Werk & Studie alle pijlers

Ervaring met loopbaancoach?

20-03-2017 13:31 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik bijna vijf jaar werkzaam in mijn huidige baan. En ik haal er totaal geen voldoening of energie uit. Ik heb van jongs af aan nooit geweten 'wat ik later wilde worden' en na een eerste verkeerde studiekeuze heb ik een universitaire studie gedaan die ik leuk vond. Echter, ik wist nog steeds niet wat ik daarna met die studie wilde doen. Via via heb ik nog tijdens mijn afstuderen een baan gevonden, waar ik ongeveer twee jaar gewerkt heb. Toen zag ik de vacature voor mijn huidige baan.



Het is een prima baan met prima salaris, maar nogmaals: ik doe mijn ding en daar blijft het bij. Ik zou zo graag iets vinden wat ik echt leuk vind om te doen en waar ik ook echt goed in kan worden. Omdat ik mijn werk niet bijzonder leuk vind, mis ik ook de drive om me verder te ontwikkelen. Ik heb nu een kantoorbaan en merk dat ik het ook vervelend begin te vinden om de hele dag achter de pc te werken.



Wat ik met dit topic wil? Ik ben benieuwd of er mensen zijn die in hetzelfde schuitje hebben gezeten en tips hebben, hoe zij erachter zijn gekomen wat ze wel wilden doen. Is een loopbaancoach handig als je zelf echt geen idee hebt hoe nu verder?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee!
Aan het typen...............
Mijn eerste vraag is eigenlijk of je niet teveel verwacht van een baan?

Ik heb een tijdje een 'droombaan' gehad en heb nu gekozen voor iets minder intensiefs.

Ik ben zelf niet een type dat gepassioneerd kan werken en dan nog iets overhoudt voor prive.

Een baan is ook gewoon je geld verdienen, ik vind het zelf fijner om een leuke stabiele en prettige baan te hebben, en met passie mijn verdiende geld aan wat ik echt leuk vind uit te geven
Ik zou een hobby zoeken en daar mijn passie van maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 20 maart 2017 @ 13:38:

Mijn eerste vraag is eigenlijk of je niet teveel verwacht van een baan?

Ik heb een tijdje een 'droombaan' gehad en heb nu gekozen voor iets minder intensiefs.

Ik ben zelf niet een type dat gepassioneerd kan werken en dan nog iets overhoudt voor prive.

Een baan is ook gewoon je geld verdienen, ik vind het zelf fijner om een leuke stabiele en prettige baan te hebben, en met passie mijn verdiende geld aan wat ik echt leuk vind uit te geven

Goede vraag hoor, maar ik weet het niet. Ik heb genoeg mensen om me heen die met meer plezier over hun werk praten dan ik. Ik heb niet eens zin om over mijn werk te praten.

Als mijn ouders me bijv. bellen en vragen hoe het op het werk is, blijft het bij: 'goed hoor'.

Ik heb soms dagen dat er echt niets uit m'n handen komt, ik totaal geen zin heb om ergens mee te beginnen. Zo duren de dagen soms erg lang. En aan de andere kant denk ik: ach, ik werk maar 60%. Die tijd vliegt voorbij. Maar ik heb het gevoel dat ik zo niet verder wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 20 maart 2017 @ 13:41:

Ik zou een hobby zoeken en daar mijn passie van maken.Ik heb een leuke hobby, maar dat is één avond in de week naar de manege. Om nou op die ene avond de rest van de week te teren...
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een vergelijkbare situatie als jij. Ook een prima baan en prima salaris, maar ik ga er niet met plezier heen. Ik ben heel erg bezig met 'wat wil ik doen met mijn leven' en dat daarin een andere baan zit dan mijn huidige is duidelijk. De vraag is alleen: wat dan wel?

Ik merk dat ik in rondjes blijf denken en er zo niet uitkom, heb jij dat ook?
Alles komt goed en alles komt goed en alle dingen komen goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Proffeltje schreef op 20 maart 2017 @ 13:52:

Ik zit in een vergelijkbare situatie als jij. Ook een prima baan en prima salaris, maar ik ga er niet met plezier heen. Ik ben heel erg bezig met 'wat wil ik doen met mijn leven' en dat daarin een andere baan zit dan mijn huidige is duidelijk. De vraag is alleen: wat dan wel?

Ik merk dat ik in rondjes blijf denken en er zo niet uitkom, heb jij dat ook?

Heel erg ja. Vooral nu ik een kindje heb, merk ik dat ik mijn best wil doen om er het beste van te maken. Als ik nu zo door blijf gaan, dan zit ik op mijn zestigste met ditzelfde gevoel en dan is het te laat om iets te veranderen.

Ik hoef niet een droombaan te hebben, maar wel een baan waar ik niet tig keer op een dag naar de klok kijk of het al bijna tijd is.

Maar hoe kom ik erachter wat ik wel wil?
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook eens in de bibliotheek op zoek kunnen gaan naar goede boeken over loopbaanadvies. Zoals bijv. deze titel:

https://www.bol.com/nl/p/ ... bf929700ca9d020d000000720
Een goede loopbaan coach kan jou helpen je denkpatronen te doorbreken zodat jij tot jouw antwoord / jouw motivatie komt.



Dat kan zijn dat je op zoek "moet" gaan naar een nieuwe baan, het kan ook zijn dat je berusting vindt in je huidige baan omdat je de voordelen van jouw baan in jouw leven beter kan duiden.



Succes!
Oja, een loopbaancoach is juist handig als je geen idee hebt.



Overigens vroeg ik mij af of je geen motivatie vindt om je binnen je huidige baan verder te ontwikkelen of dat dit in zijn algemeen geldt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje bij een loopbaancoach gelopen (intern binnen de organisatie waar ik werk) en heb er wel wat aan gehad. Wat ze vooral deed was me heel erg stimuleren om netwerkgesprekken te hebben. Dat leek mij doodeng en helemaal niet leuk, ik schoot helemaal in de stress toen ze het voor de eerste keer voorstelde.



Ze heeft me leren inzien dat zo'n netwerkgesprek inhoudt dat je in feite gewoon iemand benadert of je een keer een kop koffie kan komen drinken en daarbij wat vragen kan stellen over de werkzaamheden / loopbaan van diegene of diens kijk op de sector. En aan het eind vragen of diegene nog mensen kent die wellicht interessant zijn om te spreken.



Hoewel ik het in eerste instantie dus heel spannend vond heb ik heel leuke gesprekken gehad. En zelfs een gesprek dat ik een beetje ongemakkelijk vond gaan daar bleek ik niet dood van te gaan. Alle mensen die ik gesproken heb vonden het leuk, waren heel vriendelijk en drukten me op het hart om nog eens terug te komen als ik nog meer vragen had. Mensen praten over het algemeen graag over hun werk en vinden het fijn om advies te geven.



Maar die loopbaancoach moest mij dus wel even over een drempel heen laten komen om te beseffen dat zo'n gesprek geen sollicitatiegesprek is (je vraagt tijdens een netwerkgesprek NOOIT om een baan, ook als je daar wellicht wel graag wilt werken), dat ik niet eerst alles op een rijtje hoefde te hebben over wat ik precies wilde voordat ik met die gesprekken zou starten - juist andersom, die gesprekken hielpen me om in te zien wat ik wilde - en dat het niet erg is om een half uur van iemands kostbare tijd in te nemen.



Ik heb door de netwerkgesprekken niet direct een nieuwe baan gevonden, maar wel steeds meer ontdekt wat ik zou willen en dat was ook mijn hoofddoel. Je kunt tests gaan doen en enorm in jezelf gaan zitten graven, maar ik heb na alle gesprekken wel ingezien dat je veel meer inzicht opdoet door met anderen in gesprek te gaan. Dus dat zou ik jou ook aanraden. Een loopbaancoach erbij kan ook, bijv om je te stimuleren om met mensen te praten en om evt nog andere dingen aan te pakken, maar ik denk dat met verschillende mensen praten uiteindelijk het belangrijkste is.



Succes!
Ow nicole nu begrijp ik ineens al die berichtjes op linked in van mensen die ineens met je willen afspreken

Ik heb ooit een gesprek met zo iemand gehad en dat was inderdaad heel verhelderend. Dus dat gewoon doen to.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee!



Ik zit ook in hetzelfde schuitje. Een vrij algemene HBO-opleiding gedaan en nu zit ik op de binnendienst van een klein familiebedrijf, maar ik ben wel uitgekeken op mijn baan. Ik wil wel iets anders, maar ik heb geen flauw idee wat. Dit is mijn eerste echte baan en het verkoop binnendienst, maar ik doe zoveel meer. Alleen omdat ik niet kan vergelijken, weet ik niet wat dat 'meer' is, ik weet niet waar ik nadruk op moet leggen bij het solliciteren en daarnaast ben ik bang dat ik te lang van stof ben in mijn motivatiebrieven en sollicitaties.



Ik heb ook gedacht aan loopbaanbegeleiding en heb vorige week zo'n adviesbureau gebeld die dat doen. Zij gaven aan veel voor mij te kunnen betekenen. Alleen een dergelijk traject met een PPA (persoonlijke profiel analyse) kost ongeveer rond €400,- en dat vind ik gewoon echt teveel.



En nu? Tsja...
Alle reacties Link kopieren
€ 400,- voor de komende 20 jaar (??) werken? Koopje!
Aan het typen...............
Ik sta op het punt om een loopbaantraject te gaan doen en heb er zin in. Bij een goed traject ga je eerst uitgebreid in op wat jouw sterke kanten zijn, je wensen en wat juist niet bij je past. Daar rolt dan een profiel uit waarmee je kunt gaan kijken welk werk geschikt is. Dus ik denk dat je er zeker veel aan kunt hebben Despie, al is het alleen maar voor de verheldering.

Een goede loopbaancoach stelt ook lastige vragen, die je uitdagen om anders te kijken naar jezelf en je loopbaanwensen.

Omdat loopbaancoach geen beschermd beroep is, is het wel belangrijk goed te kijken naar iemands ervaring en of iemand aangesloten is bij beroepsverenigingen en gecertificeerd is.

https://www.loopbaanadvie ... ertificerende-instanties/



Zelf heb ik bij het zoeken naar een loopbaancoach ook gekeken naar de achtergrond en kennis. Ik wilde per se iemand die vooral ook heel goed bekend is met de arbeidsmarkt in de plaats waar ik wil werken. Die zelf een goed netwerk heeft en goede ingangen voor me weet. Er zijn ook coaches die juist weer goed zijn in het "persoonlijke vaardigheden" verhaal of die juiste meer gaan zitten op de "wat past bij jou" kant, soms op het spirituele af. Dus bedenk ook wat je er zelf uit wil halen.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de radiostilte. Ik heb jullie reacties gelezen, maar geen tijd meer gehad om te reageren. Ik kom er morgenavond op terug!
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzy75 schreef op 20 maart 2017 @ 14:25:

Je zou ook eens in de bibliotheek op zoek kunnen gaan naar goede boeken over loopbaanadvies. Zoals bijv. deze titel:

https://www.bol.com/nl/p/ ... bf929700ca9d020d000000720Klinkt als een interessante boekentip. Ik zal eens kijken of dat iets voor mij is. Ik heb zelf het boek 'welke kleur heeft jouw parachute ' al in huis, maar nog niet concreet iets mee gedaan. Ook maar weer eens induiken misschien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Caketopper schreef op 20 maart 2017 @ 15:07:

Oja, een loopbaancoach is juist handig als je geen idee hebt.



Overigens vroeg ik mij af of je geen motivatie vindt om je binnen je huidige baan verder te ontwikkelen of dat dit in zijn algemeen geldt?Ik merk aan mezelf dat ik nu wat stilsta. En de motivatie ontbreekt om me op mijn vakgebied verder te ontwikkelen. In algemene zin was het de afgelopen twee jaar ook wel een beetje zo dat mijn interesse in de 'buitenwereld' er amper was. Ik denk doordat ik zwanger raakte en dus vooral daarmee en daarna de baby bezig was. Nu alles in wat rustiger vaarwater komt op dat gebied, merk ik dat ik zo niet wil doorgaan. Ik mis de nieuwsgierigheid die ik voorheen had voor het onbekende, de leergierigheid ontbreekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 20 maart 2017 @ 15:11:

Ik heb een tijdje bij een loopbaancoach gelopen (intern binnen de organisatie waar ik werk) en heb er wel wat aan gehad. Wat ze vooral deed was me heel erg stimuleren om netwerkgesprekken te hebben. Dat leek mij doodeng en helemaal niet leuk, ik schoot helemaal in de stress toen ze het voor de eerste keer voorstelde.



Ze heeft me leren inzien dat zo'n netwerkgesprek inhoudt dat je in feite gewoon iemand benadert of je een keer een kop koffie kan komen drinken en daarbij wat vragen kan stellen over de werkzaamheden / loopbaan van diegene of diens kijk op de sector. En aan het eind vragen of diegene nog mensen kent die wellicht interessant zijn om te spreken.



Hoewel ik het in eerste instantie dus heel spannend vond heb ik heel leuke gesprekken gehad. En zelfs een gesprek dat ik een beetje ongemakkelijk vond gaan daar bleek ik niet dood van te gaan. Alle mensen die ik gesproken heb vonden het leuk, waren heel vriendelijk en drukten me op het hart om nog eens terug te komen als ik nog meer vragen had. Mensen praten over het algemeen graag over hun werk en vinden het fijn om advies te geven.



Maar die loopbaancoach moest mij dus wel even over een drempel heen laten komen om te beseffen dat zo'n gesprek geen sollicitatiegesprek is (je vraagt tijdens een netwerkgesprek NOOIT om een baan, ook als je daar wellicht wel graag wilt werken), dat ik niet eerst alles op een rijtje hoefde te hebben over wat ik precies wilde voordat ik met die gesprekken zou starten - juist andersom, die gesprekken hielpen me om in te zien wat ik wilde - en dat het niet erg is om een half uur van iemands kostbare tijd in te nemen.



Ik heb door de netwerkgesprekken niet direct een nieuwe baan gevonden, maar wel steeds meer ontdekt wat ik zou willen en dat was ook mijn hoofddoel. Je kunt tests gaan doen en enorm in jezelf gaan zitten graven, maar ik heb na alle gesprekken wel ingezien dat je veel meer inzicht opdoet door met anderen in gesprek te gaan. Dus dat zou ik jou ook aanraden. Een loopbaancoach erbij kan ook, bijv om je te stimuleren om met mensen te praten en om evt nog andere dingen aan te pakken, maar ik denk dat met verschillende mensen praten uiteindelijk het belangrijkste is.



Succes!



Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Het klinkt heel boeiend hoe je dat hebt aangepakt. En dat is nu bijvoorbeeld zo'n tip waar je uit jezelf nooit op zou zijn gekomen. Ben jij door die gesprekken echt een andere kant op gaan denken?

Ik heb nu bijvoorbeeld dus een kantoorbaan op WO-niveau, maar zit steeds vaker te denken dat ik liever meer praktisch bezig zou willen zijn. Of me meer met schrijven bezig zou willen houden. En dan geen beleidsstukken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Jackalope schreef op 20 maart 2017 @ 16:14:

Ik lees graag mee!



Ik zit ook in hetzelfde schuitje. Een vrij algemene HBO-opleiding gedaan en nu zit ik op de binnendienst van een klein familiebedrijf, maar ik ben wel uitgekeken op mijn baan. Ik wil wel iets anders, maar ik heb geen flauw idee wat. Dit is mijn eerste echte baan en het verkoop binnendienst, maar ik doe zoveel meer. Alleen omdat ik niet kan vergelijken, weet ik niet wat dat 'meer' is, ik weet niet waar ik nadruk op moet leggen bij het solliciteren en daarnaast ben ik bang dat ik te lang van stof ben in mijn motivatiebrieven en sollicitaties.



Ik heb ook gedacht aan loopbaanbegeleiding en heb vorige week zo'n adviesbureau gebeld die dat doen. Zij gaven aan veel voor mij te kunnen betekenen. Alleen een dergelijk traject met een PPA (persoonlijke profiel analyse) kost ongeveer rond €400,- en dat vind ik gewoon echt teveel.



En nu? Tsja...

Eens met beeertje, €400 is natuurlijk niet niks zo op de korte termijn. Maar als je nagaat dat je daardoor misschien wel een veel duidelijker beeld kunt krijgen over wat bij je zou passen en waar je hart ligt...?

Maar kan me voorstellen dat de stap te groot is, doordat je niet zeker weet wat je eraan gaat hebben. Vandaar ook oa dit topic. Niet elke loopbaancoach en elke aanpak past natuurlijk bij iedereen.
quote:despie schreef op 20 maart 2017 @ 13:46:

[...]



Ik heb een leuke hobby, maar dat is één avond in de week naar de manege. Om nou op die ene avond de rest van de week te teren...



Wordt bijrijder!



Oeps te snel geklikt:



Ik heb ook een baan gehad waar ik met passie in zat maar dan was ik wel op aan t eind van de dag. Als de dag ophield want er was altijd wel iets wat af kon. Omdat ik het toch zó graag wilde kon ik niets laten liggen.

Nu werk ik in een andere tak, minder "wat ik ooit wilde worden" maar meer dit is leuk genoeg en ik verdien lekker en ik heb nu ineens rust in mijn hoofd, en ruimte voor mezelf. En paardrijden gaat ineens een STUK beter nu de stress van de "meest geweldige baan ter wereld" weg is.

Vrij van die druk, maar wel meer doorsnee en voor sommige oud-collega's burgerlijk of ingedut.

Loopbaancoach was geweldig om me dit te doen inzien
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaissance schreef op 20 maart 2017 @ 16:31:

Ik sta op het punt om een loopbaantraject te gaan doen en heb er zin in. Bij een goed traject ga je eerst uitgebreid in op wat jouw sterke kanten zijn, je wensen en wat juist niet bij je past. Daar rolt dan een profiel uit waarmee je kunt gaan kijken welk werk geschikt is. Dus ik denk dat je er zeker veel aan kunt hebben Despie, al is het alleen maar voor de verheldering.

Een goede loopbaancoach stelt ook lastige vragen, die je uitdagen om anders te kijken naar jezelf en je loopbaanwensen.

Omdat loopbaancoach geen beschermd beroep is, is het wel belangrijk goed te kijken naar iemands ervaring en of iemand aangesloten is bij beroepsverenigingen en gecertificeerd is.

https://www.loopbaanadvie ... ertificerende-instanties/



Zelf heb ik bij het zoeken naar een loopbaancoach ook gekeken naar de achtergrond en kennis. Ik wilde per se iemand die vooral ook heel goed bekend is met de arbeidsmarkt in de plaats waar ik wil werken. Die zelf een goed netwerk heeft en goede ingangen voor me weet. Er zijn ook coaches die juist weer goed zijn in het "persoonlijke vaardigheden" verhaal of die juiste meer gaan zitten op de "wat past bij jou" kant, soms op het spirituele af. Dus bedenk ook wat je er zelf uit wil halen.

Wat leuk dat jij er snel mee gaat beginnen! Hoe lang duurt zo'n traject in jouw geval ongeveer?

Je geeft een paar hele goede tips, dank je wel!

Vooral de tip over het rond je eigen woonplaats zoeken is wel iets dat handig kan uitpakken, als je coach inderdaad een groot netwerk heeft.

En wat je zegt over verschillende aanpakken van de spirituele kant tot persoonlijke vaardigheden, dat is zeker iets waar ik dan op ga letten.



Ik ben blij dat ik dit topic ben gestart. Ik heb nu in ieder geval al een beetje het gevoel dat ik niet meer achterover gezakt alles op me af laat komen. Ik ga de komende tijd ook met mensen om me heen hierover praten. Dat dwingt dan ook alweer om tot actie over te gaan.

En op internet eens kijken naar de mogelijkheden in de buurt.



Dank jullie wel voor de tips tot dusver! En tips blijven uiteraard welkom
Alle reacties Link kopieren
quote:despie schreef op 21 maart 2017 @ 21:04:

[...]



Klinkt als een interessante boekentip. Ik zal eens kijken of dat iets voor mij is. Ik heb zelf het boek 'welke kleur heeft jouw parachute ' al in huis, maar nog niet concreet iets mee gedaan. Ook maar weer eens induiken misschien.Dat vind ik ook een heel goed boek. Heb ik hier ook thuis liggen (van de bieb).
Alle reacties Link kopieren
quote:despie schreef op 21 maart 2017 @ 21:14:

[...]





Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Het klinkt heel boeiend hoe je dat hebt aangepakt. En dat is nu bijvoorbeeld zo'n tip waar je uit jezelf nooit op zou zijn gekomen. Ben jij door die gesprekken echt een andere kant op gaan denken?

Ik heb nu bijvoorbeeld dus een kantoorbaan op WO-niveau, maar zit steeds vaker te denken dat ik liever meer praktisch bezig zou willen zijn. Of me meer met schrijven bezig zou willen houden. En dan geen beleidsstukken...Ja, dat denk ik wel. Ik kwam er bijv. achter dat ik over bepaalde functies/sectoren vooroordelen had die niet helemaal klopten. Ik heb met iemand gesproken waarvan ik dacht dat ik haar soort baan misschien wel zou willen, maar dat bleek met mijn achtergrond zeker op dit moment helemaal niet haalbaar en echt heel leuk leek het me ook niet. En ik heb met een paar mensen gesproken die na mij aan te horen over wat ik zoal wel en niet leuk vond adviseerden het in een net iets andere richting te zoeken. Voordat ik aan de gesprekken begon dacht ik dat ik wel aardig wist wat ik wilde, alleen niet hoe het te bereiken. Uiteindelijk had ik een sollicitatie voor een functie waar ik oorspronkelijk naar op zoek was, kreeg ik de functie aangeboden, maar viel toen het kwartje dat dit het toch eigenlijk niet voor mij was en ik iets anders zocht. De week erna kwam er een andere functie langs die veel meer paste bij de nieuwe inzichten die ik had opgedaan over wat ik wilde en die is het geworden. Hoe het zonder de gesprekken geweest was weet ik niet, maar alles bij elkaar hebben ze me zeker veel inzicht gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven