Werk & Studie alle pijlers

Do en don"t van leidinggevende

19-05-2007 16:23 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
In 't ergste geval staat dit bericht er nu 2 keer op ;)

Ik heb een nieuwe baan gekregen :D en ga daarin leidinggeven. Van jullie zou ik graag lezen: Wat moet een goede leidinggevende wel doen, en wat juist niet? Welke ervaringen met je leidinggevende wil je echt niet nog een keer meemaken, en waarmee heeft ie 100 punten gescoord?

Kortom: alle tips and tricks zijn welkom!!!
Alle reacties Link kopieren
Altijd je afspraken nakomen. Lukt dat niet, wees eerlijk in het hoe en waarom.

Wees consequent, niemand voortrekken

Luister naar de ideeën van je ploeg, dóe er iets mee en geef de bedenker ook de credits

Neem de tijd voor je mensen

Wees duidelijk, geef complimenten, als je afdelingsdoelstellingen hebt gehaald vier die dan en vergeet niet een keer gebak te bestellen tijdens een drukke periode.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Sta open voor mensen met ideëen anders dan de jouwe. Zorg ervoor dat je makkelijk te benaderen bent. Zeg het als dingen niet goed gaan, maar zeker ook als het wel goed gaat. Hou een bepaalde afstand zonder autoritair te zijn. Mijn huidige leidinggevende heeft met sommige collega's buiten het werk ook omgang. Er zijn er die hier misbruik van maken, denken daardoor dat ze alles kunnen doen en laten, omdat ze er toch niet op worden aangesproken. Of jij moet werk en privé heel goed kunnen scheiden, maar in de praktijk is dat vaak moeilijk. Succes!!


In 't ergste geval staat dit bericht er nu 2 keer op ;)

Ik heb een nieuwe baan gekregen :D en ga daarin leidinggeven. Van jullie zou ik graag lezen: Wat moet een goede leidinggevende wel doen, en wat juist niet? Welke ervaringen met je leidinggevende wil je echt niet nog een keer meemaken, en waarmee heeft ie 100 punten gescoord?

Kortom: alle tips and tricks zijn welkom!!!
Ik waardeer mijn leidinggevende om de volgende punten:



-ze geeft haar mensen de kans om zich persoonlijk te ontwikkelen

-ze is trots op ons

-als ons team binnen de organisatie in gedrang raakt (wat al meerdere keren gebeurd is) vecht ze met verve ons

-ze stimuleert mensen om zelf met ideeen te komen

-ze is altijd geinteresseerd in hoe het met een werknemer gaat

-ze heeft altijd een luisterend oor

-ze geefrt complimenten

-als iets binnen het team niet goed gaat zal ze dit meteen bespreekbaar maken

-ze is vriendelijk, maar maakt indien noodzakelijk wel duidelijk wie de baas is

-ze trekt niemand voor

-ze waardeert onze inzet

-ze staat open voor ideeen

-ze laat mensen in hun waarde

-ze is erg benaderbaar



Nou ja, zo kan ik nog wel wat dingen bedenken :)
Alle reacties Link kopieren
Meld je aan bij managersonline.nl  op de nieuwsbrief. Kun je veel van leren.



*Verder vind ik dat een leidinggevende complimenten moet kunnen geven aan medewerkers. Niet alleen als je medewerker zijn/haar best doet,maar gewoon af en toe tussendoor.

Mensen worden betaald,maar willen ook af en toe een waardering.

Dat maakt veel meer dat een medewerker zich gewaardeerd voelt. Een heleboel mensen hebben liever waardering dan geld.

Heb teveel leidinggevende meegemaakt die alleen maar bij je komen voor gezeik Complimenten konden ze niet. En als ze het deden,waren ze niet oprecht. Dus wees oprecht als je een compliment geeft.

Verder is het zo dat mensen dan veel harder een tandje voor je lopen als je erom vraagt.



*Zorg dat je makkelijk benaderbaar bent en dat je open kunt communiceren. Geef mensen feedback en geen kritiek.

Vertel als je kritiek geeft,waarom jij het zo vindt en hoe ze zichzelf kunnen verbeteren. Zorg dat mensen er iets mee kunnen doen. Dat ze zichzelf kunnen verbeteren. Mensen kun je niet veranderen,wel motiveren op te veranderen



*Sta open voor de ideeën van een anderen,geef mensen ook de ruimte.



* Blijf menselijk maar zakelijk. Zorg dat daar een goed evenwicht tussen zit.



* Zorg voor een beetje gezelligheid in de groep. Dat er ook af en toe wat te lachen valt.



* Kijk ook goed naar de sfeer op de afdeling. Als jij goed voor je mensen bent,dan zijn de mensen goed voor het bedrijf (op enkeling nagelaten)

en is het bedrijf weer goed voor jou.



* Zorg voor een goede balans tussen jou en de groep.



* Wees niet gelijk streng. Maar kijk de kat uit de boom. Mensen die er een zooitje van maken. Kun je er altijd op aanspreken. Niet iedereen is gelijk. Maar wees wel zo dat je iedereen gelijkwaardig behandeld. Dan krijg je dat ook terug.



* Wees consequent. Als de ene iets mag,moet je het de andere ook toestaan.



* Macht is kracht (zorg ervoor dat mensen hun kennis aan elkaar kunnen doorgeven en niet voor zichzelf houden)



* Veel ziekte in je team?. Probeer te achterhalen waarom mensen zo vaak uitvallen.Praat met je medewerkers hierover Bel een medewerker op en vraag hoe het gaat. Medewerker is niet verplicht om te zeggen wat hij/zij heeft. Respecteer dat ook. Zorg voor persoonlijk contact. Stuur na een langdurige ziekte (2 a 3 weken) een kaartje ofzo.

Laat hem/haar gewaardeerd voelen en dat hij op de afdeling mag zijn.

Laat je medewerker op de hoogte zijn van de stand van zaken. Ook na zijn ziekte. Ga er niet altijd van uit dat mensen gelijk de boel belazeren.

Er zit vaak veel meer achter dan je denkt.





* Zorg dat je pest gedrag en seksuele intimidatie de kop insmort.

Spreek mensen die seksueel intimideren of pest gedrag erop aan.

Wees duidelijk dat je dit soort gedrag niet tolereert. Probeer ook na te gaan waarom die gene seksueel intimideert of pest. Praat ook met slachtoffer. En bescherm deze dan ook. Als je het zelf hebt gezien.

Praat er ook over met PZ.



Veel succes en blijf vooral jezelf zoveel mogelijk als dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je in ieder geval ook nog aangeven wat ik momenteel mis in mijn manager (werk ruim anderhalve maand ergens):



- Sturing:

Ik kan ook wel redelijk mezelf bedruipen en dan ga ik mijn eigen weg wel, maar zonder concrete sturing gaat dat gewoon een stuk minder efficient dan dat het zou kunnen. Laat mensen dus niet te veel aanmodderen (maar kauw ze ook niet te veel voor).

- Planning:

Zorg ervoor dat je planning op orde is en dat mensen tijdig weten waar ze aan toe zijn en wanneer. Maak ook een eerlijke planning.

- Feedback:

Geef mensen regelmatig feedback, en vooral als ze wat nieuwer zijn en het klappen van de zweep nog niet kennen. Als ze dan wat aan het aanmodderen zijn, doen ze dat naar beste kunnen (als je mij voor je hebt althans ;)), maar het zou wel handig zijn om af en toe ook te horen of je het goed doet en wat je nog eventueel zou kunnen verbeteren. Niet te vaak feedback geven, maar heel af en toe is toch wel nuttig.



En zo zijn er door andere mensen ook erg nuttige tips genoemd waar ik me bij aansluit.



Zorg ook vooral dat je je emoties goed onder controle hebt. Ik heb een manager gehad die op zich heel aardig en lief was (te zelfs) maar ik was gewoon wat assertiever dan de gemiddelde persoon die hij onder zich had (waren allemaal niet-Nederlanders net als mijn manager zelf, ook niet woon-achtig in Nederland) en wist op een gegeven moment niet meer goed daarmee om te gaan en toen kwam er een bedreiging uit zijn mond. Hij had zichzelf totaal niet meer in de hand (kon niet zo goed kritiek verdragen die over hem ging), maar dat vond ik dus echt absoluut niet kunnen voor een manager.
Alle reacties Link kopieren
Superbedankt voor alle tips!!!

Ik heb d'r een keurig word-bestandje van gemaakt en zal deze "regels" nog regelmatig doorlezen om de 100-punten-leidinggevende te worden. Nog meer tips blijven uiteraard welkom.

Enne... ik heb me meteen geabonneerd op die nieuwsbrief!
Alle reacties Link kopieren
- goed en oprecht luisteren

- ook eens informeren naar de thuissituatie (wel discreet natuurlijk, over een gemaakte reis of een ziek kind bijvoorbeeld)

- afspraken altijd nakomen en dat ook verwachten van je medewerkers

- beoordelingsgesprekken: maak een duidelijke agenda en vertel de onderwerpen aan het begin van het gesprek aan de medewerker. Trek er genoeg tijd voor uit, maar hou het wel concreet. Vraag aan het eind ook eens of de medewerker suggesties heeft voor jou als manager (als jij een goede manager bent, durft een medewerker af en toe best een beetje kritisch te zijn)

- bied je medewerkers een uitdaging en waak ervoor dat je zelf niet te veel voor gaat zitten kauwen
Alle reacties Link kopieren
Een goede leidinggevende behandelt het personeel als gelijke, dat wil zeggen dat je het personeel betrekt in het arbeidsproces. Stuur eens een e-mail of een mailing op papier rond als een grote klant binnengehaald is door ..... (naam personeelslid) en laat daarin weten hoe trots je daarop bent. 

Of -nog leuker- trakteer bij bijzondere situaties eens zomaar op gebak bij de koffie als een grote klant is binnengehaald door wie dan ook.



Gedraag je niet meteen als 'de baas', zo van: ik ben de baas en ik heb het hier voor het zeggen en jullie moeten alleen doen wat ik zeg.

Je maakt je hiermee niet geliefd bij het personeel en ze zullen een hekel aan jou als leidinggevende gaan krijgen. Hier wordt dan weer over gepraat op de werkvloer wat ook niet altijd even goed is.



Val als leidinggevende een collega-leidinggevende (hoger dan jij, gelijk met jou of lager dan jij) nooit af in het bijzijn van het personeel of klanten. Ook al doet of zegt diegene iets waar je het als leidinggevende niet mee eens bent, doe dan alsof je het er absoluut mee eens bent en neem als jullie onderling zijn deze collega even apart en vertel hem of haar dan hoe je er werkelijk over denkt en hoe je het de volgende keer zou willen.

Klanten en personeel willen graag zien dat leidinggevenden 1 lijn trekken met elkaar. Straal dat dan ook uit en gedraag je dan ook zo.



Geven en nemen gaan ook hand in hand samen: de ene keer zie je door de vingers dat een medewerker een keer tien minuten eerder weg wil om een privézaak te regelen en de andere keer zou deze zelfde medewerker eerder 'ja' zeggen als er eens mensen nodig zijn om over te werken.

Doe je dit niet, of biedt je hier geen ruimte voor, dan kun je het over het algemeen wel op je buik schrijven dat je personeel zover krijg dat ze overwerken.



Toon interesse in hun privélevens: bijvoorbeeld: hoe is het met de gezondheid van je personeelslid, de gezinsleden, eventueel ouders en dergelijke.

Ook bij ziekte het personeelslid niet vergeten: stuur een leuk kaartje (evt. namens de hele afdeling), bel uit interesse eens een keer op of ga eens langs met een bloemetje of fruitmand.



Zorg voor een goede sfeer op de afdeling (af en toe een grapje om te lachen mag best) en laat duidelijk merken wat de afdelingsregels zijn.

Het allerbelangrijkste hier is dan ook uiteraard dat je daarin zelf het goede voorbeeld in geeft.

Bijvoorbeeld: niet roken buiten de pauzes = jij ook niet roken tijdens de pauzes (anders krijg je situaties als: wij (het personeel) mogen het niet, maar zelf doe je het wel; en gelijk hebben ze dan).
Alle reacties Link kopieren
Hoi!!



Wat ik erg waardeer in mijn leidinggevende is dat hij ook echt de leiding heeft en neemt....je kunt er zeg maar op vertrouwen dat hij 'alles onder controle heeft'. Een persoon die rustig overkomt, maar wel zelfverzekerd. Iemand waarvan je gewoon weet: als er iets an de hand is met een collega/met ons team dan is hij er voor ons! Bij de vorige leidinggevende (die uiteindelijk met een burn-out is weggegaan) had ik dat gevoel absoluut niet. Hij beloofde dingen die hij niet nakwam, had een onzekere houding en wist absoluut niets van het werk dat bij ons op de afdeling werd uitgevoerd! Hij werd door ons dan ook absoluut niet serieus genomen, en waarschijnlijk heeft dat wel iets met zijn burn-out te maken...



Verder hebben wij op de afdeling ook 2 mensen die 'tussen de mensen op de werkvloer en de leidinggevende instaan'. Ze werken af en toe gewoon mee op de werkvloer, maar zitten ook op kantoor zeg maar....en 1 daarvan kan ik dus niet uitstaan! En dat geldt ondertussen geloof ik voor het hele team. De helft van de tijd zie je haar in haar geweldig mooie, luxe kleding op kantoor zitten, beetje aanpappen met onze leidinggevende. En voor ons gevoel zit ze natuurlijk alleen maar te 'niksen' :) Vervolgens moet ze een dagje 'aan het werk' (gewoon de werkvloer op zeg maar) en daar is ze zo sloom als ik weet niet wat...iedereen voor haar karretje spannen!! En alles beter weten!! De 'interessante' werkzaamheden lost ze opeens zelf wel op (daar haalt ze een andere collega dan gewoon bij weg!Terwijl dat als zij op kantoor zit, wij daar wel goed genoeg voor zijn.) En het toppunt: laatst heeft ze tegenover collega's laten vallen (terwijl ze dacht dat niemand anders het hoorde): Wat ben ik blij dat jullie er zijn, eindelijk bekwame mensen aan het werk......

Beeeeetje lullig dat een andere collega dat opgevangen heeft. Heb morgen functioneringsgesprek, en reken maar dat ik dat ga aankaarten!!

Dus: zelf gewoon meewerken als dat van je functie verlangt wordt, andere mensen niet het idee geven dat ze 'minder' zijn dan jij, en vooral geen onderscheid maken in personeel! En als je zelf vindt dat dat onderscheid wél gemaakt moet worden, stap dan persoonlijk op de mensen af die volgens jou wat minder functioneren, en biedt ze hulp/handvaten aan om te werken aan hun mindere punten.



Succes!! Lijkt me niet altijd makkelijk om een leidinggevende functie te hebben... Groetjes Pien!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven