Werk & Studie alle pijlers

gastouder worden

30-09-2014 19:22 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames en enkele heren die hier zijn..

Ik ben op zoek naar wat ervaringen. Ik ben een BAM moeder met een zoon van 7 en de tweede op komst. Momenteel werk ik in de kinderopvang maar zou binnenkort om praktische en kostenbesparende redenen (Bso kosten bijv) willen werken als gastouder.

Dit zou ik graag thuis willen doen omdat iker dan ook meer ben voor mn Kids. Mooie combinatie dacht ik.

Ik heb een niet al te grote woning en genoeg

Speelmogelijkheden in de buurt. Natuurlijk ga ik zelf bellen met een gastouderbureau voor preciezere info ed maar ik vroeg me af of hier mama's zijn die ditzelfde doen en of je met bijv vier dagen beschikbaarheid en 3 of 4 kinderen( wat toegestaan is voor mijn aantal vierkante meters) of je daarmee nou een beetje salaris kan ophoesten per maand.



Wie oh wie? Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Dus je kindje dat nog komt, is dan ongeveer de hele week óók in een opvangsituatie? Hoe ga je dat doen? Eén eigen kind en vier van een ander? Hoe voorkom je dat je eigen kind een uitzonderingspositie krijgt, maar zich toch jouw speciale kind voelt? Kind van zeven gaat neem ik aan naar school en die komt dan dagelijks thuis in een soort babygroep? En hoe gaat dat de komende vier/vijf jaar?



Het lijkt me niet onmogelijk, maar mijn keuze zou het niet zijn!
Alle reacties Link kopieren
Je bent afhankelijk van het aanbod. Veel kinderen komen maar een aantal (dag)delen per week. Daarbij mag je een x aantal kinderen per leeftijd opvangen. Dat kan dus betekenen dat je sommige dagen met tig kinderen van/naar school sleept om er een op te halen. Sport jouw eigen kind? Op die middag een kind (of kinderen)opvangen is lastig. Of als je eigen kind met anderen af wil spreken?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je een volwaardig loon overhoudt aan het opvangen van kinderen.
Ik vind jouw redenen om gastouder te worden niet bepaald de beste. Ik zou mijn kind niet naar je toe brengen als je vertelt dat je gastouder bent geworden om kostenbesparende en praktische redenen, en dan je eigen kind ook nog thuis hebt.



Lijkt me voor je kind ook niet fijn, je kunt hem niet voortrekken, maar het is wel je kind, dat dan iedere dag met opvangkinderen om zich heen zit, en mama maar weinig voor zichzelf (of met broer) heeft. Terwijl ze er wèl is. Zou mijn keus niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sandt, er zijn zoveel gastouders die zelf ook kinderen hebben, dus zo raar is het toch niet dat ze het wil combineren met eigen kinderen? Ik ken een gastouder die zelf ook kinderen heeft, en die kinderen vinden het juist enorm gezellig dat er altijd andere (maar wel dezelfde) kinderen in huis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gastouder kan er van rondkomen maar zij is dan ook super flexibel. Weekend, avonden, 05.00 opstaan: ze doet het. Daarentegen ligt ze wel elke avond om 21.00 in bed als ze geen kinderen meer heeft. (De vraag naar opvang in de avonduren is niet groot bij haar)



Ze heeft alle werkdagen kinderen. Veel vaste klanten en het spreekt zich ook rond. Ze is gewoon goed. Ze heeft nu 2 baby's op de planning staan die nog geboren moeten worden.



Naast haar opvang kinderen heeft ze een eigen kind van 10 die ondanks al de opvang kinderen echt wel weet dat hij nr 1 is. Komt bij dat het een geweldig lief kind is dat met alle leeftijden om kan gaan.



Ik denk dat je er voor gemaakt moet zijn. Wil je enige zekerheid opbouwen dan denk ik dat je erg flexibel moet zijn. Ziek zijn betekent geen inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Let wel op dat je huis aangepast moet worden. Dit kan aardig in de kosten lopen. 2 kennissen van mij hebben er vanaf gezien, omdat ze een open trap in de woonkamer hadden en een gewoon trapveldje noet voldoende was. Deze moest volledig afgezet worden.
Ik had een gastouder met twee eigen kinderen. Een baby en een peuter. Iedere overdracht vertelde ze alleen wat háár kinderen hadden gedaan, iedere dag werd rond hún slaapjes heen gepland. Uiteindelijk heb ik mijn kind er per direct weggehaald nadat ze mijn dochter ruim 20 minuten alleen in een onveilige situatie had gelaten, waar ik toevallig achter kwam omdat ik haar eerder ophaalde. Ik baal achteraf enorm dat ik haar er niet eerder heb weggehaald.



Maar goed, moraal: word alleen gastouder als je zo professioneel kunt zijn dat je voor alle kinderen goed zorgt, niet alleen voor je eigen.
Alle reacties Link kopieren
Onthou wel dat je eigen kinderen ook mee tellen in kindaantal en 4kante meters...

En met een baby onder een jaar zit je al met andere max. kindaantallen... (GGD)
Alle reacties Link kopieren
Het alternatief is dat m'n Kids dus lange dagen maken op een kdv. Ik vind t een mooie oplossing. En natuurlijk ga je niet vertellen in een profiel dat je t om kostenbesparende reden doet. Mijn hoofdreden is dat ik al jaren lang met erg veel plezier met kinderen werk en dat ik t kan combineren met brood op de plank en m'n eigen gezin mag toch ook!

Dat bepaalt een ieder voor zich hoe hij of zij daar invulling aan geeft.

En inderdaad t mooie van gastouder thuis zijn is gewoon dat je t kan combineren met je eigen gezin. Mijn oudste vindt t superleuk met jongere kinderen om te gaan( op school heeft hij zijn leeftijdsgenootjes) hij is gewoon lekker sociaal dus wat dat betreft zit t ook goed en m'n jongste straks leert om met andere kinderen (sociale contacten) om te gaan. Ik denk dat je in zo'n geval genoeg manieren hebt om extra qualitytime met m'n eigen kinderen te hebben om ze te laten weten dat ze altijd op num

1 staan!



Btw bedankt voor de reacties :Imao:
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 30 september 2014 @ 20:52:

Ik had een gastouder met twee eigen kinderen. Een baby en een peuter. Iedere overdracht vertelde ze alleen wat háár kinderen hadden gedaan, iedere dag werd rond hún slaapjes heen gepland. Uiteindelijk heb ik mijn kind er per direct weggehaald nadat ze mijn dochter ruim 20 minuten alleen in een onveilige situatie had gelaten, waar ik toevallig achter kwam omdat ik haar eerder ophaalde. Ik baal achteraf enorm dat ik haar er niet eerder heb weggehaald.



Maar goed, moraal: word alleen gastouder als je zo professioneel kunt zijn dat je voor alle kinderen goed zorgt, niet alleen voor je eigen.



Dit is wel heel onprofessioneel! Had ze jouw dochter alleen gelaten omdat ze met haar eigen kinderen bezig was?



De gastouder die ik ken houdt juist rekening met het ritme van de gastkindjes en daar passen haar eigen kinderen zich op aan (op schooltijden na dan, maar daar kan je weinig aan aanpassen). Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat iemand dat niet zou doen als je voor dit werk kiest...
quote:watisditnuweer schreef op 30 september 2014 @ 20:43:

Sandt, er zijn zoveel gastouders die zelf ook kinderen hebben, dus zo raar is het toch niet dat ze het wil combineren met eigen kinderen? Ik ken een gastouder die zelf ook kinderen heeft, en die kinderen vinden het juist enorm gezellig dat er altijd andere (maar wel dezelfde) kinderen in huis zijn.



Klopt maar vier dagen is meer dan de halve week! Eigen zoontje is zeven, gastkindjes onder de vier anders levert het heel weinig op. Baby op komst, zit dus vier dagen in zo'n groep.



Ik was ooit ook gastouder, één dag per week. Zoon van bijna vier vond dat knap lastig elke week verplicht met gastkind spelen. Ook al hadden we speciaal speelgoed voor die dag, thuis en opvang liepen toch door elkaar heen. Hij moest zijn plekje delen met gastkindje.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een hoop geld (en tijd) kwijt voordat je kunt starten. Je moet namelijk een diploma hebben. Dit kun je door een gastouderbureau laten betalen, maar dan zit je daarna vast aan hun voorwaarden qua hoeveelheid dagen en kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg voor gastouders voor jonge kinderen in plaats van een KDV maar ik zou nooit kiezen voor een gastouder die zelf 2 zulke jonge kinderen heeft. Het ligt er overduidelijk bovenop dat ze het dan alleen doet omdat ze bij haar eigen kinderen thuis wil zijn.



Op veel KDV mag je niet eens je eigen kind meenemen naar dezelfde groep als je werkt om te voorkomen dat je je eigen kind gaat voortrekken. Lijkt mij ook heel onnatuurlijk aanvoelen om je eigen kind te laten wachten ten voordele van een gastkind.
Alle reacties Link kopieren
Het ene gastouder is de andere weer niet he.. Mijn zoon heeft ook tijdelijk bij mij op de groep gezeten toen ie jonger was en dit ging prima. Hij wist dat mama aan t werk was en dat dat betekende dat hij ook wel eens moet wachten. Hij werd niet voorgetrokken en dit is niet alleen mijn mening maar ook van ouders geweest toen en collega's. Ik ben er juist extra op gaan letten en dit ging prima!



Nogmaals sommige ouders kunnen dit wel prima scheiden en dat overzicht hebben.

Het is ook net hoe je er zelf in staat.



Wat is er mis met t combineren van twee mooie dingen? Om mij heen heb ik gezien dat t goed kan werken dit heb je echter wel zelf in de hand voor t grootste deel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Azile schreef op 30 september 2014 @ 21:32:

Je bent een hoop geld (en tijd) kwijt voordat je kunt starten. Je moet namelijk een diploma hebben. Dit kun je door een gastouderbureau laten betalen, maar dan zit je daarna vast aan hun voorwaarden qua hoeveelheid dagen en kinderen.

Als ik hier even op mag reageren...Dit is niet bij alle gastouderbureaus zo.Ik heb vorig jaar mijn opleiding afgerond bij het bureau,bedrag heb ik terug gekregen.Met als voorwaarde dat ik een jaar bij hun bleef als gastouder. Wat heel logisch is volgens mij.

Ik vang een tweeling op van nu 10 maanden,zelf heb ik 3 kinderen van 15,11 en 7.Alleen die van 7 word meegeteld in het maximum aantal kinderen.Kinderen boven de 10 tellen niet mee.

Ik heb gelijk aangegeven dat ik deze tweeling alleen zou opvangen,zij waren de reden dat ik de opleiding gedaan heb.

Zolang de tweeling niet naar school gaat wil ik geen andere kinderen opvangen en ik wil geen kinderen opvangen die ouder zijn als mijn eigen kinderen.Hier had het bureau helemaal geen problemen mee. Ook het aantal dagen heb ik zelf aangegeven,was geen probleem.



Qua aanpassingen in huis viel het mij ook mee.Ik heb rookmelders moeten aanschaffen. En de stopcontacten moeten beveiligen.

Als de tweeling straks wat ouder is zal ik traphekjes moeten aanschaffen.Maar echt dat liep niet in de papieren.



Vang nu een half jaartje op en ik vind het prima gaan.Het scheelt natuurlijk dat mijn eigen kinderen de hele dag naar school zijn.Dus dat ik echt 5/6 kinderen over de vloer heb is vaak maar anderhalf uur.En alle kinderen genieten daarvan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor t delen van je positieve ervaring!
Ik vraag me vooral af hoe je straks met je eigen kind en ongeveer drie andere kinderen je oudere kind naar school gaat brengen en weer gaat ophalen?
Je zou natuurlijk gastouder kunnen worden maar dan 24/7, onregelmatig dus. Deze zijn er maar moeilijk te vinden!

Genoeg mensen in de zorg die hier blij mee zouden zijn!

Als gastouder fijn, zelfs je nachtelijke uren tellen door (hopelijk slapen je oppaskindjes door;), het is de moeite van het onderzoeken, je hebt alleen wel een slaapplek nodig.



Als je gastouder wil worden dan kan het zijn dat je legeskosten moet betalen, dit verschilt per gemeente, kan variëren van 0 tot 1000 euro....
Alle reacties Link kopieren
Heel positief maarre ik word er niet rijk van hoor! Ik doe het er bij als extraatje,niet voor het broodje op de plank.
Alle reacties Link kopieren
oe ja die legeskosten was ik vergeten! Die waren hier wel hoog!

Bijna 600 euro. Maar goed dat was een investering vond ik.
Alle reacties Link kopieren
En je hebt ook een achterwacht nodig.Iemand die in geval van nood binnen 10 minuten ter plaatse kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Aangezien ik zelf ook de mogelijkheden aan het onderzoeken ben om een eigen gastouderopvang te starten (ZPP constructie) lees ik even mee op dit forum. Ik ben voornemens om de vrijstaande garage te verbouwen tot opvanglocatie en vraag me af of er toevallig gastouders zijn die mij zijn voorgegaan? Aangezien hier nogal wat bij komt kijken, m.n. vloer- en muurisolatie, plaatsen van toilet en simpel keukenblok met warm/koud water, ben ik ontzettend benieuwd naar andermans ervaringen en een grove inschatting van de kosten en benodigde werkzaamheden (aansluiten op riolering, waterleiding e.d.) die hierbij komen kijken. Dus mochten jullie een van mijn vragen kunnen beantwoorden dan hoor ik het graag
Ik denk dat je beter een eigen topic kunt openen, deze is alweer drie weken oud. En al niet al te druk bezocht.
Ik denk ook dat het niet erg is als een gastouder het werk doet omdat ze dan bij haar kinderen is, dat het makkelijk te combineren is. Maar dat moet niet de enige reden zijn. Ik vind dat je dan ook echt dol moet zijn op andere kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven