Werk & Studie alle pijlers

Concrete startershulp voor bedrijf(je)

03-12-2014 23:19 359 berichten
Op dit forum lopen verschillende mensen rond die als ondernemer, fiscalist, accountant, jurist, HR-figuur, manager, iets snappen van ondernemen.



Ook komt regelmatig de vraag voorbij "hoe start ik een bedrijfje", of specifiekere vragen over namen, tarieven, ondernemingsplannen, of "durf ik het wel"?



Je kan daar, betaald, hulp bij krijgen. Maar zou het niet leuk zijn, en goed voor het community-denken als we hier iets organiseren door mensen bij elkaar te brengen?



Laten we simpel beginnen: wie zou bereid zijn een keer in het weekend, een dag advies en feedback te geven? Workshops, etc? En wie zou daar gebruik van willen maken?



Redelijke tegenprestaties voor degene die zich beschikbaar stellen:



- een fijn gevoel

- een dag een prima excuus om het huishouden te laten liggen

- een enorme kick als "jouw" ondernemer-in-spe straks echt de felbegeerde onderneming krijgt



Ook kan het nog wat verder gaan: bijvoorbeeld een jaar lang ondersteuning en coaching geven. In ruil voor een klein aandeel in de onderneming, bijvoorbeeld?



Maar let op, het moet leuk blijven, niet commercieel.



Wie lijkt dat wat?



Even een update over het vervolg:



1. Iedereen die mee doet heeft van mij TWEE e-mail-adressen. Gebruik alleen het adres dat ik heb aangegeven als te gebruiken adres. Mails naar het andere adres kan ik makkelijk missen, en zal ik dus mogelijk negeren. Jullie maken mij het leven aanzienlijk makkelijker als je het gevraagde adres gebruikt.



2. We hebben op dit moment in totaal 19 deelnemers. Dat zijn er ruimschoots meer dan we kwijt kunnen in de beschikbare, gratis locaties. Ik zal, als dat nodig is, extra ruimte huren, of we zoeken een andere oplossing. Ook als er kosten ontstaan, blijft deelname gratis. Zo nodig betaal ik de huur zelf.



Echter, ik wil wel volstrekt zeker weten dat ik geen moeite en/of kosten spendeer voor mensen die vervolgens op het laatste moment afmelden. Ik denk dat deels te kunnen voorkomen door de echt harde eis: je hebt voor 1/1/2015 de gevraagde mail gestuurd, of je doet niet mee. Ik zal begin januari een bevestiging sturen aan alle 19 of je op mijn lijstje deelnemers staat of niet. Zo nodig corrigeren we dan nog, en dan is de lijst definitief.



Klinkt dat vervelend? Sorry. Maar geloof mij, vanalles regelen en kosten maken voor mensen die niet komen is me dat wel waard.



3. Begin januari heb ik dus inzicht in wat iedereen wil halen. Als er mensen zijn die aangeven echt als coach oid iets te willen doen, dan noteer ik dat ook. Tenslotte noteer ik wat mensen aan ervaring e.d. te brengen hebben. Op basis daarvan maak ik samen met KW en NZ een dagprogramma. Mocht ik van plan zijn je te vragen iets te doen als coach, oid, dan stem ik dat programma ergens half januari met je af. In alle andere gevallen krijg je het programma op de dag zelf.



Mede naar aanleiding van de "sollicitatie-dag" vertrouw ik er volledig op dat KW, NZ en ik prima in staat zijn een goed programma te maken, en dat deelnemers hun bijdrage kunnen leveren.



4. Ieder die mee doet, doet dat:

- onder eerbiediging van volstrekte privacy van alle andere deelnemers, ook als je niet op de dag zelf komt bijvoorbeeld.

- volledig vrijwillig, zonder verwachting van enige vorm van vergoeding, betaling, verkrijgen van enig recht, ontslag van enige plicht

- met steeds in het achterhoofd dat iedereen, waaronder de drie organisatoren, dit voor de lol doet, en dus met de volledige intentie iedereen die lol te gunnen. Ik heb geen zin in welke vorm van gezeik dan ook. Gaat iets anders dan je dat zelf had gewild? Prima, draag het leed blijmoedig



Nota bene: Ik help jullie er graag aan herinneren dat een mail vóór 1/1/2015 noodzakelijk is om echt mee te doen!



Nog een update: op dit moment hebben we 26 deelnemers.



DE MAIL: expliciete belofte privacy te respecteren, op, rond en buiten het forum. Verder een zo duidelijk mogelijke beschrijving van wat je wil komen HALEN en eventueel wat je wil komen BRENGEN.

3. Je naam. Voornaam is genoeg, zelfverzonnen naam mag ook, maar wel een naam graag.

4. Iets van een bedrijfsomschrijving, een plan, een wat dan ook, waaruit valt te begrijpen vanuit welke context je deelneemt.
Ah, een mooie-dingen-maker. Dat is een heel geschikt slachtoffer. :-)
Alle reacties Link kopieren
O, ik lees mee en misschien is het wel interessant voor mij!

Ik heb een idee waarmee ik ook voor mezelf zou willen beginnen, maar ik heb geen idee hoe ik dit concreet zou kunnen maken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 05 december 2014 @ 09:56:

Ah, een mooie-dingen-maker. Dat is een heel geschikt slachtoffer. :-)O jee...
Ik meld me aan!



Ik heb een eigen toko aan huis, maar het wil niet echt lukken. Ik ben gewoon niet goed in acquisitie en zie door de bomen het bos niet meer!



De naam heb ik, het logo is er en de website is klaar, maar nu dus nog acquisitie. Ben gewoon bang te falen en heb even een goede schop onder mijn bevallige achterste nodig!
Alle reacties Link kopieren
quote:spitsmuisje schreef op 05 december 2014 @ 10:13:

Ik meld me aan!



Ik heb een eigen toko aan huis, maar het wil niet echt lukken. Ik ben gewoon niet goed in acquisitie en zie door de bomen het bos niet meer!



De naam heb ik, het logo is er en de website is klaar, maar nu dus nog acquisitie. Ben gewoon bang te falen en heb even een goede schop onder mijn bevallige achterste nodig!Misschien een keer een training Acquisitie doen, voornamelijk om zelfvertrouwen op te doen op het gebied van Acquisitie? Je bent al een eind! (jammer dat je hier de spierballen emoticon niet kan toevoegen van whatsapp!)
Heb ook plannen voor een eigen bedrijf.



Is jullie advies geheel kosteloos of zitten er toch addertje onder het viva gras ?
quote:milouda schreef op 05 december 2014 @ 10:59:

Heb ook plannen voor een eigen bedrijf.



Is jullie advies geheel kosteloos of zitten er toch addertje onder het viva gras ?

Geen addertje.

Wij zijn forumleden en hebben niks met Sanoma of Viva te maken.

We doen dit omdat we het leuk vinden en er zelf wat van opsteken. Zelf word ik er erg vrolijk van, om vooral bezig te zijn met wat er wél kan in plaats van in de put te zitten over wat er allemaal níet kan.



Je mag wel je eigen lunch en eventuele reiskosten betalen. En je krijgt ook geen reader, folders of goodiebag mee. :-)
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn forumleden en hebben niks met Sanoma of Viva te maken.



Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Leuk. Ik ga ooit ook een stap wagen, maar kan nu toch wel alvast meelezen. Weet nog niet goed wat ik ga doen, maar ondernemen zit wel in me.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 05 december 2014 @ 09:09:

... die zich makkelijk kan meten met dagen waar je makkelijk honderden euro's voor zou moeten betalen. En dat gratis. ...



Dat is wat mijn partner en ik ook zeiden nadat ik hem over mijn ervaringen met de vorige meeting vertelde



Zeer de moeite waard de concrete hulp van deze mensen!
De zee is groen
quote:korenwolf schreef op 05 december 2014 @ 11:07:

[...]



Geen addertje.

Wij zijn forumleden en hebben niks met Sanoma of Viva te maken.

We doen dit omdat we het leuk vinden en er zelf wat van opsteken. Zelf word ik er erg vrolijk van, om vooral bezig te zijn met wat er wél kan in plaats van in de put te zitten over wat er allemaal níet kan.



Je mag wel je eigen lunch en eventuele reiskosten betalen. En je krijgt ook geen reader, folders of goodiebag mee. :-)

Ah fijn, virtueel netwerken dus.

Ik doe mee.



Vraag aan jou Korenwolf: welke soort aquisitie werkt het beste?
quote:yasmijn schreef op 05 december 2014 @ 09:19:

Echt? Ja, zaterdag is hier huishouddag
quote:bootje_op_de_golven schreef op 05 december 2014 @ 09:51:

Ik ben voorzichtig aan het nadenken over een heel klein eigen bedrijfje vanuit huis. Heel voorzichtig. Ik zou alleen niet weten waar ik moet beginnen.



Maakt dat mij een geschikt slachtoffer? Absoluut!
quote:Kanon schreef op 05 december 2014 @ 09:56:

Wat een leuke initiatieven hier de laatste tijd, met het sollicitatie topic en dit starteshulp topic!Niet verder vertellen, maar dat komt door Korenwolf, Nummerzoveel, en mijn pogingen iets leuks net hen te doen. Serieus, ik geloof dat hier een groepje mensen zit dat veel meer kan dan er nu uit komt. Dat motiveert om dit soort dingen te verzinnen
quote:Miss.Innuendo schreef op 05 december 2014 @ 09:57:

O, ik lees mee en misschien is het wel interessant voor mij!

Ik heb een idee waarmee ik ook voor mezelf zou willen beginnen, maar ik heb geen idee hoe ik dit concreet zou kunnen maken.Dan MOET je gewoon mee dien!
Eh, doen.
quote:spitsmuisje schreef op 05 december 2014 @ 10:13:

Ik meld me aan!



Ik heb een eigen toko aan huis, maar het wil niet echt lukken. Ik ben gewoon niet goed in acquisitie en zie door de bomen het bos niet meer!



De naam heb ik, het logo is er en de website is klaar, maar nu dus nog acquisitie. Ben gewoon bang te falen en heb even een goede schop onder mijn bevallige achterste nodig!Mooi, we hebben nu al een groep waarmee het verder kan. Leuk!
quote:milouda schreef op 05 december 2014 @ 10:59:

Heb ook plannen voor een eigen bedrijf.



Is jullie advies geheel kosteloos of zitten er toch addertje onder het viva gras ? Geheel kosteloos. Dat is mijn harde voorwaarde. Wie helpt om er beter van te worden, in Financiele zin, mag zelf wat organiseren maar niet via mij
quote:muurbloempje66 schreef op 05 december 2014 @ 11:22:

Leuk. Ik ga ooit ook een stap wagen, maar kan nu toch wel alvast meelezen. Weet nog niet goed wat ik ga doen, maar ondernemen zit wel in me.Geef je dan op. Echt. Hier meelezen helpt niet. Mee doen wel
quote:milouda schreef op 05 december 2014 @ 12:11:

[...]



Ah fijn, virtueel netwerken dus.

Ik doe mee.



Vraag aan jou Korenwolf: welke soort aquisitie werkt het beste?Niet virtueel, niet netwerken. Mee doen betekent een zaterdag naar Amsterdam en workshops, rollenspellen, etc etc
Leuk initiatief! Is al bekend waar het wordt gehouden?
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 05 december 2014 @ 12:45:

[...]



Dan MOET je gewoon mee doen!



Ik heb goede dingen gehoord via LadyZiva, dus ik ben wel heel benieuwd



In mijn geval: het idee is er, maar het is in een veranderende markt. Ik moet dus ook eerst meer marktonderzoek doen (en dat is het, waar ga ik beginnen?), een ondernemingsplan opstellen en dan eens beslissen of dit eigenlijk levensvatbaar kan zijn en of ik er mijn brood mee kan verdienen. Dat laatste is een vereiste, hoewel het hele plan eigenlijk vooral is ontstaan uit het gevoel dat ik hier heel veel mensen mee zou kunnen helpen.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:reizende schreef op 05 december 2014 @ 12:51:

Leuk initiatief! Is al bekend waar het wordt gehouden?Ja, in Amsterdam
quote:Miss.Innuendo schreef op 05 december 2014 @ 12:51:

[...]





Ik heb goede dingen gehoord via LadyZiva, dus ik ben wel heel benieuwd



In mijn geval: het idee is er, maar het is in een veranderende markt. Ik moet dus ook eerst meer marktonderzoek doen (en dat is het, waar ga ik beginnen?), een ondernemingsplan opstellen en dan eens beslissen of dit eigenlijk levensvatbaar kan zijn en of ik er mijn brood mee kan verdienen. Dat laatste is een vereiste, hoewel het hele plan eigenlijk vooral is ontstaan uit het gevoel dat ik hier heel veel mensen mee zou kunnen helpen.Juist bij die dingen kunnen we je uitstekend helpen
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 05 december 2014 @ 13:29:

[...]



Ja, in AmsterdamEn is er ook al een datum bekend?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven