Werk & Studie alle pijlers

Collega's met territoriumdrang

11-12-2013 18:17 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,



Sinds vier maanden werk ik in nieuwe omgeving met veel collega's die wat ouder zijn dan mij (26 jaar). Ze hebben nogal last van territoriumdrang om het zo maar te zeggen. We werken als team en moeten indien nodig bij elkaar bijspringen. Als nieuweling was het de bedoeling dat ik een aantal taken zou overnemen van anderen. Helaas lukt dit niet heel erg, collega's werken mij niet (goed) in en accepteren maar weinig hulp.



Nu ben in het begin onbewust te eager geweest omdat ik heel enthousiast was en mijzelf wou bewijzen. Maar de collega's zijn ook niet gecharmeerd van het aantal toezeggingen wat ik doe richting de buitenwereld (heb ze nog steeds naar alle tevredenheid van derden gerealiseerd (ruim) binnen de gestelde termijnen) of hoe snel ik dingen op pik. Volgens hun kost het een jaar voordat je alles weet. Dat klopt met bepaalde dingen, maar ik denk dat ik toch wel 60 - 80% qua inhoudelijk nu ken en volledig kan meedraaien. Op sommige vlakken streef ik mijn collega's qua inhoudelijke kennis al voorbij. Natuurlijk weet ik nog niet hoe alle hazen lopen, maar daar vraag ik ook meestal voor een overleg of project advies over aan een collega (niet dat je het krijgt).



Ik zit met twee dilemma's:

-Hoe krijg ik deze houding gewijzigd?

-Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wel mag deelnemen aan externe overleggen? (achtergrond, nu kan ik nog zeggen ik ben nieuw en weet nog niet alles, over een 2 a 3 maanden niet meer)



Noot: mijn baas gaat uit van zelfsturende teams en zegt dat ik mij moet aanpassen omdat een persoon makkelijker is dan een stuk of vijf. Ben ik met hem eens maar na 4 maanden proberen ben ik een beetje aan het eind van mijn latijn qua proberen en ideeën om mij aan te passen.



Heeft iemand hier wijze raad?
Alle reacties Link kopieren
zo er is veel gereageerd



ga probreren even kort op iedereen te reageren:



aantal mensen bedankt dat ze de situatie herkennen, ik voel inderdaad dat ik mij kleiner moeten maken dan ik ben.



Ik ben aangenomen om het kennisniveau van dit team omhoog te krijgen en mentaliteitsverandering te weeg te brengen dat klopt. (iemand vroeg dat).



Gedeeltelijk heb ik wel eigen taken, maar zeg 30% moet worden overgedragen door collega's. De taken gebeuren nu wel, maar niet goed om het zo maar te zeggen.



Over de hierarchie, deze collega's zijn qua functieniveau gelijkwaardig en hebben geen hierarische verhouding tot mij. Ik ben ook aangenomen als senior, alleen dat lijken ze te vergeten. Dit veroorzaakt ook de drang om mij te bewijzen, een aantal keer ben ik al voorgesteld als de nieuwe junior-collega.



Met een aantal stukken feedback kan ik wat, ik probeer de komende tijd minder eager te zijn. Arrogant overkomen soit, vanwege herkenbaarheid zal ik niet teveel uitwijden over het feit dat ik meer kennis heb dat de collega's: maar dat is gewoon een feit en daarmee klaar.



Het is wel leerzaam om de andere kant te horen en daar heb ik zeker wat aan. En ook dat ik het tijd moet geven, omdat veel mensen al veel jaren hier werken.
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraag: waarom is het in NL toch zo not-done om te zeggen dat je sneller dan een andere werkt of dingen oppikt. Of dat ik door de combinatie van andere werkervaring en opleiding op bepaalde vlakken meer kennis heb van collega's.
Alle reacties Link kopieren
Een keer is genoeg
Alle reacties Link kopieren
een keer is genoeg
Alle reacties Link kopieren
Karen,



Wij kunnen niet beoordelen of je sneller, efficienter of effectiever werkt dan je collega's.



Wat me dan wel opvalt is dat ondanks je kennis, het lijkt alsof je je voor het karretje heb laten spannen van je leidinggevende.



hoe heeft hij/zij jouw komst aangekondigd? Is er openlijk over gecommuniceerd dat jij ondersteuning zou bieden?



Je kunt het wel allemaal afschuiven op de collega's maar wellicht zit het pijnpunt in het gebrek aan communicatie. Alles onder het mom van zelfsturing.
Alle reacties Link kopieren
@DappereGerbera: je kunt (en mag) het onrechtvaardig vinden, maar onderstaande quote geeft aan hoe het Nederlandse bedrijfsleven in elkaar steekt.quote:jools241 schreef op 12 december 2013 @ 10:20:

Als je ergens nieuw bent, moet je je aanpassen aan de bestaande bedrijfscultuur. Jammer misschien maar het is niet aan jou de bestaande werkwijze te veranderen, daar is een leidinggevende voor. En wil je iets kunnen bereiken, een verandering bewerkstelligen, dan gaat daar eerst een acceptatieproces aan vooraf. Dit duurt in een organisatie waarin werknemers al (20!) jaren werken minstens wel een jaar. En dan, als je letterlijk en figuurlijk goed in de organisatie ligt, kun je eens proberen voorzichtig wat nieuwe ideeën te opperen.

Maar dit gaat zeker niet gebeuren op de manier waarop TO het nu doet. Zo krijg je niets voor elkaar, integendeel, dit roept alleen maar weerstand op.



Zelf werk ik nu twee jaar in Nederland, daarvoor in landen zoals Groot Brittannie, Australie en Japan. Geloof me, nergens anders (althans niet in de landen waar ik gewerkt heb) is het zo informeel als hier.



Initiatieven aandragen en je nek uitsteken wordt zeker wel gewaardeerd, maar ook in het buitenland is het de toon die de muziek maakt. Ook in het buitenland houden ze niet van betweters, die denken even de boel te kunnen overnemen.



(En dan laat ik Japan maar even buiten beschouwing, want dat is echt een totaal ander land wat betreft hierarchie en bedrijfscultuur).
Alle reacties Link kopieren
In deze zullen collega's heel voorzichtig zijn om werk uit handen te geven aan een betweter, sorry senior collega, want straks zijn zij overbodig. Last in, first out, geldt niet meer.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel 't één en ander in je. Enerzijds omdat ik mezelf herken als overijverige 20-er en - jaren later - een nieuwe overijverige collega die MIJN zwangerschapsverlof inviel en daarna MIJ ging uitleggen hoe de zaken werkten en wat ik allemaal wel niet verkeerd deed. En reken maar dat ik heel territoriumdriftig werd!

Uiteindelijk kwam het goed tussen ons. Helaas kwam het met haar en de andere collega's niet goed. Toen zij opnieuw een klus voor enkele maanden voor ons kon doen ging het hele team er massaal voor liggen.

Maar over jou: realiseer jij je dat je ook een heleboel NIET kunt? Op het gebied van feedback ontvangen, reflectievermogen, empathisch vermogen, levenservaring, respect, organisatie inzicht, groepsdynamiek mag je nog heel wat bij leren. Fijn dat je al die boeken er over hebt gelezen, maar blijkbaar in het Chinees; je lijkt er weinig van te hebben opgestoken.



Anderzijds je zit in een team dat al jaren niet functioneert met al die weglopende teamleiders. (Daar zit meestal één rotte appel tussen die heerst en stookt maar niet als zodanig opvalt). In dit soort teams is het tegen de klippen op werken. Hou er maar rekening mee: dit komt niet goed. Jij bent aangenomen voor iets waarvan zij helemaal niet willen dat het aangepakt wordt, bij voorbaat kon je het niet goed doen. Ze willen geen verandering! En jij dacht waarschijnlijk dat jij binnengehaald zou worden als de jonge vlotte meid met de kennis en ervaring en met veel waardering en lof voor je snelheid en anders- en sneldenkendheid? (ik weet het, ik vul maar wat in) Helaas. Daar dacht het team anders over.

Nu ben je onzeker en op zoek naar erkenning. Heel begrijpelijk, maar die krijg je op deze manier niet in dit team. En het team functioneert niet voor niets op deze (niet zo handige) manier. Daar gaat een hele geschiedenis aan vooraf, meestal met veel pijnlijke dingen. Je moet begrip opbrengen voor de dynamiek binnen jouw team, anders gaat 't hem echt niet worden, dan moet je een zelfstandige functie ZONDER team zoeken.

En ik denk dat je inderdaad onder je niveau werkt. Daar wordt je geen leukere collega van, wel een arrogante. Ik denk dat jouw talenten (want dat je die hebt is wel duidelijk) hier niet tot hun recht komen. Zoek dus vooral een andere baan, zeker als je die wel krijgen kunt!!!

Blijft over dat ik het top vind dat je je zo open stelt en ook open staat voor feedback! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kickstart daar heb je een punt: voor mijn was het een hele mooie kans om versneld de stap te maken naar een seniorpositie. Ik heb ook wel geleerd door dit om beter op omgeving te letten. Het probleem ligt ook gedeeltelijk bij mijn baas, maar daar heb ik geen invloed op, wel op mijn eigen gedrag en indirect daardoor op mijn collega's.



Daarop (ook in combinatie) op kristil: dat ik dingen lees, wil nog nog niet zeggen dat ik het beheers. Ik lees er veel over omdat ik op dat gebied nog (veel) moet ontwikkelen. Qua kennis ben ik (zeer) goed, qua compententies (nog) niet. Dat realiseer ik mij en probeer ik aan te werken, vandaar ook dit topic. Ik wil niet (alleen) naar anderen wijzen, maar ook de oorzaak bij mijzelf zoeken. Het is vaak toch een wisselwerking.



hamerhaai: ik noemde dit detail, omdat ik het vanuit mijn collega's onfatsoenlijk vind. Ik ben relatief nog jong en door te zeggen dat ik een junior ben zien een altijd collega's van andere afdeling mijn niet voor vol aan. Vind ik een vuile streek, sorry.
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 12 december 2013 @ 14:46:

Nog een vraag: waarom is het in NL toch zo not-done om te zeggen dat je sneller dan een andere werkt of dingen oppikt. Of dat ik door de combinatie van andere werkervaring en opleiding op bepaalde vlakken meer kennis heb van collega's.Een wedervraag: waarom denk jij dat het in NL not-done is? Denk je dat het in andere landen wel-done is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Karen24 schreef op 12 december 2013 @ 14:46:

Nog een vraag: waarom is het in NL toch zo not-done om te zeggen dat je sneller dan een andere werkt of dingen oppikt. Of dat ik door de combinatie van andere werkervaring en opleiding op bepaalde vlakken meer kennis heb van collega's.



Misschien laten je collega;s het achterste van hun tong niet zien en hebben ze hetzelfde kennisniveauals jij? Vinden ze het niet nodig dit te bewijzen tegenover iemand die veel jonger is en willen ze de concurrentie met jou niet aangaan?

Op andere gebieden hebben zij mogelijk meer kennis c.q. ervaring dan jij. Qua mensenkennis en sociale vaardigheden bijvoorbeeld.



Ik denk ook dat de leiding niet duidelijk genoeg is geweest tegenover het team over jouw takenpakket.
Alle reacties Link kopieren
amarna, dat kan zijn. Ik ga niet op de feitelijke situatie in vanwege de herkenbaarheid, maar ik heb de afgelopen vier maanden toch dingen moeten uitleggen vanuit mijn expertise en een aantal vragen kunnen niet beantwoord worden.



qua mensenkennis ben ik het compleet met je eens: ik ben nog lekker naief . Sociale vaardigheden ligt eraan, daar kan ik ook nog wat op leren, maar ik gok mijn collega's ook.
Alle reacties Link kopieren
london, wie in NL graag er prat op dat ie cum laude is afgestudeerd, veel leest of in iets goed is? Ik ken ook geen ander land waar het wel zo is dat klopt



Ik hoef in NL echt niet te vertellen dat xxx pagina's per uur lees, want dat kan niet. Nee dat kan echt niet, tot ze het toetsen. hoevaak heb ik wel niet te horen gekregen het kan niet dat je dat al gelezen hebt. Heel vaak, en dan niet opscheppering, maar omdat ik voor inwerken x tal documenten moest doornemen.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst respect dat je blijft reageren op iedereen, ook als de reacties minder leuk zijn.



Met je leidinggevende bereik je niets, schreef je, maar is er toch niet de mogelijkheid voor nog een gesprek. Jij voelt je nu ongelukkig in je werk, en dat kan niet de bedoeling zijn. Wellicht past hij bedrijf en jij niet bij elkaar.



Zie je het zitten om weer te solliciteren, of ga je het nog een tijd proberen?

Je kan dan voor jezelf een datum afspreken, zo geef je het tijd, en als het dan nog niet lukt, ga je solliciteren.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
quote:Karen24 schreef op 12 december 2013 @ 14:46:

Nog een vraag: waarom is het in NL toch zo not-done om te zeggen dat je sneller dan een andere werkt of dingen oppikt. Of dat ik door de combinatie van andere werkervaring en opleiding op bepaalde vlakken meer kennis heb van collega's.

Hoi Karen ik lees mee met interesse. Ik snap je heel goed en je drang je te bewijzen! Ik ken heel goed deze valkuil...want het is een valkuil. Voor jezelf! Deze teams presteren op bepaald tempo waar in leden vooral minimaal werken...en dat willen ze vaak zo houden! Jij verstoort dit hoe onrechtvaardig en dom bovendien het ook is!



Ik pikte dit berichtje van jou er uit omdat het niet waar is beste Karen...ook in 'het buitenland' is het niet zo. Er zijn veel buitenlanden! Voor privacy zal ik niet zeggen met welke landen ik ervaring heb maar geloof me...



Elke keer als je geen waardering krijgt zal je willen aan tonen dat je wel degelijk iets toe voegt, sterker nog je doet het beter dan iedereen...dit zal waar zijn maar je valt op en de rest zal dan van uit de comfortabele positie moeten komen om jou bij te houden...en zij zijn helaas met meer...ik voel met je mee en ik vind je niet irritant om dat ik denk dat je woorden voort komen uit frustratie en je enkel aan geeft dat je snel dingen op pikt en kunt lezen om dat niemand eens je die waardering geeft...en dat is herkenbaar!



Maar wat je ook moet weten...een team heeft een geschiedenis, er borrelt vaak allerlei dingen onder het oppervlak. Als een ander dan in het team komt en ook nog eens de gang van zaken wil veranderen dan kunnen ze een blok vormen en hun eigen 'ruzies' onderling ineens even vergeten om de 'indringer' er uit te werken. Helaas niet alle bedrijven willen vooruitgang of de moeite nemen om alleen maar erg goede mensen in een team te plaatsen...weinig concurrentie drang of niet nodig of zo...het is makkelijk te zeggen om een andere baan te zoeken en gas terug te nemen maar in de huidige periode niet altijd makkelijk...en gas terug nemen maakt je ongelukkig...moeilijk dus! Wel veel sterkte...
Alle reacties Link kopieren
Huh? Dat team werkt heel hard toch zei TO? TO ziet toch juist dat ze het heel druk hebben?



Dat TO heel snel kan lezen en veel kennis heeft op een bepaald gebied betekent niet dat ze een all-round medewerker is die dit werk al helemaal in de vingers heeft. En die houding neemt ze wél aan op de werkvloer. Dat wekt ergernis, zéker als je het als collega-van het verschrikkelijk druk hebt. Althans, laat ik voor mezelf spreken, als IK het erg druk heb en er staat er eentje te glimmen over hoe goed ze alles kan (en ik heb dat nog helemaal niet gezien) dan ergert me dat ook. Want naar mijn idee zijn we gewoon allemaal goed in ons werk, daarom werken we daar en daarvoor worden we ook betaald.
quote:Karen24 schreef op 11 december 2013 @ 18:56:

..mijn mond te houden, zien dat hulp wordt geweigerd waardoor we een deadline niet halen, mensen die niet binnen een week op een mail kunnen reageren omdat ze het druk hebben (en later het verwijt krijgen dat je het niet hebt afgestemd)

Ja dat team functioneert optimaal Frizzz
Alle reacties Link kopieren
Daaruit lees ik reacties vanuit het team op Karen en hoge werkdruk. Niet perse dat het team verder onderling slecht functioneert.
Alle reacties Link kopieren
Frizz, het team functioneert mij niet hoor. Ik bedoel ik vind schreeuwende (af en toe scheldende) collega's geen blijk geven van een goed team.



Ik besloten om het nog een periode te proberen en als het echt niet lukt dan ga ik solliciteren. Gelukkig heb ik een wat oudere, heel ervaren collega (die niks meer hoeft te bewijzen want bijna met pensioen) die mij graag mag bereid gevonden om mij met lastige situaties te helpen.



Het werk en de organisatie is verder wel leuk dus ik wil het nog wel een kans geven. Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
En dat sommigen zeiden dat de baan onder mijn niveau is, dat gevoel heb ik ook af en toe. Maar kan ik als 26-jarige een baan op WO-niveau op senior niveau die nog uitdagender? Miscchien maar met deze markt vind ik het lastig inschatten.
quote:Karen24 schreef op 12 december 2013 @ 14:46:

Nog een vraag: waarom is het in NL toch zo not-done om te zeggen dat je sneller dan een andere werkt of dingen oppikt. Of dat ik door de combinatie van andere werkervaring en opleiding op bepaalde vlakken meer kennis heb van collega's.Omdat je er vervolgens bij zegt dat je toch écht niet van plan bent te gaan archiveren. Komt niet zo leuk over namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Star, als het moet ga ik archiveren. Ik zeg alleen dat ik daar niet voor aangenomen ben en dat zonde is van mijn salaris. Dan kunnen ze beter iemand die minder duur is aannemen. En ik beter een baan zoeken waar ik dat niet hoef en mijn capaciteiten beter benut worden.
Je hoeft jezelf toch niet je salaris te betalen? Maak je druk om dingen die er toe doen



Trek je eigen plan daar waar mogelijk. Kan je jezelf werk toe-eigenen of moet er echt iets aan je worden gegeven?
Alle reacties Link kopieren
Star, het gaat beter. Collega heeft ergens een enorme puinbak van gemaakt gisteren en mag dat niet meer doen. Opeens is het niet genoeg werk voorbij. Alleen jammer dat ie niet even wat uitlegt en zijn frustratie richting mij, maar moet lukken
Alle reacties Link kopieren
Voor iemand met een WO diploma schrijf je overigens belabberd. Ik moet jouw zinnen echt wel een paar keer overlezen voordat ik ze begrijp, als ik dit überhaupt al doe. Hieronder even wat ik bedoel:



'ga probreren even kort op iedereen te reageren'



'Ik zeg alleen dat ik daar niet voor aangenomen ben en dat zonde is van mijn salaris'.



'Frizz, het team functioneert mij niet hoor'.



'Ik besloten om het nog een periode te proberen en als het echt niet lukt dan ga ik solliciteren. Gelukkig heb ik een wat oudere, heel ervaren collega die mij graag mag bereid gevonden om mij met lastige situaties te helpen.'



'Opeens is het niet genoeg werk voorbij. Alleen jammer dat ie niet even wat uitlegt en zijn frustratie richting mij'.



Ik vind dit toch wel diep triest met een WO diploma. Als iemand bij ons op het werk zo schrijft als jij, laten we hem of haar geen uitgaande post of email meer beantwoorden.

En ik heb MBO niveau..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven