Werk & Studie alle pijlers

deeltijd studie universiteit...?

07-06-2007 22:24 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Doordat ik nooit heb doorgeleerd na mijn vwo begint het toch te kriebelen een studie te volgen. Het liefst zou ik rechten studeren naast mijn werk. Wie heeft ervaring met een deeltijdstudie op universitair niveau?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een deeltijdstudie aan de OU, da's ook universitair niveau alleen niet een reguliere universiteit. Maar het fijne eraan is, is dat ik mijn eigen tempo kan bepalen en dat ik niet elke week steeds maar weer bepaalde colleges heb waar ik naar toe moet en die mijn tijd enorm opsnoepen.



Ben nu door privé even wat achtergeraakt, maar dat kan ik dan dus gewoon weer (proberen) op (te) pakken zodra privé het weer toelaat. Dat is o.a. de reden dat ik voor de OU gekozen heb: zowel de uitdaging van het studeren als ook het toch nog zelf bepalen wanneer ik ermee bezig ben. 



Nadeel van de OU deeltijd is toch dat je in het gemiddelde studietempo wat de OU aanhoudt (6 modules per jaar) toch al gauw ruim 7 jaar bezig bent om je bachelor te behalen. Op een reguliere universiteit kan dat sneller (maar kost het waarschijnlijk ook wel meer tijd?).



Maar bepaal voor jezelf ook even wat je doel is met een deeltijd studie. Doe je het voor de uitdaging of wil je heel zeker ook iets in je werk met je studie doen en op welke termijn? Of andere redenen?  Bij mij overheerste het aspect van de uitdaging waardoor je kans hebt dat ik de studie misschien wel nooit ga afronden, maar dat ik ook geen verplichting voel om er maar mee verder te blijven gaan.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook HBO studies deeltijd (aan hogescholen) waarbij je in een jaar of 3 ook je HBO diploma kunt behalen. Dan wordt wel vereist dat je op je vakgebied reeds een baan hebt, maar maakt het niet uit op welk niveau, als je maar vanuit je werk het een en ander voorbij ziet schieten zodat je de praktijk al een beetje kent.



Er is een variant met ook recht erin bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Tigergirl,



Ik heb HEAO MER in deeltijd gestudeerd. Heb daar goede ervaringen mee. Nu overweeg ik om een universitaire studie Rechten te gaan doen. Ben me nog aan het orienteren.
Alle reacties Link kopieren
Kiks,



Ik heb ook eens de rechtenstudie van de OU in huis gehad. Probleem bij mij is dat ik er dan niks aan doe. Ik heb gewoon toch een stramien nodig dat ik 1 x per week lessen volg en dan "huiswerk" maak. Een puur schriftelijke studie werkt voor mij niet zo goed. Is voor mij te vrijblijvend. Ik ben aan het kijken bij de rechtenstudies van Utrecht en Nijmegen.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan, het vereist veel zelfdiscipline en het is best lastig om dat goed op de rit te krijgen bij jezelf. Ik heb daar ook een tijdje mee geworsteld voordat ik bij de OU begon, maar toen lukte me die zelfdiscipline toch vrij snel gelukkig wel :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan de uni, daarvoor nog HBO gedaan, maar het blijft bij mij kriebelen. Ik zou nog dolgraag een deeltijdstudie willen doen, en dan met name rechten. Alleen weet ik niet of het te combineren is met een full time baan (ik werk 40 uur). Bij de uni van Leiden kan je rechten in 4 jaar doen, gewoon deeltijd, maar na die 4 jaar wel een volwaardig diploma. Dat is speciaal voor mensen die via het werk in aanraking komen met het recht en mensen die al enige kennis hebben van het recht. Het is wel een pittige opleiding, dus ik twijfel enorm, want ik wil nog wel leuke dingen kunnen doen en niet al mijn vrije tijd stoppen in de studie. Ik zat ook nog te denken aan een aanvullende Master, maar ja welke. Gelukkig biedt het werk me wel de mogelijkheid om nog een studie te doen en me blijven te ontwikkelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven