Werk & Studie alle pijlers

Collega's met territoriumdrang

11-12-2013 18:17 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,



Sinds vier maanden werk ik in nieuwe omgeving met veel collega's die wat ouder zijn dan mij (26 jaar). Ze hebben nogal last van territoriumdrang om het zo maar te zeggen. We werken als team en moeten indien nodig bij elkaar bijspringen. Als nieuweling was het de bedoeling dat ik een aantal taken zou overnemen van anderen. Helaas lukt dit niet heel erg, collega's werken mij niet (goed) in en accepteren maar weinig hulp.



Nu ben in het begin onbewust te eager geweest omdat ik heel enthousiast was en mijzelf wou bewijzen. Maar de collega's zijn ook niet gecharmeerd van het aantal toezeggingen wat ik doe richting de buitenwereld (heb ze nog steeds naar alle tevredenheid van derden gerealiseerd (ruim) binnen de gestelde termijnen) of hoe snel ik dingen op pik. Volgens hun kost het een jaar voordat je alles weet. Dat klopt met bepaalde dingen, maar ik denk dat ik toch wel 60 - 80% qua inhoudelijk nu ken en volledig kan meedraaien. Op sommige vlakken streef ik mijn collega's qua inhoudelijke kennis al voorbij. Natuurlijk weet ik nog niet hoe alle hazen lopen, maar daar vraag ik ook meestal voor een overleg of project advies over aan een collega (niet dat je het krijgt).



Ik zit met twee dilemma's:

-Hoe krijg ik deze houding gewijzigd?

-Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wel mag deelnemen aan externe overleggen? (achtergrond, nu kan ik nog zeggen ik ben nieuw en weet nog niet alles, over een 2 a 3 maanden niet meer)



Noot: mijn baas gaat uit van zelfsturende teams en zegt dat ik mij moet aanpassen omdat een persoon makkelijker is dan een stuk of vijf. Ben ik met hem eens maar na 4 maanden proberen ben ik een beetje aan het eind van mijn latijn qua proberen en ideeën om mij aan te passen.



Heeft iemand hier wijze raad?
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 11 december 2013 @ 22:38:

Ik heb als jonge, niet zo sociaal vaardige, twintiger me ook geheel onbedoeld wel onmogelijk gedragen in werksituaties. Zo heb ik wel eens gezegd dat ik 'dit werk niet mijn hele leven wil doen'. Niet zo aardig om te zeggen tegen collega's die ergens al 20 jaar werken en verder geen ambities hebben. Of heel veel kritiek leveren op een manier van werken. En ook wel eens ergens in drie maanden een jaar achterstand weg gewerkt door een efficiënte werkwijze. Want ik kon heus wel wat, en misschien ook wel beter dan die collega's die dat werk al een tijd deden, maar het is gewoon niet handig om dat dan ook te doen. thanks. Ik probeer er op te letten, daar was dit topic voor bedoelt
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je een beetje te hoog van de toren blaast karen.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Ik moet een beetje om je teksten lachen, maar kan me voorstellen dat anderen zich bedreigd en geïrriteerd voelen.



Stel: jij bent analytischer en sneller in je werk dan de anderen. Je kan en je wilt, maar je 'mag' nog niet. In plaats van je rot te frustreren ga je je in de tijd die je over hebt verdiepen in:



Sociale structuren. Word een politiek dier. Verdiep je in netwerken, sociale interacties, effectieve communicatie, non-verbale signalen, etc Al die tijd niet verprutst, maar gebruikt voor je ontwikkeling. Ten goede van jezelf, je collega's en je baas.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 22:27:

Soleil, hoe straal je dat niet uit? Niks is zo lastig als uitstraling :(



Als je het niet in je hebt om een neutrale toon en intonatie en een neutrale blik te hebben (kan ik ook niet hoor), dan zul je moeten beginnen met je gedachten een beetje te wijzigen. Als je anders denkt, straal je ook iets anders uit.



Je hoeft niet te denken dat JIJ wel hard werkt nl (dat impliceert dat je vindt dat andere dat niet doen). Of dat JIJ meer kunt, of meer van dat soort dingen. Je kunt ook proberen daar anders tegenaan te kijken.
Als collega's van mij het te druk zouden hebben, maar geen werk aan mij zouden willen overdragen zou mijn eerste gedachte niet zijn dat ze me als bedreiging zien omdat ik te goed ben, maar dat ze me niet vertrouwen met hun werkzaamheden omdat ik niet goed genoeg ben. Over het algemeen leveren competenties, kennis en ervaring waardering op, geen afgunst of territoriumdrift. Als dat niet zo is zou ik een andere baan zoeken, want dan is het geen prettige werkomgeving.
Alle reacties Link kopieren
Luxaflex, ik verslind boeken over dat soort onderwerpen. Theorieën zijn helaas makkelijker dan praktijk, maar het is een goede tip. Ben ook bezig om 1500 pagina's over ons erp systeem door te worstelen omdat niet weet hoe het zit qua feitelijke bouw dan.



Spuit-elf het werk waar ik het zeker van weet dat ik het kan wordt ook niet overgedragen, voor die kennis ben ik juist binnengehaald omdat ik dat bij een vorige werkgever goed heb gedaan.



Soleil ga ik over nadenken!
Alle reacties Link kopieren
Het is jammer dat onzekerheid vaak wordt verward met arrogantie. Ik vind je niet arrogant overkomen, je komt op mij over als een jonge enthousiasteling met veel energie die nog niet op haar plek is en die ontzettend onzeker is.



Je werkt pas 4 maanden daar, dat je alles zo snel op pakt is echt een pro voor jou, maar vergeet niet dat je collega's al 20 jaar in het vak zitten. Kun je je verplaatsen in je collega's? Ook al heb je 8 jaar werkervaring, voor mensen die ruim 20/30 jaar in het vak zitten, ben jij nog steeds een groentje. Dat jij dat denigrerend vindt overkomen, wil nog niet zeggen dat het zo bedoeld is maar (daar hebt je het woord weer), door je eigen onzekerheid zie je het wel zo.



Ook hier in dit topic, schrijf je hoeveel kennis je hebt, dat je je collega's voorbij streeft en hoeveel je doet en hoe goed/snel je alles onder de knie hebt, e.d.

Mensen zouden dit kunnen zien als misplaatste arrogantie, hoog van de toren blazen e.d., maar het is bewijzingsdrang. Naar wie? Waar komt het vandaan? Onzekerheid?
quote:london_calling schreef op 12 december 2013 @ 05:13:

Het is jammer dat onzekerheid vaak wordt verward met arrogantie. Ik vind je niet arrogant overkomen, je komt op mij over als een jonge enthousiasteling met veel energie die nog niet op haar plek is en die ontzettend onzeker is.



Je werkt pas 4 maanden daar, dat je alles zo snel op pakt is echt een pro voor jou, maar vergeet niet dat je collega's al 20 jaar in het vak zitten. Kun je je verplaatsen in je collega's? Ook al heb je 8 jaar werkervaring, voor mensen die ruim 20/30 jaar in het vak zitten, ben jij nog steeds een groentje. Dat jij dat denigrerend vindt overkomen, wil nog niet zeggen dat het zo bedoeld is maar (daar hebt je het woord weer), door je eigen onzekerheid zie je het wel zo.



Ook hier in dit topic, schrijf je hoeveel kennis je hebt, dat je je collega's voorbij streeft en hoeveel je doet en hoe goed/snel je alles onder de knie hebt, e.d.

Mensen zouden dit kunnen zien als misplaatste arrogantie, hoog van de toren blazen e.d., maar het is bewijzingsdrang. Naar wie? Waar komt het vandaan? Onzekerheid?



Als je onzeker bent en dan heel zeker gaat acteren krijg je dat ja,

Als je gewoon aangeeft dat je je onzeker voelt en je gewoon gedraagt, gaan mensen dat echt niet verwarren.
quote:annapalona schreef op 12 december 2013 @ 07:39:

[...]





Als je onzeker bent en dan heel zeker gaat acteren krijg je dat ja,

Als je gewoon aangeeft dat je je onzeker voelt en je gewoon gedraagt, gaan mensen dat echt niet verwarren.



Deze reactie (oa) geeft weer dat je toch echt je kop niet boven het maaiveld uit moet steken en je zwaktes moet benadrukken om geaccepteerd te worden.

Mensen zijn als werknemer inwisselbaar, dat is het hele idee achter organisaties.

Dus om TO onzeker te noemen en het ( in mijn ogen totaal belachelijke) gedrag van haar collegae normaal??

Daarbij 4 leidinggevenden weg in korte tijd en nu een lg die weigert te sturen.., tja ik zou er ook gedemotiveerd van raken.
Mijn eerste gedachte na je OP was iets met een kop en een maaiveld..



Het meerendeel van de reacties geeft weer hetzelfde weer: vooral niet zeggen dat je iets goed kunt. Stel je voor zeg. Stop je hoofd maar terug in het maaiveld.



Passie en bevlogenheid wordt vaak verward met arrogantie. Erg Hollands.
Van de zotte dat jij je moet inhouden/downtunen Karen terwijl jij daar bent aangenomen omdat dit team niet goed functioneert. Terecht die territoriumdrang, want ze doen hun werk niet naar behoren. Ipv zichzelf te verbeteren moet een goede gemotiveerde collega ook even lekker mee naar beneden getrokken worden?? Absurd!!



Verder kan iemand heus 30, of 100 jaar ervaring hebben voor mijn part, maar als die daar al zo lang zitten en het loopt niet zegt dat alles over hen en niets over iemand met 8 jaar ervaring en wellicht meer kennis en een beter werkethos.

Sommigen worden nu eenmaal nooit écht goed in hun werk (collega's van TO die hun team in de soep hebben laten lopen, niet te vergeten de directie die dit zooitje maar behoudt ipv schoon schip te maken en door te gaan met mensen die wél functioneren)



30 jaar ervaring is niet per definitie meer waardevol dan 8. De logica van die conclusie ontgaat me volledig. Maar dat is wss moeilijk te snappen als je zelf diegene bent met 30 jaar ervaring en minder goed in je werk dan mensen met 8 jr ervaring. Realiteitszin zou 2 kanten op moeten werken maar nee 'het broekie' moet zich downtunen en gedeisd houden. Zien jullie dan niet hoe volslagen idioot dat is?
quote:Siepel schreef op 12 december 2013 @ 10:03:

Mijn eerste gedachte na je OP was iets met een kop en een maaiveld..



Het meerendeel van de reacties geeft weer hetzelfde weer: vooral niet zeggen dat je iets goed kunt. Stel je voor zeg. Stop je hoofd maar terug in het maaiveld.



Passie en bevlogenheid wordt vaak verward met arrogantie. Erg Hollands.



Ah ik ben niet de enige.

Gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Als je ergens nieuw bent, moet je je aanpassen aan de bestaande bedrijfscultuur. Jammer misschien maar het is niet aan jou de bestaande werkwijze te veranderen, daar is een leidinggevende voor. En wil je iets kunnen bereiken, een verandering bewerkstelligen, dan gaat daar eerst een acceptatieproces aan vooraf. Dit duurt in een organisatie waarin werknemers al (20!) jaren werken minstens wel een jaar. En dan, als je letterlijk en figuurlijk goed in de organisatie ligt, kun je eens proberen voorzichtig wat nieuwe ideeën te opperen.

Maar dit gaat zeker niet gebeuren op de manier waarop TO het nu doet. Zo krijg je niets voor elkaar, integendeel, dit roept alleen maar weerstand op.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij je hiervoor aangenomen bent natuurlijk. Als je als crisismanager in een organisatie komt waarin dingen niet goed gaan, dan word je ervoor betaald om in korte tijd grote klappen te maken.

Maar volgens mij is dit niet waarvoor TO aangenomen is.
Alle reacties Link kopieren
Hier is overigens niets 'hollands' aan. Dit is zelfs in landen als Frankrijk, Duitsland en Engeland nog veel erger. Daar is de hiërarchische werking binnen een organisatie en het respect voor mensen die er al langer werken dan jij nog veel groter dan hier bij ons.
Alle reacties Link kopieren
Als oude rot in het vak is mijn eerste reactie ook dat ik het idee heb dat je neerkijkt op je oudere collega's. "Op sommige vlakken streef ik qua inhoudelijke kennis mijn collega's al voorbij". Kan me voorstellen dat ze zo'n arrogante houding niet zo maar accepteren. Of het nu de waarheid is of niet.



Iemand oppert dat jij aangenomen bent omdat het team in de oude samenstelling niet functioneert, maar dat lees ik in jouw stukjes niet.



Ik vind niet de territoriumdrift van je collega's het probleem, maar jóuw drang om jezelf te bewijzen, je gelijk te behalen. Het is niet aan jou om in korte tijd met zevenmijlslaarzen de bedrijfscultuur te veranderen. Met kleine stapjes bereik je meer.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat jullie zelfsturende teams zijn. Misschien kan het helpen om in een teamoverleg te vragen wat er nu precies van jou verwacht wordt. Er bestaat een kans dat jij een ander beeld van de functie hebt dan dat zij hebben.



Je zal het wel goed bedoelen, maar ik heb ook geen geweldige indruk van je. Je wilt jezelf wel heel erg bewijzen, en je komt over dat jij het allemaal beter weet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:jools241 schreef op 12 december 2013 @ 10:29:

Hier is overigens niets 'hollands' aan. Dit is zelfs in landen als Frankrijk, Duitsland en Engeland nog veel erger. Daar is de hiërarchische werking binnen een organisatie en het respect voor mensen die er al langer werken dan jij nog veel groter dan hier bij ons.



hiërarchie en respect voor mensen die er langer werken is heel wat anders dan dat maaiveld...

Ik heb ook in het buitenland gewerkt, waar de hiërarchie ook eens stuk duidelijker was, maar daar werd het juist wel gewaardeerd om je nek uit te steken en initiatief te nemen.



Toen ik terug was in NL viel het me pas echt op hoe de mentaliteit als 'doe maar gewoon dat is al gek genoeg' hier is..



Je moet je maar aanpassen aan cultuur? Ja, maar er zijn grenzen. Jezelf blijven is daar een van.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je alleen je eigen taken zo perfect mogelijk kunt uitvoeren en hopen dat ze toch vertrouwen in je krijgen of dat je het dan kan afdwingen. Nadeel is dat als je dan een foutje durft te maken je kop er gelijk af gaat.



Wat soms wel helpt is een beetje slijmen. 'Kun jij dat eens uitleggen want jij weet zo veel van ...' en dan breekt het ijs een beetje. Ken de situatie natuurlijk niet helemaal, maar mensen reageren dan meestal anders. Nu zien ze je als concurente of als jonkie en dan kun je beter aantonen dat zij echt niet overbodig zijn (ook al zijn ze dat misschien wel). Zou dat kunnen werken misschien?
Alle reacties Link kopieren
quote:mia_e schreef op 12 december 2013 @ 11:42:

.... en dan kun je beter aantonen dat zij echt niet overbodig zijn (ook al zijn ze dat misschien wel). Zou dat kunnen werken misschien?Waarom zouden ze misschien overbodig zijn? Omdat ze er langer werken? Lees jij dat ergens of is dat jouw eigen conclusie?
Alle reacties Link kopieren
[quote]mia_e schreef op 12 december 2013 @ 11:42:

Wat soms wel helpt is een beetje slijmen. 'Kun jij dat eens uitleggen want jij weet zo veel van ...' en dan breekt het ijs een beetje. /quote]



En daar trapt die oude garde vast wel in? Die zien iedere move al van mijlenver af aankomen hoor. Je onderschat hen.



Over de arrogantie van de jeugd gesproken
Alle reacties Link kopieren
Zelfsturende teams bestaan niet.



Elk team moet leiden hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Siepel schreef op 12 december 2013 @ 11:33:

[...]

hiërarchie en respect voor mensen die er langer werken is heel wat anders dan dat maaiveld...

Ik heb ook in het buitenland gewerkt, waar de hiërarchie ook eens stuk duidelijker was, maar daar werd het juist wel gewaardeerd om je nek uit te steken en initiatief te nemen.



Toen ik terug was in NL viel het me pas echt op hoe de mentaliteit als 'doe maar gewoon dat is al gek genoeg' hier is..



Je moet je maar aanpassen aan cultuur? Ja, maar er zijn grenzen. Jezelf blijven is daar een van.



Ach, jezelf blijven. Dat vind ik zo'n overschatte term. Dát vind ik nu echt typisch hollands. Niks aanpassen, je moet vooral 'jezelf' blijven.

En als het 'jezelf blijven' je in problemen brengt met anderen? TO geeft in dit topic en in een vorig topic aan dat dit het geval is. Wat dan?



En ik kan me geen enkel land voorstellen waar de huidige houding van TO in een nieuwe organisatie met mensen die er al 20 jaar of langer werken, gewaardeerd zou worden. Dat je initiatief neemt, oke, natuurlijk, maar dat je je arrogant opstelt, anderen die er al jaren werken voorbij streeft en je op de manier van TO laat gelden, nee, dat zal echt binnen geen enkele organisatie, in Nederland noch in het buitenland, gewaardeerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Maar jij bent dus aan genomen zonder takenpakket en het is de bedoeling dat je collega's zonder sturing bedenken welke taken ze aan jou afgeven. Vind het nogal een rare gang van zaken ten eerste, zou denken dat een leidinggevende daar eerst inzicht in moet hebben voor er iemand bij wordt aan genomen. Nu blijkt eigenlijk dat jij helemaal niet nodig bent op deze afdeling, want je krijgt helemaal geen taken. Volgens mij ben je gewoon overcompleet als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
quote:jools241 schreef op 12 december 2013 @ 14:13:

[...]





En ik kan me geen enkel land voorstellen waar de huidige houding van TO in een nieuwe organisatie met mensen die er al 20 jaar of langer werken, gewaardeerd zou worden. Dat je initiatief neemt, oke, natuurlijk, maar dat je je arrogant opstelt, anderen die er al jaren werken voorbij streeft en je op de manier van TO laat gelden, nee, dat zal echt binnen geen enkele organisatie, in Nederland noch in het buitenland, gewaardeerd worden.Jouw reactie doet me goed. Ik begon me al af te vragen of ik met mijn 27 jaar ervaring in de non-profit sector écht geen idee meer had hoe het er aan toegaat in de rest van de werkende wereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven