Werk & Studie alle pijlers

Concrete startershulp voor bedrijf(je)

03-12-2014 23:19 359 berichten
Op dit forum lopen verschillende mensen rond die als ondernemer, fiscalist, accountant, jurist, HR-figuur, manager, iets snappen van ondernemen.



Ook komt regelmatig de vraag voorbij "hoe start ik een bedrijfje", of specifiekere vragen over namen, tarieven, ondernemingsplannen, of "durf ik het wel"?



Je kan daar, betaald, hulp bij krijgen. Maar zou het niet leuk zijn, en goed voor het community-denken als we hier iets organiseren door mensen bij elkaar te brengen?



Laten we simpel beginnen: wie zou bereid zijn een keer in het weekend, een dag advies en feedback te geven? Workshops, etc? En wie zou daar gebruik van willen maken?



Redelijke tegenprestaties voor degene die zich beschikbaar stellen:



- een fijn gevoel

- een dag een prima excuus om het huishouden te laten liggen

- een enorme kick als "jouw" ondernemer-in-spe straks echt de felbegeerde onderneming krijgt



Ook kan het nog wat verder gaan: bijvoorbeeld een jaar lang ondersteuning en coaching geven. In ruil voor een klein aandeel in de onderneming, bijvoorbeeld?



Maar let op, het moet leuk blijven, niet commercieel.



Wie lijkt dat wat?



Even een update over het vervolg:



1. Iedereen die mee doet heeft van mij TWEE e-mail-adressen. Gebruik alleen het adres dat ik heb aangegeven als te gebruiken adres. Mails naar het andere adres kan ik makkelijk missen, en zal ik dus mogelijk negeren. Jullie maken mij het leven aanzienlijk makkelijker als je het gevraagde adres gebruikt.



2. We hebben op dit moment in totaal 19 deelnemers. Dat zijn er ruimschoots meer dan we kwijt kunnen in de beschikbare, gratis locaties. Ik zal, als dat nodig is, extra ruimte huren, of we zoeken een andere oplossing. Ook als er kosten ontstaan, blijft deelname gratis. Zo nodig betaal ik de huur zelf.



Echter, ik wil wel volstrekt zeker weten dat ik geen moeite en/of kosten spendeer voor mensen die vervolgens op het laatste moment afmelden. Ik denk dat deels te kunnen voorkomen door de echt harde eis: je hebt voor 1/1/2015 de gevraagde mail gestuurd, of je doet niet mee. Ik zal begin januari een bevestiging sturen aan alle 19 of je op mijn lijstje deelnemers staat of niet. Zo nodig corrigeren we dan nog, en dan is de lijst definitief.



Klinkt dat vervelend? Sorry. Maar geloof mij, vanalles regelen en kosten maken voor mensen die niet komen is me dat wel waard.



3. Begin januari heb ik dus inzicht in wat iedereen wil halen. Als er mensen zijn die aangeven echt als coach oid iets te willen doen, dan noteer ik dat ook. Tenslotte noteer ik wat mensen aan ervaring e.d. te brengen hebben. Op basis daarvan maak ik samen met KW en NZ een dagprogramma. Mocht ik van plan zijn je te vragen iets te doen als coach, oid, dan stem ik dat programma ergens half januari met je af. In alle andere gevallen krijg je het programma op de dag zelf.



Mede naar aanleiding van de "sollicitatie-dag" vertrouw ik er volledig op dat KW, NZ en ik prima in staat zijn een goed programma te maken, en dat deelnemers hun bijdrage kunnen leveren.



4. Ieder die mee doet, doet dat:

- onder eerbiediging van volstrekte privacy van alle andere deelnemers, ook als je niet op de dag zelf komt bijvoorbeeld.

- volledig vrijwillig, zonder verwachting van enige vorm van vergoeding, betaling, verkrijgen van enig recht, ontslag van enige plicht

- met steeds in het achterhoofd dat iedereen, waaronder de drie organisatoren, dit voor de lol doet, en dus met de volledige intentie iedereen die lol te gunnen. Ik heb geen zin in welke vorm van gezeik dan ook. Gaat iets anders dan je dat zelf had gewild? Prima, draag het leed blijmoedig



Nota bene: Ik help jullie er graag aan herinneren dat een mail vóór 1/1/2015 noodzakelijk is om echt mee te doen!



Nog een update: op dit moment hebben we 26 deelnemers.



DE MAIL: expliciete belofte privacy te respecteren, op, rond en buiten het forum. Verder een zo duidelijk mogelijke beschrijving van wat je wil komen HALEN en eventueel wat je wil komen BRENGEN.

3. Je naam. Voornaam is genoeg, zelfverzonnen naam mag ook, maar wel een naam graag.

4. Iets van een bedrijfsomschrijving, een plan, een wat dan ook, waaruit valt te begrijpen vanuit welke context je deelneemt.
Alle reacties Link kopieren
Je bent goed bezig, met je praktische-hulptopics.
Alle reacties Link kopieren
- een dag een prima excuus om het huishouden te laten liggen



Die zou ik schrappen in je betoog.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Ik ben weer van de partij hoor! Ik meld me aan als ervaringsdeskundige en als coach.
quote:yasmijn schreef op 03 december 2014 @ 23:59:

- een dag een prima excuus om het huishouden te laten liggen



Die zou ik schrappen in je betoog.En natuurlijk vooral hier om!
PS Ik heb gister op een ander topic gezegd dat we die andere ws ook nog wel een keer kunnen doen.
Mooi!



Nu nog deelnemers.



Dus even wat reclame: beste starters, ondernemers met vragen en uitdagingen: als onze sollicitatiedag maatgevend mag zijn, dan belooft ook dit een dag te worden met een toegevoegde waarde die zich makkelijk kan meten net dagen waar je makkelijk honderden euro's voor zou moeten betalen. En dat gratis.



Dus niet aanmelden maakt je een dief van je eigen portemonnee
quote:yasmijn schreef op 03 december 2014 @ 23:59:

- een dag een prima excuus om het huishouden te laten liggen



Die zou ik schrappen in je betoog.Nee hoor, dut is voor mij een hoofdargument
Alle reacties Link kopieren
Echt?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Present!

Ervaringsdeskundige (tarieven, offertes, social media, acquisitie)

Ik heb zelfs tips over een bedrijfsnaam kiezen. :-)

En ik kan koffiezetten.



Als er geen starters komen, kunnen we altijd nog brainstormen hoe we elkaars bedrijven nog verder kunnen opstuwen in de vaart der volkeren.
quote:NummerZoveel schreef op 04 december 2014 @ 07:44:

PS Ik heb gister op een ander topic gezegd dat we die andere ws ook nog wel een keer kunnen doen. Dan doe ik ook mee, ik vond het zo leuk!
Ik heb een oproep op het prikbord gezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me ook hier! Weet nog niet wat ik precies kan betekenen, want ik weet van niets heel veel en van alles heel weinig. Wel een ondernemer, met meerdere eigen winkels. (Ik hou het een beetje vaag ivm privacy)
Alle reacties Link kopieren
Wat een nuttig initiatief. Ik wil alleen geen eigen bedrijf.
quote:viennas schreef op 05 december 2014 @ 09:35:

Weet nog niet wat ik precies kan betekenen, want ik weet van niets heel veel en van alles heel weinig. Volgens mij is dat de definitie van een ondernemer.
quote:Frizz schreef op 05 december 2014 @ 09:36:

Wat een nuttig initiatief. Ik wil alleen geen eigen bedrijf. Gelijk heb je.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 05 december 2014 @ 09:36:

[...]



Volgens mij is dat de definitie van een ondernemer.



Juistem! Mijn docenten zeiden altijd dat je heus niet alles zelf hoefde te weten, je moest er alleen van "gehoord hebben". Ik heb dus altijd de klok horen luiden, maar weet nooit waar de klepel hangt, zoiets. (ik weet mezelf wel te verkopen hier...haha).

nou ja, ik heb wel een afgeronde HBO opleiding in ondernemerschap. En in de praktijk doe ik het ook aardig geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:viennas schreef op 05 december 2014 @ 09:41:

[...]





Juistem! Mijn docenten zeiden altijd dat je heus niet alles zelf hoefde te weten, je moest er alleen van "gehoord hebben". Ik heb dus altijd de klok horen luiden, maar weet nooit waar de klepel hangt, zoiets. (ik weet mezelf wel te verkopen hier...haha).

nou ja, ik heb wel een afgeronde HBO opleiding in ondernemerschap. En in de praktijk doe ik het ook aardig geloof ik.Als ik me dan toch nog ergens mee mag bemoeien... Zo'n houding als jij aanneemt had ik ook altijd over mijn eigen baan. Maar het is natuurlijk ook maar net hoe je er zelf tegenaan kijkt. Het is namelijk WEL bijzonder wat je bereikt hebt, en je hebt WEL bijbehorende opleiding behaald en je weet blijkbaar WEL op jouw manier je zaken goed te runnen. Zorg dat je dat ook uitstraalt, want dat zou wel terecht zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic!

Het duurt nog wel 2 jaar voordat ik naar alle waarschijnlijkheid deze stap ga wagen, maar ik zal dit topic in mijn achterhoofd houden.



Hoop dat er veel tips en support gegeven gaan worden!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voorzichtig aan het nadenken over een heel klein eigen bedrijfje vanuit huis. Heel voorzichtig. Ik zou alleen niet weten waar ik moet beginnen.



Maakt dat mij een geschikt slachtoffer?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het er warm van, nog nooit zoiets concreets gezegd
Alle reacties Link kopieren
Heb je al plannen in welke richting dan?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 05 december 2014 @ 09:53:

Heb je al plannen in welke richting dan?Ik hou het nog even vaag, maar mensen zeggen dat ik mooie dingen maak (denk in de richting van interieurdecoratie).
Mijn duit in het zakje: je moet niet gehecht zijn aan je vrije tijd. Maar je bent gelukkig wel met iets bezig waar je (als het goed is) heel veel lol in hebt, dat scheelt ;)
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke initiatieven hier de laatste tijd, met het sollicitatie topic en dit starteshulp topic!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven