Werk & Studie alle pijlers

Horeca: ontspannen na het werk.

03-05-2016 00:21 28 berichten
Ik werk sinds een aantal weken in de horeca bij een vakantiepark. Superleuk werk, nu met de meivakantie is het op aankomstdagen lekker druk en je leert veel nieuwe mensen kennen.



Maar.. de tijden zijn natuurlijk anders dan bij een "normale" baan. Qua werktijden heb ik daar geen moeite mee, maar qua ontspanning na werk wel. Het ligt eraan hoelang de gasten blijven hangen, daarna ben je afgewerkt. Dat kan gewoon om 10 uur zijn, de officiele sluitingstijd. Maar ook 12 uur en in de zomer straks zelfs half 3..



Hoe ontspannen jullie na het werk voor mensen die in de horeca werken? Zetten jullie gewoon een knop om en vallen inslaap? Ik merk dat ik na het werk echt een wijntje of zo "nodig" heb om te ontspannen. Of even bij mijn vriend langs op de weg terug, maar dat kan ook lang niet altijd. En zo wel dan wordt het ook al gauw weer half 2 's nachts, terwijl ik mijn opgebouwde ritme van 8 uur opstaan 11 uur naar bed niet wil verpesten. Ook ben ik 3 jaar geleden afgestapt van dagelijks drinken wat best wel moeilijk was (3 terugvallen), en hoewel ik nu weer een wijntje drink wil ik daar absoluut geen gewoonte van maken. Maar sinds ik daar werk lijkt dat het enige waar ik van ontspan in de zin van lekker in slaap kunnen vallen.



Dus tips zijn welkom!
douchen, netflixen met een hapje en drankje en daarna naar bed.
Ik heb ook helaas vaak dat wijntje nodig om te ontspannen. Ga ik wel op tijd naar huis, en netflix, dan lig ik toch nog lang wakker van de adrenaline van de dag. Helaas geen tips, wel herkenbaar.

En je komt zeker uit brabant: *afgewerkt*.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het alcoholgebruik onder horeca medewerkers enorm hoog (en ook het aantal alcoholisten volgens de definitie). Als je zelf nu al weet dat je niet dagelijks wilt drinken en het ook moeilijk vind om maat te houden, dan zou ik er nu voor zorgen dat je jezelf de gewoonte van 'alcohol na het werk' niet aanleert.



Waarom niet gewoon even zitten, kopje thee, wat surfen, wat zappen, lekker douchen en naar bed?

Het is maar wat je jezelf aanleert denk ik. Als je jezelf nu aanleert dat jouw 'beloning' alcohol is en dat je dat nodig hebt om te kunnen slapen kom je daar maar moeilijk vanaf denk ik.



Kun je bijvoorbeeld lopend naar huis? Of op de fiets? En zo even je hoofd legen?
Sowieso geen alchohol drinken op je werk of na je werk. Het sluipt er dan zo snel in dat je het iedere dag gaat doen. Wat mij altijd heeft geholpen was in de taxi onderweg naar huis ( mijn baas had een dealtje met de chauffeurs dus we werden altijd thuisgebracht) met mijn oordopjes in naar Bob Marley luisteren. Daarvan ontspan ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat ritme van 8 uur op, 23 uur naar bed gaat natuurlijk niet lukken als je tot 12 uur of zelfs half drie moet werken. Dan heb je dus twee opties: dat ritme loslaten als het werk daar om vraagt, of een andere baan zoeken als dat ritme echt heel belangrijk voor je is (en dat kan hoor, sommige mensen gedijen daar nou eenmaal veel beter bij).



Wat je echt niet moet doen: een wijntje nemen om te ontspannen. Je slaapt minder goed van alcohol (echt waar, je voelt je misschien wel iets slaperiger, maar de slaapzalen verlopen niet goed). En met jouw achtergrond is bet echt een heel slecht plan om te drinken 'om te ontspannen'. Dat is voor iedereen al een groot risico op probleemgedrag, maar al helemaal als je al een geschiedenis met alcohol hebt. Echt niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik dronk wel eens wat met collega´s na het werk, maar zeker niet elke dag. Lezen val ik sneller van in slaap dan TV. En elke ochtend om 8 uur opstaan kun je vergeten.
Begin alsjeblieft niet aan de dagelijkse alcohol. Ik heb het van heel dicht bij meegemaakt, en zie nu nog steeds genoeg van mijn ex. Werkt al zo'n 15 jaar in de horeca en heeft de alcohol echt nodig. Het is zelfs zo erg dat hij, als hij de kinderen opvangt na school, het bier meeneemt naar mijn huis. (Ik drink niet, dus heb niks in huis. Maar ondertussen staan er bij mij al overal lege flessen bier en wijn). Vervolgens als ik thuis kom (om 16:30) zit hij al aan het bier. Hij kan dus niet de kinderen een uurtje opvangen zonder alcohol.



Dus ik zeg alles behalve alcohol. Even douchen, kop thee, muziek luisteren of zappen op tv. Desnoods de vibrator uit het nachtkastje halen . Maar alcohol, echt niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk af en toe in de horeca en als ik 's nachts thuis kom, kan ik ook niet meteen naar bed. Meestal eet ik dan nog wat, kopje thee erbij en ondertussen even internetten of wat lezen. Een uurtje om te acclimatiseren heb echt wel nodig. Even stilte en ontspanning.

Een ritme aanhouden is lastig, ik slaap dan 's ochtends wat langer.
Alle reacties Link kopieren
Zorg voor een uitgebreide bedroutine zodat je mentaal in 'slaapstand' gaat.

In plaats van alcohol zou je bv warme melk kunnen nemen.
Dat 23:00 naar bed kun je vergeten in deze baan op de dagen dat je werkt. En hoe ontspan je na het werk: stukje wandelen, in bad of douche, tijdschrift lezen, serie kijken. Zoiets? Als ik jou was zou ik geen wijntje pakken. Daar heb je namelijk in no time een gewoonte van gemaakt, terwijl je daar net van af was. Zet gewoon lekker een kop slaapthee.
Alle reacties Link kopieren
Hier werk ik ook in de horeca en gemiddeld werk ik zo'n twee avonden in de week.

Na het werk is het thuiskomen, even zitten, wat eten en drinken en tv kijken en met een uurtje ga ik naar bed toe.

Alcohol drink ik al niet en zou ik zeker achterwege laten en niet als slaapmiddel gaan zien.



Ritme kun je in de horeca wel vergeten, al heb ik de avonden dat ik niet werk wel een ritme en lig ik voor elf uur op bed.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk niet (meer) in de horeca, maar heb wel onregelmatige diensten. Als ik thuis kom na een late dienst, ga ik nooit meteen naar bed. Ik eet nog wat kleins, ga met de hond wandelen, zit nog eventjes op de tablet of kijk nog een serie. Nog even edn uurtje of soms 2 relaxen, want als ik te snel naar bed ga, val ik niet in slaap. Ik wacht dus bewust tot ik slaperig wordt en ga dan pas naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Ik lust ook wel graag een wijntje als ik thuiskom na mijn werk (geen horeca) maar daar geef ik ook niet aan toe.



Simpel maar waar: gewoon je ritme verleggen. Wat eten, boekje, tv, douchen naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Wij drinken ook altijd na werk (meestal ergens tussen 1 en 3) nog iets met collega's. De meesten drinken alcohol, maar ik drink sinds een jaar eigenlijk altijd gewoon een kop thee. Alcohol is echt een gewoonte. Je slaapt er eigenlijk minder goed door en met dat kopje thee leer je ook ontspannen als je eraan went. Gewoon in bed gaan liggen na een drukke avond kan ik ook niet, want dan ben ik nog veel te druk in mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Mentaal dingetje is dat.

Gewoon nog lekker even een glas warme melk met een boek of een serie en dan lekker in bed liggen. Verstand op nul.



Heel soms droom je dat je doorwerkt... Heel vervelend want je wordt reuze moe wakker.

Maar voor de rest is het vooral een mentaal dingetje.
Alle reacties Link kopieren
Zet een rustig muziekje op en lees een boek, als je thuiskomt. Lekker even tot rust komen, accepteer dat je niet gelijk naar bed kunt. Sommige mensen kunnen dat wel, jij blijkbaar niet. Mijn vrouw heeft ook in de horeca gewerkt en had ook echt even wat rust nodig voordat ze kon gaan slapen.......
Oh dear, how sad, never mind.
Goede tips en jullie hebben helemaal gelijk wbt dat wijntje en aanwenning. Een kopje thee ipv een wijntje is ook een goed idee, het is idd maar net wat je jezelf aanwent. Oh en wbt dat ritme, ik weet dat ik niet meer om 11 uur in bed kan liggen nu. Maar ik woon nog thuis en heb dus de hond en het huishouden voordat ik ga werken (iedereen is dan al werken), daarom wil ik niet langer dan tot 9 of 10 uur doorslapen. Anders komt mijn ochtendritueel in de war



Lopend naar huis gaat niet, ik moet 3 kwartier rijden overdags . Laat op de avond een halfuur omdat het dan rustig is op de weg. Bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:pommiaan schreef op 03 mei 2016 @ 09:21:

Goede tips en jullie hebben helemaal gelijk wbt dat wijntje en aanwenning. Een kopje thee ipv een wijntje is ook een goed idee, het is idd maar net wat je jezelf aanwent. Oh en wbt dat ritme, ik weet dat ik niet meer om 11 uur in bed kan liggen nu. Maar ik woon nog thuis en heb dus de hond en het huishouden voordat ik ga werken (iedereen is dan al werken), daarom wil ik niet langer dan tot 9 of 10 uur doorslapen. Anders komt mijn ochtendritueel in de war



Lopend naar huis gaat niet, ik moet 3 kwartier rijden overdags . Laat op de avond een halfuur omdat het dan rustig is op de weg. Bedankt allemaal!Geen thee, daar zit cafeïne in.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 03 mei 2016 @ 09:24:

[...]



Geen thee, daar zit cafeïne in.Ow ja dat is waar ook.. Even op internet zoeken of ze zoethoutthee hebben zonder cafeïne .
Alle reacties Link kopieren
Ik ontspan altijd heel erg van het kleuren in m'n kleurboek, da's een heel precies werkje, dus dan is het enige waar ik aan denk die kleurplaat . Misschien dat dat ook wel wat voor jou is.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink altijd kamillethee trouwens.
Zoethout zou ik niet doen, verhoogt de bloeddruk. Lijkt me in deze situatie niet handig.



Kamillethee, slaap-lekker-thee of ontspanningsthee. Of een kop rooibos. Let dan wel even op dat er niet stiekem alsnog zwarte thee bij is gedaan, sommige merken (vooral die met een L) hebben die neiging.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkte het volgende ritueel altijd goed: Douchen, kopje thee zetten, met kopje thee en (toen nog laptop) tablet in bed een paar rustige filmpjes op youtube kijken. Ik deed er meestal verstandig aan om mijn lampje alvast uit te zetten want ik viel steevast halverwege het eerste of tweede flimpje in slaap. De thee kwam eigenlijk ook nooit op.
Alle reacties Link kopieren
quote:pommiaan schreef op 03 mei 2016 @ 09:35:

[...]





Ow ja dat is waar ook.. Even op internet zoeken of ze zoethoutthee hebben zonder cafeïne .Bij Simon Levelt (of vergelijkbare zaken) verkopen ze pure vermalen zoethout. En van 1 of 2 kopjes gaat je bloeddruk echt niet omhoog hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven