Werk & Studie alle pijlers

Gezocht; mensen in de zorg

11-04-2017 10:01 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn opleiding verpleegkunde ben ik een onderzoek aan het houden.

Nu kom ik ergens niet goed uit en hoop ik van jullie hulp te krijgen:)



Ik ben bezig met een onderzoek voor een informatiepakket voor eerste contact personen. Hier wil ik ook in beschrijven wie er met de bewoner mee gaat wanneer hij/zij naar het ziekenhuis moet.

Nu vroeg ik mij af hoe dit officieel beschreven staat in andere zorginstellingen? Wie gaat er bijvoorbeeld mee als de bewoner geen/weinig familie heeft of als familie ver weg woont?

En hoe worden deze kosten betaald?



Alvast bedankt!



Met vriendelijke groet
Waarom vraag je dat niet bij die andere zorginstellingen dan? Hoe moeten wij dat weten?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Paipai



Het enige advies wat ik kan geven is dat je in de omgeving vraagt wie 'eerst verantwoordelijke verzorgende' (EVV) is en daarbij deze vraag te stellen. Deze weten daar het best antwoord op te geven. Mocht je nou niemand vinden, bel gerust een zorginstelling en leg deze situatie voor wie weet mag je langskomen op gesprek en krijg je via die manier meer duidelijkheid.



Succes met je onderzoek!
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Alle reacties Link kopieren
Dit is een vraag die je denk ik het beste aan de instellingen zelf kunt stellen. Dat is ook geen rare vraag of gevoelige informatie. Maar zover ik weet is begeleiden tijdens een ziekenhuisbezoek geen standaard taak van de instelling, veel instellingen vragen daar vrijwilligers voor. Soms regelen ze dat zelf en soms via een externe vrijwilligersorganisatie. Betaalde krachten meesturen is nogal kostbaar.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Omdat veel instellingen dit (nog) niet beschreven hebben. Ik ben al naar meerdere instellingen geweest waar zij mij niet echt een duidelijk antwoord konden geven.

Dus leek mij het makkelijker/praktischer om dit op een forum te plaatsen, daar ik nog verder moet met het gehele onderzoek.

Er staat ook bij onderwerp dat ik mensen zoek die in de zorg werken, dus graag inhoudelijk reageren op mijn vragen.
Binnen de ouderenzorg is het gebruikelijk dat de eerste contactpersoon meegaat of dit regelt. Als er geen familie, partner, buren oid beschikbaar zijn dan kan het gedaan worden door vrijwilligers.

Ik ben zelf als verzorgende wel eens meegeweest maar dat was omdat de cliënt heel onverwacht naar het ziekenhuis moest. Het is zeker niet gebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Paibai schreef op 11 april 2017 @ 10:14:

Omdat veel instellingen dit (nog) niet beschreven hebben. Ik ben al naar meerdere instellingen geweest waar zij mij niet echt een duidelijk antwoord konden geven.

Dus leek mij het makkelijker/praktischer om dit op een forum te plaatsen, daar ik nog verder moet met het gehele onderzoek.

Er staat ook bij onderwerp dat ik mensen zoek die in de zorg werken, dus graag inhoudelijk reageren op mijn vragen.Nou nou zeg, je krijgt prima inhoudelijke antwoorden en dat je het al gevraagd hebt heb je niet geschreven en kunnen mensen niet ruiken natuurlijk. Je mag wel iets gaan doen aan je geduld en communicatieve vaardigheden als je graag in de zorg wil werken want dat heb je wel nodig in de zorg. Niemand hier hoeft jou te helpen met je huiswerk he, maar mensen proberen het toch, een klein beetje dankbaarheid zou je dus niet misstaan. Je hoeft heus niet op je knieën maar zo aangebrand reageren als je niet meteen kant en klaar het antwoord op je vraag krijgt is belachelijk. Ik werk in de zorg en ik kan je vertellen dat je dat nog heel veel vaker gaat meemaken, wen er maar vast aan want dan moet je ook knarsetandend blijven glimlachen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:Paibai schreef op 11 april 2017 @ 10:14:

Omdat veel instellingen dit (nog) niet beschreven hebben. Ik ben al naar meerdere instellingen geweest waar zij mij niet echt een duidelijk antwoord konden geven.

Dus leek mij het makkelijker/praktischer om dit op een forum te plaatsen, daar ik nog verder moet met het gehele onderzoek.

Er staat ook bij onderwerp dat ik mensen zoek die in de zorg werken, dus graag inhoudelijk reageren op mijn vragen.Dat is wel vreemd aangezien de vragen (voorbeeld situaties)die jij geeft zo vaak voorkomen! Daar moeten zorginstellingen wel antwoord op hebben.
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 11 april 2017 @ 10:24:

[...]





Nou nou zeg, je krijgt prima inhoudelijke antwoorden en dat je het al gevraagd hebt heb je niet geschreven en kunnen mensen niet ruiken natuurlijk. Je mag wel iets gaan doen aan je geduld en communicatieve vaardigheden als je graag in de zorg wil werken want dat heb je wel nodig in de zorg. Niemand hier hoeft jou te helpen met je huiswerk he, maar mensen proberen het toch, een klein beetje dankbaarheid zou je dus niet misstaan. Je hoeft heus niet op je knieën maar zo aangebrand reageren als je niet meteen kant en klaar het antwoord op je vraag krijgt is belachelijk. Ik werk in de zorg en ik kan je vertellen dat je dat nog heel veel vaker gaat meemaken, wen er maar vast aan want dan moet je ook knarsetandend blijven glimlachen.Sluit mij hierbij aan.
Never judge a book by it's cover, know the story first!
De stagiaire mag mee. Of de goedkope uitzendkracht. Of gewoon niemand.

Hard, maar waar.



Het is inderdaad aan de familie/ contactpersoon om iets te regelen. Gebeurt dit niet, dan geen garantie dat er iemand meegaat.
quote:enorah schreef op 11 april 2017 @ 10:25:

[...]





Dat is wel vreemd aangezien de vragen (voorbeeld situaties)die jij geeft zo vaak voorkomen! Daar moeten zorginstellingen wel antwoord op hebben.Lijkt me dat ze dat antwoord wel hebben maar het niet aan de eerste de beste vreemde die langskomt gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel; ik werk al een geruime tijd in de zorg, en als u mijn collega's en bewoners zult vragen zult u altijd te horen krijgen dat ik een zacht en eerlijk persoon ben.

Wel houdt ik van duidelijkheid en zal ik er staan voor mijn bewoners en collega's.

Als een arts niet op mijn vragen in gaat, zal ik mijn vraag nogmaals duidelijk benoemen en dit ook aan geven. Je kunt niet altijd ja en amen roepen, als u in de zorg werkt zal u dat toch moeten weten?



Ik ben ook zeker blij dat er gereageerd wordt en ik vind het fijn dat er mee gedacht wordt. Alleen ik ben een stapje verder en dat ik dat niet aangekaart heb in de begin post, is mijn fout.

Ik krijg 3 keer achter elkaar het goed bedoelde advies om naar zorginstellingen te gaan. Dan is het toch niet meer dan logisch dat ik dat vertel en ook graag inhoudelijk antwoord zou willen krijgen?

Het is niet de bedoeling om bot over te komen. Maar dat is internet, je weet niet hoe iemand het interpreteert.



U geeft aan dat er inhoudelijk is gereageerd op mijn vragen, dan lees ik waarschijnlijk ergens over heen?
Alle reacties Link kopieren
Realiteit is inderdaad wat Springding zegt.

Er gaat meestal een stagiaire, uitzendkracht of vrijwilligster mee. Wanneer deze er niet zijn zal er iemand van de zorg mee moeten, hierdoor kom je weer handen te kot op de groep en krijgen andere mensen weinig aandacht.

Het mooiste zou zijn is dat er familie zou kunnen gaan, helaas weet familie dit niet of gooien het bijvoorbeeld op de ZZP.

Dit alles wil ik graag onderzoeken en ik zou ook graag resultaten van andere zorginstellingen(die het goed hebben beschreven) willen zien.



Ik ben elke keer keurig geholpen en heeft het personeel ook echt hun best gedaan om dit uit te zoeken. Het was gewoon onvindbaar en het personeel wist ook niet precies wat hierover beschreven staat.

Heb op een gegeven moment hun ook maar laten stoppen met zoeken omdat andere (bewoners) hun aandacht graag zouden willen.



Bezuinigingen..........nergens goed voor
quote:Paibai schreef op 11 april 2017 @ 10:41:

Realiteit is inderdaad wat Springding zegt.

Er gaat meestal een stagiaire, uitzendkracht of vrijwilligster mee. Wanneer deze er niet zijn zal er iemand van de zorg mee moeten, hierdoor kom je weer handen te kot op de groep en krijgen andere mensen weinig aandacht.

Het mooiste zou zijn is dat er familie zou kunnen gaan, helaas weet familie dit niet of gooien het bijvoorbeeld op de ZZP.

Dit alles wil ik graag onderzoeken en ik zou ook graag resultaten van andere zorginstellingen(die het goed hebben beschreven) willen zien



Hoe heb je de instellingen tot nu toe benaderd?



Misschien kun je een brief sturen (gericht aan een persoon, niet open) en daarin uiteenzetten wat je aan het doen bent en vragen of je een afspraak kunt maken voor een gesprek om een aantal vragen te stellen over het beleid.

Dan sluit je af met het bericht dat je over x dagen zult bellen om eventueel die afspraak in te kunnen plannen.



*edit; ik denk dat je je op leidinggevenden/ beleidsmakers moet richten, niet op het personeel op de werkvloer. (Al kan je de ervaringen van de werkvloer natuurlijk wel weer mooi vergelijken met het beleid op papier, als dat er al is).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben naar de receptie geweest en heb mijn vraag voorgelegd, zij hebben de eerste verantwoordelijke van een afdeling geroepen.

Die heeft lopen zoeken en ook andere collega's erbij gehaald, ook de hoofdeenheid werd aan het werk gezet.

Bij de andere instelling heeft het verzorgende personeel voor mij gekeken en waar het zou moeten staan (informatie folder/pakket) stond het er niet in.



En ik heb een zorginstelling een mail gestuurd, maar tot op heden geen enkele reactie.

Ik heb hierin uitgelegd wie ik ben, waarvoor ik onderzoek doe, mijn vragen voorgelegd en gevraagd bij wie ik zou moeten zijn.
quote:Paibai schreef op 11 april 2017 @ 10:54:

Ik ben naar de receptie geweest en heb mijn vraag voorgelegd, zij hebben de eerste verantwoordelijke van een afdeling geroepen.

Die heeft lopen zoeken en ook andere collega's erbij gehaald, ook de hoofdeenheid werd aan het werk gezet.

Bij de andere instelling heeft het verzorgende personeel voor mij gekeken en waar het zou moeten staan (informatie folder/pakket) stond het er niet in.Oke, ik denk echt dat je het beter 'officiëler' kunt doen. Dus zoek uit wie de directeur is, ga bellen om de naam te krijgen van iemand van het beleid, kijk of je een afdelingshoofd te pakken kan krijgen. En dan niet gelijk je vraag erin knallen, maar aansturen op een gesprek/ interview over jouw onderwerp. Geef ze ook de tijd om zich voor te bereiden.
Alle reacties Link kopieren
Had gehoopt op veel mensen uit de zorg en hun ervaringen. Dat zit er hier helaas niet in.

Dankjewel voor je uitleg en mee denken! Ik zal het inderdaad o de officiële manier moeten aanpakken (wat ik toch best spannend vind)
quote:Paibai schreef op 11 april 2017 @ 11:04:

Had gehoopt op veel mensen uit de zorg en hun ervaringen. Dat zit er hier helaas niet in.

Dankjewel voor je uitleg en mee denken! Ik zal het inderdaad o de officiële manier moeten aanpakken (wat ik toch best spannend vind)



Ook daar leer je weer van. Laat je brief desnoods aan iemand lezen om te checken.

En, ook niet onbelangrijk, in je verslag staat een uitgeschreven interview/ paragraaf uit een beleidsplan/ .. ook wat leuker als bron dan 'xx op vivaforum'.



Wat denk ik voor de instellingen wel belangrijk is, is dat het een vertrouwelijk gesprek is en dat je alle gegeven informatie als dusdanig behandelt. Dus geen namen van personen/ instellingen in je verslag tenzij ze daar uitdrukkelijk toestemming voor hebben gegeven.
Ik zit zelf als client in de GGZ. Toen ik nog begeleid woonde, kon er altijd een betaalde kracht mee naar een dergelijke afspraak, als ik dat wilde en/of nodig had. Degene die dit regelde was de Persoonlijk Begeleider, kortweg PB'er.



To, tip over de benadering: het zit hem in de toon. Als jij zegt 'graag inhoudelijk reageren', dan komt dat nogal arrogant en hautain over. Als jij zegt 'ik zou het fijn vinden om inhoudelijke reacties te krijgen', dan komt dat al veel zachter en vriendelijker over. Op het scherm moet je, meer dan in het normale leven, op je formulering letten. Mocht je ooit mailen met cliënten of hun contactpersonen, dan is dit ook nuttig om op te letten. Een verkeerde formulering en je hebt een client of familie tegen je.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als woonbegeleider in de gehandicaptenzorg, bij ons gaan wij zelf altijd mee naar artsen, huisarts of ziekenhuisbezoekjes. Dat heeft wel als nadeel dat er minder handen op de groep zijn, daar hebben we maar mee te dealen.
Alle reacties Link kopieren
Als het een AWBZ instelling betreft dienen zij voor begeleiding te zorgen. Dit is wettelijk zo geregeld.



Moet je maar eens op googlen, genoeg te vinden.
Alle reacties Link kopieren
De teamleider is verantwoordelijk voor de beoordeling van de gewenste deskundigheid m.b.t. de begeleiding van de bewoner naar het ziekenhuis. Hierbij geldt een minimum van niveau 3. Vertegenwoordigers mogen indien gewenst hun familielid / relatie begeleiden naar het ziekenhuis voormits de teamleider / zorgcoördinator / verpleeghuisarts in het licht van de problematiek bij de bewoner, dit verantwoord vindt. Ook een vrijwilliger kan hiervoor gevraagd worden (als het bijvoorbeeld gaat om tandartsbezoek).



Even gekopieerd uit ons protocol.
1e contactpersoon gaat mee/bewindvoerder. Als ze deze niet hebben, dan iemand van ons. Wel letten we erop wie er op de groep blijft. Ook wordt er overlegd wie er blijft en hoe lang.



Kosten: begeleiding wordt extra uitbetaald + daar heeft manager inzicht over ... Er is daar een potje voor! Weet even niet hoe het heet.
quote:Paibai schreef op 11 april 2017 @ 10:41:

Realiteit is inderdaad wat Springding zegt.

Er gaat meestal een stagiaire, uitzendkracht of vrijwilligster mee. Wanneer deze er niet zijn zal er iemand van de zorg mee moeten, hierdoor kom je weer handen te kot op de groep en krijgen andere mensen weinig aandacht.

Het mooiste zou zijn is dat er familie zou kunnen gaan, helaas weet familie dit niet of gooien het bijvoorbeeld op de ZZP.

Dit alles wil ik graag onderzoeken en ik zou ook graag resultaten van andere zorginstellingen(die het goed hebben beschreven) willen zien.



Ik ben elke keer keurig geholpen en heeft het personeel ook echt hun best gedaan om dit uit te zoeken. Het was gewoon onvindbaar en het personeel wist ook niet precies wat hierover beschreven staat.

Heb op een gegeven moment hun ook maar laten stoppen met zoeken omdat andere (bewoners) hun aandacht graag zouden willen.



Bezuinigingen..........nergens goed voor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven