Werk & Studie alle pijlers

Hoe betaalden jullie je studieschuld af?

26-08-2016 22:08 153 berichten
Volgende week begin ik aan mijn derde bachelorjaar. Iets langer dan een jaar geleden, heb ik mijn leningen allemaal aangezet in DUO. Reden was eerst dat ik een baan had waar ik als 20-jarige bijna nooit werd ingeroosterd omdat er allemaal goedkope 16-jarigen ingezet werden, later heb ik deze baan opgezegd (vooral vanwege het idioot lage salaris en dat ik toch alleen maar gebeld werd als ze me nodig hadden).

Ik heb later nog wel een dag bij het restaurant hier om de hoek gewerkt. (Reden opzegging is dat ik dezelfde dag ontdekte dat het werk zwart was. En volgens mij hebben ze niet veel later een boete gekregen, want ineens zochten ze heel veel personeel en zijn de maaltijden een stuk duurder geworden.) En later heb ik twee dagen bij een callcenter gewerkt, maar dat is gewoon oplichterij want elke week hebben ze 10 nieuwe mensen omdat niemand er wil werken dan wel niemand voldoet aan idiote eisen die gesteld worden.

Ik ben er een beetje klaar mee en ik weet dat de kansen op een fatsoenlijke bijbaan als student nihil zijn. (Als ik al word aangenomen, krijg ik een idioot laag salaris. Zoals bij dat baantje dat ik opzegde, 30 euro per maand of zo.)



Eigenlijk vind ik die lening wel prima, een hypotheek kost véél meer en daar doet men ook niet moeilijk over, maar ik zit wel met dat afbetalen na studie. Ik verwacht dat mijn uiteindelijke schuld niet meer dan 20.000 bedraagt, en al mijn grootouders leven nog. (Allemaal gescheiden, mijn ouders geven aan dat ik ook een deel van de erfenis krijg.)



Hoe ging het bij jullie met het afbetalen van de studieschuld? Hoe pakten jullie dat aan en hoe lang waren jullie er mee bezig?
Niet.



En je werkhouding klinkt echt top. Zo kom je er wel.
Alle reacties Link kopieren
Van mijn zestiende tot mijn eenentwingste werkte ik 10 tot 20 uur per week in de supermarkt. In de vakanties fulltime. Geen studieschulden gemaakt zo.
Alle reacties Link kopieren
Ehm hoe pak je dat aan? Het wordt gewoon maandelijks afgeschreven haha. Ik doe er nog 15 jaar over maar het ligt aan of je volgens de nieuwe of oude richtlijnen leent.

Ik heb overigens ook altijd gewerkt tijdens studie en dat zou ik je toch aanrad n. Niet zozeer alleen voor het geld maar ook voor je doorzettingsvermogen(!) en ontwikkeling.. Met goed zoeken kom je er wel!
Alle reacties Link kopieren
Wat gek, een baan waar je alleen hoeft te komen als je nodig bent..



Ik had geen schuld maar ik gok dat de meesten gewoon gaan werken en aflossen.
30 euro per maand?

Werkte je maar 6 uurtjes per maand dan?

Hoeveel uren contract had je?
Alle reacties Link kopieren
Je kan nu toch zoeken gaan naar werk? Ik denk dat er echt wel werk voor je is.

Die lening word steeds hoger, ga op zoek en pak alles aan.

Kom op, geef jezelf een schop onder je kont.

Je gaat toch niet zitten wachten op die erfenis, dat klinkt niet echt lekker.

Dus zorg dat je werk krijgt! en zo snel mogelijk
Alle reacties Link kopieren
Je haalt twee dingen door elkaar.



Ten eerste: een (kleine) studieschuld is geen probleem. Na je studie los je die in ca 15 jaar af door maandelijks een bedrag af te dragen. In mijn geval had ik na 7 jaar afbetalen 1x een financiële meevaller, toen heb ik de rest in 1x afbetaald.



Ten tweede: het is echt niet zo dat je kansen op een bijbaan als student nihil zijn. Misschien heb je een paar keer wat pech gehad maar er is wel te vinden hoor. Dat is om twee redenen belangrijk: je kan je eigen broek deels ophouden en je leert de waarde van geld kennen. Bijkomend voordeel is dat je studieschuld lager is.
Alle reacties Link kopieren
Overigens hangt het van je inkomen af hoeveel je terugbetaalt per maand en dat is heel redelijk vind ik. Het is zonder andere gekke dingen heel goed te betalen. Alles wat er nog overblijft na de looptijd wordt kwijtgescholden, maar dat is dus tegenwoordig wel 30 jaar, dan hebben de meesten inmiddels al zelf kinderen die studeren
Alle reacties Link kopieren
Ga poetsen. Dat is geen grap. Het salaris ligt boven het minimumloon, vanaf je 21ste krijg je zo'n €9,50 p/u. De werktijden zijn meestal goed te combineren met een studie.
Slik die kikker!
Alle reacties Link kopieren
quote:AllieBrosh schreef op 26 augustus 2016 @ 22:18:

Ga poetsen. Dat is geen grap. Het salaris ligt boven het minimumloon, vanaf je 21ste krijg je zo'n €9,50 p/u. De werktijden zijn meestal goed te combineren met een studie.Dit, ja. Doe ik ook. Misschien niet het leukste werk, maar wel het bestbetaalde voor een student.
Maandelijks aflossen met m'n idioot lage salaris en ik ben toch al 33. Als ik jou was, zou ik maar gauw weer in dienst gaan voor een idioot laag salaris, lekker veel werken en zo min mogelijk lenen.



Oh en denk je niet dat je die erfenis niet liever voor andere dingen wil inzetten in de toekomst? (Investeren je huis, kinderen, mooie reis) Er zijn genoeg mensen die na een studie nog steeds voor een idioot laag uurloon werken.
Alle reacties Link kopieren
Huh, als student zijn er juist zó veel bijbaantjes... dus ja ik heb een kleine studieschuld, die betaal ik met een beschaafd bedrag per maand af, maar ik had ook gewoon een bijbaan. En dat verdiende niet zoals fulltime met een diploma, maar het was prima.
O, niet. Ik heb de eerste 10 jaar als freelancer geweest en door allerlei aftrekposten was het inkomen waar ik belasting over betaalde zo laag dat ik niks hoefde terug te betalen. Nu moet ik nog een jaar of 5 betalen. Maar ik ga dus nooit het hele bedrag terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens het lenen klinkt dat terugbetalen heel ver weg en steek je makkelijk je kop in het zand maar het is echt niet leuk.

Ben er nu wel aan gewend, het wordt gewoon maandelijks afgeschreven maar ik raad je aan om je lening zo klein te houden als dat mogelijk is.

Dus toch proberen nu ook wat te verdienen, alles wat je daardoor minder leent is mooi meegenomen!
Alle reacties Link kopieren
Kleine lening voor het laatste jaar, baantjes waren lastig te combineren met stage. Als starter een klein maandbedrag, zo'n vijf jaar en toen was het afgelost. Had het ook sneller kunnen aflossen met een hoger bedrag maar ik wilde destijds ook een beetje ruimte qua financiën.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Er wordt maandelijks een termijn afgeschreven en bij een financiële meevaller los ik (hooguit één keer per jaar) een extra bedrag af zodat de totale schuld wat sneller slinkt.
Het beeld dat jij schetst van de student op de arbeidsmarkt klinkt nogal als een slachtofferrol. Ik herken het absoluut niet, studenten om mij heen hadden echt wel prima baantjes. De een deed administratief werk, de ander werkte in de supermarkt en een ander stond in restaurants.



Verder vind ik het eng dat je over je nog levende grootouders begint. Het klinkt alsof je al aan je eventuele erfenis denkt. Mocht je dat denken: wanneer beide grootouders geen testament hebben opgesteld, kom jij in aanmerking voor een erfenis wanneer beide grootouders en jouw beide ouders dood zijn. (Tenzij je een voorschot krijgt)
quote:NYC schreef op 26 augustus 2016 @ 22:32:

Er wordt maandelijks een termijn afgeschreven en bij een financiële meevaller los ik (hooguit één keer per jaar) een extra bedrag af zodat de totale schuld wat sneller slinkt.Wat zonde van je geld! Waarom zou je dat doen? Het restant word na 15 jaar kwijtgescholden.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 26 augustus 2016 @ 22:34:

[...]





Wat zonde van je geld! Waarom zou je dat doen? Het restant word na 15 jaar kwijtgescholden.Dat dus. Maar dat snappen maar weinig mensen en op viva wordt dat als aso en profiteren gezien over het algemeen. Let maar op, je krijgt nog genoeg mensen over je heen zo die allemaal roomser dan de paus zijn
quote:froufrou80 schreef op 26 augustus 2016 @ 22:34:

[...]





Wat zonde van je geld! Waarom zou je dat doen? Het restant word na 15 jaar kwijtgescholden.Eigenlijk omdat ik vind dat het zo hoort en omdat ik het kan dragen. Ook al bestaat de kans dat het wordt kwijtgescholden, ik had geen zin om 15 jaar te gaan afwachten en een studieschuld van 20.000 vrijwel geheel open te laten staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 26 augustus 2016 @ 22:34:

[...]





Wat zonde van je geld! Waarom zou je dat doen? Het restant word na 15 jaar kwijtgescholden.



Extra aflossen zou ik ook afraden. Het is de lening met de meest gunstige voorwaarden mogelijk. Mocht je onverhoopt komen te overlijden, dan wordt de schuld kwijtgescholden. Mocht je financieel in zwaar weer komen te zitten dan wordt het restant na 15 jaar kwijtgescholden. Dus altijd het minimum maandbedrag aflossen.



Maar ja, misschien vind jij het belangrijker om schuldenvrij te zijn, is ook wat voor te zeggen natuurlijk. Je gevoel erbij is ook belangrijk. Iedereen moet natuurlijk aflossen hoe hij het wil.
quote:R-Woman schreef op 26 augustus 2016 @ 22:37:

[...]



Dat dus. Maar dat snappen maar weinig mensen en op viva wordt dat als aso en profiteren gezien over het algemeen. Let maar op, je krijgt nog genoeg mensen over je heen zo die allemaal roomser dan de paus zijn Ik ben niet roomser dan de paus en ik heb daar heus wel aan gedacht, dat ik het ook alleen kon laten aankomen op die maandelijkse termijnen plus de rente maar gevoelsmatig vond/vind ik het prettiger dat die schuld sneller slonk dan dat het in 15 jaar tijd (nauwelijks) zou doen. Misschien dief van eigen portemonnee dan maar ik was en ben er zelf wel geruster op dat ik het grootste deel nu heb afgelost. Zelfs al was het kwijtgescholden.
quote:NYC schreef op 26 augustus 2016 @ 22:40:

[...]





Ik ben niet roomser dan de paus en ik heb daar heus wel aan gedacht, dat ik het ook alleen kon laten aankomen op die maandelijkse termijnen plus de rente maar gevoelsmatig vond/vind ik het prettiger dat die schuld sneller slonk dan dat het in 15 jaar tijd (nauwelijks) zou doen. Misschien dief van eigen portemonnee dan maar ik was en ben er zelf wel geruster op dat ik het grootste deel nu heb afgelost. Zelfs al was het kwijtgescholden.Ben je ook zo dol op belasting betalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 26 augustus 2016 @ 22:37:

[...]





Eigenlijk omdat ik vind dat het zo hoort en omdat ik het kan dragen. Ook al bestaat de kans dat het wordt kwijtgescholden, ik had geen zin om 15 jaar te gaan afwachten en een studieschuld van 20.000 vrijwel geheel open te laten staan.Ik weet niet in welke tranche jij zit (loopt er momenteel eigenlijk nog eentje met 'hoog' rentetarief?) maar waarschijnlijk wordt je volgende periode van vijf jaar een tranche met heel extreem laag rentepercentage. Ik betaal dacht ik nu 1,5% en mijn man 0,12% per jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven