Werk & Studie alle pijlers

Hogere eisen lerarenopleiding blijven staan

07-11-2014 06:48 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Minister Jet Bussemaker van Onderwijs is niet van plan de net ingevoerde taal- en rekentoets voor studenten op de lerarenopleidingen (pabo) weer af te schaffen. Ze zei donderdagavond in de Tweede Kamer dat de eisen juist zijn aangescherpt om het niveau op te krikken.



Vooral mbo’ers die naar de pabo, een hbo-opleiding, gaan, scoren slecht met hun reken- en taalvaardigheid. De Vereniging Hogescholen vond dat onaccepabel, net als de politiek. Maar de ChristenUnie en SGP vinden de scherpere eisen niet eerlijk, omdat veel studenten zich er niet op kunnen voorbereiden. Bovendien vrezen ze dat de pabo’s straks te weinig nieuwe aanwas binnenhalen.



Bussemaker noemde de lerarenopleiding de belangrijkste opleiding van Nederland, omdat hierop de mensen worden opgeleid die gaan lesgeven aan de toekomstige generaties.





------------



Ik heb het altijd bizar gevonden dat mbo'ers het onderwijs in konden. Zelf niet slim genoeg om de hogere niveaus aan te kunnen, maar na veel hakkelen uiteindelijk toch een pabo diploma behalen. Waarna we juffen en meesters voor de klas hebben die niet eens een simpelere staartdeling kunnen uitrekenen.



Op de middelbare school net zo. Een buurjongen van mij studeert de lerarenopleiding wiskunde, maar wil daarna niet voor zijn eerstegraads gaan omdat hij letterlijk aangeeft universitaire wiskunde te moeilijk te vinden. Hoe moet zo iemand dan lesgeven aan vwo leerlingen in de onderbouw? Is het vereiste van een docent niet juist dat hij zijn vak helemaal onder de knie heeft?



Ik vind dat we in Nederland moeten afgaan op een stelsel dat elke docent, pedagoog etc. universitair geschoold is. Niet alleen waarborg je zo dat docenten over veel kennis beschikken, ook stijgt het aanzien van het vak. En de smoes dat hbo'ers meer ervaring hebben kan men in hun zak steken als de opleiding en stage langer duren.
Alle reacties Link kopieren
Er worden trouwens toch geen staartdelingen meer onderwezen?

Of zijn ze weer terug?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 07 november 2014 @ 19:19:

Er worden trouwens toch geen staartdelingen meer onderwezen?

Of zijn ze weer terug?



Ze zijn weer back in business!

Heerlijk, vind ik!



Net als cijferend optellen én aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ook rekenlessen (isk, 2f en 3F) en gelukkig hoeven we niet meer te splitsen... Vind dat zo onlogisch... Maar heb zelf dan ook staartdelingen geleerd ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
To zeker nooit met psychiaters of psychologen gewerkt?!

En wat voor baan heb je dan met 2 masters?

Toch zeker niet in het onderwijs?! Duidelijk overgekwalificeerd
quote:ottertje87 schreef op 07 november 2014 @ 18:30:

Ik heb twee masters. Behaald ondanks een angststoornis, depressies en een pestverleden. Ook ik was een moeilijke puber maar scoorde altijd hoge cijfers. Waarom zou je mbo'ers vmbo leerlingen les moeten laten geven? je zet toch ook geen schizofreen in als psychiater?

Goh knap van je. Bravo. Hoe lang heb je daar over gedaan? Of wil je zeggen dat je gewoon al die tijd voltijd bent blijven studeren? Dan ga ik bijna twijfelen aan je verhaal.



Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Het niveau mag van mij omhoog. Dat mbo-ers worden toegelaten is prima, ze moeten dan alleen wel alle reken- en taaltoetsen halen (er zijn meerdere toetsen, sinds kort moet je ook de kennisbasis halen) Sowieso mag het hele niveau van de opleiding wel omhoog. Er wordt te veel tijd besteed aan rekenen en taal en dan met name de eigen vaardigheid daarvan. Ik vind dat studenten dat al zouden moeten beheersen en anders in hun eigen tijd zouden moeten bijspijkeren, zodat er tijdens de opleiding meer tijd is voor de didactiek en het gedrag van kinderen. Daar wordt amper tijd aan besteed helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 07 november 2014 @ 11:09:

[...]



Mijn ervaring is dat de collega's die als leerling nogal hebben lopen klooien op bepaalde vlakken een behoorlijke voorsprong hebben. Inzicht in moeilijk gedrag bijvoorbeeld. De bravere types kunnen zich weinig bij voorstellen en ook slechter op anticiperen.



Dus eigen pleit ik voor een toelatingseis waarin gekeken wordt hoe moeilijk je je hebt gedragen op school. Hoe ingewikkelder hoe hoger je scoort.



Ik ken ook behoorlijk wat topcoaches in de sport die zelf niet top gepresteerd hebben in die sport, dus je vergelijking slaat ook al nergens op.Hmmm, ga toch maar eens solliciteren op een LD-functie
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:suzyqfive schreef op 07 november 2014 @ 09:42:

De kennis die je op het HBO opdoet overstijgt vwo-6 vele malen. De naam WO zegt het al, wetenschappelijk onderwijs, je wordt in principe opgeleid tot wetenschapper.



De weg naar het mbo is voor iedereen verschillend. Ik heb zelf eerst de mavo gedaan, daarna havo en als ik niet zwanger was geweest dan ook vwo.Met andere woorden: je hebt nooit in 6 VWO gezeten. Hoe weet je dan dat de kennis die je op het HBO opdoet vele malen VWO-6 overstijgt? Weet je wel waarover je praat als je er zelf nooit bent geweest?
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 08 november 2014 @ 07:53:

[...]





Met andere woorden: je hebt nooit in 6 VWO gezeten. Hoe weet je dan dat de kennis die je op het HBO opdoet vele malen VWO-6 overstijgt? Weet je wel waarover je praat als je er zelf nooit bent geweest?





Er zijn eindtermen opgesteld voor alle niveaus.

In de eindtermen staat wat de leerlingen moeten weten aan het einde van een opleiding op een bepaald niveau.

Daarnaast worden materialen en eindexamens (online) gepubliceerd.

Je kunt dus checken of jij dat niveau wel of niet overstijgt.



Bij de lerarenopleidingen heb je overigens ook de kennisbasistoets waar je aan moet voldoen.

Deze kennisbasistoets is voor alle lerarenopleidingen voor een bepaald vak hetzelfde.

Op deze manier wordt het niveau van de lerarenopleidingen ook gewaarborgd.
quote:liefbeest schreef op 08 november 2014 @ 09:07:

[...]

Er zijn eindtermen opgesteld voor alle niveaus.

In de eindtermen staat wat de leerlingen moeten weten aan het einde van een opleiding op een bepaald niveau.

Daarnaast worden materialen en eindexamens (online) gepubliceerd.

Je kunt dus checken of jij dat niveau wel of niet overstijgt.

Die eindtermen zijn (bewust) vaag opgesteld. Daaruit kun je niet afleiden dat het HBO 'vele malen' VWO-6 overstijgt, zoals Suzyqfive schrijft. En zelf checken aan de hand van eindexamens online of je dat niveau al dan niet overstijgt, dan kunnen we het onderwijs wel afschaffen. Je leert meer op school dan de onderdelen die getoetst worden op het eindexamen in je laatste jaar. Die onderdelen zijn maar een piepklein deel van wat je in 6 jaar VWO geleerd hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 08 november 2014 @ 10:04:

[...]





Die eindtermen zijn (bewust) vaag opgesteld. Daaruit kun je niet afleiden dat het HBO 'vele malen' VWO-6 overstijgt, zoals Suzyqfive schrijft. En zelf checken aan de hand van eindexamens online of je dat niveau al dan niet overstijgt, dan kunnen we het onderwijs wel afschaffen. Je leert meer op school dan de onderdelen die getoetst worden op het eindexamen in je laatste jaar. Die onderdelen zijn maar een piepklein deel van wat je in 6 jaar VWO geleerd hebt.



Zoals ik al zei is het een combinatie van factoren, simpelweg een examen maken is niet voldoende.

Maar de combinatie van eindtermen, examens en materialen inzien en de kennisbasistoets geven wel een indicatie op welk niveau je zit



Je leert inderdaad veel meer op school dan de stof van het eindexamen.

En een docent moet niet alleen over vakinhoudelijke kennis beschikken.

Veel docenten gaan nat op het moment dat zij over te weinig pedagogische en didactische kennis en vaardigheden beschikken.

Want vakinhoudelijke kennis is belangrijk maar het overbrengen van deze kennis en het creëren van een prettige en veilige leeromgeving is naar mijn mening nog veel belangrijker.



Overigens denk ik dat het ook van belang is dat docenten hun kennis bij blijven houden.

Je kunt wel heel leuk 5 jaar geleden een master behaald hebben maar wanneer je niet mee blijft gaan met de huidige ontwikkelingen mis je wel essentiële informatie.

Informatie die weer in je lessen van pas kan komen.
quote:rosanna08 schreef op 07 november 2014 @ 09:14:

er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand eerst MBO is gaan doen en daarna HBO. Die mensen wegzetten als zijnde te dom of te lui, vind echt van de zotte Nou inderdaad. Mijn broer is van Mavo (waar hij zelfs nog een keer is blijven zitten) opgeklommen tot universiteit. En dom en lui is hij niet hoor. Lui misschien wel toen hij 14 was, maar dat zijn er wel meer
Alle reacties Link kopieren
Een eerstegraads docent heeft twee masters, ja. Mijn eerste master haalde ik toen ik 21 was. Toen werd ik ziek en heb ik na een korte pauze voltijd in het bedrijfsleven gewerkt. Daarna mijn bevoegdheid gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat iemand die ondanks ziekte, stoornis of een vervelende thuissituatie alsnog een hoog niveau heeft gehaald misschien wel meer doorzettingsvermogen, planvaardigheden etc. heeft dan iemand die op het vmbo uit zijn neus heeft zitten vreten. Alsof alle vwo leerlingen allemaal uit modelgezinnen komen en nooit te maken hebben met angst/depressie of dyslexie. Als je slim bent en je zakt af heb je gewoon een mentaliteitsprobleem. Luiheid is dat. Kan er geen respect voor hebben dat je dan wel na jaren bent opgeklommen. Dat had je in je schooltijd moeten doen, opletten en niet storen in de les.



En op de een of andere manier lees ik hier een paar keer dat wo'ers niet bijleren. Waar haal je dat vandaan? Ik ben op de hoogte van alle ontwikkelingen in mijn vakgebied en we scholen onszelf constant bij. Daar zijn we academici voor. We hebben immers ook geleerd kritisch te denken.



Vorig jaar hadden wij een stagiaire die van het mbo was opgeklommen naar het hbo. Raar mens was dat. Grof in de mond, trots op het feit dat ze vroeger de docenten pestte op de mavo "ik verveelde me op school, ik was veel te slim voor die docenten, ik zei ook tegen ze als je mij er uit stuurt heb je pedagogisch gefaald". Te triest voor woorden. En dat geeft les? Hoe kan zo iemand een voorbeeld zijn?
Ottertje, je probeert jezelf veren in je reet te steken door mensen die het allemaal niet zo goed doen/hebben gedaan als jij de grond in te boren. Geen prettige eigenschap.
En je kijkt blijkbaar ook neer op een groot deel van je leerlingen. Als een leerling (VMBO/HAVO) naar jou toekomt en vertelt dat hij na zijn eindexamen HAVO danwel VWO wil gaan doen, zeg je dan ook 'Nee hoor, blijf jij maar lekker op dit niveau hangen! Had je maar niet zo lui moeten zijn!'???
Alle reacties Link kopieren
Ik geef les op een gymnasium.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 08 november 2014 @ 12:09:

[...]



Nou inderdaad. Mijn broer is van Mavo (waar hij zelfs nog een keer is blijven zitten) opgeklommen tot universiteit. En dom en lui is hij niet hoor. Lui misschien wel toen hij 14 was, maar dat zijn er wel meer Respect voor!
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 08 november 2014 @ 13:50:

Ik denk dat iemand die ondanks ziekte, stoornis of een vervelende thuissituatie alsnog een hoog niveau heeft gehaald misschien wel meer doorzettingsvermogen, planvaardigheden etc. heeft dan iemand die op het vmbo uit zijn neus heeft zitten vreten. Alsof alle vwo leerlingen allemaal uit modelgezinnen komen en nooit te maken hebben met angst/depressie of dyslexie. Als je slim bent en je zakt af heb je gewoon een mentaliteitsprobleem. Luiheid is dat. Kan er geen respect voor hebben dat je dan wel na jaren bent opgeklommen. Dat had je in je schooltijd moeten doen, opletten en niet storen in de les.



En op de een of andere manier lees ik hier een paar keer dat wo'ers niet bijleren. Waar haal je dat vandaan? Ik ben op de hoogte van alle ontwikkelingen in mijn vakgebied en we scholen onszelf constant bij. Daar zijn we academici voor. We hebben immers ook geleerd kritisch te denken.



Vorig jaar hadden wij een stagiaire die van het mbo was opgeklommen naar het hbo. Raar mens was dat. Grof in de mond, trots op het feit dat ze vroeger de docenten pestte op de mavo "ik verveelde me op school, ik was veel te slim voor die docenten, ik zei ook tegen ze als je mij er uit stuurt heb je pedagogisch gefaald". Te triest voor woorden. En dat geeft les? Hoe kan zo iemand een voorbeeld zijn?



Loeders als die laatste heb je overal. Denk je dat ik geen zwaar irritante collega's/professoren om mij heen heb? Nou en of. Academisch geschoold, wetenschappers, maar voor de rest volslagen wereldvreemd en zelfs ronduit onaangenaam soms.



Wat mij opvalt is dat jij maar zo afgeeft op het VMBO. Voor sommigen IS het VMBO het hoogst haalbare en vreten ze allesbehalve uit hun neus, en deze leerlingen en toekomstige beroepsbevolking hebben we net zo hard nodig als hoger opgeleiden.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 08 november 2014 @ 13:50:



Vorig jaar hadden wij een stagiaire die van het mbo was opgeklommen naar het hbo. Raar mens was dat. Grof in de mond, trots op het feit dat ze vroeger de docenten pestte op de mavo "ik verveelde me op school, ik was veel te slim voor die docenten, ik zei ook tegen ze als je mij er uit stuurt heb je pedagogisch gefaald". Te triest voor woorden. En dat geeft les? Hoe kan zo iemand een voorbeeld zijn?



Eerlijk gezegd: jij denkt toch ook dat jij een goed voorbeeld bent? Ik weet niet wat ik erger vind, een jonkie die met veel bravoure binnenstormt of iemand die schijnbaar gisteren pas uit een (academisch) ei is gekropen.



Ik vind jouw kijk op het onderwerp getuigen van een groot gebrek aan pedagogisch inzicht. Dan heb ik duizendmaal liever een zij-instromer als collega die wellicht nog (tijdelijk) geen onderwijsbevoegdheid heeft maar hart voor de leerlingen, het vermogen om kennis over te dragen en zich 'leerbaar' opstelt dan een voortijdig verzuurde zelfingenomen truttebol m/v met papiertje.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 08 november 2014 @ 13:44:

Een eerstegraads docent heeft twee masters, ja. Mijn eerste master haalde ik toen ik 21 was. Toen werd ik ziek en heb ik na een korte pauze voltijd in het bedrijfsleven gewerkt. Daarna mijn bevoegdheid gehaald.





Dat kan. Een eerste graads docent kan ook een akte door een lullig cursusje hebben verkregen, zoals alle collega's boven de +_ 50. Of de docenten gym of drama, die hebben een hbo opleiding gedaan, maar toch echt 1e graads bevoegd.



Een eerste graads docent kan ook de 2jarige master hebben gedaan en heeft dan maar 1 master.



Kan allemaal dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 08 november 2014 @ 13:50:

Ik denk dat iemand die ondanks ziekte, stoornis of een vervelende thuissituatie alsnog een hoog niveau heeft gehaald misschien wel meer doorzettingsvermogen, planvaardigheden etc. heeft dan iemand die op het vmbo uit zijn neus heeft zitten vreten. Alsof alle vwo leerlingen allemaal uit modelgezinnen komen en nooit te maken hebben met angst/depressie of dyslexie. Als je slim bent en je zakt af heb je gewoon een mentaliteitsprobleem. Luiheid is dat. Kan er geen respect voor hebben dat je dan wel na jaren bent opgeklommen. Dat had je in je schooltijd moeten doen, opletten en niet storen in de les.



En op de een of andere manier lees ik hier een paar keer dat wo'ers niet bijleren. Waar haal je dat vandaan? Ik ben op de hoogte van alle ontwikkelingen in mijn vakgebied en we scholen onszelf constant bij. Daar zijn we academici voor. We hebben immers ook geleerd kritisch te denken.



Vorig jaar hadden wij een stagiaire die van het mbo was opgeklommen naar het hbo. Raar mens was dat. Grof in de mond, trots op het feit dat ze vroeger de docenten pestte op de mavo "ik verveelde me op school, ik was veel te slim voor die docenten, ik zei ook tegen ze als je mij er uit stuurt heb je pedagogisch gefaald". Te triest voor woorden. En dat geeft les? Hoe kan zo iemand een voorbeeld zijn?



En jij vindt jezelf met je arrogante uitspraken wel een goed voorbeeld?



Als docent moet je trouwens ook om kunnen gaan met mentaliteitsproblemen en luiheid. Mentaliteitsproblemen en luiheid kunnen in de loop der jaren ook verdwijnen.

Dom dat je dat niet weet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 08 november 2014 @ 14:28:

Ik geef les op een gymnasium.Dus jij kijkt neer op die leerlingen die je in de klas hebt en die aan het eind van het jaar de school verlaten om op het atheneum of havo verder gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 08 november 2014 @ 13:50:

Ik denk dat iemand die ondanks ziekte, stoornis of een vervelende thuissituatie alsnog een hoog niveau heeft gehaald misschien wel meer doorzettingsvermogen, planvaardigheden etc. heeft dan iemand die op het vmbo uit zijn neus heeft zitten vreten. Alsof alle vwo leerlingen allemaal uit modelgezinnen komen en nooit te maken hebben met angst/depressie of dyslexie. Als je slim bent en je zakt af heb je gewoon een mentaliteitsprobleem. Luiheid is dat. Kan er geen respect voor hebben dat je dan wel na jaren bent opgeklommen. Dat had je in je schooltijd moeten doen, opletten en niet storen in de les.

Zo, heb je de lessen pedagogiek en ontwikkelingspsychologie overgeslagen?



Je leest trouwens handig over iedereen heen die bevestigt dat hoge kwaliteit belangrijk is én dat je dat ook van mensen die mbo hebben gedaan kunt verwachten. Niemand zegt hier dat een vmbo'er zonder enige motivatie en verdere opleiding, voor de klas moet gaan staan.

Jouw tegenwerpingen gaan helemaal niet in op die berichten, blijkbaar zit het je gewoon erg hoog dat een mbo'er die pas later een hbo-opleiding is gaan doen, misschien wel hetzelfde werk kan doen als jij.



Voel je je bedreigd in je status als docent?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 08 november 2014 @ 15:57:

[...]



Zo, heb je de lessen pedagogiek en ontwikkelingspsychologie overgeslagen?



Je leest trouwens handig over iedereen heen die bevestigt dat hoge kwaliteit belangrijk is én dat je dat ook van mensen die mbo hebben gedaan kunt verwachten. Niemand zegt hier dat een vmbo'er zonder enige motivatie en verdere opleiding, voor de klas moet gaan staan.

Jouw tegenwerpingen gaan helemaal niet in op die berichten, blijkbaar zit het je gewoon erg hoog dat een mbo'er die pas later een hbo-opleiding is gaan doen, misschien wel hetzelfde werk kan doen als jij.Als je de universitaire lerarenopleiding hebt gedaan heb je amper kennis van pedagogiek en ontwikkelingspsychologie, dus dat het daar misgaat is niet heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 08 november 2014 @ 15:58:

[...]





Als je de universitaire lerarenopleiding hebt gedaan heb je amper kennis van pedagogiek en ontwikkelingspsychologie, dus dat het daar misgaat is niet heel bijzonder.

Je krijgt in zo'n master alles heel summier, juist omdat wordt verwacht dat je als wo'er zelf in staat bent de benodigde kennis op te zoeken en toe te passen. En inzicht in de ontwikkeling van de hersenen, puberteit, en het belang daarvan voor je onderwijspraktijk komen ook in die master aan bod.

Als je denkt dat afzakken naar een lager niveau een kwestie is van luiheid en mentaliteitsproblemen, dan heb je echt actief informatie genegeerd, dat komt geheel op de rekening van TO vind ik. Daarnaast vind ik het mensbeeld 'als puber gefaald, voor altijd gefaald' op zijn minst... bijzonder voor iemand die jonge mensen helpt vormen.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven