Werk & Studie alle pijlers

Efficient nakijken

20-11-2014 17:31 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al een tijd in het onderwijs maar nakijken is nog steeds mijn zwakke punt. Ik werk gewoon niet efficient, waardoor ik steeds allemaal dingen over het hoofd zie. Ik moet een toets echt 2x doornemen wil ik alles er uit halen, maar daar heb ik natuurlijk niet altijd de tijd voor.



Ik kijk al die tijd verticaal na, dat wil zeggen een toets in een keer. Soms maak ik een antwoordmodel, maar niet altijd, en zeker niet bij de brugklas. En daar zou het eigenlijk wel moeten. Nu heb ik besloten om horizontaal na te gaan kijken, dus per opdracht. Ook wil ik op een ander tijdstip gaan nakijken, want nu doe ik het in de avond en is mijn concentratie verminderd na een dag werken.



Iemand nog tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijd 'mee' na gekeken met een dyslectische leraar. Hij keek inhoudelijk na, ik op taal. Hij vertelde mij dat veel leraren dat ook doen, maar dan twee keer zelf.



Ik kijk tegenwoordig voornamelijk rapportages van collega's na, en doe het nu ook zo. Voor mij werkt dat beter dan beide aandachtspunten in een keer, je ziet veel minder taalfouten over het hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ideaal zijn maar feit is dat veel collega's het al druk genoeg hebben. :(
Ik kan je geen tips daarin geven, maar ik weet wel dat het mij enorm stoort dat de leerkrachten van mijn zoon enorme prutsers zijn als het op nakijken aankomt. Ik vind het bewonderenswaardig dat jij je minder scherpe punten ziet en er hier hulp bij vraagt. Ik hoop dat je goede tips krijgt!
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 20 november 2014 @ 17:55:

Dat zou ideaal zijn maar feit is dat veel collega's het al druk genoeg hebben. :(



Mijn tip was ook niet een ander vragen, deze leraar had gewoon mazzel dat ik het wilde doen Ik ben zelf geen leraar, dit ging om een vriend van mij die pas begon met lesgeven. Inmiddels heeft hij het taalkundige deel ook beter onder de knie.



Ik heb er echter van geleerd om teksten twee keer na te kijken. De eerste keer puur op inhoud, de tweede keer op taal. Ik merk dat dat beter werkt voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt eventueel een antwoordenblad maken, dan is de structuur van elke toets iig hetzelfde en heb je geen last van leerlingen die de toets in een andere volgorde maken.
Tips:



- maak altijd een nakijkmodel!!!!

- maak op het nakijkmodel eventueel tijdens het nakijken aantekeningen (antwoorden die je niet verwacht had, maar die wel goed zijn, nieuwe inzichten over puntenverdeling e.d.), zodat je beslissingen maar één keer hoeft te nemen

- kijk horizontaal na; dit is eerlijker, omdat je beeld van een leerling minder mee kan spelen en je kunt de antwoorden van de verschillende leerlingen beter vergelijken

- de regel van vijf: spreek met jezelf af dat je in elk geval vijf opdrachten / toetsen nakijkt; dan ben je op gang en voor je het weet is de hele toets klaar

- kijk elke werkdag een uurtje na, ook als er niet veel ligt; op die manier kan het werk zich minder opstapelen en je bouwt uithoudingsvermogen op

- tel puntenaantallen pas op als je weer fris bent, dus niet aan het einde van een uur (of dag) nakijken
Alle reacties Link kopieren
Nakijken is nu eenmaal het minst leuke klusje ;)



Ik heb dit weekend weer eens nakijkmarathon... 4 SE's, 1 SO en practische opdrachten...



Het maken van een antwoordmodel zou ik wel doen. Ik weet niet welk vak je geeft maar zo kan je zelf geen fouten maken en heb je houvast. Ook voor het aantal te geven punten.



Voor de eerlijkheid (ik geef oa aardrijkskunde) kijk ik horizontaal na. Daarnaast bestaan de toetsen deels uit meerkeuzevragen en open vragen. De meerkeuzevragen maak ik op een invulblad waar de leerlingen een kruisje moeten zetten in het vakje met het goede antwoord. Het antwoordmodel voor de meerkeuzevragen is een sheet (doorzichtig dus). Bij het nakijken leg ik die over het antwoordformulier van de leerling. Zo zie je in 1 oogopslag welke meerkeuzevragen goed zijn gemaakt en hoef je alleen nog maar even een streepje achter het afwijkende kruisje te zetten.



Ik doe meestal nakijkwerk tijdens tussenuren, op het eerste uur (ik heb het eerste uur altijd vrij, maar ben dan wel altijd op school) en zoals nu, met de SE's in het weekend. Of s avonds lekker op de bank.



Daarnaast analyseer ik altijd de gemaakte toetsen. Zo weet ik waar elke leerling goed en minder goed op scoort en zie ik ook of er vragen zijn die bijv iedereen fout heeft. Dan kan het zijn dat de vraagstelling onduidelijk is voor de leerling bijv of dat het iets is dat ze gewoon nog niet genoeg beheersen.

Tijdens het nakijken schrijf ik leuke en grappige antwoorden op.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt deels aan het vak dat je geeft denk ik.



Geef je een taal bijv en is er een woordjes- of grammaticatoets dan is fout fout.

Gaat het om de inhoud dan zou je bij het maken van je vragen al steekwoorden kunnen bedenken ( en opschrijven voor je zelf) die in een antwoord moeten staan.

Die steekwoorden kun je ook benadrukken in je les. Kunnen ook jaartallen zijn, grootheden etc. Je kunt ook bepaalde woorden/begrippen/namen/jaartallen etc juist expliciet fout rekenen.

Dit kun je in de lessen benadrukken. Leren mbv steekwoorden kan ook helpen.



Als een vraag + antwoord niet doorloopt naar een volgende vraag is horizontaal nakijken beter, anders per groep van de vragen.





Bewaar je toetsen, evt aantekeningen van jezelf vooraf daarbij, de aantekeningen/opvallende zaken uit de gemaakte toetsen goed en maak daar de komende jaren gebruik van.



Zo kun je een toets opnieuw gebruiken, met evt aanpassingen en verbeteringen ( vraagstelling verbeteren bv), je lessen voorafgaand verbeteren etc



Luister goed als leerlingen komen klagen over hun cijfer. Ze kunnen soms wel degelijk gelijk hebben èn je kunt er je voordeel in doen om duidelijker te zijn bijv in het lesgeven van de stof, de vraagstelling etc.



Realiseer je dat het als jonge docent veel meer tijd kost, een ervaren docent haalt toets x uit de kast et voila.



Maak duidelijk of je wel of geen taalfouten meerekent en als ja, op welke manier je dat dan doet.

Bij formules is de uiteindelijke uitkomst minder van belang dan de berekening zelf. Een foutief getal hierdoor en moet worden meegenomen in een nwe opgave is daarom niet handig, zeker niet in de onderbouw.



Heb je begeleiding van oudere docenten in je vak? Dat zou wel moeten ( en is een prestatieindicator van de inspectie). Hoe doen zij het, wat vinden zij belangrijk, welke tips hebben zij?
Je bent zelf een theepot
quote:Netel schreef op 20 november 2014 @ 18:25:

Tips:

- maak altijd een nakijkmodel!!!!

- maak op het nakijkmodel eventueel tijdens het nakijken aantekeningen (antwoorden die je niet verwacht had, maar die wel goed zijn, nieuwe inzichten over puntenverdeling e.d.), zodat je beslissingen maar één keer hoeft te nemen

- kijk horizontaal na; dit is eerlijker, omdat je beeld van een leerling minder mee kan spelen en je kunt de antwoorden van de verschillende leerlingen beter vergelijken

- de regel van vijf: spreek met jezelf af dat je in elk geval vijf opdrachten / toetsen nakijkt; dan ben je op gang en voor je het weet is de hele toets klaar

- kijk elke werkdag een uurtje na, ook als er niet veel ligt; op die manier kan het werk zich minder opstapelen en je bouwt uithoudingsvermogen op

- tel puntenaantallen pas op als je weer fris bent, dus niet aan het einde van een uur (of dag) nakijken



Goede tips. Een nakijkmodel maken lijkt extra werk maar kijkt veel prettiger na. En ik noteer ook altijd aantekeningen op het nakijkmodel, als er onverwachte maar wel goede antwoorden komen die ook punten verdienen.



Horizontaal nakijken vind ik veel prettiger werken, omdat je dan goed in je hoofd hebt wat de vraag is, welk antwoord je verwacht en wat er zoal aan antwoorden op komt. Het is ook eerlijker naar de leerling.



Verder kijk ik redelijk streng (maar niet overdreven streng) na, dan kan ik als een leerling nét geen voldoende heeft nog kijken of ik er nog een puntje bij kan doen. Dat is makkelijker dan soepel nakijken en dan er achterkomen dat een leerling net geen voldoende heeft, want dan kun je er niks meer bij doen. En het is heel lullig om te zakken met een 5,4.



Verder: ga als het even kan op een rustige plek zitten zonder internet/tablet/mobiel in de buurt
En in de voorbereiding: laat als het even kan je toets checken door een ervaren collega voor je 'm afneemt. Zelfs als die collega jouw vak niet geeft kan dat toch nuttig zijn. Ervaren docenten halen problematische vragen er sneller uit (vragen die ambigu zijn, waarbij het niet duidelijk is wat je verwacht) en dat scheelt je een hoop ellende met nakijken.
Alle reacties Link kopieren
Een nakijkmodel maken op het moment dat je de toets maakt helpt wel, dan is het niet eens echt veel meer werk
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 20 november 2014 @ 18:34:

Het ligt deels aan het vak dat je geeft denk ik.



Geef je een taal bijv en is er een woordjes- of grammaticatoets dan is fout fout.

Gaat het om de inhoud dan zou je bij het maken van je vragen al steekwoorden kunnen bedenken ( en opschrijven voor je zelf) die in een antwoord moeten staan.

Die steekwoorden kun je ook benadrukken in je les. Kunnen ook jaartallen zijn, grootheden etc. Je kunt ook bepaalde woorden/begrippen/namen/jaartallen etc juist expliciet fout rekenen.

Dit kun je in de lessen benadrukken. Leren mbv steekwoorden kan ook helpen.



Als een vraag + antwoord niet doorloopt naar een volgende vraag is horizontaal nakijken beter, anders per groep van de vragen.





Bewaar je toetsen, evt aantekeningen van jezelf vooraf daarbij, de aantekeningen/opvallende zaken uit de gemaakte toetsen goed en maak daar de komende jaren gebruik van.



Zo kun je een toets opnieuw gebruiken, met evt aanpassingen en verbeteringen ( vraagstelling verbeteren bv), je lessen voorafgaand verbeteren etc



Luister goed als leerlingen komen klagen over hun cijfer. Ze kunnen soms wel degelijk gelijk hebben èn je kunt er je voordeel in doen om duidelijker te zijn bijv in het lesgeven van de stof, de vraagstelling etc.



Realiseer je dat het als jonge docent veel meer tijd kost, een ervaren docent haalt toets x uit de kast et voila.



Maak duidelijk of je wel of geen taalfouten meerekent en als ja, op welke manier je dat dan doet.

Bij formules is de uiteindelijke uitkomst minder van belang dan de berekening zelf. Een foutief getal hierdoor en moet worden meegenomen in een nwe opgave is daarom niet handig, zeker niet in de onderbouw.



Heb je begeleiding van oudere docenten in je vak? Dat zou wel moeten ( en is een prestatieindicator van de inspectie). Hoe doen zij het, wat vinden zij belangrijk, welke tips hebben zij?Dat vind ik erg slecht... Ik mag mij wel aardig ervaren noemen (op mijn 21e begonnen, nu 33) en ik maak altijd een nieuwe toets, probeer in mijn vragen zoveel mogelijk herkenbare situaties uit de actualiteit te gebruiken. Nu leent mijn vak zich daar ook goed voor maar of je nou wiskunde geeft of een taal, daar kan je ook de toetsen aan de actualiteit aanpassen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Nooit geweten dat de toetsen die ik ruim 10 jaar geleden heb gemaakt op de middelbare school door de docenten zelf gemaakt waren...

Ik dacht echt dat er gewoon een stapel toetsen zijn en dat er gewoon 1 uitgetrokken werd....
Het komt wel voor, dat uitgevers van leerboeken ook wat toetsvragen leveren, maar dat is lang niet altijd zo en het zijn er zelden genoeg om een hele toets van te maken elk jaar opnieuw.

En dan nog: een goede leraar past de vragen aan aan de manier waarop hij les heeft gegeven, aan waar hij de accenten heeft gelegd, actuele voorbeelden, en elk jaar andere vragen natuurlijk . En als de toets op verschillende momenten aan parallelklassen wordt gegeven ook verschillende versies. En als bij het nakijken blijkt dat sommige vragen extreem vaak goed of fout gemaakt worden zou hij die vragen een volgende keer moeten vervangen.
quote:Ginevra schreef op 23 november 2014 @ 17:04:

Het komt wel voor, dat uitgevers van leerboeken ook wat toetsvragen leveren, maar dat is lang niet altijd zo en het zijn er zelden genoeg om een hele toets van te maken elk jaar opnieuw.

En dan nog: een goede leraar past de vragen aan aan de manier waarop hij les heeft gegeven, aan waar hij de accenten heeft gelegd, actuele voorbeelden, en elk jaar andere vragen natuurlijk . En als de toets op verschillende momenten aan parallelklassen wordt gegeven ook verschillende versies. En als bij het nakijken blijkt dat sommige vragen extreem vaak goed of fout gemaakt worden zou hij die vragen een volgende keer moeten vervangen.

Thanks, heb hier nooit over nagedacht en dus ook nooit geweten.

Heb ineens meer respect voor m'n docenten van die tijd
Alle reacties Link kopieren
Laat maar
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Leerlingen vragen vaak "wat bedoelen ze hier?" Geef ik altijd als antwoord: " wat 'ze' bedoelen weet ik niet, ik bedoel daar mee..." Kijken ze heel verbaasd van op. Het idee dat ik hun toetsen maak was nog niet bij ze op gekomen



Nakijken doe ik altijd horizontaal. Met een antwoordmodel. Het is en blijft een flinke klus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven