Werk & Studie alle pijlers

HBO sjd/hrm

22-02-2017 12:34 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



Ik moet over een jaar mijn studiekeuze gaan maken en ik ben al druk bezig met oriënteren.

Ik heb twee opleidingen gevonden die me wel wat lijken, namelijk: sjd en hrm.



Nu ben ik heel benieuwd of er ook mensen zijn hier die ervaring hebben met deze opleidingen.

Ik zat ook te denken aan HBO-rechten alleen ik hoor van veel mensen dat er weinig werk in te vinden is, tenzij je na het hbo nog naar de uni wilt gaan. Dat zie ik echter niet zitten. Ook lijkt hbo-rechten me een beetje te 'saai' omdat het heel veel theorie is en weinig praktijk.

Sjd spreekt mij meer aan.



Ik heb nog niet zoveel informatie gevonden over de studie hrm, het is me dan ook nog niet helemaal duidelijk wat je hier precies mee kunt worden.



Wat ik graag zou willen weten is: zijn er mensen hier die deze opleiding hebben gedaan? Zo ja, wat vonden jullie van deze studie ? Zouden jullie hem aanraden ?
Ik heb SJD gedaan, is ook een droge studie met veel reflectieverslagen. En er is momenteel ook bijna geen werk in te vinden.....
Alle reacties Link kopieren
Bij HRM (Human Resource Management) hou je je (grofweg) bezig met in-, door- en uitstroom van medewerkers in een bedrijf/organisatie.

Dat kan als medewerker op de afdeling HR (of P&O of Personeelszaken, hoe ze het ook noemen) of als externe adviseur. Als interne medewerker hou je je in meer of mindere mate bezig met werving & selectie, personeelsadministratie (incl. aanleveren van gegevens voor salarisadministratie), training & ontwikkeling van medewerkers, adviseren van managers over bijv. korte, middellange en lange termijn personeelsplanning of over ziekteverzuim op hun afdeling, beantwoorden van vragen van medewerkers (over arbeidsvoorwaarden, over ziekte, over (wettelijke) regels etc), maar je bent ook betrokken bij ontslagen, zowel vrijwillig, als vanwege functioneren of vanwege bedrijfs-economische omstandigheden. In dit vak ben je er voor de onderneming. Wat het bedrijf wil, dat moet jij (binnen wettelijke kaders) uitvoeren. Je kan proberen moeilijke maatregelen met zo min mogelijk impact voor individuele medewerkers in te voeren, maar uiteindelijk moet het bedrijf overleven. Als je echt een "mensen helpen" beroep zoekt, dan is dit het niet. Communicatieve vaardigheden en bedrijfskundig inzicht zijn hele belangrijke vaardigheden.

Als externe adviseur op HRM gebied, houd je je meestal meer bezig met één onderdeel van het hele palet. Bijv. alleen werving & selectie, alleen training & ontwikkeling (incl. coaching), alleen arbeidsomstadigheden/ziekteverzuim etc. Er zijn veel adviesbureau's op deze gebieden die door bedrijven worden ingeschakeld om hun HR-afdeling bij te staan.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 22 februari 2017 @ 13:07:

Ik heb SJD gedaan, is ook een droge studie met veel reflectieverslagen. En er is momenteel ook bijna geen werk in te vinden.....Mag ik vragen op welke school jij SJD hebt gedaan? Want ik heb gehoord dat daar ook best veel verschil in zit. En heb je deze studie afgemaakt ?
Alle reacties Link kopieren
quote:abusu schreef op 22 februari 2017 @ 13:09:

Bij HRM (Human Resource Management) hou je je (grofweg) bezig met in-, door- en uitstroom van medewerkers in een bedrijf/organisatie.

Dat kan als medewerker op de afdeling HR (of P&O of Personeelszaken, hoe ze het ook noemen) of als externe adviseur. Als interne medewerker hou je je in meer of mindere mate bezig met werving & selectie, personeelsadministratie (incl. aanleveren van gegevens voor salarisadministratie), training & ontwikkeling van medewerkers, adviseren van managers over bijv. korte, middellange en lange termijn personeelsplanning of over ziekteverzuim op hun afdeling, beantwoorden van vragen van medewerkers (over arbeidsvoorwaarden, over ziekte, over (wettelijke) regels etc), maar je bent ook betrokken bij ontslagen, zowel vrijwillig, als vanwege functioneren of vanwege bedrijfs-economische omstandigheden. In dit vak ben je er voor de onderneming. Wat het bedrijf wil, dat moet jij (binnen wettelijke kaders) uitvoeren. Je kan proberen moeilijke maatregelen met zo min mogelijk impact voor individuele medewerkers in te voeren, maar uiteindelijk moet het bedrijf overleven. Als je echt een "mensen helpen" beroep zoekt, dan is dit het niet. Communicatieve vaardigheden en bedrijfskundig inzicht zijn hele belangrijke vaardigheden.

Als externe adviseur op HRM gebied, houd je je meestal meer bezig met één onderdeel van het hele palet. Bijv. alleen werving & selectie, alleen training & ontwikkeling (incl. coaching), alleen arbeidsomstadigheden/ziekteverzuim etc. Er zijn veel adviesbureau's op deze gebieden die door bedrijven worden ingeschakeld om hun HR-afdeling bij te staan.



Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb er nu wel een beter beeld van, aan de ene kant lijkt het me wel interessant, maar of het echt wat voor mij is? Ik weet het niet.



Heb jij deze opleiding trouwens zelf ook gedaan ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Novax schreef op 22 februari 2017 @ 13:19:

[...]





Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb er nu wel een beter beeld van, aan de ene kant lijkt het me wel interessant, maar of het echt wat voor mij is? Ik weet het niet.



Heb jij deze opleiding trouwens zelf ook gedaan ?



ja, maar ik ben al in 2001 afgestudeerd en werk nu al ruim 15 jaar in dit vak. Op het moment ben ik mentor van 3 eerstejaars HRM studenten. Wat ik merk is dat er (gelukkig) meer aandacht aan vaardigheden wordt besteed dan in mijn tijd. Ze krijgen nu in het 1e jaar al les over hoe je een gesprek op bouwt, hoe je doorvraagt en conclusies trekt en hoe je advies geeft. Ik heb dat zelf in mijn stage (3e jaar) moeten ontdekken.

De studie bereidt je voor om op beleidsmatig en strategische niveau managers te adviseren. Je leert bedrijfskundige theorieen, personeelsintrumenten (hoe pak ik verandermanagement of ziekteverzuim aan bijvoorbeeld), wettelijke kaders (arbeidsrecht) en hebt ook een aantal echte vakken (Nederlands, Wiskunde enz).

Beleidsmatig en strategisch adviseren is zeker een onderdeel van mijn huidige functie, maar ik ben ook gewoon hands on bezig met sollicitatiegesprekken en bezettingsproblemen. In het begin van je carriere ben je nog helemaal niet strategisch bezig en maar beperkt beleidsmatig. Je begint vooral op het operationele vlak: personeelsadministratie, arbeidscontracten maken, afspraken regelen voor sollicitaties of bij de bedrijfsarts, of bijv. als junior intercedent bij een uitzendbureau.



De studie vond ik niet moeilijk. Met gezond verstand, goede algemene ontwikkeling en goede communicatieve vaardigheden kom je er goed doorheen. Er wordt veel in groepjes gewerkt (maar dat is bij elke HBO studie het geval) en er wordt ook veel van je zelfstartende vermogen verwacht. Ik zie dat er nu steeds minder ouderwets klassikaal les is en je moet steeds meer zelf onderzoeken online.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
quote:abusu schreef op 22 februari 2017 @ 13:34:

[...]





ja, maar ik ben al in 2001 afgestudeerd en werk nu al ruim 15 jaar in dit vak. Op het moment ben ik mentor van 3 eerstejaars HRM studenten. Wat ik merk is dat er (gelukkig) meer aandacht aan vaardigheden wordt besteed dan in mijn tijd. Ze krijgen nu in het 1e jaar al les over hoe je een gesprek op bouwt, hoe je doorvraagt en conclusies trekt en hoe je advies geeft. Ik heb dat zelf in mijn stage (3e jaar) moeten ontdekken.

De studie bereidt je voor om op beleidsmatig en strategische niveau managers te adviseren. Je leert bedrijfskundige theorieen, personeelsintrumenten (hoe pak ik verandermanagement of ziekteverzuim aan bijvoorbeeld), wettelijke kaders (arbeidsrecht) en hebt ook een aantal echte vakken (Nederlands, Wiskunde enz).

Beleidsmatig en strategisch adviseren is zeker een onderdeel van mijn huidige functie, maar ik ben ook gewoon hands on bezig met sollicitatiegesprekken en bezettingsproblemen. In het begin van je carriere ben je nog helemaal niet strategisch bezig en maar beperkt beleidsmatig. Je begint vooral op het operationele vlak: personeelsadministratie, arbeidscontracten maken, afspraken regelen voor sollicitaties of bij de bedrijfsarts, of bijv. als junior intercedent bij een uitzendbureau.



De studie vond ik niet moeilijk. Met gezond verstand, goede algemene ontwikkeling en goede communicatieve vaardigheden kom je er goed doorheen. Er wordt veel in groepjes gewerkt (maar dat is bij elke HBO studie het geval) en er wordt ook veel van je zelfstartende vermogen verwacht. Ik zie dat er nu steeds minder ouderwets klassikaal les is en je moet steeds meer zelf onderzoeken online.



Klinkt als een interessante studie. Ik ga binnenkort een opendag bezoeken van deze 2 opleidingen dus ik ben heel benieuwd. In ieder geval bedankt voor alle informatie !

Ik heb nog 1 vraagje. Heb je economie/m&o of wiskunde nodig in je pakket om toegelaten te worden tot deze opleiding ?
Ja maar ik ben ook al in 2001 afgestudeerd. Ik heb hem bij hogeschool Zuyd gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 22 februari 2017 @ 13:51:

Ja maar ik ben ook al in 2001 afgestudeerd. Ik heb hem bij hogeschool Zuyd gedaan.



Oké. Ik wil hem graag in Groningen doen ( als ik voor deze opleiding kies ).

Hoe heb je de communicatieve vakken ervaren?
Dat vond ik wel fin. Je moet veel met groepjes oefenen, gesprekken met camera opnemen en dan krijg je feedback.



Maar veel vakken zijn ook oppervlakkig zoals bv conflicthantering.
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 22 februari 2017 @ 14:06:

Dat vond ik wel fin. Je moet veel met groepjes oefenen, gesprekken met camera opnemen en dan krijg je feedback.



Maar veel vakken zijn ook oppervlakkig zoals bv conflicthantering.



Ahh oké.

Zou je mensen de studie aanraden?

Aangezien er momenteel weinig werk in te vinden is.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nog meer mensen met ervaringen ?
2010 afgestudeerd. Weinig werk.. en vaak allen banen op mbo niveau
Alle reacties Link kopieren
quote:dolopchips schreef op 23 februari 2017 @ 13:36:

2010 afgestudeerd. Weinig werk.. en vaak allen banen op mbo niveauSjd bedoel je?
Hrm
Alle reacties Link kopieren
quote:

dolopchips schreef op 23 februari 2017 @ 20:52:

Hrm



Ahh oké dat is jammer. Vond je het wel een leuke opleiding ?

Ik heb me inmiddels aangemeld voor de opendag sjd en hrm. Ben erg benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Novax schreef op 23 februari 2017 @ 21:05:

[...]





Ahh oké dat is jammer. Vond je het wel een leuke opleiding ?

Ik heb me inmiddels aangemeld voor de opendag sjd en hrm. Ben erg benieuwd.Er is op HRM vlak betere werkgelegenheid dan op SJD vlak. Alleen zijn er op HR gebied veel zij-instromers. Als je je niet blind staart op alleen HR-adviseur willen worden direct na je studie, dan zijn er (zeker in de Randstad) veel kansen op HBO-niveau.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
HRM stelt bij de meeste bedrijven geen bal voor. Human Resource Management, jawel. Gezien de titel van het geheel zou je dan gaan denken dat daar mensen bezig zijn héél hard na te denken over welke geweldige eigenschappen jij als persoon allemaal hebt en hoe die het beste kunnen worden gebruikt binnen het bedrijf. Nou, vergeet het. Echt geen mens die met je om de tafel gaat zitten en van JOU uitgaat, met al JOUW geweldige "human resources" die je het bedrijf te bieden hebt, het is allemaal: Jantje zit op functie A, en doet hij het daar al dan niet aardig. Geen mens die kijkt of functie A wel de ultieme functie voor Jantje is gezien alle resources die hij te bieden heeft, laat staan dat Jantje een geweldig aanbod krijgt om een andere functie te gaan doen die zijn "resources" beter tot zijn recht doen komen.



Dus in de praktijk ben je een veredelde P&O-medewerker, die alleen maar bezig is de lopende functies met de daar zittende mensen te beheren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 23 februari 2017 @ 22:02:

HRM stelt bij de meeste bedrijven geen bal voor. Human Resource Management, jawel. Gezien de titel van het geheel zou je dan gaan denken dat daar mensen bezig zijn héél hard na te denken over welke geweldige eigenschappen jij als persoon allemaal hebt en hoe die het beste kunnen worden gebruikt binnen het bedrijf. Nou, vergeet het. Echt geen mens die met je om de tafel gaat zitten en van JOU uitgaat, met al JOUW geweldige "human resources" die je het bedrijf te bieden hebt, het is allemaal: Jantje zit op functie A, en doet hij het daar al dan niet aardig. Geen mens die kijkt of functie A wel de ultieme functie voor Jantje is gezien alle resources die hij te bieden heeft, laat staan dat Jantje een geweldig aanbod krijgt om een andere functie te gaan doen die zijn "resources" beter tot zijn recht doen komen.



Dus in de praktijk ben je een veredelde P&O-medewerker, die alleen maar bezig is de lopende functies met de daar zittende mensen te beheren.



goh, citroentje gegeten?

Helaas heb je ooit de verkeerde indruk gekregen van wat de HRM-afdeling in zou houden / zou moeten doen. Zoals in mijn eerste post in dit topic al geschreven, zijn HRM-ers er in 1e instantie niet voor de individuele medewerkers, maar voor het bedrijf.



TO: als je voor HRM zou kiezen, dan krijg je dus ook dit soort meningen naar je hoofd. Daar moet je ook mee om kunnen gaan.
WTF?
Al 20 jaar geleden als SJD-er afgestudeerd en sindsdien in die branche aan het werk. Ik zie bij stagiaires die bij ons hebben stage gelopen, dat ze allemaal toch vrij makkelijk aan een baan zijn gekomen, na afstuderen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij het mooist zou lijken is om na mijn hbo-opleiding nog een politie opleiding te doen. Dit is iets wat ik altijd al wou. Ik wil alleen graag eerst een hbo-opleiding doen omdat ik mezelf anders te jong vind om bij de politie te gaan. Ik zou namelijk 18 zijn als ik mijn havo diploma heb. En mocht ik het niet halen bij de politie, dan heb ik altijd nog een hbo-diploma waar ik iets mee kan.

Misschien had ik dit er even bij moeten zeggen

Maar hrm en sjd lijken me ook beide leuke studies. En zoals ik al zeg, stel het wordt niks bij de politie, wil ik wel graag een opleiding waar ik in de toekomst ook een baan mee kan vinden.





In ieder geval bedankt voor al jullie reacties. Mochten er nog meer mensen zijn die hun ervaringen willen delen, ik hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
quote:abusu schreef op 24 februari 2017 @ 09:25:

[...]





goh, citroentje gegeten?

Helaas heb je ooit de verkeerde indruk gekregen van wat de HRM-afdeling in zou houden / zou moeten doen. Zoals in mijn eerste post in dit topic al geschreven, zijn HRM-ers er in 1e instantie niet voor de individuele medewerkers, maar voor het bedrijf.



TO: als je voor HRM zou kiezen, dan krijg je dus ook dit soort meningen naar je hoofd. Daar moet je ook mee om kunnen gaan.Helemaal geen citroentje gegeten. Maar de term "human resources" impliceert toch dat je uitgaat van de mogelijkheden die de individuele werknemer te bieden heeft, (ofwel "the human resources") en dat je daarna gaat kijken hoe je die het beste kan inpassen in het bedrijf? Of heb ik een memo gemist? Dus het uitgangspunt is dan toch de individuele werknemer, met zijn capaciteiten en kundigheden en vaardigheden, en niet het bedrijf?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 24 februari 2017 @ 10:15:

Al 20 jaar geleden als SJD-er afgestudeerd en sindsdien in die branche aan het werk. Ik zie bij stagiaires die bij ons hebben stage gelopen, dat ze allemaal toch vrij makkelijk aan een baan zijn gekomen, na afstuderen.Wat voor werk doe je precies nu?
quote:Novax schreef op 24 februari 2017 @ 19:59:

[...]





Wat voor werk doe je precies nu?herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 24 februari 2017 @ 20:15:

[...]





Ik werk bij de sociaal raadslieden.Zou je daar misschien iets meer over kunnen vertellen ? Wat het werk precies inhoud ? En hoe je week er ongeveer uitziet ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven