Werk & Studie alle pijlers

Fraude collega van vriend

14-05-2014 15:52 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:



Mijn vriend en 8 van zijn collega's verliezen hun baan, niets aan te doen, er valt niemand iets te verwijten, het bedrijf gaat anders helemaal onder en alles wordt netjes en transparant behandelt.

Hij krijgt een ontslagvergoeding, WW etc, het is rot, maar alles is goed geregeld.



Dus - het probleem, hij is aan het soliciteren. Hij heeft een erg specifieke baan, 1 ander persoon doet dat soort werk ook en die is ook ontslagen.

Nou is er 1 bedrijf in de omgeving (alsnog 2 uur reistijd per dag, maar goed) die een goed passende functie open had staan.



Je raadt het al, ze hebben beiden gesoliciteerd en beiden een gesprek gehad, ze wisten dit natuurlijk van elkaar, hebben elkaar succes gewenst "may the best man win" en de "winnaar" zou de ander mee nemen op een borrel.

Alles prima.

Ze waren benieuwd of 1 van hen de baan zou krijgen, ze zijn even oud, hebben evenveel werkervaring, echter mijn vriend heeft een HBO-diploma en universitaire master in het debetreffende beroepsveld, de andere collega heeft dezelfde HBO diploma maar geen master. Hij heeft in de 1,5 jaar tijd dat mijn vriend de master deed gereist.



Vorige week donderdag keek ik eens op de LinkedIn van die collega en tot mijn verbazing stonden daar allerlei leugens.



Zo zou hij vrijwillgerswerk doen voor een instantie die mijn tante runt, is niet waar. <knip> een hele riedel aan skills die hij niet heeft </knip> en als klap op de vuurpijl, hij zou dezelfde master hebben gedaan als mijn vriend, dus dezelfde school, jaar alles.



Mijn vriend heeft ook echt met verbazing staan kijken, er stonden echt grove leugens op.

De dag erop werkte hij vanuit huis en heeft hij hem er niet mee geconfronteerd, wel heeft hij printscreens gemaakt van de pagina.

Die dag kreeg hij ook te horen dat hij de baan niet had gekregen, hij was hun tweede keuze, en mocht de eerste keuze de baan niet aannemen dan zou er contact worden opgenomen.



Hij heeft daarna de collega opgebeld om te vragen of hij het was geworden en dat was zo, mijn vriend heeft hem toen direct geconfronteerd met de LinkinIn leugens.

De collega reageerde heel laconiek, ach, hij had zijn CV een beetje opgeleukt, "who cares", mijn vriend moest zich niet zo aanstellen en geen slechte "verliezer" zijn, op het liegen over de master reageerde hij niet.

Een uur later was de LinkedIn pagina echter aangepast, nog steeds veel leugens, maar de master opleiding was verwijderd.



Wat nu te doen?



In mijn ogen lijkt het me een "lose-lose" situatie, als hij dit gaat aankaarten bij het bedrijf kan ik me goed voorstellen dat ze zowel mijn vriend als die collega niet gaan aannemen.

Het erbij laten zitten en het "laten gaan" en "gewoon een andere leuke baan zoeken" en wachten op "karma" voor die collega is natuurlijk een optie, maar is veel makkelijker gezegd dan gedaan.
En to? Heeft je vriend al gevraagd wat de reden tot afwijzing was? Zowieso handig te weten als je in een erg specifiek vakgebied zoekt.
Alle reacties Link kopieren
@spectral de cv is wat anders dan het cv he

Je verwijst nu naar een verwarming.
Alle reacties Link kopieren
Dit probleem lost vanzelf op. De collega moet kopieën van zijn diploma indienen. Dat kan hij niet. Exit collega. En entree vriend. Tenminste, wanneer hij zich er nu buiten houdt. Wanneer hij gaat bellen om te ' klikken', dan raakt hij besmet.



Bellen met de insteek "kunt u mij vertellen waarom de keuze op de andere kandidaat is gevallen, zodat ik hiervan iets kan leren voor toekomstige sollicitaties", kan altijd. En dan benadrukken dat je in de toekomst graag weer in beeld komt. Dan blijft je vriend wellicht positief in beeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:rover37 schreef op 14 mei 2014 @ 17:22:

Het zal jullie verbazen hoeveel mensen dat doen.

Maar die schrijven dat hier natuurlijk niet.



Hier zitten alleen perfecte vrouwen.

Vrouwen die nooit spel fouten maken, nooit liegen, hun man alle vrijheid gunnen , nooit jaloers zijn, alles weten, en ga zo maar door.Ik kijk wel uit dat ik op mijn CV leugens ga zetten.Pas nog een keer een Duitse politicus met een verzonnen studie. Complete blamage. Echt, als ik zou weten dat iemand liegt over dimploma's en werkervaring bij mij bij een sollicitatie dan heb ik daar geen hoge pet van op.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boerderijgeit028 schreef op 14 mei 2014 @ 17:29:

Is ontslag op staande voet nog niet genoemd?



Frauderen is een reden om iemand op staande voet te ontslaan. Als hij zijn diploma's niet kan overleggen is het gauw gedaan.



Maar het blijft speculeren. Wie weet hebben ze nog een referentie ingewonnen bij het vorige bedrijf en waren ze wat lovender over die andere man dan over jouw vriend.



Inderdaad. Reden voor ontslag op staande voet.

Als ik erachter zou komen dat een werknemer had gelogen over diploma's etc. zou hij/zij direct op straat komen te staan, want niet te vertrouwen. Ook niet als werknemer.



Maar ja, je weet ook niet wat die man in zijn sollicitatiegesprek heeft gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees hebben ze beide hetzelfde werk gedaan en evenveel werkervaring. Dat je vriend dan een master heeft, maakt volgens mij niet zoveel uit als de werkervaring gelijk is..of hij nou gelogen heeft op zijn cv of niet.
Luister naar je hart, want dat klopt
Alle reacties Link kopieren
quote:Joss28 schreef op 14 mei 2014 @ 17:52:

Zoals ik het lees hebben ze beide hetzelfde werk gedaan en evenveel werkervaring. Dat je vriend dan een master heeft, maakt volgens mij niet zoveel uit als de werkervaring gelijk is..of hij nou gelogen heeft op zijn cv of niet.Dat hij die master niet heeft hoeft dan inderdaad niet uit te maken. Dat hij heeft gedaan alsof hij die master wel heeft, maakt wel uit als het uitkomt, lijkt mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Esfa schreef op 14 mei 2014 @ 17:47:

Dit probleem lost vanzelf op. De collega moet kopieën van zijn diploma indienen. Dat kan hij niet. Exit collega. En entree vriend. Tenminste, wanneer hij zich er nu buiten houdt. Wanneer hij gaat bellen om te ' klikken', dan raakt hij besmet.



Bellen met de insteek "kunt u mij vertellen waarom de keuze op de andere kandidaat is gevallen, zodat ik hiervan iets kan leren voor toekomstige sollicitaties", kan altijd. En dan benadrukken dat je in de toekomst graag weer in beeld komt. Dan blijft je vriend wellicht positief in beeld.Precies, dit.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Die collega zou wel oerstom zijn als zijn linkedin niet overeenkomt met zijn cv.
Alle reacties Link kopieren
quote:Susan schreef op woensdag 14 mei 2014 17:39 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="rover37 in "Fraude collega van vriend"" class="messagelink">rover37 schreef op 14 mei 2014 @ 17:22</a>:</b>

Het zal jullie verbazen hoeveel mensen dat doen.

Maar die schrijven dat hier natuurlijk niet.



Hier zitten alleen perfecte vrouwen.

Vrouwen die nooit spel fouten maken, nooit liegen, hun man alle vrijheid gunnen , nooit jaloers zijn, alles weten, en ga zo maar door.</div></blockquote>Ja, want als je niet liegt op je CV dan ben je perfect. Sure. Uhhh waarom denk je dat ik meer voorbeelden aanhaal?
Alle reacties Link kopieren
Je trekt die conclusie kennelijk naar aanleiding van dit topic. Ik snap niet wat perfectie er in dit geval mee te maken heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 14 mei 2014 @ 17:39:

[...]





Ja, want als je niet liegt op je CV dan ben je perfect. Sure.



Toch heeft ze wel een punt dat het erg veel voorkomt:



http://www.feedbek.nl/201 ... t-is-top-tien-cv-leugens/
Alle reacties Link kopieren
Hier iemand die cv's checkt nadat iemand is aangesteld. Fouten in het cv betekent ontslag op staande voet. Overigens controleer ik het cv ook met Linkedin, dat 'verhelderd' soms nogal. Ik kom meer CV's tegen met leugens dan Linkedin profielen.
quote:Susan schreef op 14 mei 2014 @ 18:09:

Je trekt die conclusie kennelijk naar aanleiding van dit topic. Ik snap niet wat perfectie er in dit geval mee te maken heeft.Ik snap het wel, want wij zijn hier toch allemaal zure moraalridders die nooit iets verkeerd doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vragen naar de redenen waarom je niet bent aangenomen en tussen neus en lippen door één en ander melden, zoals hierboven al meerdere keren geopperd is.



Zure verliezer? Nee hoor, die ander is een valse winnaar!
Alle reacties Link kopieren
Wat naief om te denken dat je de baan krijgt omdat je meer opleidingen hebt. Ik nodig uit op basis van CV en motivatie brief, alle besluiten daarna (door naar volgende ronde, aannemen) gaan op basis van de gesprekken en dan zijn die CV en die brief echt niet meer relevant. Die selectie had ik immers al gemaakt bij het uitnodigen van mensen voor een eerste gesprek.



En ook behoorlijk naief dat werkgevers een master iets cruciaals vinden en alleen HBO niet goed genoeg.



Ik denk dat je dus gevoeglijk kunt aannemen dat je man het niet is geworden omdat ze de ander beter vonden in de gesprekken.



Neemt niet weg dat liegen op je CV zeer dom is en altijd uitkomt. Mocht je echt wraak willen, dan bel je het bedrijf op en vraag je naar de reden van afwijzing. Waarbij je dan inderdaad en passant kan melden dat je verwacht had met je master een toegevoegde waarde te hebben. Heel slinks en je kunt je afvragen wat je er mee wilt bereiken (degene aan wie je de vraag stelt, hoe ingekleed ook, is niet gek). Maar bellen zou ik sowieso, om te horen waarom afgewezen.
quote:dannas schreef op 14 mei 2014 @ 20:14:

Wat naief om te denken dat je de baan krijgt omdat je meer opleidingen hebt. Ik nodig uit op basis van CV en motivatie brief, alle besluiten daarna (door naar volgende ronde, aannemen) gaan op basis van de gesprekken en dan zijn die CV en die brief echt niet meer relevant. Die selectie had ik immers al gemaakt bij het uitnodigen van mensen voor een eerste gesprek.



En ook behoorlijk naief dat werkgevers een master iets cruciaals vinden en alleen HBO niet goed genoeg.



Ik denk dat je dus gevoeglijk kunt aannemen dat je man het niet is geworden omdat ze de ander beter vonden in de gesprekken.

Hoezo? Wie weet zijn er alleen kandidaten uitgenodigd met een master en was de collega zonder te liegen nooit op gesprek geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Esfa schreef op 14 mei 2014 @ 17:47:

Dit probleem lost vanzelf op. De collega moet kopieën van zijn diploma indienen. Dat kan hij niet. Exit collega. En entree vriend.

Dat hoop ik ten zeerste.

Maar... ik heb met mijn universitaire graad nog nooit mijn diploma's hoeven te laten zien. Dus niet elk bedrijf vraagt deze op...
Alle reacties Link kopieren
TO's vriend moet bellen en vragen waarom hij is afgewezen. Vragen of een master geen meerwaarde had zou nog wel kunnen, maar zeker niet zeggen dat die collega liegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:.Ratatouille schreef op 14 mei 2014 @ 22:43:

[...]



Dat hoop ik ten zeerste.

Maar... ik heb met mijn universitaire graad nog nooit mijn diploma's hoeven te laten zien. Dus niet elk bedrijf vraagt deze op...+1. Ik heb nog nooit iets hoeven laten zien.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Wellicht was de collega het ook geworden als hij gewoon eerlijk was geweest, dus zonder master. Maar nu heeft hij wel gelogen (waarschijnlijk?) dus dat maakt het wel zuurder.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt toch helemaal misselijk van jezelf als je die collega –fijntjes en geraffineerd of langs welke omweg dan ook – gaat ‘verklikken’?

Het is een zaak tussen hem en dat bedrijf. Daar staan jullie verder buiten. Het gesprek is altijd cruciaal, niet de ‘papieren’. Zij willen hem graag hebben.



Afgezien daarvan heb je geen inzage in zijn CV gehad. Lang niet bij elke organisatie wordt er trouwens gecheckt, kan ook per functie verschillen. Er wordt dan meer waarde gehecht aan andere aspecten. Het is mogelijk dat hij betere referenties heeft gekregen.



Zij zullen echt niet zeggen: O meneer, wat fijn dat u ons dit vertelt, nu nemen wij u aan.



Je man kan zijn energie beter positief gebruiken. Ik hoop voor jullie dat hij snel een goede baan vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 14 mei 2014 @ 16:48:

Ik zou terugbellen en vragen om tips en aandachtspunten voor een volgende sollicitatie. Daarbij zou ik zeggen dat ik op de hoogte ben van wie wel is aangenomen omdat wij collega's waren, en daarbij vermelden dat ik graag wil weten waarom ik niet aangenomen ben, terwijl ik wel een master heb en hij niet. Dus dat hij dan blijkbaar om een andere reden is aangenomen, waar ik wellicht wat van kan leren.

En dat allemaal met een stalen gezicht en zo onschuldig mogelijk.Yep, dit moet je doen! Alles voor het leerproces
Ik zit in een sector waar nabellen volstrekt normaal is. Wat iemand beweert moet kloppen, ook als de bewering zelf niet relevant is. Voor bepaalde functies moet je zelfs extern getoetst worden op betrouwbaarheid. Daarbij is niet zo belangrijk wat je zoal gedaan hebt in je leven, maar of je daar eerlijk over bent.



Het is me vaak opgevallen dat veel werkgevers nooit naar enig bewijs vragen bij een CV. Geen diploma's, niks. Dan moet je als bedrijf ook niet zeuren als iemand liegt. Je weet dat een deel van alle sollicitanten ronduit liegt, en een groot deel zaken zwaar overdrijft. Als je dat door gesprek en ander bewijs niet controleert, jammer dan.



Dus ja, je kan dat bedrijf gaan bellen om te klikken, maar bedenk wel dat je het bedrijf vooral op het eigen falen wijst. Niet iedereen hoort dat graag.
Alle reacties Link kopieren
Het enige voordeel is dat die collega nu geen concurrent meer is bij verdere sollicitaties van je vriend...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven