Werk & Studie alle pijlers

Fraude collega van vriend

14-05-2014 15:52 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:



Mijn vriend en 8 van zijn collega's verliezen hun baan, niets aan te doen, er valt niemand iets te verwijten, het bedrijf gaat anders helemaal onder en alles wordt netjes en transparant behandelt.

Hij krijgt een ontslagvergoeding, WW etc, het is rot, maar alles is goed geregeld.



Dus - het probleem, hij is aan het soliciteren. Hij heeft een erg specifieke baan, 1 ander persoon doet dat soort werk ook en die is ook ontslagen.

Nou is er 1 bedrijf in de omgeving (alsnog 2 uur reistijd per dag, maar goed) die een goed passende functie open had staan.



Je raadt het al, ze hebben beiden gesoliciteerd en beiden een gesprek gehad, ze wisten dit natuurlijk van elkaar, hebben elkaar succes gewenst "may the best man win" en de "winnaar" zou de ander mee nemen op een borrel.

Alles prima.

Ze waren benieuwd of 1 van hen de baan zou krijgen, ze zijn even oud, hebben evenveel werkervaring, echter mijn vriend heeft een HBO-diploma en universitaire master in het debetreffende beroepsveld, de andere collega heeft dezelfde HBO diploma maar geen master. Hij heeft in de 1,5 jaar tijd dat mijn vriend de master deed gereist.



Vorige week donderdag keek ik eens op de LinkedIn van die collega en tot mijn verbazing stonden daar allerlei leugens.



Zo zou hij vrijwillgerswerk doen voor een instantie die mijn tante runt, is niet waar. <knip> een hele riedel aan skills die hij niet heeft </knip> en als klap op de vuurpijl, hij zou dezelfde master hebben gedaan als mijn vriend, dus dezelfde school, jaar alles.



Mijn vriend heeft ook echt met verbazing staan kijken, er stonden echt grove leugens op.

De dag erop werkte hij vanuit huis en heeft hij hem er niet mee geconfronteerd, wel heeft hij printscreens gemaakt van de pagina.

Die dag kreeg hij ook te horen dat hij de baan niet had gekregen, hij was hun tweede keuze, en mocht de eerste keuze de baan niet aannemen dan zou er contact worden opgenomen.



Hij heeft daarna de collega opgebeld om te vragen of hij het was geworden en dat was zo, mijn vriend heeft hem toen direct geconfronteerd met de LinkinIn leugens.

De collega reageerde heel laconiek, ach, hij had zijn CV een beetje opgeleukt, "who cares", mijn vriend moest zich niet zo aanstellen en geen slechte "verliezer" zijn, op het liegen over de master reageerde hij niet.

Een uur later was de LinkedIn pagina echter aangepast, nog steeds veel leugens, maar de master opleiding was verwijderd.



Wat nu te doen?



In mijn ogen lijkt het me een "lose-lose" situatie, als hij dit gaat aankaarten bij het bedrijf kan ik me goed voorstellen dat ze zowel mijn vriend als die collega niet gaan aannemen.

Het erbij laten zitten en het "laten gaan" en "gewoon een andere leuke baan zoeken" en wachten op "karma" voor die collega is natuurlijk een optie, maar is veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, ik zou hier ook mee zitten en ik zou ook niet kunnen liegen op mijn cv. Maar dat neemt niet weg dat heel veel mensen niet eerlijk zijn.

Betekent echter ook niet dat deze collega de baan niet goed zou kunnen uitvoeren. Ik denk dat dit gewoon een erg lullige situatie is waar je je bij neer moet leggen. Al zou het duiveltje in mij het bedrijf willen bellen
Geen tips, maar ik zou me ook behoorlijk genaaid voelen.
Alle reacties Link kopieren
Zozeg, over de brutalen hebben de halve wereld gesproken....

Ik zou hier heel slecht tegen kunnen, maar ja, wat te doen.



Heeft hij, je vriend, nog een wat uitgebreider gesprek gehad over de keuze van het bedrijf? Als ze in dat gesprek bijvoorbeeld zeggen dat op alle niveaus ze gelijk op gaan, kan je vriend daarop reageren dat dat niet het geval is.



Maar goed, dit lost zich denk ik vanzelf wel op want het getuigt nogal van achterbaksheid en dat komt vanzelf aan het licht.
Alle reacties Link kopieren
Bedrijf zal mischien wel om kopies van diploma's vragen. Collega zal die niet kunnen overleggen, probleem opgelost.
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Zo dit gaat wel ver zeg

ik snap wel dat je vriend zich genaaid voelt. Heeft je vriend bij het bedrijf gevraagd waarom de keuze niet op hem is gevallen?
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik hang op dit forum wel de Samaritaan uit maar ik vind dit eigenlijk zo ver gaan dat ik waarschijnlijk in jouw situatie wel contact op zou nemen met het bedrijf.

En voordat iemand anders het zegt: Ja natuurlijk verlaag je je dan tot zijn niveau. Maar ik kan zo slecht tegen dit soort onrecht.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja hoor, ik zou dit ook melden. Nu werk ik alleen bij bedrijven waar je alle kopies van je diploma's moet kunnen overleggen binnen 2 weken dus hier gebeurt dat niet. Maar het zou me aan mijn reet roesten. Ik die baan niet wegens jouw fraude? Dan jij ook zeker die baan niet. Heel simpel
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik ook zou vragen waarom de keus op collega is gevallen. Misschien met een stalen gezicht toevoegen dat je had gehoopt dat de master van toegevoegde waarde zou zijn voor de functie.
quote:patchouli_ schreef op 14 mei 2014 @ 16:20:

Ik denk dat ik ook zou vragen waarom de keus op collega is gevallen. Misschien met een stalen gezicht toevoegen dat je had gehoopt dat de master van toegevoegde waarde zou zijn voor de functie.Ja, dit is wel een goeie!
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend brutaal!



Als ik leidinggevende zou zijn dan zou ik dit wel willen weten. Wat moet je met werknemers die liegen? Daar kun je toch niet op bouwen?
Het recht om gehoord te worden sluit niet automatisch het recht in om serieus genomen te worden
Alle reacties Link kopieren
Phoe, daar zou ik toch ook een telefoontje aan wagen. Desnoods anoniem even melden dat meneer X heeft gelogen op zijn CV en dat er opleidingen op staan die hij niet heeft gevolgd, laat staan dan hij een diploma heeft.
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Alle reacties Link kopieren
quote:saraaa-- schreef op 14 mei 2014 @ 16:24:

Als ik leidinggevende zou zijn dan zou ik dit wel willen weten. Wat moet je met werknemers die liegen? Daar kun je toch niet op bouwen?Dit. Echter, bestaat er ook een kans dat het bedrijf zegt 'Master of niet, vrijwilligerswerk of niet, we vinden 'collega' gewoon beter passen binnen het bedrijf dan 'vriend van TO'.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou achteraan gaan , enkel vragen waarom de keus op de ander is gevallen. maar ex collega niet verraden.



je weet niet of de master de doorslag zou hebben gegeven.



Dat is een aanname.

Als hij zonder leugens was aangenomen had je het misschien ook oneerlijk gevonden want je vriend is hoger opgeleid, dus het steekt sowieso wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Evelyn82 schreef op 14 mei 2014 @ 16:25:

Phoe, daar zou ik toch ook een telefoontje aan wagen. Desnoods anoniem even melden dat meneer X heeft gelogen op zijn CV en dat er opleidingen op staan die hij niet heeft gevolgd, laat staan dan hij een diploma heeft.Een CV is wat anders dan linkedin hè.... dus je weet nooit zeker wat er wel of niet in dat CV heeft gestaan.
quote:carpediem90 schreef op 14 mei 2014 @ 16:26:

[...]





Dit. Echter, bestaat er ook een kans dat het bedrijf zegt 'Master of niet, vrijwilligerswerk of niet, we vinden 'collega' gewoon beter passen binnen het bedrijf dan 'vriend van TO'.Het zou mij zeer verbazen als de werkgever dat zou zeggen als eenmaal bekend is dat er mogelijk fraude is gepleegd.
quote:spectral schreef op 14 mei 2014 @ 16:29:

[...]



Een CV is wat anders dan linkedin hè.... dus je weet nooit zeker wat er wel of niet in dat CV heeft gestaan.Klopt, op basis van alleen het veranderen van het LI-profiel valt weinig te zeggen over wat er in het CV stond. Maar aangezien collega geen enkele moeite heeft met liegen voor een breed publiek, zou het mij erg verbazen als collega selectief liegt.
quote:patchouli_ schreef op 14 mei 2014 @ 16:20:

Ik denk dat ik ook zou vragen waarom de keus op collega is gevallen. Misschien met een stalen gezicht toevoegen dat je had gehoopt dat de master van toegevoegde waarde zou zijn voor de functie.Dit zou ik doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 14 mei 2014 @ 16:40:

[...]



Het zou mij zeer verbazen als de werkgever dat zou zeggen als eenmaal bekend is dat er mogelijk fraude is gepleegd.Tsja, 'fraude'. Misschien stond in het CV dat hij verstuurd heeft niets over de master, maar alleen op LinkedIn. Misschien heeft hij 1 keer een halve dag dat vrijwilligerswerk gedaan, maar maakt hij het dus wat mooier dan het is. Is dat écht fraude plegen?
Ik zou terugbellen en vragen om tips en aandachtspunten voor een volgende sollicitatie. Daarbij zou ik zeggen dat ik op de hoogte ben van wie wel is aangenomen omdat wij collega's waren, en daarbij vermelden dat ik graag wil weten waarom ik niet aangenomen ben, terwijl ik wel een master heb en hij niet. Dus dat hij dan blijkbaar om een andere reden is aangenomen, waar ik wellicht wat van kan leren.

En dat allemaal met een stalen gezicht en zo onschuldig mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Moet die collega toch zelf weten.

Tegenwoordig moet je wel, wil je aan de slag komen.



Als het een onbekende was geweest, had je vriend daar toch ook nooit achter gekomen.



Had je vriend zelf maar zo lucratief moeten zijn.

Soms moet je een risico nemen, en kennelijk durft collega dat risico te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 14 mei 2014 @ 16:48:

Ik zou terugbellen en vragen om tips en aandachtspunten voor een volgende sollicitatie. Daarbij zou ik zeggen dat ik op de hoogte ben van wie wel is aangenomen omdat wij collega's waren, en daarbij vermelden dat ik graag wil weten waarom ik niet aangenomen ben, terwijl ik wel een master heb en hij niet. Dus dat hij dan blijkbaar om een andere reden is aangenomen, waar ik wellicht wat van kan leren.

En dat allemaal met een stalen gezicht en zo onschuldig mogelijk.Dit zou ik ook doen, ik zou toch echt mijn uiterste best doen om te zorgen dat het bedrijf erachter komt dat die master en dat vrijwilligerswerk gelogen zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:carpediem90 schreef op 14 mei 2014 @ 16:42:

[...]





Tsja, 'fraude'. Misschien stond in het CV dat hij verstuurd heeft niets over de master, maar alleen op LinkedIn. Misschien heeft hij 1 keer een halve dag dat vrijwilligerswerk gedaan, maar maakt hij het dus wat mooier dan het is. Is dat écht fraude plegen?Het is fraude als je liegt over een diploma, daar valt niets aan af te dingen. En in sommige beroepen kan dat zelfs zeer ernstige gevolgen hebben. Als werkgever zou ik om die reden de werknemer niet meer aan willen nemen, omdat de vertrouwensbasis al weg is voordat de medewerker uberhaupt is begonnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 14 mei 2014 @ 16:48:

Ik zou terugbellen en vragen om tips en aandachtspunten voor een volgende sollicitatie. Daarbij zou ik zeggen dat ik op de hoogte ben van wie wel is aangenomen omdat wij collega's waren, en daarbij vermelden dat ik graag wil weten waarom ik niet aangenomen ben, terwijl ik wel een master heb en hij niet. Dus dat hij dan blijkbaar om een andere reden is aangenomen, waar ik wellicht wat van kan leren.

En dat allemaal met een stalen gezicht en zo onschuldig mogelijk.



Goedemiddag u spreekt met dhr van Afgunst tot Jaloezie, u heeft onlangs een ex collega van mij aangenomen en mij helaas niet. Weet u dat deze ex collega niet in het bezit is van een master en ik wel? Ik kan mij immers niet voorstellen dat u deze collega boven mij verkiest.



Man man man, en dat als volwassene, het calimero effect . Daar wil je toch boven staan.



Wellicht wil je ooit nog een keer solliciteren dan ben je altijd die sollicitant die het beoordelingsvermogen van de werkgever in twijfel trekt . Daarnaast weet je niet welke indruk de vriend van TO heeft achtergelaten.
quote:rover37 schreef op 14 mei 2014 @ 16:50:

Moet die collega toch zelf weten.

Tegenwoordig moet je wel, wil je aan de slag komen.



Als het een onbekende was geweest, had je vriend daar toch ook nooit achter gekomen.



Had je vriend zelf maar zo lucratief moeten zijn.

Soms moet je een risico nemen, en kennelijk durft collega dat risico te nemen.

Je moet volgens jou dus frauderen om aan de slag te komen? Nee hoor, het overgrote deel van de werkgevers heeft liever iemand in dienst die ze kunnen vertrouwen.

O, en als je niet weet wat woorden betekenen, gebruik ze dan maar liever niet. Het komt namelijk nogal dom over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven