Werk & Studie alle pijlers

Communicatie en informatiewetenschappen

23-06-2013 18:24 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,



na jaren ongelukkig te zijn geweest met mijn studiekeuze (HBO in de geestelijke gezondheidszorg) en mijn beroep vind ik dat ik daar nu eens iets aan moet gaan doen. Tot nu toe was geld een issue (tweede opleiding is tegenwoordig erg duur), maar nu wil het toeval dat mijn vriend een betere functie aangeboden heeft gekregen met een veel hoger salaris. Dit biedt mij de mogelijkheid om weer fulltime naar school te gaan, wat voorheen niet kon met ons koophuis.

Ik ben 25 jaar en heb een beetje het gevoel van 'nu of nooit'. Ik heb wat rond zitten kijken en ik heb mijn oog laten vallen op de studie communicatie en informatiewetenschappen, mede omdat afgestudeerden na de opleiding een breed werkveld tot de beschikking hebben. Ik heb al het een en ander op internet gelezen, maar wie kan mij nog meer vertellen over de inhoud van de opleiding (moeilijke vakken?) en het persepctief op de arbeidsmarkt? Communicatie ligt mij goed, en het lijkt mij erg leuk om na mijn opleiding te gaan werken in de mediawereld (tijdschrift, krant) of als tekstschrijfster.

Rechten lijkt mij ook heel erg leuk, maar ik zag dat er sinds dit jaar geloot moet worden voor toelating, en daarvoor ben ik de laat met inschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er heel erg vanaf wat je wilt doen.



Wat jij noemt; mediawereld / tekstschrijfster; hiervoor wordt veelal een (creatieve/ journalistieke) HBO opleiding gevraagd. Als je tekstschrijfster wilt worden, kun je beter voor HBO journalistiek kiezen.



Vind je communicatievraagstukken en -onderzoek interessant dan past een Master-opleiding beter bij je. Je hebt dan meer kans om op een adviserende functie terecht te komen



De economische crisis zal ooit heus wel weer over gaan, maar op dit moment zijn er niet veel banen op communicatiegebied en het zal moeilijk zijn om iets te vinden zonder werkervaring. Als je klaar bent met je master ben je dan ook al zo'n 5 jaar ouder dan de gemiddelde afgestudeerde zonder werkervaring.



Mocht je voor het communicatievak willen gaan, zou ik je aanraden om een richting te kiezen die ook veel online media behandelt, daar wordt in in verhouding veel naar gevraagd in vacatures en ik denk dat dat alleen maar meer wordt.



Succes met kiezen!
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik CIW gedaan en als ik jouw verhaal zo lees (mn mbt financien) dan zeg ik: niet doen! Leuke opleiding, zeker, maar velen zien het rooskleuriger dan het daadwerkelijk is. En de markt is echt slecht (en dat was ie voor de crisis ook al). Zit nu al een jaar thuis en op iedere vacature reageren 200-300 mensen. En dat terwijl ik ook al 'onder mn niveau' reageer en ik al meerdere jaren werkervaring heb. Bovendien heb ik voor CIW al twee andere HBO-opleidingen afgerond.

Ik denk dat je beter een rechtenstudie kunt financieren. Beroepen die ook beter verdienen dan communicatie/marketing.
Alle reacties Link kopieren
Nederland loopt werkelijk helemaal vol met dames die het leuk leek om "iets met communicatie" te gaan doen en dus deze studie hebben gedaan.



Daarom valt er geen droog brood mee te verdienen. Er zijn tienduizenden te veel van.



Uiteindelijk kom je dan vaak in een of andere MBO-functie terecht als een soort opgewaardeerde secretaresse of iets dergelijks.



Zonde dus, om daar 4 jaar lang instellingscollegegeld voor te gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
ik dnek ook dat je met rechten oid een betere kans hebt op de arbeidsmarkt.



Ook al lijkt CIW je nu erg leuk, ik denk ook dat het verstandig is wat praktisch te kijkne (kansen op baan, salaris etc).

Anders heb je straks zoveel tijd, geld en moeite in een studie zitten die nog niet zoveel oplevert.



Ik snap overigens wel dat je wellicht iets anders zou willen gaan doen, maar denk dan goed na over de keuze.
Alle reacties Link kopieren
CIW wordt per universiteit anders ingevuld. In Utrecht was het (in elk geval tot een paar jaar geleden) erg theoretisch. Dat is misschien niet wat je wilt. Of het op het HBO ook zo verschilt zou ik niet weten, maar verdiep je er goed in voordat je er bakken met geld aan uitgeeft. Ga ook naar open dagen (volgens mij organiseren ze die in de zomer nog).



En verder sluit ik me aan bij wat hierboven gezegd wordt: de perspectieven op de arbeidsmarkt zijn niet om over naar huis te schrijven. In plaats van je snel in te schrijven voor je tweede keus zou je beter volgend jaar kunnen beginnen met een studie die betere baankansen biedt, en misschien ook meer wat je zoekt.
De maatschappij maakt jou echt niet gek, dat doe je zelf veel beter (bootje_op_de_golven)
Alle reacties Link kopieren
Je komt vanuit een studie in de gezondheidszorg, en vind communicatie leuk en rechten. Hmmm, je dwarrelt dus nog erg. Misschien eerst nog wat meer orrienteren?

En echt, Communicatie leidt op dit moment alleen maar op tot werkloosheid. (journalistiek ook)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, al is het natuurlijk niet echt wat ik wil horen ;)



Ik moet er wel even bij vertellen dat mijn vakkenpakket het me erg lastig maakt; ik heb vroeger een pretpakket gekozen en daar ondervind ik nu de problemen van (weinig mogelijkheden). Want als ik echt vrij kon kiezen dan ging ik biologie studeren en werken in een laboratorium.



Klopt hoor, ik heb een vreemde achtergrond; heb SPH gedaan (bedoeling om alleen m'n p te halen en verder te gaan, maar wist niet wat ik moest kiezen dus heb ik het maar afgemaakt), een aantal jaar gewerkt als sociotherapeut, een poging gedaan tot onderwijskunde (neh, niks voor mij!), daarna heb ik in militaire dienst gezeten (wo opleiding, erg leuk maar bleek niet te combineren met mijn thuissituatie) en nu doe ik uiteindelijk administratief werk. Ik word er allemaal niet vrolijk van! Maar ik wil zo graag nog doorleren. En het liefst ook zo snel mogelijk gezien mijn leeftijd.



Ik ga nog even goed nadenken wat ik nou moet! Ben in ieder geval al blij dat de mogelijkheid tot studeren er weer voor me is, nu nog een slimme keuze maken. Maar het moet ook vooral leuk zijn, anders houd ik het niet vol. Qua financiën zitten we wel oké, we hebben het goed.



Rechten, eigenlijk eerste keuze maar een jaar wachten en dan nog niet zeker weten of je ingeloot wordt houdt me wat tegen...
Alle reacties Link kopieren
Zijn er geen mogelijkheden via de hogeschool/universiteit of zelfstandig om een aantal achterstanden op havo/vwo niveau weg te werken zodat je wel biologie kan gaan doen? Het is natuurlijk heel kort dag, maar soms worden toch stoomcursussen aangeboden om bijvoorbeeld nog 1 of 2 vakken te halen waardoor je wel de vereiste startkwalificatie hebt? Als dat écht is wat je wil, zal ik overwegen om die moeite te nemen zodat je echt de kant op kan gaan die je wilt, en wellicht ook beter toekomstperspectief.
Alle reacties Link kopieren
Wander, zo'n poging heb ik OOK al gedaan (biologie, wiskunde natuur en scheikunde op de 'avondschool'). Klinkt echt hopeloos als ik het zo allemaal lees... Ik ben gewoon veel beter in talen dan in de exacte vakken, maar ik vind het zo reteinteressant! Heb me er inmiddels een beetje bij neergelegd dat ik nooit ga doen want ik het allerliefst wil, maar dat ik het moet doen met iets wat ik goed kan en wat me wat meer kansen biedt dan ik nu heb.

Maar het is inderdaad wel het heroverwegen waard. Pff moeilijk allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ragdolls,



Maar beter zijn in talen dan exact wil natuurlijk niet zeggen dat je je exacte vakken niet kan halen, tenzij je er natuurlijk echt slecht in bent (en dat is echt een verschil).



En HBO recht? daar al aan gedacht? bieden ze ook aan in deeltijd geloof ik, dus dan zou je de eerste twee jaar nog kunnen werken ernaast en evt dan iets binnen de sector recht gaan zoeken. En misschien (maar dat weet ik niet zeker) zou je dan wel ook je Master recht kunnen gaan halen zonder loting? Lijkt mij het nazoeken waard.
Als Biologie echt is wat je wilt, zou ik opnieuw een havo-diploma halen via de Vavo of iets dergelijks.



Hoe leuk communicatie ook is, de markt is redelijk verzadigd. Ik weet dat oud-collega's met de handen in het haar zitten gezien hun baan op het spel staat en ze geen idee hebben wat ze hierna moeten doen. Ik ben zelf begonnen als ZZP-er en dat loopt aardig, maar opdrachtgevers komen vooral uit mijn eigen netwerk. Er zit een stijgende lijn in, maar daarvoor heb ik wel mijn huis op moeten geven.
quote:ragdolls schreef op 23 juni 2013 @ 21:27:

Wander, zo'n poging heb ik OOK al gedaan (biologie, wiskunde natuur en scheikunde op de 'avondschool'). Klinkt echt hopeloos als ik het zo allemaal lees... Ik ben gewoon veel beter in talen dan in de exacte vakken, maar ik vind het zo reteinteressant! Heb me er inmiddels een beetje bij neergelegd dat ik nooit ga doen want ik het allerliefst wil, maar dat ik het moet doen met iets wat ik goed kan en wat me wat meer kansen biedt dan ik nu heb.

Maar het is inderdaad wel het heroverwegen waard. Pff moeilijk allemaal.Vergeet niet dat je inmiddels een stuk ouder bent en ook een stuk meer weet dan toen je op de middelbare school zat. De vakken waar ik toen niets van snapte leg ik nu zonder problemen uit aan de kinderen...
Alle reacties Link kopieren
Ik zal er vast niet slecht in zijn, ben alleen wel wat bang om iets niet te kunnen nu, na al mijn mislukte pogingen haha! Mijn moeder ziet me alweer aankomen... Wat ik nu ga doen, daar moet ik zeker van zijn dat ik het kan en ga halen/niet afhaak. Wellicht met wat extra inzet kan ik die vakken gewoon halen.



Maar dat van dat HBO is wel een heel goed idee zeg!! Dank je, daar had ik nog niet eens aan gedacht! Ik ga straks meteen even speuren hoe dat zit!
Alle reacties Link kopieren
Oké, communicatie gaat lastig worden dan met dat toekomstperspectief. Ik ga nadenken over vavo/deelcertificaten of hbo rechten, top dank jullie wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je enthousiasme niet temperen, maar ook over hbo rechten zou ik heeel goed nadenken (of eigenlijk gewoon niet). Terwijl wo afgestudeerden het ook moeilijk hebben, blijkt hbo rechten helemaal waardeloos qua baanperspectief. Een groot deel van de hbo rechten studenten stroomt dan ook door naar de universiteit door middel van een schakeljaar. Echter, veel universiteiten zijn deze weg nu aan het afsnijden, omdat er teveel instroom was en te veel uitval/lager niveau. Ik heb zelf aan de UvA gestudeerd en daar bestaat het hele schakeljaar voor hbo rechten studenten niet meer (via open universiteit nu geloof ik) en hetzelfde in Leiden. Bij andere universiteiten kan het nog wel, maar moet je eerst een toets doen en zijn er slechts een beperkt aantal plekken. Dan kan je nog beter na je hbo-p doorstromen, maar dan begin je wel weer in het eerste jaar van de universiteit...
Alle reacties Link kopieren
Trouwens hou ook de websites van de universiteit/DUO in de gaten want als er nog plekken zijn, kan het misschien wel zo zijn dat je nog later in kan stromen ondanks de numerus fixus.
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Dat is best wel wat variatie zeg in wat je al gedaan hebt!

Ikzelf ben net klaar met mijn bachelor communicatie-en informatiewetenschappen.

Dus, wil je hier wat meer over weten stuur me dan gerust een privé berichtje!
Alle reacties Link kopieren
Communicatie en informatiewetenschappen, zijn per definitie een opleiding tot werkloosheid, je kunt er niks mee. Jij en nog een paar duizend anderen die denken dat ze het ver gaan schoppen in dat wereldje. De werkelijkheid is dat het een studie is met een zeer slecht arbeidsmarktperspectief, vrijwel niemand die die studie heeft afgerond werkt waarvoor ze zijn opgeleid, slechte keuze dus.
Alle reacties Link kopieren
Pff hier MOET ik wel op reageren.... Ik begrijp hoe je je voelt! Ik heb hetzelfde meegemaakt!!!



Ik heb namelijk na een paar jaar hbo ook gekozen voor communicatie en informatiewetenschappen (UvA). Dat leek mij een veilige keuze, lekker breed en niet te moeilijk. Mediawereld trok mij wel. In mijn derde jaar kwam ik erachter dat het werk wat je er mee zou kunnen doen echt te vaag is en mij niet ligt - als je al een baan kan vinden. In de media was het anno 2005 al vechten voor een baan. Het begon me steeds meer tegen te staan dat ik had gekozen voor een relatief makkelijke studie die veel te breed was en in mijn derde jaar was ik het echt beu. Ik zat huilend bij mijn ouders.



Ik heb doorgepakt, en toch mijn master gehaald, maar in al mijn vrijekeuzeruimte heb ik rechten vakken gevolgd. Daar had ik het helemaal gevonden, zeker met de meer media gerichte mastervakken (mediarecht, recht en communicatie etc). Omdat mijn stufi allang op was, ben ik fulltime gaan werken. Ja, bij een groot tv productiebedrijf. Daarna bij een advocatenkantoor dat zich richt op media, entertainment en intellectuele eigendom. Ik bloeide helemaal op en in drie jaar had ik mijn hele rechten studie af en was ik advocaat.



Bedenk wat je er 'later' mee wil en ga niet voor de tweede keuze! Als je echt doet wat je wil gaat het studeren je makkelijker af. Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Oja, en HBO rechten heb ik ook over nagedacht. Ik zal het je echt niet aanraden. Juist die leuke verdiepingsvakken krijg je op de universiteit, om nog maar te zwijgen van het banenperspectief. Als er zoveel WO juristen staan te trappelen om werk, dan worden die natuurlijk eerder aangenomen dan die HBO-er. En dan heb ik het nog niet eens over het zeer grote verschil in salaris.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Ik reageer later even wat uitgebreider (forum mobiel) Ik ben momenteel heel druk bezig om TOCH ergens Rechten te kunnen gaan doen aan een universiteit, dit blijkt niet onmogelijk te zijn. Ik hoop dat het lukt. Helaas kunnen universiteiten nu niet aangeven wanneer ik ongeveer wat ga horen over de nog beschikbare plaatsen, ik begreep dat dit zelfs half september nog kan... Ik sta bij vier universiteiten op de wachtlijst.



Weet iemand of het ook mogelijk is om het eerste jaar bv in Leiden te doen om vervolgens vanaf het tweede jaar naar Utrecht te gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven