager geweest omdat ik heel enthousiast was en mijzelf wou bewijzen. Maar de collega's zijn ook niet gecharmeerd van het aantal toezeggingen wat ik doe richting de buitenwereld (heb ze nog steeds naar alle tevredenheid van derden gerealiseerd (ruim) binnen de gestelde termijnen) of hoe snel ik dingen op pik. Volgens hun kost het een jaar voordat je alles weet. Dat klopt met bepaalde dingen, maar ik denk dat ik toch wel 60 - 80% qua inhoudelijk nu ken en volledig kan meedraaien. Op sommige vlakken streef ik mijn collega's qua inhoudelijke kennis al voorbij. Natuurlijk weet ik nog niet hoe alle hazen lopen, maar daar vraag ik ook meestal voor een overleg of project advies over aan een collega (niet dat je het krijgt).



Ik zit met twee dilemma's:

-Hoe krijg ik deze houding gewijzigd?

-Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wel mag deelnemen aan externe overleggen? (achtergrond, nu kan ik nog zeggen ik ben nieuw en weet nog niet alles, over een 2 a 3 maanden niet meer)



Noot: mijn baas gaat uit van zelfsturende teams en zegt dat ik mij moet aanpassen omdat een persoon makkelijker is dan een stuk of vijf. Ben ik met hem eens maar na 4 maanden proberen ben ik een beetje aan het eind van mijn latijn qua proberen en ideeën om mij aan te passen.



Heeft iemand hier wijze raad?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een andere baan zoeken. Juist in dit soort situaties hoort m.i. een groepshoofd in te grijpen en uit te leggen wat de bedoeling is.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 18:17:

Nu ben in het begin onbewust te eager geweest omdat ik heel enthousiast was en mijzelf wou bewijzen. Maar de collega's zijn ook niet gecharmeerd van het aantal toezeggingen wat ik doe richting de buitenwereld (heb ze nog steeds naar alle tevredenheid van derden gerealiseerd (ruim) binnen de gestelde termijnen) of hoe snel ik dingen op pik. Volgens hun kost het een jaar voordat je alles weet. Dat klopt met bepaalde dingen, maar ik denk dat ik toch wel 60 - 80% qua inhoudelijk nu ken en volledig kan meedraaien. Op sommige vlakken streef ik mijn collega's qua inhoudelijke kennis al voorbij. Deze houding van je zou je nog weleens de kop kunnen gaan kosten daar. Je bent daar nieuw, en zo moet je je ook gedragen. Zij geven je de tijd, en die tijd moet je nemen. Je bent daar aangenomen voor een bepaalde functie en het is niet de bedoeling dat je jouw collega's voorbij gaat streven. Dit is gewoon niet handig voor de sociale acceptatie. Je moet je aanpassen aan de bedrijfscultuur, nu steek jij je nek er boven uit. Dit is nogmaals niet handig, dit zullen je collega's je vast niet in dank afnemen. Het zou mij niet verbazen dat op deze manier je contract tzt niet verlengd gaat worden.
Karen, ik lees je verhaal en om heel eerlijk te zijn zegt mijn gevoel mij dat enerzijds je collega's wellicht territoriumdrift hebben, anderzijds dat jij een houding hebt die zorgt voor nekharen die overeind gaan staan.



Wanneer de wijze waarop je je 2e alinea schrijft de wijze is waarop je in de organisatie rondloopt vermoed ik dat het gezegde....de toon zet de muziek en de term......gunfactor door jou eens wat verder uitgekristalliseerd mogen worden.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Als de oude garde niet wil en de lg neemt geen duidelijke stelling dan is het als Don Quichote. Ik zit in hetzelfde schuitje. Enthousasmeren, bespreekbaar maken, negeren, het werkt allemaal niet. Ik was ih begin ook eager etc. Vergeefse moeite, ben ook ah kijken voor wat anders. Sorry geen leuk nieuws wel realisme.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je verhaal niet heel goed geloof ik.

Maar wat ik eruit op maak is dat jij degene bent met territorium drang, kan dat?

Sowieso kun je functieomschrijving opvragen als je niet weet wat er van je verwacht wordt.

Die externe overleggen komen wel, je kan beter eerst wat op de achtergrond zijn en later pieken denk ik. Hardlopers zijn vaak doodlopers, in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
Ben je soms wat te veel bezig met het proberen?



Het lijkt mij toe dat je juist doordat je zo graag van alles wilde doen, je jouw collega's daarmee geïrriteerd hebt en dat ze, als reactie, je niet in hun buurt velen.



Ik kan er nl. niet tegen als collega's in mijn nek staan te hijgen omdat ze niet kunnen wachten om mijn werk te doen of over te nemen. Hier krijg ik inderdaad teritoriumdrang van.



Op sommige vlakken streef ik mijn collega's qua inhoudelijke kennis al voorbij.

Is dit echt zo, of denk je dit? Je komt op mij over als een overenthousiaste jonge hond die het allemaal heel goed weet, of denkt te weten. En ook hier geldt: de meesten hebben niet zo veel op met nieuwelingen die het denken te weten, of nog erger, betweterig zijn en je even vertellen hoe het moet. Ik zeg niet dat dit voor jou geldt, maar denk eerlijk na over genoemde dingen.



En waarom zou iedereen zich aan moeten passen aan jou?
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om zo'n eerlijke reacties te krijgen. Ik geef ook toe dat ik voor een (groot) deel debet aan de situatie ben.



Maar ik heb begin heb ik vaak gevraagd of collega's een half uur of uur hadden om dingen uit te leggen. Echter daar kreeg ik altijd 0 op mijn rekest. Dit heeft ongeveer 2 maanden geduurd. Dus ben ik maar veel gaan lezen en na 3 maanden met mensen van buiten de afdeling gaan kennismaken om een beeld van de organisatie te krijgen en meer kennis van de inhoud van de werkzaamheden.



Als ik nooit wat kan oppakken, kan ook niks leren. De andere teamleden werken gemiddeld 20 jaar voor deze organisatie, dus ik vind het lastig om in te schatten of het echt een jaar kost. Ik denk wel qua hoe de hazen lopen, maar qua inhoud kan ik mij daar wat minder bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Qua takenpakket: het team bestond uit 3 personen, daar zijn twee nieuwe aangenomen omdat de drie het werk niet aankonden. (andere nieuwe college is ziek uitgevallen inmiddels)

Wat ik over moest nemen was in overleg; ik heb niet een volledig eigen takenpakket daardoor.



Qua inhoudelijke kennis: op sommige punten heb ik minder kennis, op andere punten meer. Dit blijkt uit dat ik collega's dingen moet uitleggen. En dat ik vragen stel waarop collega's het antwoord niet kunnen of willen geven.
Alle reacties Link kopieren
Karen, je begrijpt het denk ik niet. Het maakt namelijk niet uit, ook al heb je honderd keer gelijk. Het gaat om de houding.
Alle reacties Link kopieren
Vaak is het zo dat als jij wat minder hard aan de mensen probeert te trekken, je dan merkt dat ze dan wel tijd voor je hebben.



Maar er is al een en ander scheef gegaan, en dit kost tijd om het recht te trekken. Ik kan me trouwens voorstellen dat het heel vervelend is. Je wilt graag, en het lukt niet goed. Kan je er niet met hen over praten, waarin je toegeeft dat je wat te enthousiast was en dat je het nu anders gaat aanpakken?



Spelen er meer dingen? Zijn mensen soms bang hun baan kwijt te raken als ze te veel taken door jou laten doen?
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 18:36:

Qua takenpakket: het team bestond uit 3 personen, daar zijn twee nieuwe aangenomen omdat de drie het werk niet aankonden. (andere nieuwe college is ziek uitgevallen inmiddels)

Wat ik over moest nemen was in overleg; ik heb niet een volledig eigen takenpakket daardoor.



Qua inhoudelijke kennis: op sommige punten heb ik minder kennis, op andere punten meer. Dit blijkt uit dat ik collega's dingen moet uitleggen. En dat ik vragen stel waarop collega's het antwoord niet kunnen of willen geven.



Pas op! Je komt nl. arrogant/eigenwijs over. Ook al zal je het niet uiten, mensen voelen dit wel en hiermee stoot je mensen van je af.



Lees je ook echt wat anderen hier in hun reacties zeggen? Ik heb het idee dat het niet aankomt.



En verder eens met Jools, reactie van: 18.24. Dit is wat ik ook probeerde te zeggen.
anoniem_173366 wijzigde dit bericht op 11-12-2013 18:42
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Jools241, ik snap dat mijn houding inderdaad een probleem is.



Maar na 4 maanden vragen om uitleg over bepaalde zaken, of ik dingen overnemen, op de achtergrond dingen doen en alsmaar stukken lezen weet ik niet wat ik precies anders kan doen.



De taken die krijg voer ik naar volle tevredenheid uit binnen gestelde termijnen, ik vraag advies aan de ervaren collega's hoe ik dingen moet aanpakken, wie ik moet betrekken. Probeer mij op de achtergrond te houden.



Wat ik al zei ik ben er zelf voor een (groot) deel debet aan, maar na 4 maanden alles proberen, hulp aanbieden en mensen niet teveel proberen te lastig te vallen omdat ik graag dingen vraag weet ik het niet meer.



@satsuma zo ver ben ik nog niet, maar komt wel in de richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 18:41:

Jools241, ik snap dat mijn houding inderdaad een probleem is.



Maar na 4 maanden vragen om uitleg over bepaalde zaken, of ik dingen overnemen, op de achtergrond dingen doen en alsmaar stukken lezen weet ik niet wat ik precies anders kan doen.

Vraag het je collega's.



De taken die krijg voer ik naar volle tevredenheid uit binnen gestelde termijnen, ik vraag advies aan de ervaren collega's hoe ik dingen moet aanpakken, wie ik moet betrekken. Probeer mij op de achtergrond te houden.



Wat ik al zei ik ben er zelf voor een (groot) deel debet aan, maar na 4 maanden alles proberen, hulp aanbieden en mensen niet teveel proberen te lastig te vallen omdat ik graag dingen vraag weet ik het niet meer.

Nogmaals, vraag het je collega's.



@satsuma zo ver ben ik nog niet, maar komt wel in de richting.

Natuurlijk niet, niet opgeven. Dat zou jammer zijn, toch? Of liggen de banen voor jou nog voor het oprapen?
Alle reacties Link kopieren
Reizen, ik weet dat ik arrogant/eigenwijs overkom. Daar probeer ik op te letten, maar het kost veel energie om een hele dag je van de domme te houden.



Ik heb het aantal aangekaart, maar 0,0 respons. Collega's voelen zich wel bedreigd denk ik, de afdeling moet met de organisatie meegroeien en dat lukt niet. Daarom zijn een andere collega en ik aangenomen.



Ik lees wat andere schrijven, maar met een

de meeste reacties kan ik wat met andere niet. Zo gaat dat vaker.



Dat mijn houding een probleem is dat bevestig gedeeltelijk en probeer ik aan te werken, maar ik weiger te geloven dat het 100% mijn schuld is. In voorgaande banen heb ik altijd goede beoordelingen gehaald, het kan niet zo zijn dat ik opeens ongeschik ben voor mijn werk, wel voor deze organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Jools, als je collega's nooit tijd hebben of maken, wat moet je dan?



Niet voor het oprapen, wel makkelijk vindbaar.
Sommige dingen moet je 'verdienen'. Het is niet zo vreemd dat je collega's niet na vier maanden al hun leukste klussen willen weggeven aan een broekie dat net komt kijken. Je krijgt vanzelf meer senioriteit en als je in de tussentijd gewoon lekker je eigen werk blijft doen en je een beetje aanpast aan de cultuur, bouw je krediet op en willen mensen je ook eens iets gunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:reizenenzo schreef op 11 december 2013 @ 18:38:

Kan je er niet met hen over praten, waarin je toegeeft dat je wat te enthousiast was en dat je het nu anders gaat aanpakken?

Dit zou ik doen als ik jou was. En vraag dan ook of ze jou daarbij willen helpen. Vaak zijn ze dan helemaal de beroerdste niet, en krijg je een nieuwe kans waarin er ook meer openheid komt. Je zult zien dat het daarna allemaal vast veel beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
betjebig, ik heb geen eigen takenpakket dat maakt het juist zo lastig. En dat broekie vind ik een beetje denigrend, binnen deze organisatie ben ik dan nieuw, ik heb wel 8 relevante werkervaring.



Maar je hebt gelijk, kan wat ik nu doen blijven doen. Maar ja dan blijven er 10 uur in de week over, vind het altijd lastig om die vol te krijgen.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 18:46:

Jools, als je collega's nooit tijd hebben of maken, wat moet je dan?

Nogmaals, vraag het ze gewoon! Vraag: wat kan ik doen? Laat hen met ideeën komen.



Niet voor het oprapen, wel makkelijk vindbaar.
Je doet me trouwens denken aan een collega die wij eens op de afdeling kregen (met overwegend 45+'ers met 25+ jaar ervaring). Die collega was geworven om bij ons voor een kwaliteitsverbetering te zorgen, dat was bij zijn sollicitatiegesprek ook uitdrukkelijk zo benoemd door de selectiecommissie. Nieuwe collega had die woorden goed in zijn oren geknoopt en wierp zich vanaf de eerste dag op als onze Messias. Je kunt je voorstellen hoe dat door het gros van de medewerkers werd ontvangen Uiteindelijk heb ik hem een keer apart genomen en gezegd dat hij best iets goeds te brengen had, maar dat onze collega's nu eenmaal wat moeilijk in beweging te brengen zijn. Die dingen hebben tijd nodig, en je hebt zelf tijd nodig om (een klein clubje) collega's ervan te overtuigen dat je wat te bieden hebt. Als je geluk hebt zorgt dat groepje collega's voor een olievlekwerking. Maar niet binnen vier maanden na indiensttreding, dan is je contract nog nat bij wijze van spreken.
Alle reacties Link kopieren
Jools, sorry ik hier op blijf hameren. Maar ik heb dat al 3x letterlijk gevraagd. 0,0 respons.



Of ik krijg een taak waar ik net een half uur uitleg voor nodig heb om even op weg te komen. Ik lees altijd alle relevante stukken eerst omdat er geen tijd is om mij te begeleiden, maar dat half uur is dan pas mogelijk 2 of 3 weken later. Tsja, het is niet bevorderlijk voor je motivatie.
Alle reacties Link kopieren
Klopt betjebig, ik kan mij de andere kant helemaal voor stellen.



Maar ik vind het zo moeilijk om constant mijn mond te houden, zien dat hulp wordt geweigerd waardoor we een deadline niet halen, mensen die niet binnen een week op een mail kunnen reageren omdat ze het druk hebben (en later het verwijt krijgen dat je het niet hebt afgestemd) en dat er geen tijd is voor begeleiding.



Wordt er een beetje radeloos van.
Na het lezen van je reacties blijf ik bij mijn eerste indruk: geen fan van je.
Je klinkt heel eerlijk gezegd precies hetzelfde als collega's waar ik wel eens mee gewerkt hebben.



Die komen binnen denkende dat ze alle wijsheid in pacht hebben, en ook totaal niet luisteren als je hen probeert wat uit te leggen. Vervolgens gaan ze zelf aan de slag, en blijkt dat ze toch heel veel dingen niet weten en fouten maken.Wat ontzettend veel irritaties oplevert



Als ze vervolgens dan toch om hulp en advies komen vragen, heb ik ook vaak zoiets van, je wist het toch allemaal zo goed, zoek het maar even lekker zelf uit.



Ik weet niet of dat hier het geval is hoor, en dat wil ik ook helemaal niet beweren. Maar zou het ook iets in die richting kunnen zijn, in plaats van territorium drang bij je collega's?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven