Werk & Studie alle pijlers

Draag ik nu echt de verkeerde kleding of is dit jaloezie?

10-08-2014 11:40 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 28 jaar en ik werk als huishoudelijke hulp bij oudere mensen thuis.

Dit werk doe ik nu een half jaar en in dat half jaar heb ik heel veel commentaar gehad van mijn collega's over mijn kleding/schoenen/haar/make-up.



Mijn collega's zijn 40+ meerendeels zijn 50+.

Ze hebben allemaal kort haar, dragen nauwelijks of geen make-up/sieraden en zijn wat steviger dan mij.

Dragen altijd een broek of capribroek met daarboven een shirt met korte of lange mouw en een vest/spijkerjasje.

En met dit weer lopen ze allemaal op sandalen/slippers.

Ik wil ze niet afkraken, probeer alleen een beeld van hun ze schetsen.



Ik ben slank (maat 36/38) heb lang blond haar tot halverwege mijn rug. Met mijn haar doe ik elke dag wat anders.

Qua make-up zie ik er ook altijd anders uit.

Niet overdreven veel met foundation en poeder, maar heel naturel.

Behalve mijn ogen, die vallen altijd goed.

Verder draag ik altijd wat sieraden en heb ik meestal gelakte nagels.



In mijn vrije tijd draag ik bijna altijd rokjes/jurkjes en nauwelijks broeken.

En loop ik vaak op hoge hakken.

Tijdens werktijd draag ik meestal een broek met een simpel shirtje met korte mouw of een mouwloos shirtje met daarover weer een blazer.

Ik draag vaak iets met een print/tekst erop, maar houd er tijdens werktijd wel goed rekening mee met wát erop staat.

En dat ik geen inkijk heb of dat het niet doorschijnd. Qua schoenen die ik draag is het erg wisselend.



Soms draag ik tijdens werktijd een rokje/jurkje met daaronder een zwarte/grijze/bruine legging. Dat combineer ik dan weer met een shirtje en een blazer.

Daaronder draag ik pumps/ballerina's of laarsjes.

Maar dat draag ik eigenlijk alleen als ik na werktijd door moet naar een afspraak.



Van mijn cliënten krijg ik regelmatig complimenten, soms ook vragen: kind hoe kun je toch op zulke hakken lopen.

Of ben je naar de kapper geweest, je haar zit zo mooi.

Ik weet dat als ze iets niet bevalt.

Ze het eerlijk tegen mij zullen zeggen.

Zo direct zijn ze wel.



Tja en van mijn collega's krijg ik alleen maar commentaar. Waarop ik de ene keer positief reageer en de andere keer bijdehand en soms reageer ik helenaal niet.

Als je ons allemaal naast elkaar zou zetten, dan zien hun er hetzelfde uit en spring ik er uit.

Om het verschil maar even uit te leggen.



Dat commentaar doet me eerlijk gezegd niet zoveel en ik negeer het meerendeels.

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de meningen van anderen.

Vinden jullie net als mijn collega's dat ik de verkeerde kleding etc draag voor het werk wat ik doe?

Of denken jullie hetzelfde als wat ik denk, dat het jaloezie is?
Hoogtepunten heb je niet, als je geen dieptepunten hebt gezien.
quote:LoiseauCoureur schreef op 10 augustus 2014 @ 16:20:

[...]





Ik heb zo'n vaag vermoeden dat jij van hetzelfde type bent als TO...

Je doet wat jij wil en als iemand daar iets van vindt zijn ze uiteraard jaloers.. Ik doe inderdaad dat waar ik me goed bij voel. En ik ga gelukkig niet met vrouwen om die zich denken met mijn kleding te moeten bemoeien.
quote:tampontouwtje schreef op 10 augustus 2014 @ 16:36:

[...]





Het gaat er toch om of ze haar werk goed doet? Wat maakt mij het nou uit of ze dat op stiletto's doet of op Crocs.Dat eerste lijkt me vooral erg prettig voor haar rug
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 10 augustus 2014 @ 16:13:

Ik denk dat je totaalplaatje TE is.



Dat denk ik ook.

En make-up en sieraden en dan net wat te nette/strakke kleding.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 10 augustus 2014 @ 16:36:

[...]





Het gaat er toch om of ze haar werk goed doet? Wat maakt mij het nou uit of ze dat op stiletto's doet of op Crocs.



Ik laat iemand met stiletto's dus echt geen ladder opklimmen. Of met een kort rokje vieze drek uit putjes plukken.



Of misschien juist wel.. voor m'n eigen binnenpretje
Alle reacties Link kopieren
Tja, als je thuis 's morgens denkt van "ik zal de hele boel eens een goeie beurt geven"en je trekt dan je strakke jurkje/rokje aan, je pumps, je plakt je lange nagels op en je hangt je vol met je sieraden, en je gaat zo thuis aan de slag, dan zou ik zeggen: doe het vooral ook als je ergens anders aan de slag moet, want blijkbaar is dat dan je werkkleding.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:givenchy1.0 schreef op 10 augustus 2014 @ 15:53:

Je bent 28, ik vind dat je je nog niet zo burgerlijk hoeft te kleden als de 40, 50+ dames. Dus ik zeg; lekker aandoen wat jij wilt meid

Natuurlijk hoef je er niet bij te lopen als een 21 jarige maar kom op een beetje vrouwelijk erbij lopen mag best hoor!!

Laat ze maar lekker de nek draaien hihihiHihihi? Werkelijk?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 10 augustus 2014 @ 16:36:

[...]





Het gaat er toch om of ze haar werk goed doet? Wat maakt mij het nou uit of ze dat op stiletto's doet of op Crocs.



Iemand die op stiletto's ramen gaat zemen en dan van een trapje dondert zit wel een poosje in de ziektenwet.

Ze zal vast net zo goed zemen op die hoge hakken, maar de kans op ongelukken is wel groter. Zit je als werkgever en collega niet op te wachten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
--
Alle reacties Link kopieren
quote:miss-sunshine28 schreef op 10 augustus 2014 @ 16:35:

[...]

"Niet alles gelezen, maar wel ervaring met schoonmaken bij ouderen.

En dit zijn (meestal) de voorschriften:

1. je haar in een staart

2. geen hakken aan

3. geen te strakke shirtjes en geen inkijk

4. een lange broek aan

5. geen lange nagels met nagellak (blijft toch niet zitten tijdens het schrobben. Tenminste, als je goed schrobt..)

6. Geen lange ketting/oorbellen/armbanden



1. Ik draag mijn haar op verschillende manier, maar tijdens werktijd áltijd vast. Er staat netgebs dat ik mijn haar altijd los heb.

2. Hakken draag ik ook niet altijd, alleen als ik na werktijd door moet naar een afspraak.

3. Mijn shirtjes zijn wel strak, maar inkijk heb ik niet tijdens werktijd. Bij lage shirtjes draag ik wr een spaghettihemd onder, zodat ik geen inkijk heb.

4. Ik draag óf een lange broek óf een legging tijdens werktijd.

5. Mijn nagels zijn kort en als ik met mijn handen in het sop moet, trek ik handschoenen aan.

6. Mijn kettingen zijn meestal kort, lange draag ik onder mijn shirt of ik doe ze even af.

Qua oorbellen draag ik tijdens werktijd altijd oorknopjes. Armbanden doe ik wel om als ik wegga, maar voordat ik naar een cliënt loop doe ik ze in mijn tas. En pas na werktijd weer om.

Dus ik zie geen problemen.



En nu doe je het weer!

Ik geef het op. Ga lekker op je pumps (je schreef eerder weldegelijk dat je die soms op je werk droeg en soms meeneemt in je tas maa goed) en met je stretch rokje op een legging, fijne shirt met print en korte kettingen, soms met blazer naar je schoonmaak werk.



Blijf je collega's vooral negeren, ze zijn gewoon jaloers joh!



Veel plezier ermee



(Ja ja stiekem ben ik ook enorm jaloers op je)
Alle reacties Link kopieren
Het is heel simpel. Als je iemand inhuurt om bepaalde werkzaamheden te verrichten, dan verwacht je ook dat die erop gekleed is om dat werk zo goed mogelijk te doen. In kleding die praktisch is met het oog op de uit te voeren werkzaamheden. Als ik een dakdekker bestel en die goede man staat hier vervolgens aan de deur in een driedelig grijs pak met stropdas, krab ik ook even achter mijn oren. Best mogelijk dat hij in zijn grijze pak een geweldig dak kan leggen, maar het ziet er niet handig uit. Het is nou niet direct de meest geschikte kleding voor de werkzaamheden waar hij voor komt.



En zo zien mensen het ook bij jou. Best mogelijk dat je geweldig kan soppen met lange nepnagels, een mantelpakje aan en op torenhoge pumps, maar het ziet er niet erg professioneel uit en echt handig is het niet altijd.



Trek gewoon een ruimzittende (in elk geval niet te strakke) broek aan, een bloes of bijv. poloshirt met korte mouwen en een paar schoenen met lage hakken. En moet je daarna naar een afspraak? Dan spreek je een half uurtje later af, zodat je even naar huis kunt om je te verkleden desnoods.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het lijkt erop alsof deze baan niet zo goed bij jou(w kledingstijl) past. Je kleedt jezelf veel te netjes voor dit werk. Ik denk dat jouw collega's jou proberen te wijzen op wat meer praktische kleding.
Wat dat betreft is een uniform toch handiger.
quote:tampontouwtje schreef op 10 augustus 2014 @ 16:39:

[...]





Ik doe inderdaad dat waar ik me goed bij voel. En ik ga gelukkig niet met vrouwen om die zich denken met mijn kleding te moeten bemoeien.Als je ergens werkt, zijn er wel degelijk mensen die zich bemoeien met hoe jij je presenteert (inclusief kleding).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen maar, je werkt bij (oude) mensen op hoge hakken, in de huishouding? Heh wat?! Wat doe je precies aan de huishouding? Kijk je alleen naar de meubels?



Ook ik heb het werk gedaan en op hoge hakken komen schoonmaken is wel het laatste wat ik zou doen. Je bent daar niet om oudjes te versieren dus laat ze lekker thuis. Als ik een afspraak had waar een pak plus hakken benodigd waren, dan kwam ik wat eerder bij het oudje (natuurlijk eerst gebeld) en ging ik na het werk snel naar huis om om te kleden. Je kan ze anders ook gewoon in een tas meenemen. Schoonmaken op hoge hakken gaat gewoon niet.



Mijn persoonlijke mening is dat foundation (en tevens alles behalve mascara) echt niet nodig is op dit werk. Gewoon een licht make-upje met een t-shirt, simpele broek of spijkerbroek is prima. Of ik er nou uit zag als een slons, of gewoon normaal, ik ben nooit anders behandeld. Met normaal bedoel ik dus een spijkerbroek, t-shirt, en soms een blazer als jasje, maar deze mocht vies worden en ging vaak uit. Sieraden droeg ik nooit.

Een stretch-rokje schijnt volgens mij best wel vaak door en/of kan je de randen van je ondergoed zien. Lijkt me ook niet de bedoeling,



Het werk draait niet om jouw uiterlijk, maar om de mensen! De kritiek van je collega's kan ik goed begrijpen. Je bent daar immers om het werk te doen. Ook met een simpel make-upje en sneakers of andere platte schoenen zie je er vast mooi uit. Als je dat niet vindt, tja, wellicht heeft dat andere oorzaken.



Ik mocht trouwens niet met nagellak werken. Mag jij dat wel?



Wacht eens, heb jij ooit ergens gewerkt in de huishouding waarvan de plaatsnaam met een W begint? Ik heb wel eens een verhaal gehoord van een mevrouw waarbij een hulp kwam schoonmaken op hakken. Met het resultaat was ze alles behalve blij. Nu ik er over nadenk, ik heb dit soort verhalen wel vaker gehoord, meisjes die kwamen schoonmaken met te veel make-up, te hogen hakken, te dit te dat. Kortom: ouderen zitten daar ook niet op te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het topic niet doorgelezen en reageer direct op de OP



Niks mis met hoe jij je kleed denk ik zo. Ik weet niet wat die vrouwen willen? Wat zeggen ze dan over je kleding? (Ga zo even topic doorlezen, wellicht heb je al zoiets gezegd)



Misschien is het gewoon een generatieverschil. Ik merk dat vrouwen van mijn moeders generatie mijn hakken bijvoorbeeld vaak mar niks vinden terwijl ik van vrouwen van mijn oma's generatie vaak te horen krijg hoe leuk ze mijn schoenen vinden en dat ze het jammer vinden zelf geen hakken meer te kunnen dragen :D
Alle reacties Link kopieren
quote:stappeltje schreef op 10 augustus 2014 @ 11:49:

. Als je werk er maar niet onder lijd. Nou prima toch?

Ik denk dat dat de clou is. In een rok kun je gewoon niet goed schoonmaken. Als je bv de wc doet en je bukt hangt de zoom van je rok/jurk op de grond, of je staat in je onderbroek. En als je goed schoonmaakt dan heb je dus een natte zoom eventueel met bleekvlekken.

Ook op een trap staan voor ramen ed is in een rok met hakken niet handig maar zeker niet effectief. Je kunt in een rok/jurk gewoon niet aan de slag zoals je in een makkelijke broek zou kunnen.

Dus ja jij mag dragen wat je wil maar ik denk dat je minder goed werkt dan degene met makkelijker kleding. En met wisselende diensten zullen zij dat merken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 10 augustus 2014 @ 12:51:

Ik denk vooral dat to zichzelf superknap vindt.



En ik denk dat er daarom door de meesten zo lelijk wordt gereageerd.



Ze heeft nu al 35x uitgelegd dat ze soms hakken in een tasje meeneemt en dat er weinig slettig aan haar looks zijn, maar de meesten die reageren zullen zich wel in de omschrijving van haar collega's herkennen en op hun kut getrapt zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy_stone schreef op 10 augustus 2014 @ 15:57:

Sorry TO, maar ik vind ook je kleding ongepast voor het soort werk dat je doet.

Onpraktisch en een beetje overdreven.

Alles is al geschreven hier maar je lijkt het niet te willen lezen.

Zoveel forummers geven aan dat een (Skinny) jeans, shirtje met (korte) mouwen en platte schoenen is geschikt voor jouw functie.



Jij schrijft vervolgens doodleuk dat je een spijkerbroek met shirtje te simpel vindt en het niet aan wil.

Prima meid, moet je ook helemaal zelf weten.



Maar je vraagt onze mening en we zijn bijna unaniem, jij wil het niet horen. Tja....Nou dat vind ik behoorlijk overdreven! Als zij het praktisch vind, wat is dan het grote probleem in deze kwestie?? Dat de oudere garde er niet op zit te wachten, heeft toch niets met haar te maken? Daarnaast is ze 28, dat gaat nog lang niet richting pensioen dus ik vind het nogal kort door de bocht dat ze maar een simpele skinny jeans en shirt aan moet. Beetje oppervlakkig eigenlijk. Dat je in de zorg werkt hoeft nog niet te betekenen dat je er niet leuk uit mag zien kom op zeg....ik vind dat er teveel over wordt gezeken. Mijn mening!
De ideale man is hij die begrijpt wat zijn vrouw niet zegt
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft boeit het niet wat je aantrekt, zolang je maar goed schoonmaakt. Maar ik zou ervoor kiezen om me om te kleden na t werk en het liefst ook nog douchen, als je je in het zweet gewerkt hebt en evt in allerlei viezigheid gezeten hebt (met je kleren), ipv gelijk door in dezelfde kleren naar een afspraak te gaan.
quote:nina1966 schreef op 10 augustus 2014 @ 17:47:

[...]



Ik denk dat dat de clou is. In een rok kun je gewoon niet goed schoonmaken. Als je bv de wc doet en je bukt hangt de zoom van je rok/jurk op de grond, of je staat in je onderbroek. En als je goed schoonmaakt dan heb je dus een natte zoom eventueel met bleekvlekken.

Ook op een trap staan voor ramen ed is in een rok met hakken niet handig maar zeker niet effectief. Je kunt in een rok/jurk gewoon niet aan de slag zoals je in een makkelijke broek zou kunnen.

Dus ja jij mag dragen wat je wil maar ik denk dat je minder goed werkt dan degene met makkelijker kleding. En met wisselende diensten zullen zij dat merken.



Ik heb anders prima werk geleverd in jurkjes tot op de knie hoor. Ik snap dat hakken een probleem zijn en ik ben het er volledig mee eens dat TO zich niet passend kleed, maar ik kan echt prima een wc schrobben of op een trappetje klimmen in een jurk. Sterker nog, ik koos er ook wel eens voor omdat je daarmee niet met afzakkende broeken hoeft te klooien als je bukt.

Overigens mochten wij helemaal niet met bleek werken....
Alle reacties Link kopieren
Wat een enorme lading venijn hier. Daar kan je het weer mee doen. Hoe kunnen wij nou weten of to haar werk goed doet en of haar kleding geschikt is of niet. Haar voorbeelden zijn voor meerdere uitleg vatbaar.



Overleg met je leidinggevende over wat zij/hij vindt. Ik kan me voorstellen dat hoge hakken niet zo geschikt zijn en dat ze niet willen dat je de schijn wekt dat je in die kleding niet kan poetsen.



Verder zou je eens door kunnen vragen bij je collega's. Waarom maken ze zulke opmerkingen? Vinden ze je kleding wat overdreven (wat natuurlijk best kan), verbazen ze zich of vinden ze dat dit echt niet kan.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 10 augustus 2014 @ 17:23:



En zo zien mensen het ook bij jou. Best mogelijk dat je geweldig kan soppen met lange nepnagels, een mantelpakje aan en op torenhoge pumps, maar het ziet er niet erg professioneel uit en echt handig is het niet altijd.







Wat een onzin weer. Sommige mensen hier lezen een topic en zien het al helemaal voor zich in geuren en kleuren waarbij ze vanalles zelf invullen.

Waar lees jij dat TO lange nepnagels heeft en torenhoge pumps draagt?

TO heeft gewoon korte nagels hoor, en draagt oorknopjes en een korte ketting, doet har armbanden pas om als ze klaar is met het werk / weg is bij de klant, ze draagt meestal een broek met een printshirtje, een blazer en platte schoenen. En sóms hakschoenen/pumps(en dat wil niet meteen zeggen torenhoge pumps, pfff), meestal neemt ze deze mee in haar tas.
Alle reacties Link kopieren
quote:yolcu schreef op 10 augustus 2014 @ 18:04:

[...]





Ik heb anders prima werk geleverd in jurkjes tot op de knie hoor. Ik snap dat hakken een probleem zijn en ik ben het er volledig mee eens dat TO zich niet passend kleed, maar ik kan echt prima een wc schrobben of op een trappetje klimmen in een jurk. Sterker nog, ik koos er ook wel eens voor omdat je daarmee niet met afzakkende broeken hoeft te klooien als je bukt.

Overigens mochten wij helemaal niet met bleek werken....



Met rokken op zich is ook helemaal niks mis, de ene rok is de andere niet. Zat vrouwen die altijd in een rok lopen (al dan niet uit geloofsovertuiging) en die kunnen vast prima schoonmaken.

Maar TO gaf met een paar foto's voorbeelden van wat voor rokjes zij draagt (uberstrakke, korte rokjes) en die zijn gewoon NIET praktisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 10 augustus 2014 @ 17:47:

[...]



Ik denk dat dat de clou is. In een rok kun je gewoon niet goed schoonmaken. Als je bv de wc doet en je bukt hangt de zoom van je rok/jurk op de grond, of je staat in je onderbroek. En als je goed schoonmaakt dan heb je dus een natte zoom eventueel met bleekvlekken.

Ook op een trap staan voor ramen ed is in een rok met hakken niet handig maar zeker niet effectief. Je kunt in een rok/jurk gewoon niet aan de slag zoals je in een makkelijke broek zou kunnen.

Dus ja jij mag dragen wat je wil maar ik denk dat je minder goed werkt dan degene met makkelijker kleding. En met wisselende diensten zullen zij dat merken.Wat gek, hoe deden die vrouwen dat dan al die honderden jaren, vóór 1850?
Alle reacties Link kopieren
quote:chimaera schreef op 10 augustus 2014 @ 18:14:

[...]





Wat gek, hoe deden die vrouwen dat dan al die honderden jaren, vóór 1850?Doe droegen zeer ruimvallende lange rokken met een schort ervoor, waarin je alle bewegingsvrijheid had. Zonder ondergoed overigens, maar wel met een paar onderrokken. Maar zelfs al ging je daarin dubbelgevouwen staan, dan nog zag je niks, en tekende zich niks af.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven