Werk & Studie alle pijlers

Hoe ver ga jij als Leidinggevende?

19-04-2013 22:19 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zit ons bedrijf in een supergroei, het word letterlijk 3x zo groot. In het begin was iedereen uiteraard in juichstand, want dat in deze recessie, nou het was werkelijk fantastisch.



Inmiddels is dat finaal andersom. Want ja, om te kunnen groeien moeten er dingen veranderen, en moet er juist ook op de centjes gelet worden... en alles strakker, zuiniger, efficienter.



Ivm Herkenbaarheid moet ik wat vaag blijven, maar nu hoorde ik vandaag iets, waar ik het gewoon pertinent niet mee eens ben om te vragen van mijn medewerkers. Het gaat hierbij, rarara.. om een financieel 'offer' van de medewerkers. Ze verdienen hetzelfde, maar het is letterlijk de 'harder voor hetzelfde geld'.



Op dit moment vecht mijn emotie met ratio.



Ratio zegt 'gewoon doen, denk aan eigen contract, hypotheek, noem maar op, en recessie, en tuurlijk moet iedereen wat inleveren'.... *Immers hier ligt een 'glansrijke carriere'... *ZUCHT @ 'glansrijk'.



Emotie zegt... dit is gewoon fucking belachelijk wat ze nu willen... Let wel; IK voel dit niet, maar mijn medewerkers wel...



Ik heb ook aangegeven dit niet te willen doen. Het is pas vandaag verteld. Andere, vergelijke qua positie, collega's zeiden niks. Ik was de enige die protest aantekende. Maar goed, hoe ver kan je daarin gaan?



Ik hoor graag van mensen die eens met dit bijltje gehakt hebben...

Op dit punt kan het nog alle kanten op, en hoop ik vooral dat de directie herziet, maar mijn ervaringen met hen is dat ze dat meestal niet doen....
Alle reacties Link kopieren
Lastig voor je. Je ziet in ieder geval de kant van je werknemers en wat het met hen kan doen. Dat is een goede eigenschap vind ik. Ik ben zelf geen manager dus misschien is mijn kijk hierop wat simpel maar...:

Toch denk ik dat je jezelf moet harden hier in. Je hebt je bezwaren kenbaar gemaakt en meer kun je niet doen. Managers moeten wel vaker impopulair beleid uitvoeren. Het hoort bij je functie.

Als je werknemers erg gaan steigeren kun je aangeven dat je ze hoort en begrip hebt voor hun situatie. Aan jouw leidinggevende kun je vertellen hoe het ontvangen wordt.

Ik denk dat in deze tijd mensen minder zullen morren omdat een nieuwe baan zoeken lastig is. Dit soort 'nare' maatregelen worden dan makkelijker doorgedrukt.

vervelend voor je dat jij de boodschapper moet zijn maar dit hoort erbij.
Ik zou niet harder/langer/meer werken voor hetzelfde geld. Werkgevers gebruiken de crisis om hun werknemers uit te buiten als slaven.
wat is het offer eigenlijk? Moeten ze langer werken voor hetzelfde geld?
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot is het offer? Ik neem aan dat het gaat over meer uren werken voor hetzelfde loon.... Als het om een uurtje of max twee per week gaat dan zie ik het probleem niet zo eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat als het echt te gek voor woorden wordt werknemers de weg naar de bond wel vinden.
Alle reacties Link kopieren
Leg het je werknemers voor en vertel hen wat de bedoeling is. Als het echt niet kan is de bond zo gebeld en daar hoef jij dan weer helemaal niets voor te doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Sophiaaaaa schreef op 19 april 2013 @ 23:13:

Hoe groot is het offer? Ik neem aan dat het gaat over meer uren werken voor hetzelfde loon.... Als het om een uurtje of max twee per week gaat dan zie ik het probleem niet zo eigenlijk.Hoezo? Zou jij je laten bestelen? Je baas geeft zijn producten of diensten toch ook niet voor niks weg?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 april 2013 @ 23:12:

Ik zou niet harder/langer/meer werken voor hetzelfde geld. Werkgevers gebruiken de crisis om hun werknemers uit te buiten als slaven.Eens en er komt uiteindelijk weer een punt dat ze niet meer zo sterk staan. Rustig afwachten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 april 2013 @ 23:16:

[...]



Hoezo? Zou jij je laten bestelen? Je baas geeft zijn producten of diensten toch ook niet voor niks weg?Ik moet altijd wel lachen om jou. Je loopt echt geen stap harder dan strikt noodzakelijk is om op een minimaal niveau te presteren. Niet iedereen heeft zo'n beperkt idee over werkprestaties en bereidheid tot werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiaaaaa schreef op 19 april 2013 @ 23:19:

[...]





Niet iedereen heeft zo'n beperkt idee over werkprestaties en bereidheid tot werken.Dat weet je niet, in dit geval kan het wel de zoveelste actie van deze werkgever zijn en daarin is het bedrijf van TO momenteel dan echt geen uitzondering.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 19 april 2013 @ 23:21:

[...]



Dat weet je niet, in dit geval kan het wel de zoveelste actie van deze werkgever zijn en daarin is het bedrijf van TO momenteel echt geen uitzondering.Daarom vraag ik ook hoe groot het offer is.Neemt trouwens niet weg dat ik het hier over de boodschap had die EN uitdraagt, niet alleen in dit topic maar op dit hele forum.
Alle reacties Link kopieren
Ja weet ik hoor, ik vind het alleen best zorgelijk wat ik soms lees en om me heen hoor. Ongelofelijk hoe ver sommige werkgevers momenteel durven te gaan (dat af en toe gewoon volgens mij in strijd met de wet is) maar niemand wil nu zijn/haar baan verliezen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik hoor en lees de laatste tijd ook best met regelmaat vervelende dingen die eigenlijk niet acceptabel zijn maar waar werkgevers nu wel mee weg komen i.v.m. crisis. Ik heb ook het idee dat werkgevers juist de crisis aangrijpen omdat ze er nu 'makkelijker' mee weg kunnen komen dan dat het geen crisis is en mensen hun baan niet kwijt willen. En als ik het zo lees lijkt het bedrijf waar jij werkt daar ook misbruik van te willen maken.. bah!



Ik weet niet wat het offer is maar kun je het niet bespreken met je werknemers, niet alle details die je niet mag vrijgeven maar dan kan men er rekening mee houden en valt het niet zo koud op hun dak. Dan hebben de werknemers in ieder geval wat meer begrip voor de situatie mocht je het niet tegen kunnen houden.
quote:elninjoo schreef op 19 april 2013 @ 23:12:

Ik zou niet harder/langer/meer werken voor hetzelfde geld. Werkgevers gebruiken de crisis om hun werknemers uit te buiten als slaven.Zat jij nu niet werkeloos thuis?
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 19 april 2013 @ 23:27:

Ja weet ik hoor, ik vind het alleen best zorgelijk wat ik soms lees en om me heen hoor. Ongelofelijk hoe ver sommige werkgevers momenteel durven te gaan (dat af en toe gewoon volgens mij in strijd met de wet is) maar niemand wil nu zijn/haar baan verliezen.Het is inderdaad schandalig. Maar karma is a bitch. Als de economie weer aantrekt hebben dit soort werkgevers echt een probleem. Denk ik. (of hoop ik)
Alle reacties Link kopieren
Als eens gedacht aan contact met een vakbond of de OR/medezeggenschap?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Harder werken voor hetzelfde geld...

Volgens mij geldt die regel in heel veel bedrijven/ organisaties op dit moment. Of is wat men aan je medewerkers vraagt buiten proporties? Moeten ze momenteel bijvoorbeeld al krom liggen en wordt er om nog een schepje bovenop gevraagd? Of krijgen ze meer verantwoordelijkheid (eigenlijk bedoeld voor leidinggevenden) voor hetzelfde loon?
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren
Ja, eerst graag details, anders is het lastig oordelen.



Als je denkt dat het echt buiten proporties is, dan OR en bond inschakelen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Als leidinggevende ben je in dit geval een doorgeefluik. Dat is vervelend, maar het hoort wel bij je verantwoordelijkheid, of je dat nu leuk vindt of niet.



Of de maatregel inhoudelijk acceptabel is, kunnen wij hier op basis van deze summiere info niet beoordelen. Hoe hard werken de medewerkers nu en hoe worden ze daarvoor beloond, wat is het plan van de werkgever en wat zijn daarvan de gevolgen voor de werknemers, wat zouden de gevolgen zijn voor werkgever en werknemers als de nieuwe maatregel niet wordt doorgevoerd?
Alle reacties Link kopieren
Jullie gaan wel voorbij aan het feit dat het juist heel goed gaat met het bedrijf en dat ze daarom zuiniger aan willen doen. (Om dit zo te houden). Dus ze vragen een offer aan het personeel om dezelfde/meer winst binnen te krijgen.



Ben het trouwens wel met Elninjoo eens, je werkt de uren die je betaald krijgt, af en toe eens overwerken, prima! Maar laten we een werkrelatie vooral zakelijk houden. Als het goed gaat, deelt mijn werkgever zijn/haar winst toch ook niet met mij (en dat verwacht ik ook niet) en als het slecht gaat, dan ontslaat hij mij of een ander ook om zelf het hoofd boven water te houden.



Als het heel slecht ging met het bedrijf, dan had TO zich hier niet zo slecht bij gevoeld, dan was een offer vragen noodzaak geweest. Nog niet leuk om aan je werknemers te vragen (en het blijft vragen, niet opleggen), maar de insteek is anders.
quote:manondessources schreef op 20 april 2013 @ 13:35:

Jullie gaan wel voorbij aan het feit dat het juist heel goed gaat met het bedrijf en dat ze daarom zuiniger aan willen doen. (Om dit zo te houden). Dus ze vragen een offer aan het personeel om dezelfde/meer winst binnen te krijgen.







Ik ben van mening dat jij deze conclusie te snel trekt. We weten niets van het bedrijf of de markt waar het zich in begeeft. Er zijn meer branches waar groei niet ontstaat uit ambitie maar door noodzaak. In sommige branches is de omvang van de organisatie een kritieke succesfactor.



Daarnaast kan groei ook heel goed tijdelijke problemen opleveren (bijv liquiditeitsproblemen), en kan het maar zo een faillissement opleveren wanneer je geen maatregelen treft om zo'n situatie zsm op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst dank voor de reacties, en excuus voor gebrek aan informatie...



Het is voor mij nog een proces, waar ik even mee struggle. En ik heb er veel aan. Het is waar dat ik wel harder mag worden, maar ik wil juist mijn hart ook niet vergeten.



Wat ik moeilijk vind is dat het een overname betreft, waarbij de nieuwe medewerkers d.m.v. de vakbond best wel goede regeling hebben afgedwongen, waardoor de huidige medewerkers letterlijk de lul zijn... En nog meer worden. Er zijn e.e.al rechtszaken om geweest, en de laatste die IK nu zou inschakelen is de bond want daar heb ik op dit punt geen goed woord voor over....



Sorry, excuus voor de vaagheid, maar discretie is geboden.



In ieder geval; onze eigen medewerkers zullen, zonder dat zij dit weten, gewoon niet meer verlengt worden, en langzaamaan steeds minder worden ingezet. Op zo een manier dat het allemaal 'net ken'. (wettelijk gezien). En tot die tijd zullen ze vanwege het vele werk, harder voor hetzelfde werken.



Dit 'offer' was al aan ze gevraagd voor de gedwongen overname. En al toegezegd. Dit vond ik prima, want immers hun banen werden hierdoor zeker, en de toekomst zou het weer corrigeren soort van. Nu dus niet. Nu word deze groep die ik zelf grotendeels heb aangenomen, begeleid, gevormd van de laatste 2 jaar, net voor hun vaste contract niet verlengt.... *per individu uiteraard verschillend wanneer.



Daar heb ik moeite mee.



En niet zo een klein beetje ook.



Goed, zeg het me maar als ik te emotioneel ben, maar waar het op neerkomt is dat een oudere groep werknemers van een ander bedrijf met een totaal andere werkethiek (die van; goh, klaag, klaag, steun, steun, moet overnemen... met dergelijk loon, waardoor we 'mijn' groep dus moeten laten gaan....



Eerlijkheid lijkt me niet handig. Ach, ik ben er nog over in strijd met het management. En ze zijn er zelf ook niet stellig van overtuigd, dus wie weet waar het nog heen gaat...
Ik zou eerlijk zijn naar die werknemers. Je voelt je pas écht genaaid als het MT je heeft voorgelogen. En ik zou ze zeker niet harder laten werken als ze er over niet al te lange tijd uitvliegen. Laat beter vallen dat ze best alvast gaan uitkijken naar 'n andere baan, lijkt me nuttiger voor hen dat ze daar energie in steken dan in dat bedrijf wat hen naait.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens ter aanvulling.... het bedrijf heeft tot nu toe altijd een zeer netjes en respectvol beleid gehanteerd, en de directeur zelf heeft ons dit ook verteld waar hij duidelijk dit met moeite deed. Dit is echt een man die er 24-7 ook voor ons is. Wat dat betreft weet ik dat dit hem ook raakt, vandaag heeft hij me nog even gebeld puur omdat hij zag dat het me wat deed.. Hij doet zijn best zegt hij. In ieder geval, mijns inziens geen slecht bedrijf, maar wel een waar nog genoeg te leren valt zeg maar... Dus ik vraag me ook af of er geen andere manier is. Ik vind eigenlijk dat ze nu juist teveel hebben geluisterd naar de vakbond/eisen van de nieuwe werknemers...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven