Werk & Studie alle pijlers

Hoe moe ben jij na het werk?

22-10-2014 13:52 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



Laatst merkte ik op dat ik na het werk gewoon moe ben! En weinig energie meer over heb voor andere dingen.

Persoonlijk kan ik me ook wel eens boos maken, omdat ik 2 avonden achter elkaar op de bank zit.



En dit in een tijd waarin we zoveel moeten/willen/kunnen.

Het huishouden moet worden gedaan, er moet worden gekookt, de kinderen moeten naar sport/vereniging etc., bepaalde televisie programma's willen we volgen, de spannendste boeken willen we lezen, de baas verwacht nog een bijscholingscursus. de ander wenst een carriéreswitch te maken na het werk, de ander heeft nog een bedrijf ernaast. Zelf moeten we uiteraard ook nog een keer naar de sportschool en sociale contacten onderhouden.



Hoe houden we het eigenlijk vol? Daarom vroeg ik me af, hoeveel energie hebben jullie nog over na het werk?

Kunnen jullie je motiveren om nog van alles te ondernemen of zijn jullie ook blij als de bank eindelijk in zicht is?



Voor mij zelf is dit:

Ik werk fulltime, 5 dagen.

Sta op rond 6:45 om om 8:30 te beginnen met werk, dit tot 17:00 en ik ben ongeveer rond 17:45/18:00 thuis. Vervolgens even kopje koffie met mijn man, eten koken en huishouden een beetje doen. Zo is het vaak al 8 uur. Vaak kan ik me nog een uurtje motiveren iets te doen, maar dan is dit meestal wel achter de pc of iets dergelijks. Ik heb ook nog een eigen bedrijf, waar ik niet heel veel tijd aan kwijt ben. Geef af en toe een training. Sporten vindt ik al heel lastig na het werk! En vanaf 9 uur lig ik toch meestal voor de tv.



En ik heb dan ook nog eens geen kinderen! Ik ga trouwens rond 23:30/0:00 slapen.



Hoe is dit voor jou?
Ik merk dat het bij mij heel erg samenhangt met de reistijd naar mijn werk. Ik ben gewend om fulltime te werken van 7.45-17.30/18.00 en dan thuis ook nog veel aan mijn werk te doen. Daarnaast volg ik nu een master. Al jaren ben ik naast mijn werk (bijna) elke avond weg om muziek te maken, te repeteren en sociale contacten te onderhouden.

Sinds dit jaar heb ik echter 1,5 reistijd enkele reis naar mijn werk. Dit breekt mij veel meer op dan het schema dat ik voorheen had, dus nu doe ik veel minder `s avonds helaas. Ik moet hier nog even mijn weg in vinden.



Ik herken wel het `s avonds nog in bed liggen stuiteren na een lange dag, maar bij mij is dat helemaal niet positief. Ik stuiter juist van alle adrenaline en omdat ik al het gebeurde nog moet verwerken, waardoor ik slecht slaap.
Alle reacties Link kopieren
besef je heel goed, waar je energie van krijgt en wat energie-slupers zijn. Zorg dat je de energieslupers uit je leven gooit (als het je baan is... andere baan?).

Gun jezelf af&toe helemaal niks doen, wees gewoon aardig voor je zelf. En besef ook, dat soms juist Wel wat gaan doen, meer energie geeft, dan niks. Na het eten kak ik in, als ik dan de stapel was even wegstrijk, heb ik daarna wel weer puf.



Wij hebben een druk leven, twee ft-banen, twee ft-kinderen, bestuursfuncties, sporten, en toch zeker 1 a 2 x per week ergens eten/drinken oid met vrienden(/collega's/etc).

Ik houd dat vol, door heel goed naar mezelf te luisteren
quote:lilalinda schreef op 22 oktober 2014 @ 14:49:

Ik houd dat vol, door heel goed naar mezelf te luisteren



en een ander, die net zo goed luistert naar zichzelf als jij, zou hetzelfde niet volhouden.



Hoeveel je aankan hangt niet alleen af van 'goed luisteren naar je lijf', het is net zo goed een kwestie van je basisniveau van energie en ook wat je wil. Niet iedereen wil of kan hetzelfde.
Ik word ook moe van mijn werk. Maar ik kan nog wel dingen ernaast doen. Ik zie dat als energiegevers: sporten, naar het bos, ergens koffie drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 32 uur en heb een dochtertje van 2. Man werkt in ploegen dus kan niet altijd helpen als ik thuiskom, omdat hij dan aan het werk is. Dus dan nog koken, beetje opruimen of een wasje doen,kind in bad/bed etc. Maar geniet daar vaak ook wel weer van.

Ja, ik ben wel vaak moe,maar ik kan eerlijk gezegd ook wel eerder naar bed gaan, waardoor ik uitgeruster zou zijn.

Neem ik me ook elke avond voor,maar dan zit ik net en wil ik ook even van mijn avond genieten, en voor ik het weet is het alweer 23.00/23.30

Bij mij helpt het wel om bij het opstaan, als ik het gevoel heb van;pfff wat ben ik moe, juist mezelf wat op te peppen, en niet in deze gedachte te blijven, helpt nl niets.

Als ik lees dat sommige vrouwen hier na het werk helemaal geen energie meer over hebben (structureel), zelfs niet om iets te koken of boodschappen te doen, dan lijkt er toch echt iets niet goed te zitten in de balans oid?

En je kan je man/vriend toch ook niet altijd maar opzadelen met al het werk/elke avond laten koken?

Ik zou me daar niet goed bij voelen.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat veel reactie's!



Zo zie je toch dat het echt per persoon verschilt. En respect voor de mensen met baan en kinderen!



Die tip van de vitamine D ga ik zeker onthouden!



En het is inderdaad ook een kwestie van naar jezelf luisteren.

Alleen heb ik een behoorlijk fysieke baan, alleen maar staan/lopen, veel dozen van ongeveer 10 kilo in handen, veel bukken etc. En hier wil ik ook graag verandering in brengen. Dus heb ik het gevoel dat ik in mijn vrije tijd extra hard moet werken om dingen bij te leren, zodat ik ooit van baan kan wisselen. Maar wegens minder financiële tijden is een studie vrij lastig. Dus ik 'studeer' ook niet echt systematisch en vrij breed. Niet echt handig en kost veel energie.
Ik sluit mijn werk wel altijd af met een energiegever. Dus verwacht ik een moeilijk telefoongesprek? Dan wacht ik niet tot het laatste moment.



Ik sluit bijna altijd af met een to-dolijstje voor de volgende dag.
Niet, maar mijn werk is ook niet ontzettend uitdagend.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan je weten/testen of je te weinig vitamine D hebt?
quote:DrFeel schreef op 22 oktober 2014 @ 14:53:

[...]





en een ander, die net zo goed luistert naar zichzelf als jij, zou hetzelfde niet volhouden.



Hoeveel je aankan hangt niet alleen af van 'goed luisteren naar je lijf', het is net zo goed een kwestie van je basisniveau van energie en ook wat je wil. Niet iedereen wil of kan hetzelfde.

+1



Word daar zo flauw van, of het een verdienste is om energie te hebben in plaats van dikke mazzel.
quote:swissie1986 schreef op 22 oktober 2014 @ 15:16:

Hoe kan je weten/testen of je te weinig vitamine D hebt?

bloed laten prikken bij de huisarts.



tip: iedereen zit te laag. Omdat ze de standaard onlangs omhoog geschroefd hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:DrFeel schreef op 22 oktober 2014 @ 14:53:

[...]





en een ander, die net zo goed luistert naar zichzelf als jij, zou hetzelfde niet volhouden.



Hoeveel je aankan hangt niet alleen af van 'goed luisteren naar je lijf', het is net zo goed een kwestie van je basisniveau van energie en ook wat je wil. Niet iedereen wil of kan hetzelfde.

Ja natuurlijk is dat wel een kwestie van luisteren naar je lichaam.

Luisteren naar je lichaam is Juist om te zien wat je aankunt. Juist om te weten, wanneer je energie opraakt. En ja, ik kan veel aan, en jij misschien minder

Als je luistert naar je lichaam, weet je wanneer je jezelf voorbij loopt, en dus echt moe wordt.

Als ik in de auto stap en me besef dat ik de radio niet aandoe, omdat ik dat even niet trek, is dat voor mij een signaal dat ik niet negeren moet.

Als ik op de weegschaal stap en ongemerkt afgevallen ben, is dat ook een signaal..
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 22 oktober 2014 @ 15:16:

[...]



+1



Word daar zo flauw van, of het een verdienste is om energie te hebben in plaats van dikke mazzel.



Gedeeltelijk eens.

Ik denk nl dat je wel degelijk zelf kunt beinvloeden hoe je ermee omgaat, en dat kan wel invloed hebben op je draagkracht.

Soms is het nodig om toe te geven aan je vermoeidheid en even lekker niets te doen,maar er altijd aan toegeven kan het gevoel van 'altijd moe zijn' wel versterken denk ik.

Zoals ik eerder zei geef ik mezelf smorgens een 'oppepper' , om iig niet te blijven hangen in de gedachte/het gevoel van moe zijn.

Ik denk ook dat als je na het werk structureel niets meer doet (dus bijna nooit) het gevoel kan versterken, en je ook geen energie meer opdat omdát je niets meer doet,waar je soms ook weleens weer energie van kan krijgen.

Ik denk dat af en toe de 'grens' opzoeken niet altijd ongezond hoeft te zijn, en zelfs iets kan opleveren,mits je er niet in doordrijft en jezelf uitput.

Maar altijd 'stilvallen' na het werk, en bv nooit koken of iets anders doen (verplicht of iets leuks) lijkt me ook niet gezond en bevorderlijk.
Alle reacties Link kopieren
TO, je staat om 6.45 uur op en ligt om 0.00 uur in bed. Nogal wiedes dat je moe bent. Ik zou zeggen, ga eens iets eerder naar bed. Wie weet scheelt dat al een hele hoop.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou denken dat je gewoon te weinig slaapt? Ik ben gezegend met veel energie, werk me het rambam in het seizoen en doe dan ook nog best weleens wat buiten werk om, maar ik moet wel 8 uur per nacht slapen. Lukt natuurlijk ook regelmatig niet, maar als ik standaard onder de 7 zou slapen, zou ik ook standaard uitgeput zijn.
quote:lilalinda schreef op 22 oktober 2014 @ 15:25:

[...]



Ja natuurlijk is dat wel een kwestie van luisteren naar je lichaam.

Luisteren naar je lichaam is Juist om te zien wat je aankunt. Juist om te weten, wanneer je energie opraakt. En ja, ik kan veel aan, en jij misschien minder

Als je luistert naar je lichaam, weet je wanneer je jezelf voorbij loopt, en dus echt moe wordt.

Als ik in de auto stap en me besef dat ik de radio niet aandoe, omdat ik dat even niet trek, is dat voor mij een signaal dat ik niet negeren moet.

Als ik op de weegschaal stap en ongemerkt afgevallen ben, is dat ook een signaal..het is én én wilde ik bepleiten. Een ander die net zo goed luistert als jij zet al veel eerder de radio uit. Die kan niet net als jij met goed luisteren FT werken, borrels doen én sporten.
[quote]lilalinda schreef op 22 oktober 2014 @ 15:25:

[...]



dubbel
ikzelf bijvoorbeeld
Ja ik herken dat ook hoor. Ik ben na mijn werk ook moe, maar ik heb helaas niet de tijd om daar even lekker aan toe te geven. Naast 32 uur werk heb ik de zorg alleen voor 2 kinderen, het huishouden, de tuin, de reparatie dingen in en rondom het huis, de was, het koken, de boodschappen en ga zo maar door. Verder heb ik nog ouders waar ik af en toe naar toe moet. Sta ik op zaterdag langs de lijn en moet ik regelmatig mijn kinderen helpen bij hun huiswerk. Ik draai dagen van zo'n 15 uur.

Och, ooit zal ook dat wel weer over gaan hoop ik.
quote:glitglam schreef op 22 oktober 2014 @ 15:30:

[...]



Ik denk dat af en toe de 'grens' opzoeken niet altijd ongezond hoeft te zijn, en zelfs iets kan opleveren,mits je er niet in doordrijft en jezelf uitput.

Maar altijd 'stilvallen' na het werk, en bv nooit koken of iets anders doen (verplicht of iets leuks) lijkt me ook niet gezond en bevorderlijk.Tsja. En ik heb ervaren dat af en toe de grens opzoeken beloond wordt met totale uitputting. Als in: omvallen en alleen nog maar kunnen slapen. Of in een migraine-aanval van langer dan een dag (met als bijkomend voordeel dat je dan niet hoeft te eten, dus ook niet te koken.)
Alle reacties Link kopieren
quote:DrFeel schreef op 22 oktober 2014 @ 15:47:

[...]





het is én én wilde ik bepleiten. Een ander die net zo goed luistert als jij zet al veel eerder de radio uit. Die kan niet net als jij met goed luisteren FT werken, borrels doen én sporten.Het is wel een interessant punt. Het is niet meetbaar, of iedereen even veel aan kan (even uitgaan van 2 gezonde mensen).
het is zeker meetbaar hoor. Je kunt fysieke parameters combineren met een bezigheden vragenlijst en inschatting van de persoon zelf over vermoeidheid bijv.



En als het niet te meten zou zijn, dan vertrouw ik altijd op de standaardnormaalverdeling van natuurfenomenen: de meerderheid ligt ergens rondom het gemiddelde en er zijn altijd een aantal mensen die daar ver boven en ver onder liggen.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt fulltime en je hebt een fysiek zware baan van 8 uur per dag dus is het niet gek als je moe bent aan het einde van de dag. Men onderschat de vrije tijd die men heeft, je bent een groot deel van de 24 uur bezig met slapen, ontwaken, reizen van en naar je werk, 8,5 uur per dag werken/pauze, koken, huishouden doen, klaarmaken voor het slapen. Waar haal je dan de tijd vandaan om naar de sportschool te gaan en te socializen (incl. de reistijd van en naar de locatie)?
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben ook altijd moe na werk. Moet wel zeggen dat ik nu ik een kind heb en dus partime werk, ik eigenlijk meer energie heb dan toen ik 40 uur werkte. Ik word er niet boos om. Baal wel vaak dat ik in het weekend ook vaak savonds moe ben en soms vrij vroeg in bed lig.



Maar ja ik kan dan ook nooit meer uitslapen
Alle reacties Link kopieren
Met mijn huidige baan kan ik echt niets meer na mijn werkdag van minstens ruim 9 uur. 90% van mijn dag is alleen maar energie slurpend en levert geen energie op (klagende ontevreden mensen die, wat ik ook voor ze voor elkaar krijg, dat ook blijven, van zeer passief agressief naar verbaal ronduit agressief). Daarnaast begin ik om 7 uur en ik lig dus 's avonds voor tienen in mijn bed. Het is dan ook maar tijdelijk, gelukkig, want ik zou het geen jaren volhouden zo. Het is echter bijzonder nuttige werkervaring en levert me hopelijk een veel sterker cv op.

Ik heb eerder wel een baan gehad waarbij ik positief stuiterend thuis kwam; kon dan rustig koken, schoonmaken en dan nog een uurtje of 2 thuis werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven