Werk & Studie alle pijlers

Handtastelijke, slijmerige mannelijke collega

29-04-2016 22:39 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn, vermoed ik, talloze topics over dit onderwerp. Hier ook zo weer eentje.



Op mijn werk (kantoorbaan) werken we op verscheidene afdelingen in verschillende teams.

De gehele organisatie is vrij klein, de cultuur tussen de werknemers onderling (ongeacht functie

en de hoogte daarvan) is tevens informeel te noemen. Prettig werken, kort gezegd.



Maar zoals altijd zit er wel één vervelende handtastelijke collega bij, en man hetzij een vrouw.

De man in kwestie werkt gelukkig op een andere afdeling, desalniettemin komt hij vaak bij ons

op de kamer hangen en houdt hij ons enorm van het werk. Dat is niet het meest storende; deze collega mag

graag aan zijn vrouwelijke collega's zitten. Lees: Terloops in de billen knijpen, aaien, vlak tegen je aan gaan staan

of echt net iets te dichtbij (en dan vooral in je blouse kijken), over je wang/haren aaien e.d.. Toen ik als stagiaire binnenkwam heb ik meteen duidelijk gemaakt dat hij dat bij mij niet hoeft te proberen. Sindsdien komt hij me weliswaar niet meer aan, echter nu krijg ik verbale toespelingen en allemaal ander geslijm te horen.

'Wat zie je er mooi uit; wat ben je toch hard aan het werk; je billen komen goed uit in deze spijkerbroek; heeft je vriend je vannacht weer flink verwend?' Bla, bla en bla.

Ik doe altijd net alsof ik Oost-Indisch doof ben. Bij meerdere leidinggevenden is het bekend, maar niemand doet er iets aan.



Iedere vrouwelijke collega tussen pakweg de 23 en de 40 moeten er aan geloven. We hebben een nieuwe stagiaire van net aan twintig. Direct de eerste dag al kwijlde hij als een hond achter haar aan met z'n grijpgrage vingertjes. Het meisje zelf is te verlegen/onzeker om hem terecht te wijzen en hoewel ik zie dat ze zich ongemakkelijk voelt, ben ik niet in de positie om er direct iets aan te doen. Ze werkt binnen zijn team en daar heb ik niks mee te maken. Ik zou hem graag zeggen dat hij haar met rust moest laten, het is voor zo'n meisje de eerste keer werken in een dergelijke organisatie. Fijne binnenkomer, zo'n graaierige collega.



Ergerniswekkend. Het dunkt me dat een man van 35+, een leuke vrouw en twee jongen kinderen beter zou moeten weten.

Ik heb het er met mijn kamergenoten (allen vrouwen) over gehad, maar zij zeggen dat we weinig kunnen doen.

Tips?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je hier niets aan kunnen doen? stap met zijn allen naar je leidinggevende.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat dacht je van een officiele klacht indienen bij de afdeling personeelszaken?



Ik noem zo maar wat hoor...
Alle reacties Link kopieren
Ooit van het begrip ongewenste intimiteiten gehoord?
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de wet?



In de Arbowet valt seksuele intimidatie (net als pesten, discriminatie, agressie en werkdruk) onder psychosociale arbeidsbelasting. Werkgevers zijn op grond van deze wet verplicht om een beleid te voeren dat erop gericht is deze psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen, dan wel te beperken. Ook zijn zij verplicht om voorlichting te geven over de gevaren van psychosociale arbeidsbelasting en de maatregelen die de werkgever heeft getroffen om de belasting te voorkomen of tot een minimum te beperken.



Via de Algemene Wet gelijke behandeling en via het Burgerlijk Wetboek is het voor een slachtoffer mogelijk om een schadevergoeding te eisen van de dader of om andere maatregelen af te dwingen bij de werkgever. Er geldt een algemeen verbod tegen “enige vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag met een seksuele connotatie dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast, in het bijzonder wanneer een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie wordt gecreëerd.”



Wat kan een werkgever doen tegen seksuele intimidatie?



Werkgevers kunnen de volgende maatregelen treffen om seksuele intimidatie op het werk zo veel mogelijk tegen te gaan:

Laat werknemers duidelijk weten dat seksuele intimidatie niet geaccepteerd wordt.

Stel een beleid op (in samenwerking met de ondernemingsraad) waarin ook duidelijk sancties (schorsing, officiële waarschuwing) staan op overtreding.

Spreek daders aan op hun gedrag.

Bied werknemers de gelegenheid om te praten met een vertrouwenspersoon als ze ergens mee zitten. Deze vertrouwenspersoon moet dan wel bekendgemaakt zijn. Informeer de werknemers hierover. Dit kan eventueel een persoon zijn van een externe organisatie, zoals een arbodienst, een re-integratiebureau of een zzp’er.

Stel een commissie in, die klachten over seksuele intimidatie kan behandelen. Daar kunnen werknemers ook terecht als ze klachten hebben over seksuele intimidatie. Via een klachtencommissie kunnen maatregelen worden opgelegd die herhaling moeten voorkomen.

Noteer (geanonimiseerd) alle meldingen van seksuele intimidatie in het bedrijf en rapporteer deze periodiek, voorzien van de getroffen maatregelen. Dit rapport kan de noodzaak tot een bedrijfsbeleid onderbouwen.



Let op: niet alleen collega’s binnen het bedrijf kunnen zich schuldig maken aan seksuele intimidatie. Ook de klanten. Het is van belang dat werknemers ook hiertegen worden beschermd.



Als een werkgever te weinig doet tegen seksuele intimidatie, dan blijft hij in gebreke op basis van het Burgerlijk Wetboek. Dat kan leiden tot schadeclaims voor immateriële schade (smartengeld) of materiële schade in geval van inkomstenderving door het noodgedwongen opzeggen van de baan.



Wat kunnen werknemers doen tegen seksuele intimidatie?

Het slachtoffer moet duidelijk aangeven dat hij niet gediend is van het gedrag van degene die hem/haar lastigvalt.

Ongewenste intimiteiten ontwikkelen zich vaak langzaam, waardoor een grens soms moeilijk is te trekken. Hoe eerder wordt ingegrepen, hoe beter. Het slachtoffer bepaalt uiteindelijk de grens.

Het is verstandig om schriftelijk bij te houden wat er gebeurt.

Het is verstandig om te achterhalen of anderen er ook last van hebben. Samen sta je sterker.

Bespreek de situatie met een vertrouwelijk iemand. Dat kan een vertrouwenspersoon of een goede collega zijn binnen het bedrijf of iemand buiten het bedrijf (bedrijfsarts, huisarts, vakbondvertegenwoordiger of iemand van Bureau Slachtofferhulp).

Als de ongewenste intimiteiten niet ophouden, dan kan het slachtoffer een klacht indienen bij de werkgever.



Aangifte doen?



Seksuele intimidatie kan aanleiding zijn voor aangifte bij de politie van een strafbaar feit. Het is steeds vaker het geval dat degene die intimideert zijn onschuld moet bewijzen. Dat kan in de praktijk alleen wel lastig zijn. Het is daarom meestal gemakkelijker om te stellen dat de werkgever te weinig heeft gedaan. De bewijslast ligt dan bij de werkgever, die moet bewijzen dat hij genoeg heeft gedaan aan preventie. Een slachtoffer kan er overigens ook voor kiezen om alleen een melding te doen bij de politie om een dossier op te bouwen. Dit kan helpen bij een eventuele volgende keer.



Meer informatie



Wie vragen of klachten over seksuele intimidatie heeft kan terecht bij:

Slachtofferhulp;

Platform Seksuele Intimidatie.





http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/s ... ntimidatie
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
... Moeilijk he een bericht wijzigen... Grrr
Alle reacties Link kopieren
Het is sowieso absoluut onacceptabel. Ik denk dat je dat ook duidelijk moet maken aan je collega. Als die boodschap niet overkomt, zou ik 'm als ik jou was nog één waarschuwing geven, waarbij je gelijk aangeeft dat je het de volgende keer bij je leidinggevende meldt. En dat dan ook doen, als 'ie nog eens over de schreef gaat.



Echt....walgelijk!
Oh dear, how sad, never mind.
Ik blaf ze altijd een meter achteruit. Moet er niet aan denken dat er iemand aan mijn billen zit. Die verlaat niet levend het pand (tenzij het op mijn verzoek was).
Alle reacties Link kopieren
quote:mapressa schreef op 29 april 2016 @ 22:43:

Wat dacht je van een officiele klacht indienen bij de afdeling personeelszaken?



Ik noem zo maar wat hoor...Een kleine organisatie heeft meestal geen afdeling personeelszaken............
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
'Wat zie je er mooi uit; wat ben je toch hard aan het werk; je billen komen goed uit in deze spijkerbroek; heeft je vriend je vannacht weer flink verwend?' Bla, bla en bla.



Dat laat jij je zo maar allemaal welgevallen? Wauw.........

Al zeg je alleen maar " hé, maat, ik stuur je zo even een linkje en dat is meteen mijn laatste waarschuwing " en dan link je deze pagina http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/s ... ntimidatie
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 22:47:

'Wat zie je er mooi uit; wat ben je toch hard aan het werk; je billen komen goed uit in deze spijkerbroek; heeft je vriend je vannacht weer flink verwend?' Bla, bla en bla.



Dat laat jij je zo maar allemaal welgevallen? Wauw.........

Al zeg je alleen maar " hé, maat, ik stuur je zo even een linkje en dat is meteen mijn laatste waarschuwing " en dan link je deze pagina http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/s ... midatieDat is nog best een goed idee
quote:Hayek schreef op 29 april 2016 @ 22:46:

[...]



Een kleine organisatie heeft meestal geen afdeling personeelszaken............Nou, leidinggevende dan, het idee is duidelijk toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten waarom je niet voor een andere, jonge, onzekere vrouw op kan komen. Je kunt toch sowieso hem openlijk afblaffen zodra je het ziet?

Maar personeelszaken lijkt me een meer structurele oplossing.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Gat- ver- dam- me, wat een smeerlap hee!
Alle reacties Link kopieren
en hoewel ik zie dat ze zich ongemakkelijk voelt, ben ik niet in de positie om er direct iets aan te doen. Ze werkt binnen zijn team en daar heb ik niks mee te maken. Ik zou hem graag zeggen dat hij haar met rust moest laten



En waarom ben jij niet in die positie? HIJ gaat over de schreef. Het is je plicht als collega, als mens eigenlijk, om voor de zwakkeren op te komen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Is het nu echt niet mogelijk om voor dat jonge meisje op te komen?



Deze man heeft toch een leidinggevende, is deze op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
Héél weinig scrupules met dat soort mensen. Is er weleens een personeelsfeest met partners van collega's?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Meerdere leidinggevenden zijn ouwe sokken die staan te popelen om met pensioen te gaan. Die zijn op de hoogte, maar hebben weinig behoefte zich nu nog aan een penibele kwestie te wagen. Verder heeft de desbetreffende collega bepaalde waardevolle expertise in huis voor de organisatie, dus hij is 'belangrijk weetjewel'



De organisatie heeft een tekort aan jongere mannelijke collega's en relatief te veel vrouwelijke collega's in het algemeen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 22:47:

'Wat zie je er mooi uit; wat ben je toch hard aan het werk; je billen komen goed uit in deze spijkerbroek; heeft je vriend je vannacht weer flink verwend?' Bla, bla en bla.



Dat laat jij je zo maar allemaal welgevallen? Wauw.........

Al zeg je alleen maar " hé, maat, ik stuur je zo even een linkje en dat is meteen mijn laatste waarschuwing " en dan link je deze pagina http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/s ... midatieDit!!!
Naast alle andere tips die gegeven zijn: verzamel bewijs. Vraag voorbeelden van collega's met plaats, tijd en details. Desnoods opnemen op je telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Wauw okee, je laat gewoon een stagiaire aanranden?!

Een collega die mijn kont zou aanraken zou daar nog lang spijt van hebben. Ik vind ook dat je een stagiaire moet beschermen, iedereen doet gewoon alsof het normaal is, belachelijk. Straks kapt ze ermee, en moet ze een half jaar/jaar langer naar school, omdat niemand zijn mond opentrekt tegen zo'n viespeuk en zij dus zelf maar weg gaat.



Ook verbale toespelingen zou ik korte metten mee maken. Ik snap niet dat je het laat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mollybol2012 schreef op 29 april 2016 @ 22:54:

Meerdere leidinggevenden zijn ouwe sokken die staan te popelen om met pensioen te gaan. Die zijn op de hoogte, maar hebben weinig behoefte zich nu nog aan een penibele kwestie te wagen. Verder heeft de desbetreffende collega bepaalde waardevolle expertise in huis voor de organisatie, dus hij is 'belangrijk weetjewel'



De organisatie heeft een tekort aan jongere mannelijke collega's en relatief te veel vrouwelijke collega's in het algemeen.



Nou, dan weet je aan wie je mijn link nog meer door moet sturen.

Tsjongejongejonge, zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als er zoveel vrouwen zijn, kan je vast een groep vormen. Samen zijn jullie ook belangrijk voor de organisatie.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 29 april 2016 @ 22:52:

en hoewel ik zie dat ze zich ongemakkelijk voelt, ben ik niet in de positie om er direct iets aan te doen. Ze werkt binnen zijn team en daar heb ik niks mee te maken. Ik zou hem graag zeggen dat hij haar met rust moest laten



En waarom ben jij niet in die positie? HIJ gaat over de schreef. Het is je plicht als collega, als mens eigenlijk, om voor de zwakkeren op te komen.Ik heb het meermaals overwogen, maar van mijn collega's krijg ik te horen dat ik aan mijn positie moet denken alvorens ik handel.
Alle reacties Link kopieren
quote:cip1 schreef op 29 april 2016 @ 22:54:

Naast alle andere tips die gegeven zijn: verzamel bewijs. Desnoods opnemen op je telefoon.Ja. Doorsturen naar zijn vrouw. Gewoon omdat het kan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven