Werk & Studie alle pijlers

Dilemma welke baan kies ik?

21-03-2017 15:11 27 berichten
Hoi,



Ik sta voor een dilemma. Ik heb momenteel 2 banen. een waar ik 2 dagen per week werk en 1 waar ik een dag per weer werk.



voor het gemak noem ik ze even baan 1 en 2.



Baan 1, is een leuke baan, waarbij ik me erg goed voel, fijne collega's heb, maar een laaaag salaris. (vast contract)

Baan 2 is op zich ook een leuke baan, maar veel zakelijker, contact met collegas is ook "anders", maar met een erg goed salaris. (bepaalde tijd contract)



Nu heeft baan 2 me een vast contract aangeboden voor drie dagen per week. Omdat ik geen 5 dagen wil werken moet ik dus een keuze maken en dit vind ik heel moeilijk!



Als ik voor baan 1 ga dan heb ik leuk werk (de werkzaamheden zijn erg veranderd sinds mijn datum in dienst), maar het lage salaris ergert me steeds meer. Ik heb het aanbod van baan 2 met directeur van baan 1 besproken, maar er wordt niet gecompenseerd, Wellicht in de toekomst, maar dat is nog onzeker en ze kon me geen garanties geven. Wel kan ik drie dagen komen werken. Er is trouwens geen CAO van toepassing en een slechte pensioenregeling.



Ik merk dat het werkplezier door het (mijn inziens) te lage salaris onder druk komt te staan.



Baan 2 vind ik op zich prima, maar ik mis een beetje de collegialiteit (wellicht omdat ik er maar een dag per week werk) ook heeft de functie inhoudelijk iets minder diepgang, wat waarschijnlijk wel gaat veranderen gezien de extra uren zijn ontstaan vanwege een nieuwe visie van de organisatie. Baan 2 heeft een hoger salaris + 400 bruto, meer vakantiedagen +5, atv dagen + 10. en een heel goede pensioenregeling.



Het verschil is netto +/- 280 per maand op basis van 3 dagen. (+de inleg van 120 p/m in mijn pensioenfonds door de werkgever.



Stel dat ik kies voor baan 1 en aan het eind van het jaar is er nog niets veranderd aan het salaris dan weet ik nu al dat dat nog meer aan me gaat knagen. maar leuk werk is ook belangrijk...



Ik vind het echt lastig!



Misschien tips om mijn keuze te maken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaren dat leuk werk en fijne collega's belangrijker zijn dan salaris.



Wellicht verder zoeken naar optie 3? Baan 2 is 'het' blijkbaar ook niet, anders had je niet getwijfeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor baan 2 gaan en inderdaad rondkijken voor een baan 3
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Baan 2. Die collegialiteit wordt vast wel beter als je er 3 dagen bent ipv 1.
...
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie om het te houden zoals het is?
Alle reacties Link kopieren
Baan 2 en dan aankijken of het werk leuker wordt.
Alle reacties Link kopieren
Baan 2.

Het wordt vast anders als je er drie dagen bent en de werkzaamheden wat veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou trouwens voor baan 1 gaan, als je het geld kunt missen.
Ik zou voor baan twee gaan eerlijk gezegd. In een dag per week is collegialiteit lastig te ervaren. Daarnaast biedt 3 dagen meer kans je te verdiepen.



Is het niet mogelijk eerst een tijdje beide banen aan te houden en 5 dagen te werken en daarna te kiezen?
Alle reacties Link kopieren
Baan twee.

Je geeft al aan dat het lage salaris je steeds meer gaat ergeren. Als je deze gedachte niet los laat zal het je steeds meer tegen gaan staan. Vooral omdat je ze nergens in tegemoed komen.

Wellicht is baan 2 ook leuker als je er 3 dagen in de week werkt. Lijkt me ook prettig dat ze zo veel vertrouwen in je hebben om meer uren aan te bieden en een vast contract!
Alvast bedankt voor jullie reacties!



Omdat de visie van de organisatie van baan 2 veranderd is hebben ze echt iemand voor 24 uur per week nodig op de functie. Ik heb nu een bepaalde tijd contract tot augustus. accepteer ik het niet dan laten ze het contract van rechtswege in augustus aflopen (wat ik ook goed kan begrijpen). Omdat ze verder willen met de ontwikkeling van de organisatie moet ik het voor eind maart laten weten.



5 dagen per week werken is geen optie. Ik heb 2 dochters van 4,5 en 1,5 dus dat vind ik echt te veel. als ik alleen was geweest had ik dat gedaan denk ik!



En het geld kunnen missen.. sja we komen nu ook rond met het inkomen wat ik heb, maar het is zeker wel een leuk extraatje end e kinderen worden ook alsmaar duurder natuurlijk.



Baan 1 voelt een beetje als "thuiskomen" als ik op mn werk kom.



Ik denk ook dat alles anders wordt wanneer ik 3 dagen ga werken bij baan 2.
Ik zou absoluut voor baan 2 gaan, en er vanuit gaan dat collegialiteit wel groeit als je daar drie dagen per week bent.

Is het ook nog mogelijk om een tijdje vijf dagen te werken? Zodat je drie dagen baan 2 kunt uitproberen terwijl je de zekerheid van baan 1 nog houdt? Mocht baan 2 erg tegenvallen dan kun je altijd nog baan 1 alleen houden.
Dus 2 maanden of zo 5 dagen per week (en je partner ouderschapsverlof), en dan kiezen welke baan je afstoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor baan 2 gaan, je geeft zelf al aan dat de slechte beloning voor baan 1 steeds meer begint te knagen, ook al zijn de collega's nog zo leuk. Baan 2 krijg je waarschijnlijk meer contact met collega's als je er vaker bent.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens dat werk leuk moet zijn hoor.. maar je doet het niet fulltime, je werkt dan straks 3 dagen en je werk is niet verschrikkelijk vervelend ofzo. Ik zou dus zeker voor baan 2 gaan. Een laag salaris maakt dat je je erg ondergewaardeerd kan voelen en dat werkt op den duur niet.



En haal je leuke dingen uit die 4 vrije dagen die je nog over hebt in de week. Dat is al een heerlijke luxe positie toch?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Verschil van 280 euro per maand. Is mij best het gevoel van thuiskomen waard.



Maar als het meer gaat knagen, wat dan? Kom je dan ook nog thuis? Ik snap best dat het een dilemma is.
quote:lesmee schreef op 21 maart 2017 @ 15:32:

Alvast bedankt voor jullie reacties!



Omdat de visie van de organisatie van baan 2 veranderd is hebben ze echt iemand voor 24 uur per week nodig op de functie. Ik heb nu een bepaalde tijd contract tot augustus. accepteer ik het niet dan laten ze het contract van rechtswege in augustus aflopen (wat ik ook goed kan begrijpen). Omdat ze verder willen met de ontwikkeling van de organisatie moet ik het voor eind maart laten weten.



5 dagen per week werken is geen optie. Ik heb 2 dochters van 4,5 en 1,5 dus dat vind ik echt te veel. als ik alleen was geweest had ik dat gedaan denk ik!



En het geld kunnen missen.. sja we komen nu ook rond met het inkomen wat ik heb, maar het is zeker wel een leuk extraatje end e kinderen worden ook alsmaar duurder natuurlijk.



Baan 1 voelt een beetje als "thuiskomen" als ik op mn werk kom.



Ik denk ook dat alles anders wordt wanneer ik 3 dagen ga werken bij baan 2.Ik begrijp dat je 5 dagen veel vindt, maar om het uit te proberen zou ik dat er best een paar maanden voor over hebben. De verkeerde keuze maken is vervelender. Je hebt de kans om het uit te proberen en die pak je niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou absoluut voor baan 2 gaan.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
baan 2 absoluut. Je krijgt met 1 dag weinig mee, dat is bij 3 dagen al veel meer
Alle reacties Link kopieren
Baan 2! Zonder enige twijfel.
Nou ik heb mijn besluit genomen, na veel wikken en wegen is het toch baan 2 geworden!



Bedankt allemaal voor jullie objectieve adviezen!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel succes!
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Bedankt!



Ik hoop dat ik de juiste beslissing heb gemaakt. (stiekem twijfel ik toch nog)
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier en voor twijfelen is het te laat :-)
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Heel veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven