Werk & Studie alle pijlers

Geen ervaring KDV

25-04-2017 13:29 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik heb jullie tips of kennis hard nodig. Teminste het zou fijn zijn als er hier mensen zijn die mij een beetje op weg weten te helpen.



Ik ben afgestudeerd als onderwijsassistente nivea 4.

Momenteel werk ik in de Kinderopvang. Ik doe hier de BSO (Buiten schoolse opvang) en TSO (Tussen schoolse opvang).

Nu zie ik een hele leuke vacature langs komen voor op een kinderdagverblijf voor de leeftijd van 1,5 / 2,5 jaar.

Ik heb hier alleen geen ervaring in. Wat ik wel weet is dat ik heel graag met deze leeftijd zou willen werken.



Omdat ik geen ervaring heb durf ik eigenlijk niet om te gaan solliciteren. Ik weet wel dat ik het aan kan en dat als ik goed begeleid wordt het echt wel aan zou kunnen. Maarja... Ze zitten denk ik niet te wachten op iemand die niks weet, want ik weet ook echt niks. Een luier verschonen, flesje geven zal niet zo moeilijk zijn maar hoe zit het met optillen? Slapen? Noem alles maar op.



Stel je voor ik mag op gesprek. Dan krijgen ze te horen dat ik dus eigenlijk geen ervaring heb.



Hoe moet ik dit nou doen? Ik wil toch ooit werken op een kinderdagverblijf maar hoe kan ik het beste ervaring op doen?



Tips zijn welkom!



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Niet meteen solliciteren, maar ze bellen voor een oriënterend gesprek.
Ik zou bellen, aangeven wat je hier zegt en dat je heel graag on the job ervaring zou willen opdoen. Dat je sollicitatie al klaarligt en dat je graag verder met ze in gesprek wilt. Stel je vragen ook alvast.



Ik begrijp niet wat je bedoelt met hoe het moet met optillen, slapen e.d., maar ik werk ook niet in de kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon solliciteren en alles wat je hier zegt in je brief verwerken? Dat je nog geen ervaring hebt met deze doelgroep maar je open staat om alles te leren en erg enthousiast bent etc etc
Oh en kinderen van anderhalf tot tweeënhalf krijgen meestal geen flesjes meer
Alle reacties Link kopieren
Het is toch niet zo dat als je op gesprek mag ze er dan pas achter komen dat je geen ervaring hebt? Je stuurt toch ook een CV en brief neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
quote:JonathanStrange schreef op 25 april 2017 @ 13:35:

Oh en kinderen van anderhalf tot tweeënhalf krijgen meestal geen flesjes meer En met optillen kan je op die leeftijd ook niet zoveel verkeerd meer doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpje21 schreef op 25 april 2017 @ 13:37:

Het is toch niet zo dat als je op gesprek mag ze er dan pas achter komen dat je geen ervaring hebt? Je stuurt toch ook een CV en brief neem ik aan?Ja natuurlijk, in mijn brief zal ik dan ook neerzetten dat ik geen ervaring heb dus dan is het al anders. Dan weten ze er van af.
Niet geschoten is altijd mis.



En word je het deze keer niet, dan ga je aan je CV werken. Vraag de organisatie waar je nu werkt of je bij hen ervaring op kunt doen bij een kdv. Investeer eigen tijd, dus doe dit (deels) onbetaald.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 25 april 2017 @ 13:40:

Niet geschoten is altijd mis.



En word je het deze keer niet, dan ga je aan je CV werken. Vraag de organisatie waar je nu werkt of je bij hen ervaring op kunt doen bij een kdv. Investeer eigen tijd, dus doe dit (deels) onbetaald.



Succes!Dat vind ik inderdaad ook een hele goeie. Misschien dat ik bij de organisatie waar ik nu werk, op een KDV mee kan lopen en dan gewoon onbetaald inderdaad. Ik denk dat ik dit ga proberen.
quote:xFMA_ schreef op 25 april 2017 @ 13:44:

[...]

Dat vind ik inderdaad ook een hele goeie. Misschien dat ik bij de organisatie waar ik nu werk, op een KDV mee kan lopen en dan gewoon onbetaald inderdaad. Ik denk dat ik dit ga proberen.

Houd het wel zakelijk. Vraag of het kan spreek een vast aantal keer af en biedt dan daarna bijvoorbeeld je diensten als invaller aan zodat het wel betaald wordt.

Laat geen misbruik van je maken.



Laat zien dat je weet wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 25 april 2017 @ 13:47:

[...]



Houd het wel zakelijk. Vraag of het kan spreek een vast aantal keer af en biedt dan daarna bijvoorbeeld je diensten als invaller aan zodat het wel betaald wordt.

Laat geen misbruik van je maken.



Laat zien dat je weet wat je wilt.



Nee precies. Ik doe nu alleen nog de TSO maar ben aangenomen als invaller met een 0 uren contract.



Ik ben gestopt met de BSO omdat ik vind dat dit niet bij mij past, ik was namelijk alleen maar politieagentje aan het spelen. Ik heb dit toen ook bij hun aangegeven. Ze vonden het geen probleem dat ik alleen de TSO ging doen maar wel heel jammer.



Ik kan aangeven dat ik wel zou willen kijken of het KDV meer bij mij past en of het mogelijk is dat ik dus onbetaald mee kan lopen.

Mocht dit goed gaan dan kan ik dus invallen op het KDV. Ik had namelijk voordat ik hier begon met werken aangegeven dat ik geen ervaring heb op het KDV. Ze hebben me daarom hier ook nooit ingeroosterd.
Ik heb ook onderwijsassistent niveau 4 en ben, inmiddels jaren terug, aangenomen met 0 ervaring. Ik had nog nooit een luier verschoont en nog nooit een kdv van binnen gezien.

En ik kwam terecht op een babygroep.



Het is goed om aan te geven dat je geen ervaring hebt maar probeer jezelf ook goed te verkopen.

Nu komt het in je OP al over dat je er zelf ook niet zo in gelooft.

Verkoop jezelf. Laat zien dat je vind dat je geschikt bent en leergierig bent, dat je dingen snel oppikt ook al heb je geen ervaring.



Sowieso goed idee van je om te proberen ergens mee te lopen voor ervaring.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Werk zelf bij een P&O afdeling en ik raad altijd mensen aan om te proberen eerst eens langs te gaan voor een oriënterend gesprek. Hierdoor weten zij dat je serieuze interesse hebt en kun je meteen zien wat de functie inhoudt, misschien is het wel niet allemaal zo ingewikkeld als je zelf denkt ???? Veel succes!
quote:xFMA_ schreef op 25 april 2017 @ 13:38:

[...]

Ja natuurlijk, in mijn brief zal ik dan ook neerzetten dat ik geen ervaring heb dus dan is het al anders. Dan weten ze er van af.



Nee, niet doen! Dat is echt niet nodig.



Je moet jezelf verkopen in een sollicitatiebrief. In jouw CV lezen ze precies wat jouw ervaring is en zien ze precies wat je wel hebt en wat je nog niet hebt, dat hoef je dus niet nog eens te benoemen. In je brief geef je aan waarom ze wél voor jou moeten kiezen. Je geeft dus aan wat je al hebt gedaan, wat je vaardigheden zijn, waar je goed in bent, waarom je bij hen wil werken, waarom je wil veranderen van doelgroep.



Je hoeft echt niet zo onzeker te zijn! Veel mensen gaan net uit school in de kinderopvang werken zonder ervaring. En BSO/TSO is ook niet 'geen ervaring', je kent de leeftijdsgroep nog niet, maar je hebt vast al wél veel basisvaardigheden in huis die belangrijk zijn voor pedagogisch medewerker
Alle reacties Link kopieren
quote:KeaAlpine schreef op 25 april 2017 @ 16:44:

[...]





Nee, niet doen! Dat is echt niet nodig.



Je moet jezelf verkopen in een sollicitatiebrief. In jouw CV lezen ze precies wat jouw ervaring is en zien ze precies wat je wel hebt en wat je nog niet hebt, dat hoef je dus niet nog eens te benoemen. In je brief geef je aan waarom ze wél voor jou moeten kiezen. Je geeft dus aan wat je al hebt gedaan, wat je vaardigheden zijn, waar je goed in bent, waarom je bij hen wil werken, waarom je wil veranderen van doelgroep.



Je hoeft echt niet zo onzeker te zijn! Veel mensen gaan net uit school in de kinderopvang werken zonder ervaring. En BSO/TSO is ook niet 'geen ervaring', je kent de leeftijdsgroep nog niet, maar je hebt vast al wél veel basisvaardigheden in huis die belangrijk zijn voor pedagogisch medewerker



Bedankt voor je berichtje! Dit geeft mij toch weer meer moed! Ik weet ook zeker dat ik het kan.

Helaas vind ik het zo lastig om een sollicitatiebrief te schrijven. Ik denk er té veel bij na. Moet hier dus even goed tijd aan besteden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven