Werk & Studie alle pijlers

hoeveel sparen jullie in de maand?

06-03-2008 14:29 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou de titel zegt het eigenlijk al.....hoeveel sparen jullie per maand?
Alle reacties Link kopieren
ik spaar geen vast bedrag per maand, ik spaar variabel, nadat al mijn vaste lasten betaald zijn gaat het gedeelte wat over is naar mijn spaarrekening. Soms is dat veel soms is het bijna niets.



Met vriendjelief sparen we op dezelfde manier. Wat we over hebben per maand gaat naar de spaarrekening



wij ontzeggen ons zelf niets. Ik koop wat ik wil van mijn geld en samen kopen we ook wat willen. Ja wij gaan gewoon naar de dichtsbijzijnde supermarkt etc etc. Ik heb het liever nu goed.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
ik spaar mijn hypotheekrente aftrek ad ongeveer ¤190 bij de belastingdienst en ik probeer tussen de ¤ 150 a ¤ 250 per maand te sparen, ik zeg probeer want het lukt niet altijd maar toch, ik doe mijn best.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar standaard 250 euro per maand. Soms houd ik op mijn betaalrekening de ene maand meer geld over dan de andere maand, maar ik zorg er wel altijd voor dat ik die 250 euro per maand spaar. Dat doe ik vooral om onverwachte uitgaven op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen 950 vast samen op het gezamenlijk netto inkomen van rond de 3600. Allebei doen we spaarloon. Soms storten we tussendoor geld erbij, bijv van een decemberuitkering. Kan vaker, maar koop ook veel en graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar niks, ik leen alleen.
Alle reacties Link kopieren
Fame schreef op 07 maart 2008 @ 12:52:

[...]





Als je geen ega hebt, kost die natuurlijk ook niets. ;-)



En ik geef overigens voor ene gezin met 2 pubers en twee volwassenen en nog eens twee katten nog geen 500 euro uit per maand aan alle boodschappen.




Nee, maar hij brengt ook niks in...

Van mijn salaris betaal ik alles. Dus ook wat jouw ega met zijn salaris betaald...

Maar goed, dan komen we uit op een ander topic. Maar als ik 100 euro kan sparen ben ik blij! Maar meestal lukt dit niet...
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef op 07 maart 2008 @ 18:12:

[...]





Dat is niet waar, als je vermogen (dus ook spaargeld) hebt dat boven de 20.014 euro komt, moet je daar belasting over betalen. De belastingdienst gaat er van uit dat je 4% winst maakt op je vermogen, en heft daar belasting over in box 3. Hiervan mag je eventuele schulden wel weer aftrekken (maar het lijkt me strek dat je enorme schulden hebt EN 60.000 euro op de bank). Als je dus 65.000 euro spaargeld hebt, moet je daar wel degelijk belasting over betalen. Of jij dat ook doet is natuurlijk een tweede....




Wat je zegt klopt je mag per persoon tot ongeveer 20.000 euro belastingvrije op je spaarrekening hebben. Ik geloof dat alles daarboven 1.5% belasting over betaalt moet worden.

Het is echt belachelijk in Nederland. Spaar je netjes van je Netto loon (waar al onwijs veel belasting van af is getrokken) dan mag je daarna nog een keer belasting betalen.

Vind het niet zo vreemd dat mensen de fiscus ontduikt door bijv. in Liechtenstein een bankrekening te openen.



Ik heb geen schuld, ik leen nooit van de bank hou daar absoluut niet van.
Alle reacties Link kopieren
Reine, ik vind het wel logisch dat in een stelsel waarin je belasting betaalt over inkomsten je ook belasting betaalt over rente inkomsten, en die heffing is minder dan de 'gewone' inkomsten heffing.
Reine, heb je ook geen hypotheek dan? Da's ook een lening hoor :)
Alle reacties Link kopieren
Reine schreef op 08 maart 2008 @ 00:18:

[...]

Wat je zegt klopt je mag per persoon tot ongeveer 20.000 euro belastingvrije op je spaarrekening hebben. Ik geloof dat alles daarboven 1.5% belasting over betaalt moet worden.

Het is echt belachelijk in Nederland. Spaar je netjes van je Netto loon (waar al onwijs veel belasting van af is getrokken) dan mag je daarna nog een keer belasting betalen.

Vind het niet zo vreemd dat mensen de fiscus ontduikt door bijv. in Liechtenstein een bankrekening te openen.


Om precies te zijn, je betaalt 1,2% belasting. De belasting gaat uit van een rendement van 4% (van de EUR 65.000 in dit geval) en belast dat fictieve voordeel tegen 30%.

Dus: (4% * (65.000 - 20.000)) * 30% = EUR 540 wat je per jaar aan belasting betaald.

En daarom ben ik het ook eens met de rest van deze posting ;-)
Alle reacties Link kopieren
[quote]kletsbets schreef op 09 maart 2008 @ 13:23:

[...]



Om precies te zijn, je betaalt 1,2% belasting. De belasting gaat uit van een rendement van 4% (van de EUR 65.000 in dit geval) en belast dat fictieve voordeel tegen 30%.

Dus: (4% * (65.000 - 20.000)) * 30% = EUR 540 wat je per jaar aan belasting betaald.

En daarom ben ik het ook eens met de rest van deze posting ;-)[/quote]





Het lullige is: dat fictieve rendement wat verzonnen is door de overheid, dat haal ik dus niet. Ik krijg 3,4% op mijn internetspaarekening, daar gaat die 1,2% vermogensbelasting nog vanaf = houd ik 2,2% rente over eigenlijk.

Maar de werkelijke inflatie is misschien 5 of 6% per jaar (de inflatie inclusief alles, dus niet dat fantasie-inflatie cijfer van de politiek), dus hoeveel ik ook spaar, ieder jaar lever ik fors aan koopkracht in helaas...................... :no: :cry:
Reine schreef op 08 maart 2008 @ 00:18:



Het is echt belachelijk in Nederland.


Flink lachen dan.



Maar het Nederlandse belastingstelsel is vrij redelijk, hoewel wat overgereguleerd, in het belasten van inkomensbronnen.



Als je er van uit gaat dat we met elkaar collectieve kosten hebben, en die betaald moeten worden door degenen met het meeste inkomen (sterkste schouders, enzo, je kent dat wel) dan hoort daar bij dat je belast wordt op basis van inkomen. En ons stelsel voldoet daar redelijk aan: je betaalt belasting over inkomen minus de kosten voor het in stand houden van de bron van dat inkomen. En belegd vermogen is nu eenmaal een inkomensbron.
Alle reacties Link kopieren
rider schreef op 09 maart 2008 @ 14:45:

[...]



Flink lachen dan.



Maar het Nederlandse belastingstelsel is vrij redelijk, hoewel wat overgereguleerd, in het belasten van inkomensbronnen.



Als je er van uit gaat dat we met elkaar collectieve kosten hebben, en die betaald moeten worden door degenen met het meeste inkomen (sterkste schouders, enzo, je kent dat wel) dan hoort daar bij dat je belast wordt op basis van inkomen. En ons stelsel voldoet daar redelijk aan: je betaalt belasting over inkomen minus de kosten voor het in stand houden van de bron van dat inkomen. En belegd vermogen is nu eenmaal een inkomensbron.






even off-topic,

Ik vind de Nederlandse belastingstelsel echt belachelijk.

Mensen die (hard) werken moeten relatief veel belasting betalen. Het stimuleert mensen om niet (hard) te gaan werken, zwart te gaan werken of belasting te ontduiken.
Alle reacties Link kopieren
Alles bij elkaar zo'n 5500 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
.
Tja, hier een beetje hetzelfde extrahalo. Althans, sinds ik uit huis ben betaal ik studie e.d. zelf. Vriend werkt fulltime, ik hoef geen geld te lenen van IB-groep e.d. We hebben veel spaargeld, deels door zelf te sparen (en gespaard te hebben), deels door schenkingen van schoonouders. Het is een hoog bedrag, zeker voor een jong stel waarvan er nog gewoon één studeert en het groeit ook zo snel. :) Als ik dan van vrienden hoor, die allebei fulltime werken, dat ze zo vaak rood staan en 0 euro aan spaargeld hebben, dan houd ik altijd maar eventjes m'n mond... :sigh:
Alle reacties Link kopieren
rider schreef op 09 maart 2008 @ 14:45:

[...]



Maar het Nederlandse belastingstelsel is vrij redelijk, hoewel wat overgereguleerd, in het belasten van inkomensbronnen.



Als je er van uit gaat dat we met elkaar collectieve kosten hebben, en die betaald moeten worden door degenen met het meeste inkomen (sterkste schouders, enzo, je kent dat wel) dan hoort daar bij dat je belast wordt op basis van inkomen. En ons stelsel voldoet daar redelijk aan: je betaalt belasting over inkomen minus de kosten voor het in stand houden van de bron van dat inkomen. En belegd vermogen is nu eenmaal een inkomensbron.




Ik vind dit echt de grootst mogelijke onzin!

Okay, de sterkste schouders betalen de zwaarste lasten daar kan ik nog mee leven, maar als je zuinig bent en spaart, hoef je daarvoor niet nog eens extra gestraft te worden door nog een keer belasting over dat bedrag te betalen.

Ik weet niet meer wie het hierboven schreef die veel minder verdient dan haar vriend, maar in tegenstelling tot hem wel weet te sparen. Dat haar vriend dan al meer IB betaald heeft, okay, maar dat rechtvaardigt voor mij absoluut de Box 3 belasting niet.



De vrijstelling voor een kind is maar iets meer dan 2000 Euro; over het meerdere betaal je ook 1,2%. Ik kan dat echt op geen enkele manier billijken!
Alle reacties Link kopieren
Ach je moet maar zo denken: als je zoveel gespaard hebt, heb je het ook erg goed. Ik kan er niet zo mee zitten. Bovendien is het in Nederland ook erg prettig geregeld met de hypotheekrente-aftrek, dus alles bij elkaar valt het met dat belasting betalen in Nederland wel mee...
Alle reacties Link kopieren
¤ 1200,- per maand.



Mijn man werkt full-time en heeft een goed salaris. Zelf werk ik 2 dagen in loondienst en gemiddeld werk ik ook nog 3 avonden in de week als zelfstandige in de kinderopvang.



Dit geld besteden wij aan ons huis waar nog veel aan moet gebeuren, aan ons pensioen om eerder te kunnen stoppen met werken en een klein bedrag gaat naar onze spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees sommige reacties van mensen hier echt met verbazing. Mijn vriend en ik verdienen allebei modaal, wonen nog tot april in een huurhuis en trekken dan in ons eerste eigen huis. Tot op heden konden wij echt niet meer dan 200 Euro in de maand sparen en zelfs dat lukte soms niet eens. Waar halen jullie het geld vandaan? Wij hebben geen auto, ik geef per maand niet meer dan 240 Euro uit aan boodschappen, shop groente, fruit, kaas en bloemen op de markt en ga naar de Em-Te of Aldi. Het is dus niet alsof wij op grote voet leven. Ik ben echt benieuwd waar jullie allemaal het geld vandaan halen!
Alle reacties Link kopieren
Twee erg goede inkomens helpen. We sparen zoveel voor 'mindere jaren' en voor later (eerder stoppen met werken). Wij leven luxe. En ik realiseer me absoluut dat wij in een zeer bevoorrechte situatie leven. Het is echt nog niet zo lang geleden dat ik niet zoveel kon sparen.
Alle reacties Link kopieren
Lilaemme, ik kan er wel in mee gaan zoals ik al eerder schreef dat je meer belasting betaalt als je meer verdient; maar ik vind het wel krom dat je maar belasting moet blijven betalen over hetzelfde geld. In het geval van onze dochter: zij kreeg 4000 Euro van oma, toen bleek dat oma niet lang meer te leven had. Over dat geld was (uiteraard) al IB betaald en over datzelfde geld blijf je dus jaarlijks ook nog belasting betalen.



Daarnaast ben je als je spaart later ook nog een 'rijke bejaarde' en kun je dan ook nog eens voor allerlei zaken een hoge(re) eigen bijdrage betalen. Terwijl mensen met een zelfde inkomen die 'alles' hebben uitgegeven, wel voor allerlei toeslagen in aanmerking komen.



En dat van de hypotheekrente-aftrek klopt; maar heeft niks met veel/weinig verdienen te maken (nou ja, je krijgt een groter deel terug als je meer verdient). Maar je hebt dan ook al sowieso veel meer betaald. Daarnaast wordt alles wel heel erg genivelleerd, want elke toeslag gaat je neus voorbij, of je krijgt -in het geval van kinderopvangtoeslag- een schijntje van de Belasting terug.



@Emily: inderdaad 2 goede inkomens helpen en daarnaast (tenminste als ik naar mezelf kijk) ook het feit dat je simpelweg ouder wordt. Toen ik net op mezelf ging wonen, daarna samen ging wonen, ging trouwen etc etc heb je gewoonweg heel veel kosten (en meestal nog niet zo'n hoog salaris). Maar op een gegeven moment is je basis wel in orde, stijgt je inkomen (als het meezit) en kun je 'opeens' wel sparen.
Alle reacties Link kopieren
lilaemme schreef op 10 maart 2008 @ 19:36:

Ach je moet maar zo denken: als je zoveel gespaard hebt, heb je het ook erg goed. Ik kan er niet zo mee zitten. Bovendien is het in Nederland ook erg prettig geregeld met de hypotheekrente-aftrek, dus alles bij elkaar valt het met dat belasting betalen in Nederland wel mee...
Wat een onzin, is een kwestie van prioriteiten stellen, iemand die z'n hele leven moeite doet om een bedrag opzij te zetten voor z'n oude dag die wordt daar extra voor "beboet" want iemand is dan zgn rijk terwijl iemand die dat niet doet inderdaad, zoals eerder aangekaart, allerlei extra toeslagen krijgt, hoe krom kan een systeem zijn. Kan me sowieso vaak opwinden over het systeem helemaal als alleenstaande single. Je komt nergens voor in aanmerking want je verdient zgn teveel, de grootste groep in NL, de middeninkomens zijn altijd de lul.
Alle reacties Link kopieren
[quote]lilaemme schreef op 10 maart 2008 @ 19:36:

Ach je moet maar zo denken: als je zoveel gespaard hebt, heb je het ook erg goed. Ik kan er niet zo mee zitten. Bovendien is het in Nederland ook erg prettig geregeld met de hypotheekrente-aftrek, dus alles bij elkaar valt het met dat belasting betalen in Nederland wel mee...[/quote]





Mmmm, maar door die aftrek (en de kunstmatige schaarste) zijn huizen ook weer een stuk duurder dan in de buurlanden. Je kunt het dus een beetje tegen elkaar wegstrepen denk ik, het "voordeel" van de hypotheekrente-aftrek, en het "nadeel" van de hogere huizenprijzen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]cappi schreef op 10 maart 2008 @ 21:01:

[...]





Wat een onzin, is een kwestie van prioriteiten stellen, iemand die z'n hele leven moeite doet om een bedrag opzij te zetten voor z'n oude dag die wordt daar extra voor "beboet" want iemand is dan zgn rijk terwijl iemand die dat niet doet inderdaad, zoals eerder aangekaart, allerlei extra toeslagen krijgt, hoe krom kan een systeem zijn. Kan me sowieso vaak opwinden over het systeem helemaal als alleenstaande single.



Valt me ook vaak op dat er altijd regelingen/kortingen/subsidies lijken te zijn/komen voor gezinnen, maar niet voor singles! Discriminaatsie! :)

Komt ook door al die gezin-is-de-hoeksteen-van-de-samenleving types in Den Haag. Maar eigenlijk vreemd, er zijn toch 3 miljoen singles in Nederland? Toch best een grote doelgroep.

En om mensen met kinderen steeds maar te subsidieren: ze hebben toch zelf gekozen voor die kids? Die vallen niet zomaar uit de lucht.




Eigen singles eerst ;-)





Je komt nergens voor in aanmerking want je verdient zgn teveel, de grootste groep in NL, de middeninkomens zijn altijd de lul.[/quote]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven