Werk & Studie alle pijlers

Gelogen op cv en voel me nu schuldig

26-07-2016 15:31 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Ongeveer 2,5-3 maanden geleden had ik mijn best waardeloze cv beetje opgefleurd door er 'fake' werkervaringen op te zetten. Mijn laatste en 'hoogste' werkervaring was caissiere bij een supermarkt, en de rest van mijn werkervaringen waren verder helemaal niet echt bijzonder. Allemaal bijbaantjes wat een 10 jarige ook kan. Dus in dit geval kon ik eigenlijk alleen productiewerk doen. Toen zag ik op vacature site heel veel administratieve vacatures voorbij komen. Ook veel callcenter. Ik solliciteerde naar paar vacatures als 'administratief medewerker', 'secretarieel medewerker' enz. Op mijn cv zette ik dat ik 1,5 jaar als administratief medewerker heb gewerkt bij een klein bedrijf die nu niet meer bestaat. Ik werd uitgenodig voor een sollicitatie gesprek en ze vroegen inderdaad wat ik als administratief medewerker bij dat bedrijf had gedaan. Ik zei dat ik simpele dingen had gedaan zoals mailtjes versturen, post sorteren, archiveren, enz. 'Ja dat zijn inderdaad administratieve dingen die je moet kunnen voor deze functie' zei hij. Verder vond hij het niet zo een probleem dat ik geen geschikte aansluitende vooropleiding had, hij vond ervaring belangrijker, dus ik werd aangenomen. Ik werk er nu 2 maanden, en heb alles snel geleerd. Maar iets vreet me van binnen steeds op. Ik voel me zo schuldig omdat ik heb gelogen. Aan de ene kant ben ik blij dat ik werk heb (ik was hiervoor ruim half jaar werkloos) maar aan de andere kant voel ik me heel stom. Ik heb trouwens een collega die mij van vroeger kent, en zij weet dat ik gelogen heb maar ze heeft me beloofd dat ze het aan niemand zal vertellen. Ze zei zelfs 'tegenwoordig moet je wel liegen om ergens aan een fatsoenlijke baan te komen dus ik neem het je eigenlijk niet eens kwalijk'. Soms heb ik de neiging om heel braaf naar mn baas te lopen en de waarheid te vertellen voordat hij daar zelf ooit achterkomt, maar aan de andere kant ben ik bang voor de gevolgen. Pfffff stom van me! Wat moet ik eigenlijk doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het normaal ook echt niet kunnen, maar je hebt toch ook ervaring met mailtjes versturen, post versturen en archiveren? Alleen dan voor je persoonlijke administratie.

Dus niet meer doen, en zie je schuldgevoel als je straf ;)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Laten zitten.

Het is niet heel slim van je maar ondertussen werk je hier 2 maanden en zoals ik het lees is je werk naar behoren.

Ik denk niet dat jouw baas zich in dit stadium nog erg druk zal maken over jouw ooit CV. Vergeet het.
...
Alle reacties Link kopieren
Je denkt dat als je het eerlijk opbiecht het beter uitpakt dan als hij er op een andere manier achterkomt? ik denk van niet. Als je baas het weet moet hij er iets mee. Als hij het niet weet, of alleen van horen zeggen, dan kan hij jou gewoon aan het werk laten.



Zolang je je werk goed doet zou ik het verder loslaten. Ethisch wat twijfelachtig, maar je moet ook eten.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hoor

Ik zou nog even wachten met je opbiecht moment.

Het gaat nu toch goed en je hebt de werkzaamheden snel opgepakt.

Maar je bent nu nog maar erg kort in dienst.

Is wachten tot een half jaar een optie?

En hoe realistisch is het dat men er achter komt?
beetje vrolijk en lief zijn voor elkaar helpt echt!
Alle reacties Link kopieren
Het is niet netjes, maar als je nu al helemaal bent ingewerkt en het gaat goed dan is het goed afgelopen. De werkzaamheden die je noemde tijdens je sollicitatiegesprek zijn nou ook weer geen hogere wiskunde. Ik denk dat het met een sisser is afgelopen. En hopen dat je collega inderdaad haar mond houdt.
Ik zou het stilhouden en als er ooit iemand over begint, gewoon ontkennen en over iets anders beginnen. Mailtjes sturen en post archiveren heb je vast wel gedaan in je leven, dus het is niet alsof je vaardigheden hebt verzonnen die je niet had.
Ik hoop dat je nooit ruzie krijgt met die collega, want dan kan het wel es zijn dat ze haar mond niet meer houdt.



Voor nu zou ik vooral zwijgen, want je wil je job niet kwijt.

En er een les uit trekken voor eventuele latere jobs!
Alle reacties Link kopieren
Ooit een wetenschappelijk onderzoek gelezen dat van alle werkende mensen gemiddeld 33% van de mensen 'iets' had gelogen op je cv. Wat ik wil zeggen het is niet netjes, maar je funcioneert nu toch gewoon goed? Een mazzeltje, en lekker aan het werk blijven/niks zeggen.
Ik ben niet stuntelig, hooguit beetje onhandig.
Alle reacties Link kopieren
Als je het wilt vertellen is het beter om het zo snel mogelijk te doen. Maar ik zou het eerlijk gezegd niet doen. Dan kom je bekend te staan als een leugenaar en raak je misschien je baan kwijt. Als je je werk goed doet en verder nergens tegen aanloopt, zou ik het voor me houden.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft er ook geen hogere wiskunde voor gestudeerd te hebben om dit soort werkzaamheden te kunnen uitvoeren.



Niet minderwaardig bedoelt hoor, maar je zult niet door de mand vallen omdat het doorgaans wat "simpele" werkzaamheden betreft.



Ik zou me er niet meer druk om maken, je bent lekker aan het werk en je hebt het (denk ik) naar je zin, prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het in dit geval ook zo zien; Je hebt administratieve werkzaamheden, die mensen in het dagelijks leven vaak al gewoon thuis doen, genoemd als werkervaring. De fout was echter dat je die werkervaring gekoppeld hebt aan een bedrijf waar je nooit voor gewerkt hebt.



Gebruik deze baan om nu werkervaring op te doen. En wanneer je contracten beëindigd zijn, kan je dit bedrijf wel gebruiken voor werkervaring voor de volgende keer. Zolang je werkgever nu tevreden is over je functioneren, dan ben je al een heel eind.



Er zijn veel meer mensen die ervaringen die ze hebben opgedaan in hun leven gekoppeld hebben aan een functie en dat op die manier op hun CV hebben geplaatst.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Zo erg is het niet hoor wat je gedaan hebt. Veel succes met je baan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het laten zitten en hopen dat het nooit uitkomt. Liegen op je cv is nl. kans op ontslag op staande voet, dan ben je verwijtbaar werkloos en ontvang je geen WW. Je moet maar leren leven met je schuldgevoel denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nik zeggen. Je werkt er nu en je doet het werk goed dus het heeft uiteindelijk geen negatieve consequenties gehad voor het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:pechvogel303 schreef op 26 juli 2016 @ 15:39:

Ooit een wetenschappelijk onderzoek gelezen dat van alle werkende mensen gemiddeld 33% van de mensen 'iets' had gelogen op je cv. Wat ik wil zeggen het is niet netjes, maar je funcioneert nu toch gewoon goed? Een mazzeltje, en lekker aan het werk blijven/niks zeggen.

33% maar? Dan heb je het waarschijnlijk alleen over 'harde' leugens. Maar als ik zie hoeveel mensen beweren dat ze 'vloeiend' Engels spreken, 'jarenlang' met Excel of pakket X gewerkt hebben, 'van 2012 tot 2013' gewerkt hebben bij bedrijf X (twee weken invallen in de kerstvakantie), enzovoorts, dan denk ik dat er heel wat meer creatiefs op CV's te vinden is. Of tref ik altijd de creatievelingen?



Overigens vind ik dat nooit zo'n probleem. Een CV is als een reclamefolder: je krijgt een indruk, maar je moet altijd wel even doorvragen. Als is 1.5 jaar fulltime bij elkaar liegen wel heel extreem, maar bijvoorbeeld van parttime baantjes wordt ook vaak niet vermeld dat het parttime was, zelfs niet als het maar om 1 dag(deel) per week ging.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Schattig, dat schuldgevoel.



Gewoon laten varen.
Alle reacties Link kopieren
Sukkel, waarom vertel je er andere mensen over. Want A. mensen gaan altijd praten en dan komt het uit, B. wat heeft zij aan die informatie houdt je geheimen lekker voor je. Als het nu uit komt is het je eigen schuld. Beter had je het gewoon stil gehouden en werk je nu knetterhard aan een gevuld CV.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet die collega dit, TO? Weet zij wat je tussen je vorige en je huidige baan gedaan hebt? Je bent voorheen werkloos geweest dus je had het niet hoeven vertellen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niks zeggen, maar ik vind de collega wel een risicofactor. Ik zou als je er een tijd gewerkt hebt op zoek gaan naar een andere baan, met een correct cv. Je hebt dan de ervaring opgedaan en in deze situatie blijf je je waarschijnlijk altijd schuldig voelen en afvragen of het echt geheim blijft.
Alle reacties Link kopieren
Is het netjes? Nee natuurlijk niet. Ik denk ook niet dat je het in de toekomst ooit weer zou doen, gezien je schuldgevoel.

Maar naar wat ik begrijp doe je je werk nu prima en heb je het naar je zin. En je wilde nu eenmaal heel graag aan het werk...



Of je het moet vertellen... sja. Ik weet niet wat je dat oplevert. Als iemand het aan mij zou opbiechten (en die persoon zou haar werk inderdaad gewoon goed doen) zou ik er denk ik niets mee doen, behalve zeggen dat het voor een volgende keer niet aan te raden is. Ik zou er meer moeite mee hebben het via via te horen. Maar ik ken je manager niet en weet niet wat voor type dat is, het zou wel héél zonde zijn als je er nu problemen om zou krijgen... Dus als je dat vermoedt zou ik zeggen: "Let it goooo!"



Ik denk dat je dat zelf het beste in kan schatten!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
ge-wel-dig. Die collega maakt het helemaal af
Alle reacties Link kopieren
Fake it till you make it
Naakt geboren, gekleurd de kist in ...
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 26 juli 2016 @ 16:16:

Schattig, dat schuldgevoel.



Gewoon laten varen.Dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 26 juli 2016 @ 17:20:

ge-wel-dig. Die collega maakt het helemaal afEn de nick.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven