Werk & Studie alle pijlers

Collega's met territoriumdrang

11-12-2013 18:17 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,



Sinds vier maanden werk ik in nieuwe omgeving met veel collega's die wat ouder zijn dan mij (26 jaar). Ze hebben nogal last van territoriumdrang om het zo maar te zeggen. We werken als team en moeten indien nodig bij elkaar bijspringen. Als nieuweling was het de bedoeling dat ik een aantal taken zou overnemen van anderen. Helaas lukt dit niet heel erg, collega's werken mij niet (goed) in en accepteren maar weinig hulp.



Nu ben in het begin onbewust te eager geweest omdat ik heel enthousiast was en mijzelf wou bewijzen. Maar de collega's zijn ook niet gecharmeerd van het aantal toezeggingen wat ik doe richting de buitenwereld (heb ze nog steeds naar alle tevredenheid van derden gerealiseerd (ruim) binnen de gestelde termijnen) of hoe snel ik dingen op pik. Volgens hun kost het een jaar voordat je alles weet. Dat klopt met bepaalde dingen, maar ik denk dat ik toch wel 60 - 80% qua inhoudelijk nu ken en volledig kan meedraaien. Op sommige vlakken streef ik mijn collega's qua inhoudelijke kennis al voorbij. Natuurlijk weet ik nog niet hoe alle hazen lopen, maar daar vraag ik ook meestal voor een overleg of project advies over aan een collega (niet dat je het krijgt).



Ik zit met twee dilemma's:

-Hoe krijg ik deze houding gewijzigd?

-Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wel mag deelnemen aan externe overleggen? (achtergrond, nu kan ik nog zeggen ik ben nieuw en weet nog niet alles, over een 2 a 3 maanden niet meer)



Noot: mijn baas gaat uit van zelfsturende teams en zegt dat ik mij moet aanpassen omdat een persoon makkelijker is dan een stuk of vijf. Ben ik met hem eens maar na 4 maanden proberen ben ik een beetje aan het eind van mijn latijn qua proberen en ideeën om mij aan te passen.



Heeft iemand hier wijze raad?
Alle reacties Link kopieren
En betreft dat niks doen: kun je niet bij je werkgever of in de vergadering aangeven dat je graag met iemand wil doornemen welke dingen jij zou kunnen oppakken omdat je nu onvoldoende werk hebt?
Alle reacties Link kopieren
Frizz, daar zit een van de pijnpunten. Collega's vinden het irritant dat ik dingen wil oppakken en geven aan dat ik het "rustig aan" moet doen omdat ik al zo veel (bijna zelfstandig) doe, wat niet rijmt met de leercurve van een jaar. Juist omdat ik geaccepteerd wil worden probeer ik dat te beperken.
.
anoniem_190819 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 17:12
98.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KLopt, ik zou eigenlijk een of twee dossiers van collega's overnemen om hun te ontlasten, maar dat lukt dus niet doordat er geen tijd is voor overdracht en/of dat ze dat niet willen.



Dat ze het niet willen zal een samenspel zijn van mijn houding en de houding van hen, maar het maakt het lastig.
Alle reacties Link kopieren
Dan moeten er andere klusjes komen. Kasten opruimen, dossiers opschonen, whatever.
Alle reacties Link kopieren
Frizz, mwoah als het zover komt ga ik een andere baan zoeken

Daar ben ik niet voor aangenomen en een week dat soort klussen is prima, maar niet structureel.



Vandaar dat ik probeer veel te lezen om de indruk te wekken dat het takenpakket voldoende is.



Maar ik zal komende maand proberen om mij "dom" en terughoudend op te stellen, misschien heltp het.
Alle reacties Link kopieren
En ik verwacht dat als jij open kaart gaat spelen dat dat ervoor gaat zorgen dat de samenwerking verbetert. Krijg je het vanzelf drukker.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met een kast opruimen?
Alle reacties Link kopieren
Op zich niks . Maar ik denk dat het zonde van mijn salaris is.



De tips zijn handig, kan er zeker wat mee. Hoop dat het de komende maanden beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
En waarom zou je de indruk willen wekken dat het takenpakket voldoende is? Ik snap het even niet meer.



Toneelspelen is zonde van je salaris. Het wordt vast gewaardeerd als je rottige klusjes oppakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 18:36:



Wat ik over moest nemen was in overleg; ik heb niet een volledig eigen takenpakket daardoor.



.

Ik vind het apart dat je geen eigen taken hebt, begrijp ik dat goed?



Ik weet niet beter dan dat iedereen zijn eigen taken heeft, soms gezamenlijk, maar altijd is bekend wie wat doet



Lijkt mij heel vervelend als je dat niet weet, lijkt me ook een rommeltje worded
Alle reacties Link kopieren
Frizz, het kan bedreigend overkomen als ik 1,5x zoveel zo als iemand anders dat wil ik vermijden. Maar het liefst werk ik heel hard. Ben al bezig met de "rotklusjes"



Ik zou een eigen takenpakket moeten hebben, maar er is nogniet voldoende overgedragen.
Alle reacties Link kopieren
Jij werkt vast niet anderhalf keer zoveel als een ander. Dat denk je, dat je dat kan. En als je dat soort gedachten niet loslaat wordt het nooit wat.
--
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 21:30:

Nog even op soleil: ik snauw collega's niet af, ik vraag alleen of ze tijd hebben om dingen uit te leggen en waar mogelijk probeer ik te helpen. Als ik vrij neem of iets doen vraag ik altijd of het uitkomt en hoe ik het beste kan aanpakken. Ook qua sociale dingen ben ik een van de collega's die het iniatief neem al werk ik er pas kort (zieke college, afscheid etc).



Misschien komt het verkeerd over, maar de intentie is goed.



Ik zei niet dat jij dat doet, ik gaf mijn collega als voorbeeld. Want bepaalde dingen van haar herken ik in jouw teksten.

En zoals ik ook al schreef, misschien doet zij -en jij ook- het niet eens bewust, maar dat neemt niet weg dat het bij anderen zo over kan komen en dan is het tóch heel goed om even kritisch naar jezelf te kijken. Misschien denk jij wel dat je iets heel neutraal vraagt bijv., maar zien anderen dat anders. Of denk jij dat je vriendelijk kijkt, maar zien anderen toch hoe je echt ergens over denkt.
Alle reacties Link kopieren
Frizz, ik kan die gedachte loslaten. Het is altijd zo geweest dat ik sneller werk dan gemiddeld en vaak een beetje lanterfanter om dat niet te laten opvallen.



Maar waar mijn collega's 2 a 3 rapportages op een dag lezen kan ik er 7 lezen. Misschien mis ik dan wat nuances en moet ik er nog een keer 1 extra lezen. Maar dat ik meer doe dan gemiddeld, dat is een feit.



pippa, ik zeg niet dat ik meteen een nieuwe baan heb, maar wel binnen een halfjaar. Ik werk in een sector die niet volledig op zijn gat ligt en bezit een bepaalde combinatie van kennis (vaardigheden zal ik niet zeggen) die redelijk uniek is.



Soleil, dank je wel. Als het zo formuleert kan ik er wat mee, ik ga er de komende periode extra opletten (en vooral veel feedback vragen)/
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 22:12:

Frizz, het kan bedreigend overkomen als ik 1,5x zoveel zo als iemand anders dat wil ik vermijden. Maar het liefst werk ik heel hard. Ben al bezig met de "rotklusjes"



Ik zou een eigen takenpakket moeten hebben, maar er is nogniet voldoende overgedragen.En precies dát denk ik dat je uitstraalt. En dat is wat mensen vervelend vinden.
Alle reacties Link kopieren
Soleil, hoe straal je dat niet uit? Niks is zo lastig als uitstraling :(
Alle reacties Link kopieren
Btw iedereen bedankt voor de feedback! Heel leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 22:04:

Op zich niks . Maar ik denk dat het zonde van mijn salaris is.



De tips zijn handig, kan er zeker wat mee. Hoop dat het de komende maanden beter gaat.

Zonde van je salaris?

You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Wat is er mis met de kast opruimen? Dat is altijd nuttig want niemand heeft daar tijd voor meestal. Je komt nog eens wat tegen waar je wat van kan leren.

Plus: omg! Te goed om de kasten op te ruimen?? Ik heb een PhD maar ruim echt wel de kasten op als ik het rustig heb. Zo weet ik dat er meer verschillende 'dingen' in het pand zijn om een probleem mee aan te pakken, zeg maar. 'Dingen' die anderen soms al vergeten zijn of geen tijd hadden om zich in te verdiepen. Pus het kweekt goodwill en laat interesse zien. In je werkplek. Dus in je baan.

Als jij mijn nieuwe collega was die wel dingen wil doen maar niet de kasten opruimen dan houd het bij mij op, ben ik bang. Alle klusjes moeten gedaan worden en kun je dus doen, zelfs de vaatwasser omdat de secretaresse het super druk heeft.
Ik heb als jonge, niet zo sociaal vaardige, twintiger me ook geheel onbedoeld wel onmogelijk gedragen in werksituaties. Zo heb ik wel eens gezegd dat ik 'dit werk niet mijn hele leven wil doen'. Niet zo aardig om te zeggen tegen collega's die ergens al 20 jaar werken en verder geen ambities hebben. Of heel veel kritiek leveren op een manier van werken. En ook wel eens ergens in drie maanden een jaar achterstand weg gewerkt door een efficiënte werkwijze. Want ik kon heus wel wat, en misschien ook wel beter dan die collega's die dat werk al een tijd deden, maar het is gewoon niet handig om dat dan ook te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 11 december 2013 @ 22:02:

Wat is er mis met een kast opruimen?Niks lijkt mij.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
linjmh, ik doe alles wat ik moet doen. En alles wat niemand wil doen. Vond het voorbeeld van de kasten alleen wat ongelukkig gekozen.



Tuurlijk als er niks te doen is ga ik nog schoonmaken bij wijze van. Maar dat collega's dan constant lopen te zeuren dat ze het te druk hebben, terwijl je 5x je hulp het aangeboden (ter info: cijfers in een excel kloppen kan zo beetje iedereen) en het niet accepteren dan denk ik ja zonde van mijn salaris als ik post loop te sorteren.
Wat ik nog bedacht. Misschien werk je wel onder je niveau. Dat heb ik ook jaren gedaan (en misschien nog wel) en dan is het niet zo moeilijk om 'uit te blinken'. Ik vind dat wel prettig en haak af als ik ergens heel veel moeite voor moet doen. Maar voor anderen is het niet altijd prettig als jij heel vlotjes door je werkzaamheden heen gaat, dat moet je dus niet te hard roepen maar gewoon de vruchten plukken van je efficiëntie (en wat meer lanterfanteren, of krediet opbouwen door bijv een 'rotklusje').

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven