Werk & Studie alle pijlers

Hoever mag een arboarts gaan?

23-02-2017 14:06 128 berichten
Ik heb vandaag gesprek gehad met de arboarts. Hij had de dossier van mij van de psycholoog op tafel en haalde punten naar boven. Volgens de bedrijfsarts is het weer goed als ik 36 uur ga werken. Over 2 weken. Volgens de Bedrijfsarts ben ik intelligent genoeg om niet weer in de burn-out te raken, sorry wat heeft inteligentie te maken met of je wel en niet in een burnout terechtkomt? Volgens mij heeft het niks met intelligentie te maken, ik vind het een ferme uitspraak.



Wat wil ik met dit topic; even uitrazen.



Ik heb het gevoel dat er inbreuk in mijn privacy is gepleegd. En daarbij ik heb niet een jaar de tijd gehad om te integreren, het gaat goed met me maar het betekent niet dat ik meteen hard moet rennen.
Na een jaar ziekte mag je werkgever je inkomen korten voor de uren dat je nog ziek bent.

Maar nergens staat dat je recht hebt op een jaar ziekte?

Als de arts vindt dat je hersteld bent moet je weer aan het werk. Ben je het er niet mee eens dan vraag je een deskundigenoordeel aan
quote:Marana_ schreef op 23 februari 2017 @ 14:21:

[...]



Hoezo zou de werkgever dan goedkoper uit zijn? Als je contract gewoon verlengd wordt maakt het niet uit of je al 100% gere-integreerd bent.

Je bedrijfsarts heeft overigens niets te maken met het moment dat je contract afloopt. Hij bepaalt aan de hand van je ziektebeeld hoeveel je kunt werken.Als de verlening niet doorgaat is het goedkoper en makkelijker als TO gezond uit denst gaat. Ziek uit dienst is sowieso meer papierwerk en volgens mij kan het UWV dan ook nog aan de werkgevers deur komen kloppen.
quote:Knuffelheks schreef op 23 februari 2017 @ 14:21:

[...]





Hoe lang ben je nu aan het reïntegreren en voor hoeveel uur?12 uur in de week 2 dagen. Dat is toch lastig om dan meteen 36 uur te knallen,
quote:Ttass30 schreef op 23 februari 2017 @ 14:23:

[...]





Het staat niet zwart op wit dat mijn contract verlengd wordt. Ik ben bang dat ze straks zeggen nee we verlengen toch niet.Die kans zit er dik in.
quote:Fee-de-Goede schreef op 23 februari 2017 @ 14:25:

[...]





Als de verlening niet doorgaat is het goedkoper en makkelijker als TO gezond uit denst gaat. Ziek uit dienst is sowieso meer papierwerk en volgens mij kan het UWV dan ook nog aan de werkgevers deur komen kloppen.Jij begrijpt het. Dit dus.
quote:Ttass30 schreef op 23 februari 2017 @ 14:23:

[...]





Het staat niet zwart op wit dat mijn contract verlengd wordt. Ik ben bang dat ze straks zeggen nee we verlengen toch niet.

Dat zou kunnen. Denk dat je maar het beste kunt meewerken, en kunt luisteren naar de bedrijfsarts. Hoeveel uur werk je nu?

Wil je evt minder uren in je nieuwe contract, zou dat een optie voor je kunnen zijn?
Ik lees echt weinig hele rare dingen van de arboarts, al snap ik nog steeds niets van die IQ test. Hoeveel uur werk je nu?
Alle reacties Link kopieren
Tas is een beetje lui
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:Ttass30 schreef op 23 februari 2017 @ 14:25:

[...]





12 uur in de week 2 dagen. Dat is toch lastig om dan meteen 36 uur te knallen,Dan stel je zelf een opbouw voor, meestal gaat dat dan per week een aantal uur erbij.
quote:Ttass30 schreef op 23 februari 2017 @ 14:23:

[...]





Het staat niet zwart op wit dat mijn contract verlengd wordt. Ik ben bang dat ze straks zeggen nee we verlengen toch niet.Je mag je in je handjes knijpen dat je werkgever wil verlengen. Je bent namelijk een ontzettend groot risico voor ze. Ziekte van werknemers lost werkgevers bakken en bakken met geld. En jij vraagt je af of jou een poot uitgedraaid wordt? Waar is je realiteitszin?!?
Ik kan biet van 12 naar 36 uur gaan en dat net allemaal voordat mijn contract afloopt. Wie is hier dan dom Ik toch?
Dus je wil langzaam integreren omdat je anders geen verlenging krijgt?
Hoezo inbreuk op je privacy? Heb je toegezegd/getekend dat de arboarts met je behandeld artsen contact mag opnemen?
quote:Ttass30 schreef op 23 februari 2017 @ 14:25:

[...]





12 uur in de week 2 dagen. Dat is toch lastig om dan meteen 36 uur te knallen,

Ja, dan verwacht hij inderdaad wel veel als hij zegt dat je nu in 2 weken naar 36 uur kunt.

Hoe ziet het opbouwschema eruit?
Ik zou een opbouw voorstellen. Die is trouwens niet hard, je kan altijd aanpassen in overleg als het echt niet gaat.

Ik zou trouwens wel meer dagen dan nu werken maar dan niet hele dagen werken en het zo opbouwen.
quote:DogFish schreef op 23 februari 2017 @ 14:27:

Dus je wil langzaam integreren omdat je anders geen verlenging krijgt?Zo werkt dat sowieso niet, dus denk niet dat ze dat bedoelt.
quote:DogFish schreef op 23 februari 2017 @ 14:15:

De meesten die ik ken met een burn-out, gaan binnen een paar weken alweer aan het werk. Waarom denk jij recht te hebben op een jaar reintegreren?Hier ook. Juist het snel terugkeren in de werkomgeving schijnt heel belangrijk te zijn.
http://www.uwv.nl/particu ... rdeel-door-werknemer.aspx
quote:Fee-de-Goede schreef op 23 februari 2017 @ 14:28:

Ik zou een opbouw voorstellen. Die is trouwens niet hard, je kan altijd aanpassen in overleg als het echt niet gaat.

Ik zou trouwens wel meer dagen dan nu werken maar dan niet hele dagen werken en het zo opbouwen.Precies. Nu doe je dus 2 dagen van 6 uur, dan zou ik per week een dag van 6 uur erbij voorstellen, en dan als je 5x 6 uur werkt 1 dag naar 8 uur brengen en zo ook per week weer een extra dag vol werken. Stel dat eens voor?
quote:SF_ schreef op 23 februari 2017 @ 14:28:

[...]





Hier ook. Juist het snel terugkeren in de werkomgeving schijnt heel belangrijk te zijn.Ze is alweer terug in de werkomgeving (en dat is inderdaad belangrijk)
quote:Fee-de-Goede schreef op 23 februari 2017 @ 14:28:

Ik zou een opbouw voorstellen. Die is trouwens niet hard, je kan altijd aanpassen in overleg als het echt niet gaat.

Ik zou trouwens wel meer dagen dan nu werken maar dan niet hele dagen werken en het zo opbouwen.Goed idee. Zo toon je je eigen motivatie ook, laat je zien dat je wel meer wil werken.
quote:Star schreef op 23 februari 2017 @ 14:27:

Hoezo inbreuk op je privacy? Heb je toegezegd/getekend dat de arboarts met je behandeld artsen contact mag opnemen?



En diagnoses en eventuele behandeling en medicatie kan daar bij horen. Ze gaan alleen geen hele dossiers met inhoud op sturen. Is vaak een brief met wat termen en hun kijk op je voortgang en belastbaarheid.



Heb je trouwens met je psycholoog besproken nadat je tekende dat er informatie opgevraagd kon worden? Dan kan je namelijk bespreken hoe zo iets werkt.

Je kan nu ook een copie van die brief opvragen bij de arboarts of psycholoog.
quote:-NummerZoveel- schreef op 23 februari 2017 @ 14:29:

http://www.uwv.nl/particu ... rdeel-door-werknemer.aspxIk ga dat zo invullen al ik thuis ben. Zit nu in de trein.
quote:Ttass30 schreef op 23 februari 2017 @ 14:27:

Ik kan biet van 12 naar 36 uur gaan en dat net allemaal voordat mijn contract afloopt. Wie is hier dan dom Ik toch?Je werkt alweer een hele tijd 12 uur toch? Waarom is er geen opbouwschema gemaakt?
In alle jaren dat ik hiermee te maken heb gehad, heb ik reintegreren met een sprong van 12 naar 36 uur per week bij een buren-out nog nooit meegemaakt. Het kan dus idd best zijn dat de arbo-arts het belang van de werkgever hier voorop stelt. Ik zou daarom een second opinion bij het UWV aanvragen. Vergeet niet dat, wanneer je te snel reïntegreert na ziekte en daardoor juist weer opnieuw uitvalt, je als werknemer daar ook flink op afgerekend kan worden door het UWV. Zeker met een kans op einde contract is het dus heel belangrijk om je juridisch goed in te dekken, en dat kan met zo'n second opinion.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven