Werk & Studie alle pijlers

Ervaring gevraagd werken bij de ´big four´

19-09-2014 09:48 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nieuwsgierig hoe jullie het ervaren bij een big four te werken en op welke manier daar binnen-terecht zijn gekomen. Ik ben mij momenteel aan het orienteren:)
Alle reacties Link kopieren
Wat is een big four?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Eén van de vier grote consultancy bedrijven geloof ik Himalaya

Geen ervaring, wens je wel veel succes, binnenkomen is niet makkelijk geloof ik, maar binnenblijven nog lastiger.
Ben je altijd zo slordig in je schrijfwijze? Dan zou het nog wel eens lastig kunnen worden, dat er binnen komen.
Werken bij een big four
Alle reacties Link kopieren
Een van de vier grote accountantskantoren bedoel je?

Veel junior medewerkers worden gescout tijdens hun studie op HBO of WO. Door leraren, gastdocenten of tijdens projecten waaraan een kantoor meewerkt.

Die lopen dan hun stage vaak al bij zo'n kantoor en worden gevraagd na afstuderen in dienst te treden.

De big four willen mensen met de x-factor en tomeloze inzet (heel veel uren draaien). Op het gegeven moment wordt het up or out en daardoor komen weer veel ex pwc-ers, deloitters etc in andere kantoren en bedrijven terecht.
WTF?
Je wordt geselecteerd obv studie-resultaten. Alleen de best presterende leerlingen maken een kans. Vervolgens wordt er van je verwacht dat je voor weinig geld heel hard werkt (want klant is koning). Uiteindelijk kun je heel goed gaan verdienen (overigens zonder dat de werkdruk afneemt), maar daar moet je wel wat jaren geduld voor hebben terwijl je in die periode flink je best doet om de carriere-ladder te beklimmen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Succes!En sterkte, als ik dit zo lees zeg..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En je moet even wat geld investeren in mantelpakjes, pakken, pumps, etc.. Heb overigens menig accountant van die bedrijven er een potje van zien maken bij jaarcontroles etc.. Vind ze highly overrated.
Ga eens lunchen in de buurt van zo'n kantoor. Toen ik dat een keer gedaan had wist ik dat ik niet bij zo'n bedrijf wil werken
Alle reacties Link kopieren
Ik haat zgn. insider-uitdrukkingen en -afkortingen op een openbaar forum.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
En je probeert ook zwanger te raken? Succes.
Oh, een zwangerschap is niet handig want echt, de eerste 10 jaar heb je geen tijd voor een fatsoenlijk gezinsleven.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op vrijdag 19 september 2014 10:03 Je wordt geselecteerd obv studie-resultaten. Alleen de best presterende leerlingen maken een kans. Vervolgens wordt er van je verwacht dat je voor weinig geld heel hard werkt (want klant is koning). Uiteindelijk kun je heel goed gaan verdienen (overigens zonder dat de werkdruk afneemt), maar daar moet je wel wat jaren geduld voor hebben terwijl je in die periode flink je best doet om de carriere-ladder te beklimmen.



Succes!





Dit en dan ook nog bezig zijn met een post graduate studie is een pre.

Dus zwanger worden is dan ook geen optie als je nu bij een big four wil werken. Werkweken van 60/80 uur tegen laag loon is geheel normaal. Maar staat wel leuk op je CV. Thats it. Waardeloos eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Voor een groot deel toch herkenbaar als aanstelleritis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Nee en part-time werken behoort meestal ook niet echt tot de mogelijkheden de eerste jaren (en dan nog is minder dan 4 dagen over het algemeen sowieso niet bespreekbaar).



Er wordt ook wel verwacht dat je 100% voor je baan gaat, dus geen 9-5 mentaliteit, kantooractiviteiten, werken in het weekend en de avonden indien nodig. Allemaal leuk als je dat wil maar als jij straks zwanger bent is de kans heel groot dat je andere prioriteiten hebt en dit lastig te combineren is met dit soort werk/kantoren (zeker die eerste jaren). Daarbij is de kans ook groot dat je op weinig begrip kunt rekenen als je onverhoopt klachten/medische problemen krijgt tijdens je zwangerschap.
quote:retrostar schreef op 19 september 2014 @ 10:35:

Voor een groot deel toch herkenbaar als aanstelleritis. Wat bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt geen aanstelleritis hoor.

Ik heb accountancy gestudeerd en in de laatste 1,5 jaar kregen we regelmatig de mogelijkheid om een dag bij een van de big four kantoren door te brengen. Toen wist ik al dat dat niets voor mij was. Ik heb wel stage gelopen bij BDO, wat een heel klein stukje onder de Big Four zit. Daar was het al een heel stuk prettiger. Ik mocht er wel blijven, maar ik had al wat anders (dat ging toen nog zo, zucht).



Een van de meest gevleugelde uitspraken op onze opleiding was: je kunt een goedbelegde boterham verdienen, maar je moet hem wel staand opeten.
..
Alle reacties Link kopieren
Relax mensen!!



1. Het ene Big4 kantoor is het andere niet, verschil tussen bijvoorbeeld EY (voorheen Ernst & Young) Rotterdam en Den Haag is al enorm, laat staan binnen vestigingen in de randstad - buiten de randstand. Dan hangt het nog af van welke klanten je doet. Ik doe veel Non profit organisaties controleren en dat is al een heel andere mentaliteit dan het controleren van (internationale) beursorganisatie.



2. Hoe kom je daar binnen: Solliciteren. Op dit moment ligt de lat niet heel hoog i.v.m. schreeuwend tekort aan mensen. Het helpt als je wat inhousedagen bezoekt, zodat ze je al een keer gezien hebben. Alleen, doordat de lat niet hoog ligt, niet vreemd opkijken als je aan het einde van het seizoen geen contract krijgt, omdat er toch minder assistenten nodig zijn, dan vooraf gepland en dat je niet voldoet.



3. Het is hard werken en doorzetten, maar je krijgt er veel flexibiliteit voor terug na een aantal jaar. Salaris is prima, veel mogelijkheden om bij bedrijven binnen te kijken en veel te leren.



4. Zwanger worden tijdens je opleiding is niet handig, maar niet onmogelijk. Alleen wel bedenken dat je minder hard doorgroeit, omdat je minder uren werkt, minder klanten bedient.



5. Part-time werken zeker mogelijk, maar zoals met veel HBO/WO/management banen is dit niet goed te doen in 3 dagen en is 4 dagen wel het minimum. Maar juist doordat je na een aantal jaar heel flexibel bent, kan je makkelijk een dag thuiswerken of later beginnen om je kind naar de opvang te brengen. Of 's middags op tijd op school omdat er een kerstuitvoering is. Ik hoef weinig/geen verantwoording af te leggen over mijn weekindeling als mijn werk maar af is. Dus ja, als ik om 14.00 ergens wil zijn voor een privéafspraak, hoef ik niemand om toestemming te vragen of verantwoording af te leggen, zolang ik maar regel dat mijn werk af is. Heeeerlijk!

--> dit geld wel vanaf (assistent)manager niveau, als assistent ben je de eerste jaren minder flexibel. Voor mij gold dit na +/- 5 jaar werken.
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je gestudeerd?
Alle reacties Link kopieren
Zoon werkt al zo'n twintig jaar bij één van de vier, ik krijg niet de indruk dat hij lijdt onder de werkdruk, hij werkt 's avonds ook vaak thuis, naast nog een studie, twee kleine kinderen en een vrouw die ook niet bepaald stilzit.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Imikgirl schreef op 19 september 2014 @ 11:11:

Relax mensen!!



1. Het ene Big4 kantoor is het andere niet, verschil tussen bijvoorbeeld EY (voorheen Ernst & Young) Rotterdam en Den Haag is al enorm, laat staan binnen vestigingen in de randstad - buiten de randstand. Dan hangt het nog af van welke klanten je doet. Ik doe veel Non profit organisaties controleren en dat is al een heel andere mentaliteit dan het controleren van (internationale) beursorganisatie.



2. Hoe kom je daar binnen: Solliciteren. Op dit moment ligt de lat niet heel hoog i.v.m. schreeuwend tekort aan mensen. Het helpt als je wat inhousedagen bezoekt, zodat ze je al een keer gezien hebben. Alleen, doordat de lat niet hoog ligt, niet vreemd opkijken als je aan het einde van het seizoen geen contract krijgt, omdat er toch minder assistenten nodig zijn, dan vooraf gepland en dat je niet voldoet.



3. Het is hard werken en doorzetten, maar je krijgt er veel flexibiliteit voor terug na een aantal jaar. Salaris is prima, veel mogelijkheden om bij bedrijven binnen te kijken en veel te leren.



4. Zwanger worden tijdens je opleiding is niet handig, maar niet onmogelijk. Alleen wel bedenken dat je minder hard doorgroeit, omdat je minder uren werkt, minder klanten bedient.



5. Part-time werken zeker mogelijk, maar zoals met veel HBO/WO/management banen is dit niet goed te doen in 3 dagen en is 4 dagen wel het minimum. Maar juist doordat je na een aantal jaar heel flexibel bent, kan je makkelijk een dag thuiswerken of later beginnen om je kind naar de opvang te brengen. Of 's middags op tijd op school omdat er een kerstuitvoering is. Ik hoef weinig/geen verantwoording af te leggen over mijn weekindeling als mijn werk maar af is. Dus ja, als ik om 14.00 ergens wil zijn voor een privéafspraak, hoef ik niemand om toestemming te vragen of verantwoording af te leggen, zolang ik maar regel dat mijn werk af is. Heeeerlijk!

--> dit geld wel vanaf (assistent)manager niveau, als assistent ben je de eerste jaren minder flexibel. Voor mij gold dit na +/- 5 jaar werken.



3. Oneens het salaris is niet heel goed, zeker niet voor de uren die maakt.



4. zwanger worden tijdens de opleiding is echt niet haalbaar



5.Ik weet niet op welk kantoor jij werkt, maar jouw verhaal is totaal niet representatief. Vaak is het een wedstrijd wie het langst op kantoor is.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 19 september 2014 @ 11:37:

Zoon werkt al zo'n twintig jaar bij één van de vier, ik krijg niet de indruk dat hij lijdt onder de werkdruk, hij werkt 's avonds ook vaak thuis, naast nog een studie, twee kleine kinderen en een vrouw die ook niet bepaald stilzit.Natuurlijk kan het, maar dat moet je wel beseffen. Een "goede bekende" van mij deed dat ook, wij als kinderen zagen hem nooit omdat hij altijd aan het werk was (dag en nacht en weekenden).
Big 4:



- KPMG, EY, PwC, Deloitte

- ING, Rabobank, ABN AMRO, SNS

- Nauta, De Brauw, Houthoff, Loyens & Loeff

- Leeuw, Olifant, Buffel, Luipaard, Neushoorn?



Oh nee, die laatste zijn er 5.



Goed, ik neem maar aan dat je de eerste bedoelt.



Binnen komen was appeltje eitje: ik schreef een sollicitatiebrief (die had je nog in mijn tijd), kwam op gesprek, nog een gesprek, een assessment, arbeidsvoorwaardengesprek, en ik was binnen. Buiten komen was nog simpeler trouwens: "jongens, ik ga wat anders doen!" en ik was weg.



De ervaring zelf: heerlijk! Ik heb er echt van genoten. Maar ben na een tijdje wel iets heel anders gaan doen. Ik vond het leuk om alle ruimte te krijgen, zelf te kunnen doen wat je leuk vindt, beoordeeld te worden op niets anders dan je kwaliteiten/prestaties. Maar na een paar jaar wordt het ook wat beperkt. En altijd maar werken is ook niet zo ideaal vond ik.



Ik heb van de up or out-aanpak nooit zoveel last gehad. Ik ging up, tot ik zelf out wilde, en dan is het lekker als je werkgever dat ook zo ziet.



Betalen deed het inderdaad voor geen meter, de eerste jaren (en dan kwam ik nog met ervaring binnen, de starters werkten zich helemaal kapot voor een schijntje). Met banen die bekend staan als slecht-betalend, ben je in de eerste jaren echt veel beter af over het algemeen.



Het helpt inderdaad ook als je je een beetje weet te kleden. Sociaal aangepast zijn behoort tot de selectiecriteria. Dus ook je kleding. (Geen dasspeld. Wel manchetknopen. Altijd pak, nooit combinaties, etc.)



Werkweken van 60-80 uur zitten er bij, maar het zou wat overdreven zijn te doen alsof dat de normale belasting is. Voor de mensen die richting de accountancy gaan moet je eerder denken aan 50-60 uur werken en dan nog een uurtje of 10 studie per week. Of meer, voor de zwakkere studenten.



BDO zit overigens niet een heel klein stukje onder de big 4, maar in werkelijk alle opzichten heel ver bij de big 4 vandaan (onder of boven is een kwestie van voorkeuren).



Om vanuit een iets ander perspectief (vermoed ik) te reageren op de punten van Imikgirl:



1. is absoluut waar. Als je vooral "internationaal" werkt, dwz voor klanten in het buitenland, of de groot nationale praktijk, of bij de mkb, of in de non profit, etc., dan zie je enorme verschillen ook binnen de kantoren.



2. Dat ligt toch genuanceerd anders. De kantoren hebben altijd al meer mensen aangenomen dan ze nodig hebben. Dat selecteert prettiger. Maar de kans dat je langer dan enkele jaren blijft is wel klein.



3. De kansen zijn er, veel mensen pakken die kansen niet en vallen dus vrij snel weer af.



4. Zwanger worden kan zeker. Ik heb zelf een van de laatste vakken gegeven aan een van de universitaire opleidingen. Daar zitten dus de mensen die al een paar jaar mee draaien. De meeste hebben dan al een gezin.



5. Ook helemaal waar. Het is een uiterst flexibele branche voor wie een goed stel hersens, nieuwsgierigheid en hard werken kan combineren.
quote:MarianneDavids schreef op 19 september 2014 @ 11:37:

Zoon werkt al zo'n twintig jaar bij één van de vier, ik krijg niet de indruk dat hij lijdt onder de werkdruk, hij werkt 's avonds ook vaak thuis, naast nog een studie, twee kleine kinderen en een vrouw die ook niet bepaald stilzit.Ik ben er van overtuigd dat de mensen die carriere maken in dat soort bedrijven geen werkdruk hebben. Wel veel werk. Als je dat vooral als druk ervaart, moet je daar niet willen werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven