Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen op de pabo

16-01-2017 21:27 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik sta op het punt om naar de pabo te gaan. Tot nu toe hoor ik alleen positieve verhalen. Zijn er mensen die wat kwijt willen over de pabo en tips hebben voor mij? dankjulliewel!x
Alle reacties Link kopieren
Ik werd er dood ongelukkig. Opleiding was heel onprofessioneel en er gingen nog al wat dingen mis. Lessen en gewoon hele vakken gingen niet door. De stage begeleiding was om te janken gewoon, de docent bij wie ik stage liep was ook niet fijn. Liet me de eerste dag 45 min alleen voor de klas staan (en dan zit je net 3 maanden op de pabo), de eerste dag kreeg ik al te horen dat ik in een bepaalde leerling geen tijd moest stoppen want dat kind was stom, muziekles was een cd luisteren en na zingen zonder dat de docent zelf iets deed en nog wel meer dingen. Ik ben er mee naar mijn mentor gegaan dat ik ergens anders stage wilde lopen, maar ze vertelde me dat dit heel normaal was en op het gros van de scholen er zo aan toe ging dus ik daar maar mee moest leren omgaan.



Ik ben gestopt en heb me voorgenomen om als ik kinderen zou hebben heel goed te kijken naar welke basisschool echt goed en leuk is.



Misschien niet het verhaal waar je op zit te wachten, maar wel hoe het voor mij was.
Alle reacties Link kopieren
Hele positieve ervaring. Haal de belangrijke punten uit de stof. Lesgeven moet wel echt je ding zijn...uiteindelijk draait het om het. Vak.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 16 januari 2017 @ 21:34:

Ik werd er dood ongelukkig. Opleiding was heel onprofessioneel en er gingen nog al wat dingen mis. Lessen en gewoon hele vakken gingen niet door. De stage begeleiding was om te janken gewoon, de docent bij wie ik stage liep was ook niet fijn. Liet me de eerste dag 45 min alleen voor de klas staan (en dan zit je net 3 maanden op de pabo), de eerste dag kreeg ik al te horen dat ik in een bepaalde leerling geen tijd moest stoppen want dat kind was stom, muziekles was een cd luisteren en na zingen zonder dat de docent zelf iets deed en nog wel meer dingen. Ik ben er mee naar mijn mentor gegaan dat ik ergens anders stage wilde lopen, maar ze vertelde me dat dit heel normaal was en op het gros van de scholen er zo aan toe ging dus ik daar maar mee moest leren omgaan.



Ik ben gestopt en heb me voorgenomen om als ik kinderen zou hebben heel goed te kijken naar welke basisschool echt goed en leuk is.



Misschien niet het verhaal waar je op zit te wachten, maar wel hoe het voor mij was.Je leest het al: De beste stuurlui staan aan wal.
Alle reacties Link kopieren
Zelfreflectie, zelfreflectie, zelfreflectie. Veel meer hoor ik er niet over, maar volgens mij zitten de meeste hbo-opleidingen zo in elkaar.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 16 januari 2017 @ 21:34:

Ik werd er dood ongelukkig. Opleiding was heel onprofessioneel en er gingen nog al wat dingen mis. Lessen en gewoon hele vakken gingen niet door. De stage begeleiding was om te janken gewoon, de docent bij wie ik stage liep was ook niet fijn. Liet me de eerste dag 45 min alleen voor de klas staan (en dan zit je net 3 maanden op de pabo), de eerste dag kreeg ik al te horen dat ik in een bepaalde leerling geen tijd moest stoppen want dat kind was stom, muziekles was een cd luisteren en na zingen zonder dat de docent zelf iets deed en nog wel meer dingen. Ik ben er mee naar mijn mentor gegaan dat ik ergens anders stage wilde lopen, maar ze vertelde me dat dit heel normaal was en op het gros van de scholen er zo aan toe ging dus ik daar maar mee moest leren omgaan.



Ik ben gestopt en heb me voorgenomen om als ik kinderen zou hebben heel goed te kijken naar welke basisschool echt goed en leuk is.



Misschien niet het verhaal waar je op zit te wachten, maar wel hoe het voor mij was.Hoi, op welke pabo heb je gezeten en wanneer was dat?
Ik werd er dood ongelukkig van. Je wordt behandeld als iemand die niets weet en dus echt als zo'n basisschool kind. Dit was op de ipabo in alkmaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het stage lopen schitterend en de opleiding zwaar bedroevend van kwaliteit. Zowel op didactisch als organisatorisch gebied. Hopeloos. Binnen driekwart jaar mee gestopt (nog wel 4 dagen per week blijven 'stage lopen') en daarna een universitaire studie gaan doen, waarmee ik nu in het middelbaar onderwijs werk. Ik mis de kleine kinderen nog steeds, maar ik werd echt diep ongelukkig van lessen waarin ik leerde papieren hoedjes te vouwen, waarin ik kinderliedjes leerde en het in een klas zitten met mensen die nog nooit van Maurits van Oranje of de Franse Revolutie hadden gehoord.
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad; die eeeeuwige zelfreflectie. Vreselijk. En elk verslag of lesvoorbereiding moest volgens strakke regels, want stel je voor dat je zelf eens een constructie bedacht. Brrr.
Alle reacties Link kopieren
quote:gojohnnygo schreef op 16 januari 2017 @ 21:47:

Ik vond het stage lopen schitterend en de opleiding zwaar bedroevend van kwaliteit. Zowel op didactisch als organisatorisch gebied. Hopeloos. Binnen driekwart jaar mee gestopt (nog wel 4 dagen per week blijven 'stage lopen') en daarna een universitaire studie gaan doen, waarmee ik nu in het middelbaar onderwijs werk. Ik mis de kleine kinderen nog steeds, maar ik werd echt diep ongelukkig van lessen waarin ik leerde papieren hoedjes te vouwen, waarin ik kinderliedjes leerde en het in een klas zitten met mensen die nog nooit van Maurits van Oranje of de Franse Revolutie hadden gehoord.

Dit wel zo'n beetje.



Inhoudelijk vond ik het allemaal bedroevend simpel, maar qua verslagen maken vond ik het juist weer veel te ingewikkeld en onoverzichtelijk. Echt elke scheet moest je in een uitgebreid verslag samenvatten. Brrrrr.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ja opleiding lijkt ms makkelijk, maar lesgeven is een vak. Niet iedereen heeft dit in de vingers. Hoe goed je ook kunt vouwen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 16 januari 2017 @ 21:54:

[...]



Dit wel zo'n beetje.



Inhoudelijk vond ik het allemaal bedroevend simpel, maar qua verslagen maken vond ik het juist weer veel te ingewikkeld en onoverzichtelijk. Echt elke scheet moest je in een uitgebreid verslag samenvatten. Brrrrr.Dit ja. En dan niet eens korte verslagjes hè.. Ik weet nog dat ik een verslag van 3000 woorden over mijn eigen ontwikkeling moest schrijven. Godallemachtig, dat eindeloze gewauwel over niks... Moest op de universiteit ook nog wel eens, maar hooguit twee keer per jaar, niet bij letterlijk ALLES wat je deed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 16 januari 2017 @ 21:58:

Ja opleiding lijkt ms makkelijk, maar lesgeven is een vak. Niet iedereen heeft dit in de vingers. Hoe goed je ook kunt vouwen...



En mijn ervaring is dat iemand die het niet 'in de vingers heeft', het ook nooit gaat krijgen. En zéker niet van het onderwijs op de pabo. Ik heb daar serieus (ik overdrijf echt niet) níks geleerd wat nuttig bleek in de praktijk. Ik gaf mijn stagelessen (regelmatig halve dagen, ook na pas drie maandjes pabo - snapte die verontwaardiging over voor het eerst 45 min. voor de klas staan niet) puur op gevoel en logisch nadenken. En mijn stagebegeleider zei altijd dat ie steeds vergat dat ik geen LIO was, maar net begon.



Tsja, TO, dit alles hoef je je niet aan te trekken natuurlijk. Misschien ga jij je wel erg thuis voelen op de pabo. Hoe oud ben je? Ik begon wat later (was 21) en voelde me ook totaal niet thuis tussen de huppelende meisjes van 17 die net van de havo kwamen rollen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gojohnnygo schreef op 16 januari 2017 @ 21:58:

[...]





Dit ja. En dan niet eens korte verslagjes hè.. Ik weet nog dat ik een verslag van 3000 woorden over mijn eigen ontwikkeling moest schrijven. Godallemachtig, dat eindeloze gewauwel over niks... Moest op de universiteit ook nog wel eens, maar hooguit twee keer per jaar, niet bij letterlijk ALLES wat je deed.En al die lesvoorbereidingen en lesverslagen....... voor werkelijk elk lesje, hoe klein ook, een voorbereidingsformulier van 4 kantjes en een verslag van 2 kantjes.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:JoFlo schreef op 16 januari 2017 @ 21:39:

[...]





Je leest het al: De beste stuurlui staan aan wal.



Waar slaat dat nou weer op? Ik zeg niet dat ik nu de beste juf zou zijn toch? Ik wil alleen niet werken in een beroep waar ik moet accepteren dat kinderen die wat lastiger zijn gewoon opgegeven worden en door de leerkrachten genegeerd. Of 4 jaar op een opleiding zitten waar hele vakken uitvallen en dan maar gewoon overgeslagen worden, waar je soms wel hele leuke en goede dingen leert (zoals de muziekles) die je niet in de praktijk kan brengen omdat de school het niet op die manier wil doen (ik mocht niet instrumenten mee nemen want dat doen ze op school niet met muziekles). Daarnaast waren er zeker wel dingen die ik beter had gekund, een kind geen aandacht geven omdat je haar niet leuk vind? Een kind niet helpen omdat het 'toch te dom is' (die het overigens wel begreep na mijn uitleg). En tijdens de lunch lekker roddelen over welk kind een lelijke kleren draagt/stikt/stomme fouten heeft gemaakt...



Dus nee ik zou heus na een half jaar pabo nu geen perfecte juf zijn hoor, maar dat soort gedrag vind ik echt niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:CindyNederland schreef op 16 januari 2017 @ 21:45:

[...]





Hoi, op welke pabo heb je gezeten en wanneer was dat?In Rotterdam een paar jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de opleiding bagger. Maar met leuke mensen hebben we er toch een feestje van gemaakt.



En tja... het gaat om het voor de klas staan. Dat vind ik leuk. En daarvoor moet je nou eenmaal die opleiding doen.
Hahahaha. Ik heb een vriendin die de pabo wil doen, via zo'n instelling als capabel. En als er iemand niet aan zelfreflectie doet....Misschien moet ik haar dit even vertellen.



Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de opleiding. Ik ken een paar juffen en zij zetten gerust berichten op FB met "me jongste zoon" en weten veel simpele dingen niet. Van iemand met een HBO diploma verwacht ik dan toch wel iets meer....algemene kennis.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een leuke tijd gehad op de pabo. Veel gelachen en geleerd. Je moest wel goed kunnen plannen en overzicht houden, want je kreeg heel veel opdrachten. Ik vond het niet moeilijk.

Creativiteit en een positieve houding zijn belangrijk, goed kunnen samenwerken (veel groepsopdrachten) en om kunnen gaan met kritiek/ zelfreflectie. Je leert jezelf goed kennen en hebt wel wat doorzettingsvermogen nodig.

Maar ik vind het nog steeds een leuke opleiding en ben blij dat ik hem gedaan heb.
Ik kwam vanaf het VWO en heb me vier jaar lang stierlijk verveeld. Echt diepgang is er niet te vinden op de pabo. Zaken waar je echt wat aan kunt hebben (voeren van oudergesprekken bijv.) werden niet behandeld.

Organisatorisch was er ook een hoop gedoe en dat hoor ik ook terug van stagiaires die ik nu begeleid.

Ik had gehoopt na de middelbare school eindelijk echt aan de slag te kunnen met een opleiding, maar het voelde alsof ik terug was in de brugklas.
Alle reacties Link kopieren
Je instelling is ook te negatief om leerkracht te zijn...just saying..dus is beter zo
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 16 januari 2017 @ 22:05:

[...]





Waar slaat dat nou weer op? Ik zeg niet dat ik nu de beste juf zou zijn toch? Ik wil alleen niet werken in een beroep waar ik moet accepteren dat kinderen die wat lastiger zijn gewoon opgegeven worden en door de leerkrachten genegeerd. Of 4 jaar op een opleiding zitten waar hele vakken uitvallen en dan maar gewoon overgeslagen worden, waar je soms wel hele leuke en goede dingen leert (zoals de muziekles) die je niet in de praktijk kan brengen omdat de school het niet op die manier wil doen (ik mocht niet instrumenten mee nemen want dat doen ze op school niet met muziekles). Daarnaast waren er zeker wel dingen die ik beter had gekund, een kind geen aandacht geven omdat je haar niet leuk vind? Een kind niet helpen omdat het 'toch te dom is' (die het overigens wel begreep na mijn uitleg). En tijdens de lunch lekker roddelen over welk kind een lelijke kleren draagt/stikt/stomme fouten heeft gemaakt...



Dus nee ik zou heus na een half jaar pabo nu geen perfecte juf zijn hoor, maar dat soort gedrag vind ik echt niet kunnen.Hmm, ik denk wel dat je het gewoon niet getroffen had op je stageschool destijds hoor... Dit herken ik echt totaal niet. (Andere kant van het land.) Zou dus niet het hele vak en alle basisscholen over één kam scheren als jij nu doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 16 januari 2017 @ 22:05:

[...]





Waar slaat dat nou weer op? Ik zeg niet dat ik nu de beste juf zou zijn toch? Ik wil alleen niet werken in een beroep waar ik moet accepteren dat kinderen die wat lastiger zijn gewoon opgegeven worden en door de leerkrachten genegeerd. Of 4 jaar op een opleiding zitten waar hele vakken uitvallen en dan maar gewoon overgeslagen worden, waar je soms wel hele leuke en goede dingen leert (zoals de muziekles) die je niet in de praktijk kan brengen omdat de school het niet op die manier wil doen (ik mocht niet instrumenten mee nemen want dat doen ze op school niet met muziekles). Daarnaast waren er zeker wel dingen die ik beter had gekund, een kind geen aandacht geven omdat je haar niet leuk vind? Een kind niet helpen omdat het 'toch te dom is' (die het overigens wel begreep na mijn uitleg). En tijdens de lunch lekker roddelen over welk kind een lelijke kleren draagt/stikt/stomme fouten heeft gemaakt...



Dus nee ik zou heus na een half jaar pabo nu geen perfecte juf zijn hoor, maar dat soort gedrag vind ik echt niet kunnen.Ik denk dat je je een beetje hebt laten afschrikken door je mentor? Dit is echt niet hoe het er standaard aan toe gaat in het onderwijs. Die ene school is natuurlijk niet representatief voor het onderwijs in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:gojohnnygo schreef op 16 januari 2017 @ 22:04:

[...]



Tsja, TO, dit alles hoef je je niet aan te trekken natuurlijk. Misschien ga jij je wel erg thuis voelen op de pabo. Hoe oud ben je? Ik begon wat later (was 21) en voelde me ook totaal niet thuis tussen de huppelende meisjes van 17 die net van de havo kwamen rollen.Ik hoop dat ik me thuis ga voelen want ik ben een huppelend meisje van 16 ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven