Werk & Studie alle pijlers

Hoe kom je achter je 'einddoel' / passie?

30-08-2016 21:58 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb volgens mij een tijdje geleden ook al een topic geopend maar we zijn nu al weer enige tijd voorbij. En mijn hoofd maakt weer overuren. Mijn zusje vroeg onlangs aan mij, wat is je einddoel? En ze bedoelt daarmee voor de toekomst op basis van werk. En ik had echt geen antwoord op die vraag. Maar eerlijk gezegd, vraag ik me dit al jaren af en we zijn nog geen stap verder. Had wel afgelopen weken een idee voor de toekomst maar heb me daar nog niet helemaal in verdiept.



Ik probeer het nog duidelijker te krijgen maar het is denk ik moeilijk uit te leggen. Ik bedoel eigenlijk, als je opnieuw begint. Hoe kom je achter je passie? Misschien dat je bepaalde doelen hebt, zoals een eigen bedrijf of iets anders. Hoe kom je daarachter? Hoe zorg je ervoor dat je erachter komt?
Alle reacties Link kopieren
Je bent hierin niet alleen hoor, ik heb ook nog steeds geen flauw idee..

Dus daarmee kan ik je helaas niet helpen :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen einddoel. Ik zie wel waar het eindigt. Je kan je leven/je toekomst toch niet plannen. Ik werk om te kunnen leven en ik leef niet om te kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Als einddoel ga je dood in de tussentijd Probeer ik te doen wat ik leuk vind zonder tig jarenplan.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Waarom moet je een einddoel hebben? Kijk meer naar tussendoelen:



Welke dingen in mijn werk vind ik leuk, waar liggen mijn talenten, waar geniet ik van en waar wil ik meer van leren?



Waarom naar 1 einddoel werken? Je leeft in het hier in nu! Geniet van wat je nu doet en ontwikkel daarin je talenten, dan zul je echt wel op een plek terecht komen waar je gelukkig mee bent en misschien ben je dat nu al wel.



Ikzelf heb nu echt geen topbaan of droombaan, en ik weet ook niet precies welke baan mijn einddoel is, maar ik weet wel in welke richting ik het zoek en wat ik leuk vind.



Ik houd van financiële dienstverlening en ben goed in klantcontact, daar ligt mijn talent.



Nou, daar werk ik nu in. Wil dit niet jaren doen maar ontwikkel me nu op dit gebied. Geen idee waar het schip uiteindelijk strandt, maar lekker boeiend, NU geniet ik van mijn baan!
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe begin je dan? Als ik naar mezelf kijk, ben nu fulltime mama van twee kleine kinderen. Lichamelijk gaat het eindelijk de goede kant op en ben ik toch aan het kijken wat ik erbij kan doen? Partner werkt fulltime doordeweeks en ik hoef niet te werken. Maar ben toch aan het kijken voor de toekomst.
Ik heb ook geen einddoel, geniet gewoon van dag tot dag en doe zoveel mogelijk dingen die ik leuk vind samen met of voor mijn dierbaren. En hoop dat ik mijn zoons zie opgroeien tot gelukkige jongemannen. Dan ben ik dik tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Je denkt toch niet, dat iedere volwassen werknemer zijn baan als tussendoel, einddoel of wat dan ook ziet?

Je werkt voor je inkomen, krijgt een leuk salaris en daar ga je van op vakantie om los te komen van je werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 30 augustus 2016 @ 22:08:

Geen idee. Waarom moet je een einddoel hebben? Kijk meer naar tussendoelen:



Welke dingen in mijn werk vind ik leuk, waar liggen mijn talenten, waar geniet ik van en waar wil ik meer van leren?



Waarom naar 1 einddoel werken? Je leeft in het hier in nu! Geniet van wat je nu doet en ontwikkel daarin je talenten, dan zul je echt wel op een plek terecht komen waar je gelukkig mee bent en misschien ben je dat nu al wel.



Ikzelf heb nu echt geen topbaan of droombaan, en ik weet ook niet precies welke baan mijn einddoel is, maar ik weet wel in welke richting ik het zoek en wat ik leuk vind.



Ik houd van financiële dienstverlening en ben goed in klantcontact, daar ligt mijn talent.



Nou, daar werk ik nu in. Wil dit niet jaren doen maar ontwikkel me nu op dit gebied. Geen idee waar het schip uiteindelijk strandt, maar lekker boeiend, NU geniet ik van mijn baan!Dank je wel voor je reactie! En je omschrijft het ook geweldig! Alleen ik merk dat ik daarin al stuk loop eigenlijk.. haha!
Alle reacties Link kopieren
quote:mommy2014 schreef op 30 augustus 2016 @ 22:10:

Maar hoe begin je dan? Als ik naar mezelf kijk, ben nu fulltime mama van twee kleine kinderen. Lichamelijk gaat het eindelijk de goede kant op en ben ik toch aan het kijken wat ik erbij kan doen? Partner werkt fulltime doordeweeks en ik hoef niet te werken. Maar ben toch aan het kijken voor de toekomst.

Begin eens met het begin ipv het eind.

Zoek een baan
Alle reacties Link kopieren
Ik begin er nu langzaamaan achter te komen wat ik wil en wat goed is (en gezond) in mijn leven (voor mij!) via heel veel praten met een professional.

Ook ben ik heel veel gevallen en weer opgestaan door de jaren heen.

Uitproberen en er achter komen dat die weg het niet helemaal (of helemaal niet) is.



Eerlijk is eerlijk, het klinkt leuker en avontuurlijker dan het is maar aan de andere kant heb ik wel ervaringen die niemand anders heeft.



Verder ben ik het helemaal eens met salsagirl86 en Pinkiepink.



(en niet dat dit DE manier is, ik ben de eerste die toegeeft dat ik zelf ook nog zoekende ben)
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 30 augustus 2016 @ 22:10:

Ik heb ook geen einddoel, geniet gewoon van dag tot dag en doe zoveel mogelijk dingen die ik leuk vind samen met of voor mijn dierbaren. En hoop dat ik mijn zoons zie opgroeien tot gelukkige jongemannen. Dan ben ik dik tevreden.Dat doe ik ook op dit moment. Maar ik merk wel dat ik er langzaam aan toe ben om iets voor mezelf te hebben. Dat ik de behoefte krijg om mezelf te ontwikkelen. Dus ik moet ergens beginnen maar hoe? En misschien heb ik het woord niet helemaal juist beschreven en moet het misschien doel zijn. Maar bedoelde eigenlijk te zeggen, hoe zie je je toekomst voor je? Heb je inderdaad een doel/passie zoals een eigen bedrijf of echt specifieke zaken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mommy2014 schreef op 30 augustus 2016 @ 22:15:

[...]





Dat doe ik ook op dit moment. Maar ik merk wel dat ik er langzaam aan toe ben om iets voor mezelf te hebben. Dat ik de behoefte krijg om mezelf te ontwikkelen. Dus ik moet ergens beginnen maar hoe? En misschien heb ik het woord niet helemaal juist beschreven en moet het misschien doel zijn. Maar bedoelde eigenlijk te zeggen, hoe zie je je toekomst voor je? Heb je inderdaad een doel/passie zoals een eigen bedrijf of echt specifieke zaken.

Begin dan eens met de kijken waar je van houd en wat je leuk vind om te doen. Waar ligt je passie en wat zie je jezelf doen?

Ga eens een cursus doen, "gewoon" een losse (intro) cursus voor iets waarin je je interesseert.



Vriendin van me heeft 2 cursussen Japans gedaan als aanvulling op haar opleiding. Gewoon omdat het kon (want echt toegevoegde waarde had het niet naast een leuk nieuw regeltje op haar CV) en haar Japans wel een leuke taal leek om te leren.



Is het niets? Dan heb je in ieder geval weer wat geleerd, en nieuwe kennis opgedaan. Je hebt je ontwikkeld. Je hebt tastbaar iets geleerd/gedaan maar misschien ook iets over jezelf geleerd.



(Zelf)ontwikkeling zit hem af en toe in hele kleine, alledaagse dingen
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij leuk om te doen? Wat zijn jouw interesses?
Oh, op basis van werk was de preciezere vraag, hmm niet per se een einddoel maar kijk daarin gewoon wat je mogelijkheden zijn. Zie er een nieuwe opleiding in of kun je leuk en redelijk makkelijk werk vinden binnen je vakgebied? Voel je je nog thuis binnen je oorspronkelijke vakgebied? Bij mij ligt het werk momenteel ook stil en heb een beetje vage plannen richting een ander vakgebied maar nog niet concreet genoeg om te kunnen zeggen wat en hoe precies (thuisstudie, open universiteit of opnieuw tussen de schoolbanken) en of dat daadwerkelijk de beste keuze is of dat ik het beter bij vertrouwde werkvelden kan houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nessa9340 schreef op 30 augustus 2016 @ 22:13:

Ik begin er nu langzaamaan achter te komen wat ik wil en wat goed is (en gezond) in mijn leven (voor mij!) via heel veel praten met een professional.

Ook ben ik heel veel gevallen en weer opgestaan door de jaren heen.

Uitproberen en er achter komen dat die weg het niet helemaal (of helemaal niet) is.



Eerlijk is eerlijk, het klinkt leuker en avontuurlijker dan het is maar aan de andere kant heb ik wel ervaringen die niemand anders heeft.



Verder ben ik het helemaal eens met salsagirl86 en Pinkiepink.



(en niet dat dit DE manier is, ik ben de eerste die toegeeft dat ik zelf ook nog zoekende ben)Maar wat voor een professional bedoel je dan als ik vragen mag? Ik heb eigenlijk ook veel geleerd in mijn jonge jaren en ben nog steeds aan het leren. Heb al een paar dingen uitgeprobeerd maar merk wel dat ik nu even echt stil sta. Heb wel twee kleine kids en merk dat ik daardoor ook anders ga denken. Maar hoop misschien gewoon even wat richtlijnen te horen? Ik ben er nog niet helemaal over uit, haha.
Alle reacties Link kopieren
Wat deed je voordat je kinderen kreeg? Werkte je studeerde je kan je daar niet in verder?
Wat ik in elk geval wel weet is dat als ik zou kiezen voor een nieuwe opleiding is dat het een hele concrete opleiding moet zijn, met een duidelijk idee over wat je qua werk/kennis dan te bieden hebt.
Bederf is de weg van alle vlees.



Wat je einddoel ook is, het refrein is altijd Hein
Alle reacties Link kopieren
Ik werd ook altijd erg onzeker van de vraag "waar wil je over vijf jaar zijn?". Inmiddels heb ik geleerd om hem om te buigen naar de vraag "wat heb je de afgelopen vijf jaar gedaan waar je blij van werd?" Werkt voor mij veel beter bij het maken van keuzes.



En waar ik over vijf jaar ben, geen idee. Ik zie het wel, de leukste kansen kwamen altijd per ongeluk voorbijwaaien.
Tjezus, wat vals
Als je een einddoel hebt, betekent dat ook dat als je dat hebt bereikt, je geen doel meer hebt in je leven. Volgens mij is er altijd een doel en dus zijn dat geen einddoelen. Bij einddoel denk ik ook aan doodgaan, op mijn sterfbed kunnen zeggen dat ik mijn leven heb geleefd zoals ik dat wilde.



Een doel hebben is goed, maar waarom moet het direct het einddoel zijn?
Alle reacties Link kopieren
iets voor jezelf hebben, jezelf ontwikkelen? Wat dacht je van gewoon gaan werken? "Wat vind je leuk, waar liggen je interesses, curus japans"?! Zoek een baan dan hoef ik ten miste jou kinderen niet te onderhouden v.w.b. toeslagen,kinderbijslag en heb je gelijk een bezigheid.................
Alle reacties Link kopieren
quote:mommy2014 schreef op 30 augustus 2016 @ 22:12:

[...]





Dank je wel voor je reactie! En je omschrijft het ook geweldig! Alleen ik merk dat ik daarin al stuk loop eigenlijk.. haha!



Dan is het slim om eerst te kijken gos in welke sector wil ik werk, wat vind ik eigenlijk leuk? Dingen proberen, waar krijg je energie van?



Je weet wel een klein beetje wat je leuk vindt toch? Als je eenmaal het naar je zin hebt op je werk is dat einddoel veel minder belangrijk, dan geniet je gewoon van je werk.



Als jij later oud bent en niet meer hoeft te werken, is het dan belangrijk dat je je hele leven naar een 'einddoel' hebt gewerkt en in de tussentijd het helemaal niet leuk hebt gehad, en alleen maar dat 'einddoel' hebt lopen streven? Of wil je terugkijken op een carrière waarin je jezelf hebt leren kennen, dingen mogen meemaken, fijne collega's hebt gehad en jezelf ontzettend hebt ontwikkeld?
Beetje leuk hebben voor je sterft.
Alle reacties Link kopieren
Qua werk lijkt me het einddoel de baan die je doet op je laatste werkdag. Maar om daar nu al naar toe te werken. Misschien doe je volgend jaar iets totaal anders waar je toevallig tegen aan loopt.



Zoals John Lennon al zei: Life is what happens to you while you’re busy making other plans.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven