Werk & Studie alle pijlers

Help! Onverwachte werkreis en borstvoeding. Gaan?

20-01-2017 11:03 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Even advies hier.

Ik werk 4 dagen in de week en op zich is het een kantoorbaan. Soms vraagt een bepaald project een uitstap ergens heen en soms een (korte) reis. Maar dat komt maar erg weinig voor.

Ik heb een kind van 3 en één van 8 maanden. De laatste krijgt nog borstvoeding (wordt al minder, want vast voedsel gaat goed), maar ik kolf op werkdagen nog 2 keer en totaal krijgt hij nog zo'n 5 voedingen op een dag. En hij slaapt nog niet goed door, dus regelmatig s nachts ook nog een voeding.



Nu werd ik gevraagd om 3 dagen ergens heen te gaan in Europa. Ik denk dat de noodzaak niet heel groot is, maar dat het meer handig is als ik daarheen ga, ook omdat ik contactpersoon zal zijn. Maar ik schiet in de stress. Ik vind dit soort tripjes leuk normaalgesproken, maar hoe moet ik dat dan doen? Mijn man zal het die dagen erg druk krijgen met de kinderen. Ik denk dat ik op zich kan weigeren, maar dan kom ik natuurlijk echt niet flexibel over en ik hoop ook nog te groeien in deze baan. Kind een paar dagen kunstvoeding vind ik niet erg, maar borstvoeding liep goed en ik wil/kan dat liever niet nu direct stoppen vanwege die reis. Dat zou ook niet goed gaan op korte termijn. Dan moet ik daar kolven (hopen dat er gelegenheid is) en dat dan weggooien.



Wat vinden jullie, kan ik weigeren? Of zie ik onterecht teveel beren op de weg?



Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft toch niet direct te weigeren? Ga gewoon in gesprek en vraag of het een optie is dat dit tripje wordt uitgesteld.
Ik heb dat wel een keer gedaan. Ook drie dagen. Ik heb op de hotelkamer gekolfd, niet overdag.

De melk gooide ik weg en kind kreeg thuis kunstvoeding (ik had niet genoeg melk om een voorraad aan te leggen helaas). Ging prima en ik vond het heerlijk om er even tussenuit te zijn
Hoeveel voorraad heb je?

Hoe lang is de reis?

Ik heb wel eens gevlogen en gekolfde melk mee terug genomen van een weekend weg, was geen probleem. Moet je gewoon inchecken, koeltas en koelelementen, klaar.



Over je man zou ik me niet druk maken. Als hij een paar dagen weg zou zijn, zou jij het dan ook redden?
ik snap je argumenten niet helemaal. Maar ik heb ook geen kinderen, dus ik denk er misschien te ligt over.



Is het een idee om gewoon in de dagen dat je weg bent een deel van je gekolfde (en ingevroren voorraad) te geven. Dan kan je op locatie wel kolven (en desnoods weggooien) dat je daar bij je borsten geen problemen van krijgt.



En is het niet het moment voor de oudste om te logeren bij de ene opa en/of oma, en de ander bij man thuis, en man lekker wat verlof uren laten opnemen, zodat hij ook lekker een beetje tijd heeft voor zichzelf, en klusjes die blijven liggen in huis.



Weigeren zou ik niet doen, hooguit in overleg om invulling te geven voor praktische kanten vanwege je bezwaren.
Weigeren zou ik niet doen. Denk in oplossingen.



Als jij voor twee kinderen kan zorgen, kan je man dat ook. Zo niet, dan oppas/logeerpartij regelen.



Voorraad borstvoeding aanleggen in de vriezer. Eventueel kunstvoeding erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het wel, bij elk kind meerdere keren, maar ik wist het lang van te voren en kon dus een goede voorraad aanleggen. De hele vriezer lag vol

De organisatie van de bijeenkomst vroeg ik vooraf of er een ruimte was waar ik even rustig kon zitten. Dat viel altijd wel te regelen. Afgekolfde melk deed ik in ijsblokjeszakjes die ik ter plekke bevroor en bevroren mee terugnam, of ik gooide het weg.

Voor mijn man was het inderdaad hard werken. De deal was dat hij het weekend nadat ik terugkwam mocht uitslapen. En ik vond het best lekker, een paar nachten ongestoord doorslapen.
quote:Martje2801 schreef op 20 januari 2017 @ 11:14:



En is het niet het moment voor de oudste om te logeren bij de ene opa en/of oma, en de ander bij man thuis, en man lekker wat verlof uren laten opnemen, zodat hij ook lekker een beetje tijd heeft voor zichzelf, en klusjes die blijven liggen in huis.







Huh? Waarom dit soort noodgrepen? Hele volksgemeentes die in hun eentje voor twee kinderen zorgen en gewoon werken. Waarom zou man dat niet 3 dagen kunnen doen?



TO, ik zou gewoon gaan. Zelf kolven tijdens de reis. Kijken of je iets vooruit kunt kolven en anders flesvoeding geven. Bij 8 maanden zijn ze al minder afhankelijk dan bij 3 maanden. Dit moet prima kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net terug van tripje Duitsland voor werk en jongste is 7mnd. Overwegingen:

- gaan de kinderen op jou werkdagen grotendeels naar opvang? Dan ligt er op man alleen savonds en snachts extra druk. Wat zegt hij er zelf van? Misschien juist ook wel goed?

- als je vanaf nu elke avond als jongste naar bed is een extra 50/100 ml kolft dan kun je n voorraadje opbouwen voor de diepvries.

- mijn ervaring is dat mensen graag meedenken qua kolven. Er is vaak ook een koelkast op het op te slaan. Dan moet je alleen even rekenen of je t op tijd in kunt vriezen en koeltasje meenemen voor de terugreis.



Kortom.. er valt zeker n mouw aan te passen. Natuurlijk kun je weigeren, maar zelf ook even helemaal van het gezinsleven kan ook fijn zijn. Plus doorslapen!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 20 januari 2017 @ 11:24:

[...]





Huh? Waarom dit soort noodgrepen? Hele volksgemeentes die in hun eentje voor twee kinderen zorgen en gewoon werken. Waarom zou man dat niet 3 dagen kunnen doen?



TO, ik zou gewoon gaan. Zelf kolven tijdens de reis. Kijken of je iets vooruit kunt kolven en anders flesvoeding geven. Bij 8 maanden zijn ze al minder afhankelijk dan bij 3 maanden. Dit moet prima kunnen.Op zich eens, maar als je hele routine erop ingericht is dat je het met z'n tweeën doet, kan het voor de achterblijver best hard werken zijn als de ander weggaat. De werkdagen van mijn man worden er een stuk korter op als hij de kinderen haalt én brengt. (Doen we normaal om en om). Dat kan hij met thuiswerken wel opvangen, maar omdat de kinderen niet heel vroeg slapen, betekent dat wel dat het heel snel laat wordt.
quote:Tale schreef op 20 januari 2017 @ 11:28:

[...]



Op zich eens, maar als je hele routine erop ingericht is dat je het met z'n tweeën doet, kan het voor de achterblijver best hard werken zijn als de ander weggaat. De werkdagen van mijn man worden er een stuk korter op als hij de kinderen haalt én brengt. (Doen we normaal om en om). Dat kan hij met thuiswerken wel opvangen, maar omdat de kinderen niet heel vroeg slapen, betekent dat wel dat het heel snel laat wordt.Eens dat je normale routine er niet op ingericht is. Maar 3 dagen aanpassen lijkt me toch niet een onoverkomelijk probleem. Er zullen nog wel vaker situaties zich voordoen waardoor je opeens anders dan anders dingen moet regelen omdat iemand ziek is, plots afwezig ivm calamiteiten etc. Dan mag je er toch vanuit gaan dat een ouder in staat is alleen voor zijn of haar twee kinderen te zorgen. Nu kan je het tenminste nog voorbereiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 20 januari 2017 @ 11:28:

[...]



Op zich eens, maar als je hele routine erop ingericht is dat je het met z'n tweeën doet, kan het voor de achterblijver best hard werken zijn als de ander weggaat. De werkdagen van mijn man worden er een stuk korter op als hij de kinderen haalt én brengt. (Doen we normaal om en om). Dat kan hij met thuiswerken wel opvangen, maar omdat de kinderen niet heel vroeg slapen, betekent dat wel dat het heel snel laat wordt.



Joh, dat komt echt wel goed. Nou dan is het even 3 dagen pittig, dat is toch niet erg? Of klaagt je man erover, dat hij niet wil dat je gaat?



Ik zou lekker gaan, je jongste is 8 mnd, dit kan prima! Ook leuk voor jezelf en je laat je flexibiliteit zien in het bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:SanPellegrino schreef op 20 januari 2017 @ 11:36:

[...]





Joh, dat komt echt wel goed. Nou dan is het even 3 dagen pittig, dat is toch niet erg? Of klaagt je man erover, dat hij niet wil dat je gaat?



Ik zou lekker gaan, je jongste is 8 mnd, dit kan prima! Ook leuk voor jezelf en je laat je flexibiliteit zien in het bedrijf.

Ik ben TO niet hè. Mijn man klaagt niet, en we weten allebei dat werkreisjes gewoon bij mijn werk horen. Maar dat verandert niets aan het feit dat het op hem ook invloed heeft. Drie dagen is trouwens nog goed te overzien. Vier dagen is wel een soort grens: daaronder kun je nog best een boel huishoudelijke klussen laten liggen, daarboven niet meer echt.

Ik kies er wel bewust voor om bijvoorbeeld laat op de avond (na die late avondspits thuis) te gaan sporten zodat hij als ik er ben niet ook nog steeds de avond alleen doet, en zodat de kinderen mij ook regelmatig zien .
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.



Het lijkt nu alleen om mijn man te gaan, en mijn vraag was meer gericht op het borstvoedingsaspect.



Mijn man gunt mij alles, vindt het helemaal niet erg om een paar dagen aan te poten, maar werkt verder van huis en gaat met openbaar veroer, dus heeft wel degelijk invloed op zijn werkdagen. Hij moet kortere dagen maken om de kinderen te kunnen brengen en halen en is toevallig net met een nieuwe baan begonnen.



Ja, kind is 'al' 8 maanden, maar erg op mij gericht. Avonden clusteren komen nog steeds veel voor en 's nachts ben ik de enige die hem getroost krijgt. Uit logeren doen is geen optie, dat ga ik mijn ouders niet aan doen. En ja, het zal ongetwijfeld wel loslopen thuis, maar het voelt wel als een extra drempel. Ik heb er gewoon ook moeite mee om 3 dagen weg te zijn van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:yukon schreef op 20 januari 2017 @ 11:58:

Bedankt voor de reacties.



Het lijkt nu alleen om mijn man te gaan, en mijn vraag was meer gericht op het borstvoedingsaspect.



Mijn man gunt mij alles, vindt het helemaal niet erg om een paar dagen aan te poten, maar werkt verder van huis en gaat met openbaar veroer, dus heeft wel degelijk invloed op zijn werkdagen. Hij moet kortere dagen maken om de kinderen te kunnen brengen en halen en is toevallig net met een nieuwe baan begonnen.



Ja, kind is 'al' 8 maanden, maar erg op mij gericht. Avonden clusteren komen nog steeds veel voor en 's nachts ben ik de enige die hem getroost krijgt. Uit logeren doen is geen optie, dat ga ik mijn ouders niet aan doen. En ja, het zal ongetwijfeld wel loslopen thuis, maar het voelt wel als een extra drempel. Ik heb er gewoon ook moeite mee om 3 dagen weg te zijn van de kinderen.Het is zo'n persoonlijke keuze. Ja, praktisch gezien kun je heus weg. Of je het wil is een tweede. Ikzelf wil helemaal niet langer van m'n kind weg zijn dan strikt noodzakelijk en al helemaal niet vanwege afwijkende werktijden. Ik zou dus nee zeggen.
Ik ben een paar dagen weggeweest toen zoon die leeftijd had. Ik heb toen gekolfd, maar alles door de wastafel gespoeld. Man heeft zoon in die dagen met poedermelk gevoed. Thuiskomst was wel ruim twee weken clusteren, een combinatie van minder productie en verlatingsangst, denk ik. Dat was heftig. Mijn dagen weg waren heel boeiend, maar als ik had geweten hoe de thuiskomst was geweest, had ik het niet gedaan denk ik. Maar misschien reageert jouw kind heel anders, dat kan heel goed.



Sterkte met beslissen!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Frizz en Pantax,

Dat is een beetje wat mee speelt. Voor een buitenstaander lijkt het zo simpel (het zijn maar 3 dagen) en praktisch gezien op te lossen, maar het voelt niet goed. En dan vraag ik me af in hoeverre gevoel in zo'n situatie mee mag beslissen...



Mijn moeder belde ik even en die was er heel stellig in: Nee, praktisch kan je het oplossen, maar dat kleintje heeft je gewoon nog hard nodig.



Dat klinkt ook zo simpel.
Alle reacties Link kopieren
quote:yukon schreef op 20 januari 2017 @ 12:19:

Bedankt Frizz en Pantax,

Dat is een beetje wat mee speelt. Voor een buitenstaander lijkt het zo simpel (het zijn maar 3 dagen) en praktisch gezien op te lossen, maar het voelt niet goed. En dan vraag ik me af in hoeverre gevoel in zo'n situatie mee mag beslissen...



Mijn moeder belde ik even en die was er heel stellig in: Nee, praktisch kan je het oplossen, maar dat kleintje heeft je gewoon nog hard ]nodig.



Dat klinkt ook zo simpel.Dat vind ik wel heel dramatisch hoor. Ja je kindje is nog klein, maar het is geen pasgeboren baby meer. Het is jouw beslissing natuurlijk en je moet doen wat goed voelt, maar 3 dagen lijkt me niet iets onoverkomelijks. Misschien, al kan je het je nu nog helemaal niet voorstellen, vind je het als je eenmaal daar bent zelfs wel leuk en lekker even 'eruit'. Je kind overleeft het heus wel 3 dagen zonder jou, het heeft immers de zorg van vader toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Timetraveler schreef op 20 januari 2017 @ 12:25:

[...]



Dat vind ik wel heel dramatisch hoor. Ja je kindje is nog klein, maar het is geen pasgeboren baby meer. Het is jouw beslissing natuurlijk en je moet doen wat goed voelt, maar 3 dagen lijkt me niet iets onoverkomelijks. Misschien, al kan je het je nu nog helemaal niet voorstellen, vind je het als je eenmaal daar bent zelfs wel leuk en lekker even 'eruit'. Je kind overleeft het heus wel 3 dagen zonder jou, het heeft immers de zorg van vader toch?



Dit.

Je doet je kind heus niks tekort met dit tripje, 't is niet dat je een maand vakantie gaat vieren met vriendinnen of zo.

En je zegt zelf dat je graag wil doorgroeien in deze baan, dat zou ik ook laten meespelen.



Wat je man betreft: mijn man ging 2 weken weg voor zijn werk, ik kon niet autorijden, 3 kinders die op 3 verschillende scholen moesten gebracht en gehaald worden en zelf werkte ik 25km van huis.

En toch hebben zowel de kinders als ik het overleefd - daarna heb ik wel onmiddellijk de rijschool gebeld, dat dan weer wel



Ik was stikkapot, we aten uit de diepvries (man en ik hadden vantevoren veel gekookt) of afhaal - kinders vonden het helemaal geweldig trouwens.

Poetsen deed ik echt het aller noodzakelijkste en ook hier heeft man mij bij thuiskomst het hele weekend laten bijslapen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Timetraveler schreef op 20 januari 2017 @ 12:25:

[...]



Dat vind ik wel heel dramatisch hoor. Ja je kindje is nog klein, maar het is geen pasgeboren baby meer. Het is jouw beslissing natuurlijk en je moet doen wat goed voelt, maar 3 dagen lijkt me niet iets onoverkomelijks. Misschien, al kan je het je nu nog helemaal niet voorstellen, vind je het als je eenmaal daar bent zelfs wel leuk en lekker even 'eruit'. Je kind overleeft het heus wel 3 dagen zonder jou, het heeft immers de zorg van vader toch?



Dat een baby het overleeft lijkt me geen juiste graadmeter.



Genoeg baby's die reageren zoals die van Pantax bijvoorbeeld.



Ik ben het wel eens met je moeder TO. Ik ben ook van mening dat mijn baby mij nodig heeft. Ik vind werkdagen al best lang duren.
Alle reacties Link kopieren
quote:yukon schreef op 20 januari 2017 @ 12:19:

Bedankt Frizz en Pantax,

Dat is een beetje wat mee speelt. Voor een buitenstaander lijkt het zo simpel (het zijn maar 3 dagen) en praktisch gezien op te lossen, maar het voelt niet goed. En dan vraag ik me af in hoeverre gevoel in zo'n situatie mee mag beslissen...



Mijn moeder belde ik even en die was er heel stellig in: Nee, praktisch kan je het oplossen, maar dat kleintje heeft je gewoon nog hard nodig.



Dat klinkt ook zo simpel.Je kind blijft natuurlijk wel bij de andere primaire verzorger. Je legt het niet in de kelder. Aan mijn kinderen merkte (en nog, trouwens) ik het ook wel als ik weggeweest was, maar niet zo sterk als bij Pantax. Tegenwoordig hebben ze een leeftijd waarop het veel goed maakt als ik cadeautjes meeneem maar ze liefst hebben ze me gewoon thuis. Dat lijkt me alleen maar gezond, dat kinderen hun ouders missen als die er niet zijn. Maar dat dat ook betekent dat je maar helemaal niet weg moet gaan, daar ben ik minder van overtuigd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor eenzelfde dilemma gestaan toen dochter 7 maanden was en ook nog bv kreeg. Ik moest toen meer dan 15 uur reizen en zag mezelf niet kolven in het vliegtuig. Ook vind ik de onderbrekingen in vergaderingen ivm kolven niet handig. Door werk man werd het ook een hele puzzel. Uiteindelijk ging de trip niet door. Nu is ze 9 maanden en krijgt ze geen bv meer. Volgende maand een werk reis en lijkt me heerlijk om uit het dagelijkse ritme te zijn
Kolfmelk laten geven door vader en jij doorkolven en weggooien daar. Het kolven onderweg lijkt me dan wel iets waar ik niet blij van zou worden.

Jullie kind is bij de andere ouder dus overleeft het vast wel met 8 maanden oud.



Ik snap wel dat het vreemd voelt maar ik heb mijn oudste dochter ook wel eens 2/3 nachten bij grootouders gelaten met die leeftijd. Hebben ze weinig van hoor.
Alle reacties Link kopieren
Borstvoeding zal waarschijnlijk wel prima verlopen. Je borsten snappen het nu wel en als je een paar dagen wat minder kolft door omstandigheden is dat later vaak weer prima op te bouwen.

En om je man te helpen zou je evt. aanvullende oppas kunnen zoeken? Geen opa of oma die even een paar daagjes kan bijspringen?



3 dagen is te overzien, echt!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Kan er geen oma bijspringen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven