Werk & Studie alle pijlers

Hoe vind ik mijn passie?

23-06-2016 08:44 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar advies over waar ik moet beginnen met zoeken…



Acht jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de universiteit. Daarna ben ik gaan werken bij mijn huidige werkgever. Mijn studie en mijn baan sluiten niet op elkaar aan. Ze hebben zelfs geen enkel raakvlak. De insteek van mezelf was dat ik er tijdelijk zou blijven tot ik een baan gevonden had die wel meer in de lijn van mijn studie lag, maar uiteindelijk ‘is het zo gelopen’ en ben ik bij mijn werkgever intern doorgegroeid. Vind ik mijn werk leuk? Mwah, niet echt, maar het is al die jaren ‘goed genoeg’ geweest.



Nu ben ik dus acht jaar verder en is er een grote reorganisatie bezig. Ik weet al bijna zeker dat ik er over een x aantal maanden moet vertrekken. Financieel gezien is het beter dit moment af te wachten (…oprotpremie…), gevoelsmatig is het natuurlijk sterker zelf weg te gaan. Daarbij komt dat ik langzaam uitgeblust raak van mijn huidige baan en het feit dat ik er niet echt plezier uit haal. Dus ik wil me nu al gaan oriënteren zodat ik het allemaal enigszins zelf in de hand heb en niet lijdzaam aan het afwachten ben.



Maar de grote vraag is nu: wat moet ik gaan doen? Ik snap dat dit natuurlijk iets is wat ik alleen maar zelf weet. Echter, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen met die zoektocht. Ik heb al een keer een berg vacatures doorgenomen, maar daar doe ik gek genoeg geen ideeën mee op. Onlangs ben ik op een filosoof gestuit: gesprekken voeren over je eigen toekomst. Iemand ervaring met zoiets? Ik wil graag een richting op waar ik me thuis voel, wat mijn ding is, waar ik me in kan ontwikkelen en waar ik mijn passie in kan vinden.



De feiten:

- Huidige werk vind ik niet interessant genoeg om te blijven doen, ook niet voor een andere werkgever

- Ik ben blij met mijn studie maar de afgelopen jaren is me duidelijk geworden dat ik (voorlopig) niets met die richting wil doen

- Mijn huidige werkgever is waarschijnlijk bereid een eventuele cursus/studie/etc. te vergoeden

- Ik heb ambitie en ik ben zeer goed in wat ik momenteel doe, maar ik ben wel absoluut iemand die werkt om te leven en niet andersom

- Ik heb zelf werkelijk geen idee ‘wat ik wil’. En mijn concrete vraag is dus: hoe kom ik daarachter?
Passie is overgewaardeerd. Je zoekt een leuke baan waar je met plezier heen gaat. Ik denk dat maar weinig mensen hun werk helemaal geweldig vinden.
Je hebt geen passie nodig, maar gewoon een baan die betaalt. Passie is leuk, maar kan ook in een hobby en van je passie je werk maken is nogal onwaarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je belangrijk in je werk: wil je met mensen werken of juist met computers, wil je non profit of ben je juist zakelijk ingesteld. Ben je van korte termijn klussen of juist van de lange termijn? enz. Eerst de grote lijn voor jezelf helder krijgen, waar word je gelukkig van, wat geeft je energie. En dan kunnen er ineens hele verrassende dingen boven komen. Mijn man zat een paar jaar geleden in dezelfde situatie. Zat de hele dag achter de computer en dat vond ie best wel leuk maar wilde diep in zijn hart veel liever met mensen werken. Nu staat ie voor de klas.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Loopbaan Begeleiding Bureau's en testjes genoeg die je kunnen helpen met kijken waar je sterktes en zwaktes liggen en ook waar je interesses liggen.

Combineer die 2 en kijk waar je eventueel met een klein beetje bijscholing makkelijk naar toe kan groeien.
Alle reacties Link kopieren
"Don't follow your passion, chase opportunity."



dont follow passion, mike rowe.
The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dyron schreef op 23 juni 2016 @ 08:57:

"Don't follow your passion, chase oppertunity."



dont follow passion, mike rowe.



Owjah .. doe de myers briggs test en doe iets dat aansluit op jouw persoonlijkheid.



16 personality test.



Oops dubbelpost was niet de bedoeling.
The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything.
Misschien heb je een passie voor totaal-inrichten. Schijnt ook te bestaan
Alle reacties Link kopieren
Je hebt wel duidelijk wat je opties zijn, maar het is inderdaad heel lastig om dan ook echt een richting te kiezen. Deels ben ik het wel met sommigen hier eens, niet iedereen heeft een passie. Ik zie een passie als iets waar je alles voor laat gaan. Zoals je dat wel eens bij sporters ziet, alles moet wijken voor de sport.

Ik heb zelf geen passies, maar wel heul veel interesses, daardoor is het wel makkelijker, doordat er meer dingen zijn die je leuk kunt vinden, dus ook meer studies/banen die bij je zouden passen. Helaas dus ook meer keuzes.



TO, maak eens lijstjes van wat staat je wel aan in je werk en wat niet. Maar ook wat doe je naast je werk graag. Dan heb je het duidelijk voor ogen waar je sterke punten liggen. In ieder geval ben je blijkbaar prima in staat om werk te doen dat je eigenlijk niet zo leuk vind. Dat klinkt als niet bijzonder, maar dat is het wel. Veel mensen klagen liever.



In ieder geval succes!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Gewoon ergens anders gaan solliciteren, niet teveel bezig zijn met waar je passie ligt. Sterker nog, ik denk dat het zelfs beter is dat je die twee niet combineert, maar een ander kan daar anders over denken. Al is het natuurlijk wel belangrijk dat je je baan leuk vindt, maar passie?? De kans lijkt mij te groot dat dat uiteindelijk vooral aversie opwekt.
Niet weten wat je passie is = geen passie hebben
Op carrieretijger.nl en leren.nl staan verschillende manieren waarop je dat aan kunt pakken, met links naar testjes en boeken over het onderwerp. Als dat niet werkt: een coach. Die zitten allemaal op Twitter, en op dit forum. :-)
quote:Bugs_Bunny schreef op 23 juni 2016 @ 09:07:

Niet weten wat je passie is = geen passie hebbenOok dat idd. En dan je passie proberen te zoeken is geforceerd bezig zijn en dan kan het alleen nog maar tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb wel 'richtingen' waar ik passie voor voel maar dat valt lastig concreet in een baan te vatten.



Op mijn huidige werk heb ik wel eens uitgebreide testen gedaan en daar kwam als beroep altijd uit 'notaris'. Ik snap waarom: ik houd van graven in bepaalde materie, ben secuur en formeel. Notaris lijkt me overigens serieus nog wel leuk...maar dan heb ik nog wat jaren studie voor me liggen. Ik sluit dat eigenlijk niet eens helemaal uit, maar het liefst kijk ik eerst naar opties waar ik zo in rol of waar hooguit een korte opleiding of cursus afdoende zijn.



Als ik nu een baan zou mogen kiezen, zonder beperking te voelen van wat ik wel of niet kan of waar ik wel of niet voor geleerd heb dan zou ik dierenarts zijn. Ook hier geldt voor: niet eenvoudig te realiseren.



Verder 'voel' ik iets voor het begeleiden/helpen van mensen (niet in de zorg, maar meer op financieel en praktisch gebied), mediator-achtige dingen, maatschappelijke issues (vluchtelingen, minderheidsgroeperingen) politiek en natuur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 23 juni 2016 @ 09:07:

Niet weten wat je passie is = geen passie hebbenDit zet me wel aan het denken
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 23 juni 2016 @ 08:48:

Passie is overgewaardeerd. Je zoekt een leuke baan waar je met plezier heen gaat. Ik denk dat maar weinig mensen hun werk helemaal geweldig vinden.



Dat dus. Op een cursus van het UWV moest ik ook vertellen wat mijn passie is. Heb eerlijk gezegd dat ik die niet heb, wel interesses.Een passie is iets , in mijn ogen dan, waar je liever honger voor lijdt, dan die passie stop te zetten.

De eerste keren dat ik ging solliciteren werd naar hobby's gevraagd, later veranderden die voor de gesprekspartners ineens in passies. Ze bedoelden hetzelfde
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
TO, wat voor studie heb je gedaan?
quote:Bugs_Bunny schreef op 23 juni 2016 @ 09:07:

Niet weten wat je passie is = geen passie hebben

Dit. Anders zou je er echt niet diep over hoeven nadenken!



Vaak is het ook zo dat je voor jezelf moet gaan werken om echt je passie uit te voeren, met alle consequenties die erbij horen. Ik heb van mijn passie mijn werk kunnen maken, maar werk zo'n 70-80 uur per week, verdien heel weinig en mijn sociale leven lijdt er danig onder... Dat is ook niet wat je wilt (en ik vraag me soms af of ik het zelf nog wel wil, want áls ik dan eens vrij ben wil ik er niks mee te maken hebben :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:blackberry1980 schreef op 23 juni 2016 @ 09:48:

TO, wat voor studie heb je gedaan?Politieke wetenschappen.
quote:padme84 schreef op 23 juni 2016 @ 09:55:

[...]





Politieke wetenschappen.Waarom?
Je passie zoek je niet, daar loop je naar mijn mening tegenaan. Ik heb de mijne gevonden, op reis, in Afrika, inmiddels werk ik het hele jaar in mijn in Nederland de beste baan, met de wetenschap dat ik straks een maand mijn passie mag uitvoeren. En dat gaat al een paar jaar zo....



Dus ik zou zeggen, ga er niet naar op zoek maar ga nieuwe dingen ontdekken en doen. Zoals je zegt je 'voelt' iets voor maatschappelijke hulp aan vluchtelingen of minderheidsgroeperingen. Als dit je passie zou kunnen zijn ga je dat niet vinden door testjes in te vullen of door te praten met mensen over dit. Je merkt het als je een asielzoekerscentrum binnen loopt, of een buurthuis in een achterstandswijk en je aanbiedt als vrijwilliger, misschien eerst voor een maand. Pas als je het doet weet je of het je passie is.



De mijne vond ik toen ik vrijwilligerswerk deed in Afrika en stug volhield dat ik niet voor de klas wilde staan van een schooltje daar. Dat heb ik zes weken volgehouden, uiteindelijk kwam ik natuurlijk toch voor de klas terecht en ja hoor.... Daar was mijn passie. Helaas is het lastig om daar betaald werk in te vinden, zeker in Afrika, dus nu werk ik in Nederland met kinderen en spaar al mijn geld, zodat ik straks weer een maand naar mijn kindjes daar kan.
Alle reacties Link kopieren
Als je je passie volgt betekent dat meestal dat je niet kunt werken om te leven. Ik volg mijn passie, maar dat betekent dat ik altijd veel uren zal moeten maken voor weinig geld. Dat neem ik voor lief, maar het betekent wel dat ik er veel voor moet laten. Idealiseer werken vanuit een passie dus niet te veel.



Misschien is het realistischer om te zoeken naar een baan die je gewoon leuk vindt, en daarnaast eventueel hobby's op te pakken die je energie geven. Hoe zou een baan die je bevalt eruitzien? Wil je veel zelfstandig werken, of in een team? Wil je leiding geven, of juist niet? Hou je van ideeen bedenken, of die van anderen uitvoeren? Wil je veel op kantoor zitten of ga je liever op pad? In elke sector (natuur, zorg, noem maar op) zijn heel veel verschillende banen. Met "iets met mensen" willen schiet je dus niet zoveel op. Wat voor soort baan zou bij je passen? Dan kan je daarna gaan bedenken in welke sector je die kunt vinden.
Ontwikkel een passie voor geld
Hekel aan dat woord trouwens, hebben meer mensen dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 23 juni 2016 @ 09:56:

[...]



Waarom?Ik was en ben gek op kiesstelsels en verkiezingen + in die tijd had je Pim Fortuyn en daarna zijn dood, dat was voor mij een aanleiding om die studie te kiezen. Het leek me 'gewoon leuk' (en dat was het ook ) Ik heb geen baan-perspectief in gedachten gehad toen ik die studie koos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven