Werk & Studie alle pijlers

Irritaties op werkplek die hoog oplopen

22-05-2015 15:47 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,



Ik hoop hier wat adviezen te krijgen over de volgende situatie:



Ik werk inmiddels bijna 4 jaar op mijn huidige werkplek (binnen het bedrijf al langer) en werk hier parttime. Ik heb twee vaste dagen en indien er ziekte, verlof of vakantie wordt aangevraagd vervang ik mijn collega die hier meer uren werkt dan ik.



Mijn collega is iemand van middelbare leeftijd en houdt erg vast aan 'hoe het altijd geweest is', een ouderwetse manier van werken. Er wordt steeds meer gedigitaliseerd. En alhoewel dit stapsgewijs gaat, er cursussen worden gegeven en je van alle kanten begeleid wordt, lijkt mijn collega alsnog zoveel mogelijk de hakken in het zand te willen houden. Het gaat met tegenzin.



Hier komt nog bij dat als er op de werkplek dingen veranderd zijn, (denk aan het beeldscherm op een andere hoogte, koffie/theekan weggehaald bij de computer ivm schade, of een mapje verplaatst oid) en het de volgende dag nog zo staat, mijn collega geirriteerd 'vraagt' of ik de verbouwing weer terug wil zetten zoals ik het heb aangetroffen. Het is immers 'haar' werkplek en omdat ik er maar twee dagen zit hoor ik me aan te passen aan haar.



Zo'n twee maanden geleden lag er op het bureau een briefje waar dezelfde mededeling op stond. Ik heb een nette mail aan haar gestuurd met hoe ik erover denk en dat wij deze werkplek samen moeten delen en dat het geven en nemen is. Zo geef ik bijvoorbeeld ook geen commentaar op alle privespullen van thuis die hier in de lades en kasten uitpuilen of alle privetelefoontjes die zij op de zakelijke telefoon aanneemt. Ik vond dat ik mijn punt gemaakt had en na een paar jaar niks durven zeggen ben ik voor mijzelf opgekomen.



Mijn leidinggevende weet van alles en vond wel dat ik dit beter persoonlijk kon oplossen ipv over de mail. Verder geen commentaar op mijn manier van communiceren gehad.



Nu ben ik vandaag weer aangesproken door mijn collega over het niet terugzetten van spullen, en na wat woorden heb ik mijn mond maar wijselijk gehouden. Zij vind dat ik haar opzettelijk dwars zit en 'ik moet mijn gedrag veranderen'. Het moet niet gekker worden.



Sorrie voor het lange verhaal maar ik kan echt wel wat advies gebruiken inmiddels. Ik loop na het weekend even binnen weer bij mijn leidinggevende, maar tot die tijd zit ik met toch wel een rotgevoel.



Alvast dank!
.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het verstandig is om dit te bespreken in een gesprek met je collega en je leidinggevende. Zo kunnen jullie beide bespreken wat je dwars zit en naar oplossingen zoeken.

Ik ben bang dat je op dit moment alleen nog maar ff van je af kan schrijven en het laten rusten. Succes!!
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt mij star en iets van niet kunnen en willen gedrag van je collega. Niet willen of kunnen meeveranderen.



Ook iets van terretoruimdrift. Ik zou het verder overlaten aan jouw leidinggevende.

Dit duidenlijk iemand die niet onder de indruk is van jouw. Dus ook misschien een machtspellentje.
Alle reacties Link kopieren
Uitpraten met een leidinggevende erbij. En emotionele zaken niet via de mail bespreken.

Eigenlijk moet je leidinggevende het aangeven dat jullie een werkplek delen en dat ieder iets moet geven inderdaad.
Eens met swifty en veel nummertjes: met z'n drieën om de tafel en afspraken maken. Liefst vanuit een beetje een positieve invalshoek, bijv. Hoe kunnen we de werkplek met z'n tweeën zo fijn mogelijk delen.
Het is toch niet zoveel moeite om de spulletjes aan het einde van de dag weer even terug te zetten? Het zou mij het gezeur niet waard zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me niet zo laten raken door haar. Schermhoogte is van belang voor een gezonde werkhouding volgens arbo-richtlijnen. Thermoskannen horen in een keuken opgeborgen te worden. Mapjes horen een vasteopbergplek te krijgen, daar werk je ook sneller en beter van.



Met andere woorden: jouw motivatie is werkgerelateerd. Hoe meer die dame in opstand komt, hoe moeilijker ze het zichzelf maakt. Dus laat haar maar zichzelf boos maken. Behoud je zakelijkheid, zonder je te verlagen tot kinderachtige discussies.



Als het echt onhoudbaar wordt, stel dan een gesprek voor met jullie afdelingshoofd. Daar zou je in voor kunnen stellen om samen de boel op te ruimen en alles een vaste plek te geven. Als je haar daarin ook ruimte geeft voor wat persoonlijk spul (bijv een eigen laatje/doosje/etc), dan is dat een bonus. Maar maar privé-spullen moeten het werken niet in de weg gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 22 mei 2015 @ 15:57:

Dit lijkt mij star en iets van niet kunnen en willen gedrag van je collega. Niet willen of kunnen meeveranderen.



Ook iets van terretoruimdrift. Ik zou het verder overlaten aan jouw leidinggevende.

Dit duidenlijk iemand die niet onder de indruk is van jouw. Dus ook misschien een machtspellentje.



Territoriumdrift inderdaad, je zegt het precies goed.



Het is dus ook hogerop al bekend dat dit speelt. Ik krijg inmiddels het idee dat ze de confrontatie niet meer aan willen gaan omdat collega over een paar jaar met pensioen gaat. Ook werken wij niet tegelijk samen dus er zou niet veel te discusseren moeten zijn in feite. Gedachtengang erachter.



Maar tot die tijd is er wel overdracht e.d. en ik ga er niet meer echt met plezier naartoe. Ook dat heb ik al eens laten vallen dus dat gesprek wil ik hoe dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Doen jullie hetzelfde werk? Met andere woorden, is zij jouw duo collega?



Het is idd territorium drift. Jammer dat mensen zo naar hun collega's staan. En de beste optie is om het je niet te laten raken, maar ik snap heel goed dat dat erg moeilijk is.

Als het inderdaad zo is dat ze niets tegen haar zeggen, omdat ze binnenkort met pensioen gaat (ik vind een paar jaar overigens nog erg lang), dan zou ik idd een gesprek vanuit een positieve invalshoek beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ja exact hetzelfde werk, we wisselen elkaar alleen af omdat de dagen hier wat langer dan gemiddeld zijn vandaar.



Ik heb al heel lang de lieve vrede geprobeerd te bewaren (ook omdat ik niet voor mijzelf op durfde te komen) en ik vind het eigenlijk absurd dat alle flexibilteit van mijn kant moet komen.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel duo partners heeft zij al 'versleten'?



Het is natuurlijk van de zotte dat het haar werkplek is, omdat zij 3 dagen werkt en jij 2. Het is jullie werkplek. Overigens is een eigen werkplek sowieso al vrij uniek, maar dat terzijde. Jullie hebben beide recht om er iets eigens van te maken, maar dat is wat lastig op 1 bureau.



Misschien kun je eens aan haar vragen hoe zij het voor zich ziet. Daarna kun jij aangeven hoe jij het ziet. Er zal toch wel een compromis gesloten kunnen worden?
Als leidinggevende zou ik echt niet blij zijn als ik mijn kostbare tijd zou moeten gaan besteden aan dit soort gekleuter. Kom op zeg: we hebben het hier over 2 volwassen vrouwen! Die elkaar nota bene tijdens het werk ook nog eens amper tegen komen?



@TO

Ik snap werkelijk niet dat jij jouw werkweken en jouw weekenden laat vergallen door die vrouw! Waarom in Godsnaam? Zo belangrijk is ze toch helemaal niet? Wat kan jou het nu schelen dat zij zo loopt te zeuren om niks? Ik zou haar gewoon lekker laten gaan en bij elk onzinnig commentaar reageren met "Deze mail kost jou en mij meer tijd dan het jou had gekost om dit zelf even op te lossen. Ik stel voor dat we hier niet nog meer tijd aan besteden. Mocht je het daar niet mee eens zijn, dan kun je met jouw klachten terecht bij *insert naam manager*"
Wat voor spullen zet je dan niet terug? Doe eens een voorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Werkt deze collega de andere drie dagen? Je schrijft dat je bij ziekte en verlof vervangt.
Ik vind het een beetje raar dat jij het hebt over de privé-telefoontjes die zij op de zakelijke telefoon aanneemt. Waarom heb jij daar last van?



Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat zij er last van heeft als jij dingen gaat verplaatsen zonder daar een goede reden voor te hebben.
Gesprek over houden, even tegenover elkaar de lucht klaren en afspraken maken. Ik begrijp het vanuit jouw kant volkomen, ik heb ook zo'n collega gehad, die nog geeneens haar werkplek hoefde te delen overigens. Zij merkte het al als een pen was verschoven bij wijze van. Heel vermoeiend lijkt mij dat om daar steeds mee bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 22 mei 2015 @ 18:47:

Ik vind het een beetje raar dat jij het hebt over de privé-telefoontjes die zij op de zakelijke telefoon aanneemt. Waarom heb jij daar last van?



Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat zij er last van heeft als jij dingen gaat verplaatsen zonder daar een goede reden voor te hebben.



Omdat ik het een prettige en vooral efficiente manier van werken vind als er bepaalde spullen binnen handbereik liggen en niet weggepropt in een lade of in het uiterste hoek onder een stapel enveloppen oid.



Wat betreft de telefoontjes, op het moment dat ik aan het werk ben, bellen er personen prive voor haar om te te kletsen. Waarop ik aangeef aan hen dat ze haar beter thuis kunnen bereiken gezien dit een zakelijk nummer is.



Ik vind dat niet kunnen, daar heb je een mobiel of huistelefoon voor en dat doe je in je pauze of voor/na werktijd. Is het een noodgeval ok maar anders hoor je een zakelijke telefoon niet te gebruiken om prive zaken te bespreken. Ook bestellingen die binnen zijn en opgehaald kunnen worden bij apotheek of winkel worden doorgegeven .
quote:RedBaron schreef op 22 mei 2015 @ 19:31:

[...]





Omdat ik het een prettige en vooral efficiente manier van werken vind als er bepaalde spullen binnen handbereik liggen en niet weggepropt in een lade of in het uiterste hoek onder een stapel enveloppen oid.





Ja maar jullie delen nu eenmaal samen een bureau en je kan niet verwachten dat iedereen er dezelfde werkwijze op na houdt.



Dus laat je je werkplek zo achter als je hem hebt aangetroffen. Geldt voor jullie allebei.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 mei 2015 @ 17:59:

Wat voor spullen zet je dan niet terug? Doe eens een voorbeeld?



Er staat bijvoorbeeld altijd een dienblad net een kan koffie/thee of water en wat glazen. Ik zet deze altijd op een andere tafel om ruimte op het bureau te besparen en het staat niet netjes. Ook vlakbij de computer is niet handig.



Beeldscherm zet ik op ooghoogte ipv geheel op de laagste stand.



Mapjes met papieren die bij de hand gehoude n dienen te worden of zoals gister: een half bakje yoghurt met muesli die ik bij het dienblad heb laten staan (wordt altijd opgehaald samen met vieze glazen).
quote:RedBaron schreef op 22 mei 2015 @ 19:36:

[...]





Er staat bijvoorbeeld altijd een dienblad net een kan koffie/thee of water en wat glazen. Ik zet deze altijd op een andere tafel om ruimte op het bureau te besparen en het staat niet netjes. Ook vlakbij de computer is niet handig.



Beeldscherm zet ik op ooghoogte ipv geheel op de laagste stand.



Mapjes met papieren die bij de hand gehoude n dienen te worden of zoals gister: een half bakje yoghurt met muesli die ik bij het dienblad heb laten staan (wordt altijd opgehaald samen met vieze glazen).Yoghurt is gewoon goor en dat van die privé telefoontjes kan ook niet, maar verder vind ik het wel moeilijk doen om niks. Beetje rekening met elkaar houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 22 mei 2015 @ 17:31:

Hoeveel duo partners heeft zij al 'versleten'?



Het is natuurlijk van de zotte dat het haar werkplek is, omdat zij 3 dagen werkt en jij 2. Het is jullie werkplek. Overigens is een eigen werkplek sowieso al vrij uniek, maar dat terzijde. Jullie hebben beide recht om er iets eigens van te maken, maar dat is wat lastig op 1 bureau.



Misschien kun je eens aan haar vragen hoe zij het voor zich ziet. Daarna kun jij aangeven hoe jij het ziet. Er zal toch wel een compromis gesloten kunnen worden?



Grappig dat je dat vraagt.



Voor mij was er een vrouw die naar horen zeggen niet tevreden was en uiteindelijk ergens anders is gaan werken want droombaan aangeboden gekregen. Van collega's gehoord dat ze door een opmerking van huidige collega huilend op werkplek zat.



En tussen haar en mij in waren er wat interne kandidaten die mijn collega allemaal niet beviel. Of ze vond dat het werk niet aankonden dat zulk dingen.



Ook heb ik begrepen dat ze verontwaardigd was dat ze eens niet bij de sollicitatiegesprekken mocht zijn dus geen inspraak wie haar collega werd.



Allemaal van horen zeggen maar het kloot allemaal met hoe haar houding tegenover andere is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dit niet gaat winnen.



Die vrouw zal niet veranderen. Ik had ooit zo n soort dominante cheffin. Mocht alles zeggen, en ze was zo.

Ooit eens was ik uitgevallen tegen haar. Of ik had haar op haar punten gewezen. Nou aan het einde van de dag, lag het toch aan mij. Want die collega die vond dat niet. Had ze voor gezorgd. Waar ik bij was vroeg ze aan die collega dat heb jij nooit he?



En als je dan eens flink uitviel stond ze te huilen.



Ik zou luchtiger reageren. Jij werkt jouw dagen met jouw indeling van het bureau. En zijn kan er opzetten wat ze wil in haar tijd.

Van mij part hangt ze haar was aan haar werkdeur.

En als ze dan begint over iets wat jij er neer zet. Dan zou ik heel duidenlijk zeg ja het was mijn dag. Zet je het weer goed op jouw dag.

Met een dosis flair en humor en respect (ook al zal je dat voor haar niet hebben). Laat haar niet in jouw ergercirkel komen.



Als jouw leidinggevende dit al van haar weet. Dat is het denk ik ook gewoon een ding geworden voor haar. Als zij verder nooit tot weinig gecorrigeerd wordt door een leidinggevende. Gaan dit soort mensen steeds meer ruimte innemen. Want ja er wordt toch geen sanctie opgelegd. Dat gebeurd bij het ontbreken van ontreden van een hogere geplaatste naar haar.



Kijk uit dat je straks niet alleen staat in je bevindingen. Zal je ook zien, zit jij je te ergeren en dan wordt er niks aangedaan.

En zij zit er nog met al haar keuren.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:RedBaron schreef op 22 mei 2015 @ 19:31:

[...]





Omdat ik het een prettige en vooral efficiente manier van werken vind als er bepaalde spullen binnen handbereik liggen en niet weggepropt in een lade of in het uiterste hoek onder een stapel enveloppen oid.



Wat betreft de telefoontjes, op het moment dat ik aan het werk ben, bellen er personen prive voor haar om te te kletsen. Waarop ik aangeef aan hen dat ze haar beter thuis kunnen bereiken gezien dit een zakelijk nummer is.



Ik vind dat niet kunnen, daar heb je een mobiel of huistelefoon voor en dat doe je in je pauze of voor/na werktijd. Is het een noodgeval ok maar anders hoor je een zakelijke telefoon niet te gebruiken om prive zaken te bespreken. Ook bestellingen die binnen zijn en opgehaald kunnen worden bij apotheek of winkel worden doorgegeven .Daar kun je een einde aan maken die werkt op dit moment niet. Als zij er niet is dan heeft zo een apotheektelefoontje ook geen zin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven