Werk & Studie alle pijlers

Gesolliciteerd, werkgever lijkt verschrikkelijk

17-08-2014 15:41 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels aan het einde van mijn studie, waardoor ik op zoek ben naar een baan. Door de drukte van mijn studie heb ik nog niet heel veel gesolliciteerd, maar wel wat. Zo heb ik laatst bij een klein bedrijf gesolliciteerd. De functie is iets onder mijn niveau, niet helemaal in mijn vakgebied maar ik moet toch ergens beginnen. Daarnaast ligt het bedrijf in de buurt wat ook wel zijn voordeel heeft.



Tijdens het eerste gesprek kreeg ik al een negatieve indruk over de werkgever. Hij kwam naar mij erg wantrouwend en als een control freak over. Die indruk kreeg ik door hoe hij dingen vertelde maar ook aspecten die hij letterlijk zei. Zo werd mij al verteld dat het is verboden om verder te solliciteren als hij mij zou aannemen, mocht ik geen tweede baan aannemen (terwijl dit al een fulltime baan is), moest mijn portfolio meteen van internet worden afgehaald en ga zo maar door. Ik had hier al een vreemd gevoel over, maar goed toen ik werd uitgenodigd voor een tweede gesprek ben ik hier evengoed naartoe gegaan. Helaas werd dit slechte gevoel over de werkgever versterkt. Weer werd de nadruk in het gesprek erop gelegd dat ik niet verder mocht solliciteren als hij mij zou aannemen enz. enz. Voor en na het gesprek probeerde ik ook een gesprekje op gang te brengen waarbij ik compleet werd genegeerd. Na het gesprek heb ik kennis gemaakt met de andere werknemers, waarbij ik merkte dat hij erg neerbuigend was naar zijn personeel. Hij benadrukte in zijn gesprekken ook dat hij heel open was richting zijn personeel en dat hij dat ook andersom verwachte. Dit terwijl hij totaal niet doorzichtig is over de selectieprocedure omdat het elke keer weer een ander verhaal is.



Nu ben ik een persoon die zich nogal druk maakt over wat andere van mij vinden. Ik ben daarom bang dat mocht ik voor deze werkgever gaan werken ik gek word van die man. Zeker omdat hij mij waarschijnlijk weinig ruimte zal geven omdat hij zo wantrouwend is.



Nu zit ik dus in een dubio. De banen liggen momenteel niet voor het oprapen en ik maak misschien al kans op een baan. Anderzijds lijkt het mij echt verschrikkelijk om voor deze man te werken, maar misschien trekt hij na een tijdje wel bij als ik er langer werk en ziet dat ik te vertrouwen ben.



Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij naast al zijn eisen ook iets te bieden waar jij wat mee kunt?

Ik zou zo'n houding misschien pikken als het mijn droombaan was, maar zeker niet voor een instapbaantje.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen.

Ik heb nu ruim 2 jaar geleden zo'n baan aangenomen. Ik kwam na dag 1 al jankend thuis en zat sindsdien elke dag huilend in de auto op weg naar die klotebaan.

Ik heb na een half jaar een andere baan gevonden. Inmiddels heb ik weer andere baan (andere was tijdelijk) en nu pas ben ik een beetje over die mafkees heen.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
quote:Cheery schreef op 17 augustus 2014 @ 16:16:



Mocht je toch persé willen, laat dan niet toe dat er een relatie- of concurrentiebeding in je contract komt (of in heel beperkte vorm misschien). Dat had ik gelukkig(!!) niet, waardoor ik vrij was te solliciteren waar ik wilde. Staat het wel in je contract dan geldt: Je werkgever kan je hier gewoon aan houden en jíj zit met het probleem.Volgens mij hangt het wel af van de inhoud van het concurrentiebeding, als het erg onredelijk of belastend is dan kan de rechter het nietig verklaren of in elk geval aanpassen. Maar je zit wel met het gezeik van een rechtszaak.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet doen. Zeker als je je gauw drukt maakt om wat anderen van je vinden. Ik heb ook eens een baan geweigerd. Dat was bij een tandtechnicus. Ik had daar voor al een opleiding voor tandartsassistente gevolgd. Maar heb mijn diploma niet kunnen behalen, door mijn autisme. Wat ik tijdens die opleiding nog niet wist. En toen kwam mijn jobcoach met dit. Het leek me eigenlijk al niks, want ik had het een beetje gehad met heel die tandenrichting. Maar ze spoorde me aan om toch ze gaan praten. De nieuwe baan zou vooral gaan om gebitsafdrukken in gips uit te gieten. De werkgever kwam op mij ook erg als een controlfreak over. Hij zei dat ik een aantal keer de kans kreeg om te oefenen. Maar als voor het echt was, MOEST het ook in 1 keer goed zijn. Want als het zou mislukken, moeten ze de patiënt op nieuw opbellen en een nieuwe afdruk laten maken. En daar zijn ze niet blij mee en dan raak je patiënten kwijt. Hij vroeg of ik het wel zag zitten. Ik aarzelde en zei dat ik een vorm van autisme heb en daardoor meer tijd en oefening nodig heb. Waarop hij zei: "Ja ik heb meer mensen als jij gehad en dat was niet zo'n succes" Vooral dat "mensen als jij" stond me erg tegen. En ik wilde het niet op mijn geweten hebben dat door een fout van mij, ze een patiënt zouden kwijtraken. Ik heb maar gewoon gezegd dat dit dan niet de plek voor mij gaat zijn.
Geachte heer huppeldepup,



Tijdens onze kennismaking hebt u zich op een dusdanige manier geprofileerd dat het mij een eer en een genoegen is mijn sollicitatie bij deze in te trekken.



Het spijt mij oprecht u hierdoor te kans te ontnemen van mijn diensten gebruik te kunnen maken, maar na verloop van tijd komt u waarschijnlijk wel over deze teleurstelling heen. Helaas zult u dan moeten opboksen tegen een concurrent die mijn kwaliteiten wel op waarde schat en er bovendien normale arbeidsvoorwaarden op na houdt. Ik wens u veel sterkte.



Het vriendelijke groeten,

Maud89
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de vele en uiteenlopende reacties! Er zitten zeker nog wat dingen bij waar ik zelf nog niet aan had gedacht.



Ik zit er financieel nog warmpjes bij. Ik woon thuis en heb naast mijn studie altijd veel gewerkt waardoor ik geen studieschuld heb. Mijn vriend en ik willen in de toekomst wel gaan samenwonen maar dat heeft nog geen haast. Dus puur voor de centen hoef ik het niet te doen.



Natuurlijk kan hij mij niet letterlijk verbieden om verder te solliciteren maar hij kan mij het solliciteren wel lastig maken. Stel dat hij mij telkens een negatieve referentie geeft als potentiële werkgevers zouden bellen?



Goed dat jullie mij wijzen op de 'kleine lettertjes' in het mogelijke contract. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht.



Ik had er ook nog niet aan gedacht dat hij mijn zelfvertrouwen inderdaad kan wegnemen. Hier ben ik wel een gevoelig type voor..



Een droombaan is het zeker niet, maar met leuke collega's kan het wel een leuke baan zijn. De werkzaamheden spreken wij namelijk wel aan en het werk is lekker afwisselend. Echter bestaat het bedrijf maar uit 3 werknemers dus ik zal veel te maken krijgen met de baas.



Met mijn opleiding liggen de banen niet voor het oprapen maar er zijn ontzettend veel raakvlakken bij mijn opleiding waar ik ook op kan solliciteren. Daarnaast heb ik naast mijn studie veel nevenactiviteiten gedaan zoals bestuurservaring, stages en certificaten waarbij ik wel een voorsprong heb op de andere kandidaten. Maar goed het vinden en krijgen van een leuke baan is niet te plannen, het is ook een stukje geluk hebben.
Alles met elkaar blijf ik erbij: je bent beter dan waar je nu in potentie voor tekent. Ik ben de eerste die roept: aanpakken wat je aanpakken kunt, maar in dit geval zeg ik, laat gaan. Bedank voor de eer en zoek verder.



Een sollicitatiegesprek is ook voor jóu om te kijken of jij daar prettig zou kunnen werken. En voor je collega's moet je niet naar je werk gaan. Je krijgt teveel te maken met je baas (dat zou ik ook hebben) dus nee, zoek verder. Voor jou kleven er geen WW consequenties aan, dus echt hoor, niet doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in het verleden al een paar keer gewoon gestopt met het sollicitatiegesprek als het mij niet aan stond. Je had ze moeten zien kijken! Ik pas er voor om als een nr behandeld te worden. Ooit eens gesolliciteerd bij een heel poenige fysio praktijk. Ik zat te wachten in de wachtkamer op mijn gesprek toen bleek dat er nog tien andere dames ook aan het wachten waren. We moesten een test invullen over de inhoud van de website van de praktijk en we werden tegelijk in een kamer geroepen en mochten 1 voor 1 ons verkooppraatje doen. Ik ben lachend op gestaan en heb gezegd dat deze manier niet bij me past en ben met opgeheven hoofd langs de receptioniste gelopen die me met wijdopen mond nakeek.



Wat Doreia ook al zegt; een sollicitatiegesprek is ook bedoeld voor jou of je ergens zou willen werken. Als ik jouw verhaal lees dan word je er niet blij van. Dan weet je jouw antwoord al.
quote:Susan schreef op 17 augustus 2014 @ 17:03:

[...]





Volgens mij hangt het wel af van de inhoud van het concurrentiebeding, als het erg onredelijk of belastend is dan kan de rechter het nietig verklaren of in elk geval aanpassen. Maar je zit wel met het gezeik van een rechtszaak.Dat klopt inderdaad, maar ik zou toch zeggen voorkomen is beter dan genezen. Dit leidt slechts uitzondering als het beding zo onredelijk is geformuleerd dat het waarschijnlijk door de rechter wordt afgeschoten. Dan kun je beter wél je mond houden.
En on-topic, een sollicitatiegesprek is zoals Doreia en Maryssa al zeggen een wederzijds kennismakingsgesprek. Je bent dus helemaal niet verplicht om in zee te gaan met dit bedrijf.

Als ik lees wat je vervolgens nog schrijft, dan zeg ik nogmaals: niet doen! Je hebt nog tijd en middelen. Er komt vast nog wel wat geschikts voorbij.
Baan aannemen en vanuit die baan verder solliciteren. Ook portfolio niet offline halen. Als je afhankelijk bent van een portfolio is het een zeer vreemd verzoek.
In jou situatie zou ik die baan niet aannemen en verder solliciteren. Zeker als je er nu al een slecht gevoel bij hebt en heel direct met hem werkt. Je hoeft een baan niet aan te nemen als je er een krijgt aangeboden (nou ja soms vanwege een uitkering misschien). Ik heb ooit een baan geweigerd, toen was die man heel boos want ze hadden iedereen al afgezegd. Stom van ze. Ik was het niet eens met de manier van werken dus wilde ik daar niet werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar kun je niet overleggen met uwv. Een medewerker daar heeft toen ik bij een bedrijf was aangenomen mij gevraagd het bedrijf eens goed te googelen en de meningen daar te lezen. Zij heeft mij dus een soort van afgeraden daar te werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 17 augustus 2014 @ 15:44:

Ik heb een baan om deze redenen af gezegd. Heb er nog veel mot mee gehad bij het UWV, maar ik zag mezelf niet gelukkig worden in zo'n setting. De werkgever was zo'n zelfde type als jij beschrijft, in behandeling voor PTSS, wilde alles zelf in de hand houden en ik moest in feite doen wat hij zei. En ook het contract was welhaast een wurgcontract. Een concurrentiebeding voor 100 km (woon in Groningen) voor een jaar en een relatiebeding van 2 jaar, maar moest wel mijn eigen relaties inbrengen in het bedrijf. Geen km vergoeding, pensioenregeling en overwerk moest ik accepteren. En dit was dan voor een contract voor 6 maanden... Ik heb heel vriendelijk bedankt.Hoe kun je hierover nu mot krijgen bij het UWV, die weten toch niet hoe een sollicitatiegesprek is verlopen?
Ik zou er niet voor gaan als het nu al slecht voelt. Werk komt elke dag terug..
Alle reacties Link kopieren
Heb je WW of niet?

Als je geen WW hebt kun je natuurlijk altijd beginnen als je wordt aangenomen en het in de proeftijd bekijken.



Ik heb trouwens ook wel eens nee tegen een baan gezegd, omdat ik merkte dat het absoluut niet klikte met de directeur met wie ik veel zou moeten samenwerken. Nooit spijt van gehad.
Onlangs leerde iemand mij, om op een andere manier naar solliciteren te kijken. Het is niet alleen om te kijken of een werkgever jou wil hebben. Andersom kan ook: door sollicitatiegesprekken, kun jij ook bepalen of jij voor zo'n bedrijf wil werken.



Ik zou voor zo'n baas niet willen werken. Je eerste indruk is al niet goed. Je gaat je eerste potentiele werkdag dus al met dat gevoel beginnen. Ik zou er niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Luister naar je gevoel!! Dat heb je niet voor niets...
Probeer je eens voor te stellen dat je deze man straks vijf dagen per week om je heen hebt. Want dat is de praktijk als jij die baan aanneemt. Je schrijft het ook al in je OP: je bent bang dat je gek van hem wordt. Dat hij je geen ruimte geeft, omdat hij zo wantrouwend is.



Begin er gewoon niet aan. Je alarmbellen gaan niet voor niets zo hard af.
Je gevoel us kennelijk niet gefundeerd door serieuze werkervaring. Je idee rond zijn "sollicitatieverbod" is zo onrealistisch dat ik me afvraag wat hij echt gezegd heeft.



Kortom, volg vooral je gevoel, maar overdrijf niet.
Alle reacties Link kopieren
Zo vreemd vind ik het verzoek om mijn portfolio van internet af te halen niet, aangezien hij absoluut niet wil dat ik verder solliciteer als hij mij in dienst neemt.



Ik maak momenteel geen gebruik van een uitkering. Ik studeer op het moment nog. Ik heb zelf wel al wat gegoogeld over het bedrijf maar aangezien het zo'n klein bedrijf is valt er weinig over te vinden op het internet.



Eldorado, mijn gevoel is inderdaad niet gefundeerd op een echte werkervaring met hem. Vandaar dat ik ook twijfel. Hij heeft helaas echt meerdere malen letterlijk de dingen gezegd die ik in de OP heb geschreven. Op het moment wist ik niet wat mij overkwam waardoor ik er niet erg op ben ingegaan. Achteraf gezien had ik daarover willen doorvragen, maar goed daar kan ik nu niets meer aan veranderen. Ik zie het maar als een leermomentje voor jezelf.



Ik ga er nog een nachtje over slapen en maak morgen mijn beslissing. Mocht ik de baan niet aannemen wil ik het wel netjes afhandelen en niet wachten tot hij de beslissing heeft genomen om mij wel of niet aan te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:maud89 schreef op 17 augustus 2014 @ 20:41:

Zo vreemd vind ik het verzoek om mijn portfolio van internet af te halen niet, aangezien hij absoluut niet wil dat ik verder solliciteer als hij mij in dienst neemt.



Ik maak momenteel geen gebruik van een uitkering. Ik studeer op het moment nog. Ik heb zelf wel al wat gegoogeld over het bedrijf maar aangezien het zo'n klein bedrijf is valt er weinig over te vinden op het internet.



Eldorado, mijn gevoel is inderdaad niet gefundeerd op een echte werkervaring met hem. Vandaar dat ik ook twijfel. Hij heeft helaas echt meerdere malen letterlijk de dingen gezegd die ik in de OP heb geschreven. Op het moment wist ik niet wat mij overkwam waardoor ik er niet erg op ben ingegaan. Achteraf gezien had ik daarover willen doorvragen, maar goed daar kan ik nu niets meer aan veranderen. Ik zie het maar als een leermomentje voor jezelf.



Ik ga er nog een nachtje over slapen en maak morgen mijn beslissing. Mocht ik de baan niet aannemen wil ik het wel netjes afhandelen en niet wachten tot hij de beslissing heeft genomen om mij wel of niet aan te nemen.





Wat je ook beslist: je hoeft je portfolio niet van internet te halen als jij dat niet wilt en je mag sowieso altijd verder solliciteren. Heb je dat niet tegen hem gezegd?



Succes met het nemen van je beslissing
Alle reacties Link kopieren
Ik weet ook dat hij mij dingen niet kan verbieden, maar ik vind het nogal vreemd dat hij daar de nadruk zo op legt. Natuurlijk begrijp ik dat het voor een werkgever niet leuk is als personeel dat hij aanneemt weer vertrekt, maar een beetje vertrouwen hierin is ook wenselijk. Op het moment klapte ik nogal dicht omdat ik niet wist wat mij overkwam anders was ik hier zeker op ingegaan. Ik ben namelijk ook benieuwd waarom hij zo wantrouwend is.



Het wel of niet offline halen van mijn portfolio kan hij makkelijk controleren en ik denk dat mocht ik bij hem gaan werken dit een groot discussiepunt gaat worden. Tja en als ik verder ga solliciteren heeft hij dit ook zo door omdat je dan altijd wordt gebeld onder werktijd en de gesprekken vinden ook onder werktijd plaats. Dus dit heeft hij dan ook zo in de gaten. Het is niet zo dat ik dan opeens een andere baan heb, uitwerk en weg ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op zondag 17 augustus 2014 20:46 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="maud89 in "Gesolliciteerd, werkgever lijkt verschri..."" class="messagelink">maud89 schreef op 17 augustus 2014 @ 20:41</a>:</b>

Zo vreemd vind ik het verzoek om mijn portfolio van internet af te halen niet, aangezien hij absoluut niet wil dat ik verder solliciteer als hij mij in dienst neemt.



Ik maak momenteel geen gebruik van een uitkering. Ik studeer op het moment nog. Ik heb zelf wel al wat gegoogeld over het bedrijf maar aangezien het zo'n klein bedrijf is valt er weinig over te vinden op het internet.



Eldorado, mijn gevoel is inderdaad niet gefundeerd op een echte werkervaring met hem. Vandaar dat ik ook twijfel. Hij heeft helaas echt meerdere malen letterlijk de dingen gezegd die ik in de OP heb geschreven. Op het moment wist ik niet wat mij overkwam waardoor ik er niet erg op ben ingegaan. Achteraf gezien had ik daarover willen doorvragen, maar goed daar kan ik nu niets meer aan veranderen. Ik zie het maar als een leermomentje voor jezelf.



Ik ga er nog een nachtje over slapen en maak morgen mijn beslissing. Mocht ik de baan niet aannemen wil ik het wel netjes afhandelen en niet wachten tot hij de beslissing heeft genomen om mij wel of niet aan te nemen.</div></blockquote>





Wat je ook beslist: je hoeft je portfolio niet van internet te halen als jij dat niet wilt en je mag sowieso altijd verder solliciteren. Heb je dat niet tegen hem gezegd?



Succes met het nemen van je beslissing



Een werkgever kan bij een contract voor bepaalde tijd wel degelijk verbieden deze tussentijds te beeindigen! Dat is toch de intentie bij solliciteren, een nieuwe baan zoeken. Ook nevenwerkzaamheden mogen worden verboden bij een fulltime baan, dit staat in de wet.



Alleen als een werkgever in het contract voor bepaalde tijd een opzegtermijn opneemt, kan deze door de werknemer tussentijds worden opgezegd en door de werkgever met een ontslagvergunning van het UWV.

Zo niet, kunnen beide de overeenkomst niet beeindigen.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Tenzij alsnog met wederzijds goedvinden.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven