Werk & Studie alle pijlers

Functie is anders dan tijdens sollicitatie

04-03-2017 17:55 40 berichten
Hallo dames,



Ik heb weer even jullie advies nodig.

Zal even bij het begin beginnen... Vorig jaar 1 april ben ik begonnen bij een bedrijf in de functie Secretaresse waar ik niet overweg kon met de collega's. Nare sfeer, als ik wat vroeg (werkgerelateerd of niet) kreeg ik geen reactie of een antwoord waar ik niets mee kon, zelfs een kribbig antwoord kreeg ik regelmatig. Ik werd de eerste dag ingewerkt en daarna viel degene die me in moest werken uit wegens ziekte. Dat ik niet ingewerkt werd heb ik meerdere malen aangegeven bij mijn leidinggevende, hier is al die tijd niets mee gedaan. Door de hele situatie ben ik letterlijk ziek geworden en hierdoor heb ik ongeveer vier maanden halve dagen gewerkt op advies van de Arboarts. In de tussentijd heb ik ook ongeveer 18 sessies gehad bij de psycholoog omdat ik nergens meer vreugde of plezier in zag.



Ik werkte bij een makelaarskantoor, de werkzaamheden (toen ik deze eenmaal een beetje begon te leren na voor mijn gevoel veel te lange tijd) vond ik super leuk! Lekker veel uitdaging en afwisseling. Voor mezelf had ik echter de keuze al gemaakt om verder te gaan kijken omdat het contact met de collega's echt niet was zoals ik gewend was van voorgaande banen.



Ik ben gaan solliciteren en had de keuze uit 2 banen. 1 in mijn woonplaats in de functie van front-office medewerker voor 40 uur per week met hetzelfde salaris en betere arbeidsvoorwaarden. 1 baan als Secretaresse voor 36 per week, minder salaris en eigenlijk geen arbeidsvoorwaarden, deze baan was ongeveer een half uur van huis. Ik heb gekozen voor de baan als front-office medewerker in mijn woonplaats omdat ik tijdens het sollicitatiegesprek helemaal het gevoel had dat dit de perfecte baan voor me zou zijn.



Tijdens de sollicitatiegesprekken heb ik meerdere malen aangegeven "Laat me niet de hele dag de telefoon aannemen, want daar word ik niet gelukkig van" en dat ik opzoek ben naar uitdaging en afwisseling in mijn werkzaamheden. Ze hebben bij mij de indruk gewekt (mede omdat ze dit letterlijk toegezegd hebben) dat ik een onderdeel zou worden van het front-office team, dus met wisselende telefoon diensten maar vooral veel afwisseling in je werk. Nu werk ik hier sinds woensdag, super zenuwachtig natuurlijk omdat ik een flinke deuk heb opgelopen van mijn vorige baan. Ik neem nu de hele dag de telefoon aan, ik moet de vaatwasser in en uitruimen (wist niet eens dat dit gezien wordt als een taak binnen een bedrijf????), het koffiezetapparaat schoonmaken, de koffiekringen van tafels poetsen als er bezoek is geweest en de post verwerken. Ik heb nagevraagd aan een directe collega of dat dit echt al mijn werkzaamheden zijn, dit was volgens hem zeker het geval en zoals ik het zag zou dit voorlopig ook zeker niet gaan veranderen. Ik zie ook verder niet hoe dit zou moeten veranderen aangezien iedereen daar zijn eigen functies en taken heeft.



Wat ik me afvraag is of ik echt zo blind ben geweest?? Ik vind mijn kennis echt wel verder gaan dan dit soort werkzaamheden, niet slecht bedoeld, deze functies moeten er natuurlijk ook zijn, maar naar mijn mening hadden ze een telefoniste/receptioniste aan moeten nemen en niet een Secretaresse met 9 jaar werkervaring!



Kan ik hier nog wat mee? Voel me echt zo verschrikkelijk stom en verdrietig dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt voor mijn gevoel!
Secretaresse is toch hetzelfde als telefoniste enz? De taken lijken mij volledig hetzelfde namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien betert het nog wel naarmate je er langer werkt, ik had dit in het begin van mijn job ook, in een verzekeringskantoor: ik deed alle telefoons, koffie maken voor klanten, alles proper maken in de keuken e.d., maar dit was vooral omdat ze me op dat moment nog niet voor andere dingen konden inzetten, nu ik al meer ken van het werk mag ik al meer doen en zal een andere collega ook al wel is koffie maken o.i.d, ik zou dus zeggen: geef het nog wat tijd tot ze je voldoende werk kunnen geven!
Jemig, je werkt er net 3 dagen.
Wat wil je dan nog meer doen? Vergaderingen notuleren en afspraken inplannen?



De taken die je nu doet lijken me in ieder geval zeker horen bij die van een front Office medewerker/secretaresse.
Adem in, adem uit. Je werkt er pas 3 dagen. Misschien vinden ze het belangrijk dat je rustig kunt starten.

Volgende week kun je even vragen om een gesprekje met je leidinggevende en dan kun je dit toch zeggen? Vragen wanneer je ingewerkt wordt in je andere taken.

En als dit alles is wat ze je te bieden hebben, zeg je voor het einde van je proeftijd op en zoek je verder.

Vervelend dat het zo loopt, maar na 3 dagen kun je er echt nog niks van zeggen. Niet zo snel opgeven!
Overigens denk ik bij een frontoffice medewerker eerder aan een receptioniste/telefoniste dan aan een secretaresse. Dat is backoffice.
Ik werk er inderdaad pas 3 dagen, ik wil het ook absoluut meer tijd geven, maar ik wil niet dat dit mijn werkzaamheden blijven. Telefoniste of Secretaresse is wel degelijk een verschil, waarom zijn er anders verschillende niveau's op het MBO?



Lady_Vintage, klopt deze taken horen er onderdeel van te zijn.. Maar dit kunnen toch niet alle werkzaamheden zijn? Als dit alles is dan is voor mij de uitdaging en afwisseling er heel snel vanaf.
quote:Filee schreef op 04 maart 2017 @ 18:00:

Secretaresse is toch hetzelfde als telefoniste enz? De taken lijken mij volledig hetzelfde namelijk.Bij mijn weten zit er wel een groot verschil tussen een telefoniste en secetaresse. Telefoniste is vaak een ondersteunde functie van de secetaresse heb ik begrepen. Neemt de telefoon aan en wijst mensen door, secetaresse heeft meer verantwoordelijkheid, schrijft dingen uit zoals faxen, emails, doet de agenda.
Alle reacties Link kopieren
Verder solliciteren? Het is een beetje de moderne ziekte, dat ze duizendpoten met wo en ervaring vragen voor de normale kantoorbaan.

Maar je krijgt hier dus wel een goed salaris. Dat is toch een troost? Ze betalen jou een secretaressesalaris om wat te poetsen, dat is best wel verspilling.
quote:Splinter_ schreef op 04 maart 2017 @ 18:08:

Overigens denk ik bij een frontoffice medewerker eerder aan een receptioniste/telefoniste dan aan een secretaresse. Dat is backoffice.Heb je gelijk in en dat is ook precies de reden waarom ik tijdens de sollicitatiegesprekken gevraagd heb wat mijn werkzaamheden zouden zijn en of dat je er met een heel team zit, dit is dus niet het geval want de andere zijn ondersteunend aan accountants, niks geen schema.. Ik ben dus echt een telefoniste met schoonmaaktaken ik ben dan toch gewoon verkeerd ingelicht?
Je werkt er net. Waarschijnlijk hebben ze nog geen tijd gehad om je in te werken en krijg je de rotklusjes. Als ze tijd hebben om je in te werken, veranderd dat.
quote:Splinter_ schreef op 04 maart 2017 @ 18:08:

Overigens denk ik bij een frontoffice medewerker eerder aan een receptioniste/telefoniste dan aan een secretaresse. Dat is backoffice.



Dit



Is het soms een klein bedrijf? Bij kleine bedrijven kunnen taken als koffie zetten en wat schoonmaakwerkzaamheden gewoon bij je taak horen als frontoffice medewerker.
Wat doet de rest van het front office team?
Alle reacties Link kopieren
Nouja, theoretisch hebben ze niet tegen je gelogen. Je doet namelijk niet alléén maar telefoniste werk, je bent tegelijkertijd ook gastvrouw (koffie brengen en mensen ontvangen) en schoonmaakster (tafels poetsen etc.)



Maar ik snap wel echt dat je hier niet blij van wordt. Echter ben ik het eens met de rest, front office is meer telefoniste. En als jij die opleiding hebt gevolgd, weet je dat denk ik wel. Dus eigenlijk heeft het bedrijf je niet perse voorgelogen. Jij had er alleen andere verwachtingen van.



Ik zou het nog een tijdje aankijken.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Ik had er inderdaad hele andere verwachtingen van. De rest van het frontoffice team die neemt schades op en ondersteunt de accountants in hun werkzaamheden, dus eigenlijk meer richting secretaresse. Ik heb bij front-office een heel ander beeld dan telefoniste, misschien omdat dit bij de bedrijven waar ik gewerkt heb dit heel anders ingevuld werd? Ik weet het niet. Het voelt gewoon heel rot.



En een keer een doekje over de tafel halen, koffieapparaat bijvullen schoonmaken, koffie brengen deed ik voorheen ook, maar nu wordt het gezien als echte taken, voorheen was dit een heel klein onderdeeltje van mijn werk wat er bij hoorde.
Overigens heb ik de opleiding directiesecretaresse/management assistent gevolgd, niveau 4 en niet telefoniste/receptioniste, niveau 1.



Administratief medewerker is niveau 2 en secretaresse niveau 3
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd klinken de werkzaamheden die je doet echt als front-office medewerker werkzaamheden.



Hoe gedetailleerd zijn jouw werkzaamheden bij het sollicitatiegesprek besproken?



En: je werkt er nog maar 3 dagen, je schiet wel erg snel in de stressmodus. Kijk eerst maar eens hoe volgende week verloopt. Bevalt het werk dan nog steeds helemaal niet, ga dan het gesprek en besluit op basis daarvan of deze job wel de juiste voor jou is.
quote:Stef89 schreef op 04 maart 2017 @ 18:37:

Ik had er inderdaad hele andere verwachtingen van. De rest van het frontoffice team die neemt schades op en ondersteunt de accountants in hun werkzaamheden, dus eigenlijk meer richting secretaresse. Ik heb bij front-office een heel ander beeld dan telefoniste, misschien omdat dit bij de bedrijven waar ik gewerkt heb dit heel anders ingevuld werd? Ik weet het niet. Het voelt gewoon heel rot.



En een keer een doekje over de tafel halen, koffieapparaat bijvullen schoonmaken, koffie brengen deed ik voorheen ook, maar nu wordt het gezien als echte taken, voorheen was dit een heel klein onderdeeltje van mijn werk wat er bij hoorde.Je bent nog niet eens goed ingewerkt denk ik? Vraag gewoon maandag eens.
Secretaresse taken zijn uitgestorven. Agenda gaat lekker gemakkelijk digitaal.

Faxen? Serieus?

Post is er ook nog nauwelijks.



Steeds meer ouderwetse taken zijn amper werk door de huidige techniek.



Voor die taken hoef je niemand aan te stellen.
quote:Mellona schreef op 04 maart 2017 @ 18:45:

Secretaresse taken zijn uitgestorven. Agenda gaat lekker gemakkelijk digitaal.

Faxen? Serieus?

Post is er ook nog nauwelijks.



Steeds meer ouderwetse taken zijn amper werk door de huidige techniek.



Voor die taken hoef je niemand aan te stellen.En wie denk je dat die bijhoudt?
Je werkt er 3 dagen???

Kijk eerst effe waar je over 3 maanden staat.



Geen marathon willen lopen terwijl je nog niet eens kan stappen.
quote:Star schreef op 04 maart 2017 @ 18:49:

[...]





En wie denk je dat die bijhoudt?En post is vervangen door e-mail, die ook bijgehouden moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt er net een paar dagen? Dit soort dingen bouwen zich toch rustig op lijkt me. Of had je meteen vol in het diepe gegooid willen worden (je vorige baan) waar ze je lieten zwemmen zonder inwerken. Ik zou juist blij zijn dat ze je rustig de kans willen geven om bekend te raken met het reilen en zeilen en ik ga er vanuit dat ze echt wel meer van je gaan vragen, naarmate de tijd vordert.



Geef het een kans! En let op dat je niet zo ontevreden overkomt, want daar zijn collega's vaak niet zo blij mee hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 04 maart 2017 @ 18:08:

Overigens denk ik bij een frontoffice medewerker eerder aan een receptioniste/telefoniste dan aan een secretaresse. Dat is backoffice.En dit. Volgens mij zijn dit typische taken die horen bij front office.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven