Werk & Studie alle pijlers

Hoe help ik een engels sprekend vriend aan 't werk in A'dam?

28-11-2009 12:52 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede niet-Nederlandse vriend van mij is onlangs verhuisd naar Amsterdam. Hij volgt Nederlandse lessen en spreekt zeer goed Engels (schrijven iets minder). Hij is door omstandigheden niet hoog opgeleid maar is wel buitengewoon intelligent. Hij wil graag aan het werk, om zich nuttig te maken, beter Nederlands te leren spreken en om nieuwe (Nederlandse) mensen te leren kennen.



Ik woon zelf niet bij hem in de buurt maar wil hem graag aan werk helpen. Hij wil ontzettend graag werken maar is de laatste dagen nogal down doordat hij maar niet aan de bak komt. Tot nu toe heeft hij vooral uitzendbureau's benaderd. Ik heb hem al aangegeven dat dit sowieso niet de beste manier is om aan vast werk te komen. Maar hoe dan wel? Het UWV/arbeidsbureau neemt een passieve houding aan omdat zij vinden dat hij eerst zijn taallessen moet afronden. Vervelend want hij heeft hulp nodig bij het vertalen van vacatures.



Ik heb al naar undutchables gekeken maar dat lijkt me net te hoog gegrepen. Ideaal zou zijn een engelstalige site met vacatures zodat hij het zelf kan doen. Iemand ideeen?
Alle reacties Link kopieren
http://www.bluelynx.nl is ook een uitzendbureau voor Engelstaligen, maar weet niet of dit ook te hoog gegrepen is.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn soms wel callcenters waar buitenlandse telefoon binnen komt en beantwoord moet worden. Wellicht is zoiets wat voor hem? En verder productiewerk maar kan me voorstellen dat hij daar ook niet vrolijk van word. Wat doet je vriend eigenlijk normaal gesproken? Waar liggen zijn capaciteiten?
Alle reacties Link kopieren
En misschien met vrijwilligerswerk beginnen? Bij een dierenasiel, ik noem maar wat...



Zo leer je mensen kennen en bouw je een netwerk op dat je misschien weer verder helpt met betaald werk.
Alle reacties Link kopieren
Moet beter lezen :(
Alle reacties Link kopieren
http://www.jobinamsterdam.com/
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie een relatie of is hij zomaar en bekende/vriend van je?



als jullie een relatie hebben en jij hem gaat helpen met werk zoeken, ongeacht door wat voor omstandigheden hij nu geen baan heeft (taal , opleiding etc.) . Dan in mijn opinie vraag je voor problemen in de toekomst binnen jullie relatie.



Hij zou zich nooit als een vent voellen als een vrouw hem helpt met iets wat voor heel veel manen een weerspiegeling van hun mannelijkheid is en dat is hun baan.



En als hij het niet zonder jouw kan dan mss wil je jezelf afvagen of hij een vent genoeg voor jouw is als hij niet eens zelf op zijn benen kan staan en of hij nou in vreemde land is voor hem of niet.



Mss wil hij meer na Discovery kijken daar heb je een programma over een man die de hele wereld afrijst (met een rugzak, dus geen man in een pak) en waar hij ook komt maakt hij zakelijke deals met de lokalen. En zo behalve reizen verdient hij ook geld. Hij spreekt alleen engels en handelt zelfs in landen zoals Azerbeidzjan ( ten zuiden van Rusland )



Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd om een zakenman in zijn hart te zijn, maar een beetje een baan in A'dam vinden moet wel lukken al is het zaken met aardappels bij een vrachtwagen lossen.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.



Hij doet nu al vrijwilligerswerk en dat doet hij goed maar zij kunnen hem geen betaalde baan geven of als kruiwagen fungeren.



Productiewerk zou hij niet erg vinden, het is wel onder zijn niveau (vind ik) maar hij is realistisch genoeg om te beseffen dat zijn werkervaringen in zijn land van herkomst (Afrika) niet aansluiten bij Nederlandse jobs. En hij is vooral niet te beroerd om zijn handen uit de mouwen te steken en vieze handen te krijgen.



Het is lastig om aan te geven waar zijn kwaliteiten liggen. Hij is goed op de hoogte van politiek en economie, in NL en over de hele wereld. Hij is zeer belezen, rustig en ziet er goed verzorgd uit. Hij is een harde werker en beleefd. Dat laatste is nu een beetje zijn valkuil omdat hij moeilijk om hulp durft te vragen of assertief durft te zijn.



Wat een mooie kat Tchai! Is dat een halve Noorse boskat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Elizey schreef op 28 november 2009 @ 13:19:

Hij zou zich nooit als een vent voellen als een vrouw hem helpt met iets wat voor heel veel manen een weerspiegeling van hun mannelijkheid is en dat is hun baan.



En als hij het niet zonder jouw kan dan vraag je zelf is of hij dan een vent genoeg voor jouw is als hij niet eens zelf op zijn benen kan staan en of hij nou in vreemde land is voor hem of niet.



Hartelijk welkom in 2010.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker een rondje lopen in de stad. Er wordt vaak personeel gevraagd in de horeca (de vacature is dan ook in het Engels).

Ik bedoel dus briefjes op de ramen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elizey schreef op 28 november 2009 @ 13:19:

Hebben jullie een relatie of is hij zomaar en bekende/vriend van je?



als jullie een relatie hebben en jij hem gaat helpen met werk zoeken, ongeacht door wat voor omstandigheden hij nu geen baan heeft (taal , opleiding etc.) . Dan in mijn opinie vraag je voor problemen in de toekomst binnen jullie relatie.



Hij zou zich nooit als een vent voellen als een vrouw hem helpt met iets wat voor heel veel manen een weerspiegeling van hun mannelijkheid is en dat is hun baan.



En als hij het niet zonder jouw kan dan mss wil je jezelf afvagen of hij een vent genoeg voor jouw is als hij niet eens zelf op zijn benen kan staan en of hij nou in vreemde land is voor hem of niet.



Mss wil hij meer na Discovery kijken daar heb je een programma over een man die de hele wereld afrijst (met een rugzak, dus geen man in een pak) en waar hij ook komt maakt hij zakelijke deals met de lokalen. En zo behalve reizen verdient hij ook geld. Hij spreekt alleen engels en handelt zelfs in landen zoals Azerbeidzjan ( ten zuiden van Rusland )



Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd om een zakenman in zijn hart te zijn, maar een beetje een baan in A'dam vinden moet wel lukken al is het zaken met aardappels bij een vrachtwagen lossen.Mijn hemel! Jij zoekt meteen wel hele grote problemen, zeg! Mannen die zich geen man voelen omdat ze door een (hun) vrouw geholpen worden?
Alle reacties Link kopieren
Wat voor werkervaring heeft 'ie?
Alle reacties Link kopieren
Elizey: Nee, hij is niet mijn vriend. En al was hij mijn vriend geweest, dan nog zocht ik geen relatieadvies maar werk.



Ik ga even de links die zijn geplaatst bekijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:tjikkie schreef op 28 november 2009 @ 13:26:

Elizey: Nee, hij is niet mijn vriend. En al was hij mijn vriend geweest, dan nog zocht ik geen relatieadvies maar werk.

Alle reacties Link kopieren
quote:capricorn schreef op 28 november 2009 @ 13:23:

[...]





Mijn hemel! Jij zoekt meteen wel hele grote problemen, zeg! Mannen die zich geen man voelen omdat ze door een (hun) vrouw geholpen worden?



Ja klopt. Hij is geen kind meer. Ik zie het als helemaal voor me een advertentie in het AD (of zo) - ZOEK EEN VRIENDIN OM MIJ TE HELPEN OM EEN BAAN TE VINDEN.



In mijn optiek er is groot verschil tussen STEUNEN en HELPEN (of met andere worden voor hem zoeken).



Voor hem gaan zoeken .... nee voor mij gaat dat te ver.
Alle reacties Link kopieren
Lavenderleo: Zijn werkervaring is beperkt tot fabriekswerk en het werken op een boerderij. Van zijn werkervaring moet hij het duidelijk niet hebben. Horeca is een goede tip! Ook zeer geschikt om zijn Nederlands te oefenen!
Alle reacties Link kopieren
Elizey: mocht je ooit emigreren naar een ander continent dan wens ik je veel succes met het vinden van werk in een land waar je de taal niet spreekt en geen netwerk hebt. O ja, en niet de goede diploma's of werkervaring.



Zelf nooit aan een baan gekomen met behulp van een kruiwagen?
Alle reacties Link kopieren
Elizey,



Ik denk dat ze meer jou toon bedoelen. Ik bedoel ''niet vent genoeg'' en ''hij zou zich nooit een man kunnen voelen als je hem helpt'' zijn nou niet bepaald van toepassing op elke vent.



Waarom kijk jij er zo tegen aan? Ken jij alleen maar zulke mannen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb diverse vrienden die via internationale bedrijven in Nederland hebben gewerkt. moet er wel bijzeggen dat de meeste een andere europese taal spraken (frans, italiaans) maar ook mensen die alleen engels spraken



www.monsterboard.nl (zoek dan op 'english' ) vind ik zelf wel een goede site...als je zoekt op iets van english job amsterdam, kwam ik ook erg veel links tegen met vacatures...

Mijn ervaring is dat er vooral veel calcenter werk te vinden is en in Amsterdam word ik meestal al in het engels aangesproken, dus denk dat veel winkels, horeca etc. ook wel engelssprekenden zoekt...
Alle reacties Link kopieren
In coffeshops in A'dam spreekt het personeel vaak geen Nederlands.... vind ik persoonlijk niet kunnen. Mijn moeder sprak ook geen NL toen ze naar NL kwam,. maar binnen een paar maanden toch goed genoeg om aan het werk te kunnen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Singala: goede link, ik houd die website in de gaten. Op zich zou administratief heel mooi zijn. Lastig is wel dat zijn computerervaring nihil is (we hebben het over een land in Afrika dat niet eens stromend water heeft laat staan Windows XP). Hij is daarom ook bezig dit te leren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elizey schreef op 28 november 2009 @ 13:28:

[...]





Ja klopt. Hij is geen kind meer. Ik zie het als helemaal voor me een advertentie in het AD (of zo) - ZOEK EEN VRIENDIN OM MIJ TE HELPEN OM EEN BAAN TE VINDEN.



In mijn optiek er is groot verschil tussen STEUNEN en HELPEN (of met andere worden voor hem zoeken).



Voor hem gaan zoeken .... nee voor mij gaat dat te ver.



In mijn optiek is er ook verschil tussen STEUNEN en HELPEN, maar ik doe het beide even graag en zelfs in combinatie! Heb ook nog nooit gemerkt dat mannelijke vrienden zich minder man voelen als ik ze ergens mee HELP. Maar ja... misschien ken ik de juiste mannen niet en zijn mijn vrienden watjes.



Een baan voor iemand zoeken, waarom niet? Niks mis mee om advertenties uit te pluizen of eens een paar minuten voor het raam van het uitzendburo naar vacatures te kijken voor iemand anders. Voor iemand anders naar een sollicitatiegesprek gaan, dat gaat te ver.



Maar ik zou wel iemand (vriend, partner) helpen met een sollicitatiebrief.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom in de horeca regelmatig mensen tegen die geen woord nederlands spreken... (in amsterdam) voor al in het centrum. Ierse pubs, sports café's en ook McDonalds bijvoorbeeld. Kan me niet voorstellen dat hij zo'n baan niet zou kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele concrete tip: Wagamamma, daar werken veel mensen die alleen maar Engels spreken. Alle bezoekers zijn daar ook aan gewend. Zit op het Leidseplein...
Alle reacties Link kopieren
quote:Elizey schreef op 28 november 2009 @ 13:28:

[...]





Ja klopt. Hij is geen kind meer. Ik zie het als helemaal voor me een advertentie in het AD (of zo) - ZOEK EEN VRIENDIN OM MIJ TE HELPEN OM EEN BAAN TE VINDEN.



In mijn optiek er is groot verschil tussen STEUNEN en HELPEN (of met andere worden voor hem zoeken).



Voor hem gaan zoeken .... nee voor mij gaat dat te ver.Ik heb toen ik werk zocht ook hulp gehad. Niet omdat ik hulpbehoevend ben, maar omdat ik mensen in mijn omgeving heb die met waardevolle adviezen kunnen komen of via via weer mensen kennen die me verder kunnen helpen. Al is het maar het laten controleren van een sollicitatiebrief door een vriendin die redacteur is. En omgekeerd: als ik in mijn zoektocht iets tegen kwam wat mij wel wat leek voor werkzoekende vriend Y, stuurde ik hem ook de info op (deze al gezien?). Wat is er mis mee om verschillende kanalen aan te boren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven