Werk & Studie alle pijlers

Collega's met territoriumdrang

11-12-2013 18:17 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,



Sinds vier maanden werk ik in nieuwe omgeving met veel collega's die wat ouder zijn dan mij (26 jaar). Ze hebben nogal last van territoriumdrang om het zo maar te zeggen. We werken als team en moeten indien nodig bij elkaar bijspringen. Als nieuweling was het de bedoeling dat ik een aantal taken zou overnemen van anderen. Helaas lukt dit niet heel erg, collega's werken mij niet (goed) in en accepteren maar weinig hulp.



Nu ben in het begin onbewust te eager geweest omdat ik heel enthousiast was en mijzelf wou bewijzen. Maar de collega's zijn ook niet gecharmeerd van het aantal toezeggingen wat ik doe richting de buitenwereld (heb ze nog steeds naar alle tevredenheid van derden gerealiseerd (ruim) binnen de gestelde termijnen) of hoe snel ik dingen op pik. Volgens hun kost het een jaar voordat je alles weet. Dat klopt met bepaalde dingen, maar ik denk dat ik toch wel 60 - 80% qua inhoudelijk nu ken en volledig kan meedraaien. Op sommige vlakken streef ik mijn collega's qua inhoudelijke kennis al voorbij. Natuurlijk weet ik nog niet hoe alle hazen lopen, maar daar vraag ik ook meestal voor een overleg of project advies over aan een collega (niet dat je het krijgt).



Ik zit met twee dilemma's:

-Hoe krijg ik deze houding gewijzigd?

-Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wel mag deelnemen aan externe overleggen? (achtergrond, nu kan ik nog zeggen ik ben nieuw en weet nog niet alles, over een 2 a 3 maanden niet meer)



Noot: mijn baas gaat uit van zelfsturende teams en zegt dat ik mij moet aanpassen omdat een persoon makkelijker is dan een stuk of vijf. Ben ik met hem eens maar na 4 maanden proberen ben ik een beetje aan het eind van mijn latijn qua proberen en ideeën om mij aan te passen.



Heeft iemand hier wijze raad?
Alle reacties Link kopieren
Blancje, ik denk een combinatie van beiden. De eerste twee maanden heb ik voornamelijk gevraagd of mensen dingen wouden uitleggen/inwerken, maar ik kreeg voornamelijk 0 op mijn rekest omdat mensen te druk waren. Of welke zaken ik kon oppakken.



Dus heb ik maar een aantal dingen opgepakt op de beste mogelijke wijze.
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 17:14
99.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je collega's hebben het superdruk. En als ik even naar mezelf kijk (ik werk ook onder gigantische druk) dan wil ik voor een hele leuke collega wel tijd maken om vragen te beantwoorden. Werk je op mijn zenuwen met je jonge-honden-enthousiasme en je ik-kan-het-heus-wel-want-sommige-dingen-weet-ik-beter-dan-jij-houding dan denk ik als je aan mijn bureau staat: "Zie je dan niet dat ik DRUK ben!? Doe je ding".
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben jij juist op die afdeling juist degene met de territoriumdrang. Als je wijst naar een ander wijzen er drie vingers naar jezelf. Leer je mak te houden en draai mee in het leerproces zoals degene die je opleiden het bepalen. Weet je plek.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 11 december 2013 @ 19:11:

Volgens mij ben jij juist op die afdeling juist degene met de territoriumdrang. Als je wijst naar een ander wijzen er drie vingers naar jezelf. Leer je mak te houden en draai mee in het leerproces zoals degene die je opleiden het bepalen. Weet je plek.Precies. In plaats van in andermans aura te jengelen. Tsssk.
Alle reacties Link kopieren
Doe alsof je het allemaal nog niet zo snapt, en ondertussen weet je zelf wel beter.. Als je ergens nieuw bent, is het normaal dat de mensen zich zo opstellen!



Neem gas terug, doe niet te veel je best, maar wel genoeg dat ze kunnen zien dat je functioneert!
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch een andere baan zoeken met meer jongere mensen die dezelfde insteek als jij hebben? Of beleg een werkoverleg waarin jij een gesprek aangaat met de leidinggevende en je directe collegae.
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 18:45:.



Ik heb het aantal aangekaart, maar 0,0 respons. Collega's voelen zich wel bedreigd denk ik, de afdeling moet met de organisatie meegroeien en dat lukt niet. Daarom zijn een andere collega en ik aangenomen.







Wanneer je collega's zich bedreigd door je voelen lijkt mij een directe aanpak niet zo handig. Wellicht is het beter om de eerste paar maanden mee te buigen om zo het vertrouwen van je collega's te winnen?



Wie weet speelt er meer dan jij met je 4 maanden werkervaring op deze werkvloer zo kunt peilen.

Wanneer je collega's al meer dan 20 jaar dit werk doen hebben ze al vele figuren zoals jij voorbij zien komen....en gaan.

Diegene die jou hebben aangenomen gebruiken jou om de zaakjes op te knappen.
Alle reacties Link kopieren
Je komt op mij erg arrogant en betweterig over. Dat jij met je 4 maanden inhoudelijk meer kennis zou hebben dan collega's die er 20 jaar zitten is natuurlijk iets wat tussen je oren zit.

Ik kan het me dus helemaal voorstellen dat ze je links laten liggen. Niet netjes natuurlijk, maar wel begrijpelijk.



Ik ben ook jong, jonger dan jij, en heb vaak met nieuwe teams gewerkt. Ik ben nog geen team tegengekomen die mij pertinent weigert te helpen als ik dat vraag. Sommige zijn meer behulpzaam en goedwillig dan anderen, maar zoals jij het beschrijft heb ik ze nog nooit gezien. Ik zou het probleem vooral bij jezelf zoeken dan. En doe iets aan die houden, meid!
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg eerlijk gezegd al jeuk als ik je lees, laat staan als ik met je zou moeten werken.



Je komt arrogant en betweterig over. Ben je misschien niet, is misschien niet bewust, maar ik kan me voorstellen dat het op je collega's zo overkomt.



Je doet me denken aan een collega die ik zelf sinds een tijdje heb. Vanaf dag een heeft ze uitgestraald dat ze het allemaal wel wist, dat ze zich eigenlijk te goed voelde voor wat ze moest doen en beter dan de mensen met wie ze moest gaan werken, dat waar wij een paar jaar mee bezig geweest om op te zetten en te leren, zij zo wel even kon.

Natuurlijk bleek dat tegen te vallen en had ze wel veel vragen en dingen om te leren, maar toen was de toon al gezet en had niemand meer zin om tijd en moeite in haar te steken. Ik denk (en hoop ook eigenlijk) dat dat haar de kop gaat kosten. Ze is gestart met een paar anderen die wel hun toon matigden en die haar inmiddels voorbij streven, omdat mensen hen wel willen helpen.



Ik zou zeggen: let wat meer op je houding. Niet alleen op wat je zegt, maar vooral op wat je uitstraalt. Wees een beetje terughoudend en wie weet komt het nog goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:sjeri schreef op 11 december 2013 @ 19:18:

Je komt op mij erg arrogant en betweterig over. Dat jij met je 4 maanden inhoudelijk meer kennis zou hebben dan collega's die er 20 jaar zitten is natuurlijk iets wat tussen je oren zit.

Nou ja, je kan natuurlijk best als nieuweling toevallig veel weten van bepaalde onderwerpen. TO is geen starter op de arbeidsmarkt. Echter het is best normáál dat je sommige dingen al weet. Dat hoort niet te maken dat je denkt dat je de boel wel ff kan bestieren daar.
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 17:14
99.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mij speelt het al twee jaar, ik mag hen niet helpen want ze kunnen alles zelf. En als het te druk is, dan verwachten ze dat ik meehelp ( vragen ze niet moet ik zelf snappen ) maar als ik dan mee wil helpen dan hoeft het niet. Als ik een vraag stel krijg ik of een giga lang antwoord wat geen antwoord is op mijn vraag of geen antwoord want ze weten het zelf niet. Ik voel dit alsof ik express dom word gehouden want ze zijn bang dat ik hun werk overneem. Wil ik helemaal niet, ik wil alleen helpen. Heb al in verschillende teams gewerkt ook verschillende werkgevers maar heb dit nooit zo meegemaakt. Ik ben trouwens zelf ook niet al te jong meer;), dit is geen generatieding maar verschil in attitude. Daarom zeg ik dat het niet zal veranderen, temeer als lg niet duidelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Dag Karen24, ik vind je helemaal geen betweter, je bent enthousiast en je wil je werk gewoon goed doen. Een nieuwe werknemer stelt in het begin meestal veel vragen, dat is heel normaal.

En soms zie je inderdaad de dingen iets anders, je hebt een frisse blik en die blik hoort welkom te zijn. Je bent niet voor niets aangenomen. Doe je dat niet (vragen stellen) dan wordt er wel weer gezegd dat je niet genoeg initiatief toont.



Het is helaas erg vaak zo, zie bovenstaande reacties, dat je als nieuwe werknemer blijkbaar niet iets beter mag of kan weten. Het is inderdaad territoriumdrift. Te druk om een nieuwe collega te helpen, wat een k..smoes. Met dan ook nog het slappe excuus dat het aan jouw houding ligt (toon, muziek, bla bla bla). Je moet je gedeisd houden .

Als je het een beetje leuk wil hebben op je werk, dan moet je dit blijkbaar doen. Dus heb je daar zin in?
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 11 december 2013 @ 19:24:

[...]





Nou ja, je kan natuurlijk best als nieuweling toevallig veel weten van bepaalde onderwerpen. TO is geen starter op de arbeidsmarkt. Echter het is best normáál dat je sommige dingen al weet. Dat hoort niet te maken dat je denkt dat je de boel wel ff kan bestieren daar.Natuurlijk mag je vanalles weten. De kunst is, hoe ga je daarmee om, hoe breng je het. En ik krijg het idee dat TO dát misschien niet zo handig heeft aangepakt en dan strijk je mensen tegen de haren.
Alle reacties Link kopieren
quote:manondessources schreef op 11 december 2013 @ 19:54:

Dag Karen24, ik vind je helemaal geen betweter, je bent enthousiast en je wil je werk gewoon goed doen. Een nieuwe werknemer stelt in het begin meestal veel vragen, dat is heel normaal.

En soms zie je inderdaad de dingen iets anders, je hebt een frisse blik en die blik hoort welkom te zijn. Je bent niet voor niets aangenomen. Doe je dat niet (vragen stellen) dan wordt er wel weer gezegd dat je niet genoeg initiatief toont.



Het is helaas erg vaak zo, zie bovenstaande reacties, dat je als nieuwe werknemer blijkbaar niet iets beter mag of kan weten. Het is inderdaad territoriumdrift. Te druk om een nieuwe collega te helpen, wat een k..smoes. Met dan ook nog het slappe excuus dat het aan jouw houding ligt (toon, muziek, bla bla bla). Je moet je gedeisd houden .

Als je het een beetje leuk wil hebben op je werk, dan moet je dit blijkbaar doen. Dus heb je daar zin in?



En toch hè... Ik heb al veel nieuwkomers ingewerkt en getraind. Dat is nl. onderdeel van mijn functie en dat doe ik met veel plezier. Veel van die nieuwkomers hebben een betere opleiding dan ik en zelfs meer kennis. En daar heb ik veel van geleerd. Geen probleem.

Met anderen heb ik oneindig geduld gehad en keer op keer weer dingen bekeken, besproken, vragen beantwoord. Ook geen probleem.

Ik ben nooit te beroerd om iemand te helpen, iets uit te leggen, etc., echt niet.

Maar bij die ene collega lukt het niet. Ik wens nl. wel gewoon behandeld te worden. Zonder gesnauw, zonder een neus in de lucht, zonder dat de indruk gewekt wordt dat het heus allemaal wel simpel is en met af en toe eens een bedankje. En ik denk niet eens dat ze het heel bewust doet, het is ook niet zo dat wíj elkaar niet liggen, want iedereen heeft dezelfde indruk van haar.

Daarom denk ik dat TO toch echt even kritisch naar haar eigen houding moet kijken. Ook al is ze eager en weet ze inderdaad misschien wel meer, het klinkt toch alsof ze collega's tegen zich in het harnas heeft gejaagd op de een of andere manier.
Je hebt dat leuke karakter nog niet gevonden dus?
Ik begrijp je collega's wel.

Op mijn oude werk hebben een aantal van dat soort jonge honden ons handenvol geld gekost, juist omdat ze klanten van alles beloofden en sommige dingen toch echt niet mogelijk waren of gewoon niet winstgevend, eerder verliesgevend zeg maar...

En daarnaast heb je enthousiast en je hebt betweterig en eigenwijs.. en zo klink jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 11 december 2013 @ 20:09:

Je hebt dat leuke karakter nog niet gevonden dus?



Ah. Loepje.



Karen ik denk dat je het beste open kaart kan spelen. Leg uit waar je mee worstelt, leg uit dat je het allemaal niet zo bedoelt maar dat het nogal rot je strot uit komt. En dat je daar aan werkt en dat je het tof zou zijn als mensen je erop wijzen als je je irritant gedraagt, omdat je daarvan kan leren.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Frizz! Dat eerdere topic, was omdat ik zo vast op het werk loop dat ik contstant om hulp vraag, maar echt 0,0 respons krijg.



Meer algemeen: ik zie drie soorten reacties:

- mensen zie het herkennen: fijn, dat geeft mij gevoel dat ik niet de enige ben

-mensen die ronduit negatief zijn, snap ik. Is een harde spiegel, maar wel leerzaam is. Verder lastig om er lering uit te trekken, ik ben wel mezelf en probeer ten goede te veranderen, maar dat kan niet 100%

-mensen die proberen de situatie te begrijpen en mij de andere kan laten, hiervoor dank. Maakt veel dingen duidelijk!
Alle reacties Link kopieren
Nog even op soleil: ik snauw collega's niet af, ik vraag alleen of ze tijd hebben om dingen uit te leggen en waar mogelijk probeer ik te helpen. Als ik vrij neem of iets doen vraag ik altijd of het uitkomt en hoe ik het beste kan aanpakken. Ook qua sociale dingen ben ik een van de collega's die het iniatief neem al werk ik er pas kort (zieke college, afscheid etc).



Misschien komt het verkeerd over, maar de intentie is goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 21:30:



Misschien komt het verkeerd over, maar de intentie is goed.Je intentie kan goed zijn, maar het is niet handig. En dat voel je niet goed aan (en kan best verklaard worden door je ADHD). Ik denk dat je wat kwetsbaarder opstellen wel verschil kan gaan maken.
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 17:13
99.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@italy, ik heb niet alles in de opening verteld. Maar deze afdeling heeft in de afgelopen 3 a 4 jaar 4 leidinggevenden versleten die er geen trek meer inhadden of niet functioneerden. Dit werd niet verteld tijdens het sollicitatiegesprek, maar dit leerde ik pas een maand geleden.



@louse, dat probeer ik. Maar 10 uur per week niks doen is veel.



Sorry dat ik niet op iedere indiviueel reageer, maar het zijn nogal veel reacties. Probeer het morgen nog bij te werken.
Alle reacties Link kopieren
Frizz, daar word ik ook (buiten werk) voor gecoacht. Buiten de afdeling is er geen negatieve feedback dat maakt het lastig.



Nalysa, dat kan. Maar ik vind het moeilijk , we zitten in een kantoortuin, anders had ik al langer wat meer privé-zaken onder werktijd gedaan om de tijd door te komen en niet zoveel te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven