Werk & Studie alle pijlers

Is dit gebruikelijk bij sollicitatie brieven?

28-09-2011 17:25 86 berichten
Ik ben volop bezig met solliciteren en ik laat mijn brieven altijd even door anderen lezen voordat ik ze verstuur om zo de foutjes er uit te halen en te kijken hoe de brief op een ander over komt etc.



Nu had ik vandaag een soort van discussie over het feit dat ik altijd "Met vriendelijke groet" gebruik en niet "Hoogachtend" want ik ken de persoon niet en het eerste zou te informeel zijn.

Ook werd mij als tip gegeven om mijn naam, leeftijd en wat algemene informatie te schrijven in de brief zoals het feit dat ik graag winkel.

En dan hoorde ik nog dat je beter geen standaard witte brief kunt sturen maar bijvoorbeeld een andere kleur, plaatjes toevoegen etc zodat je brief eruit springt.



Hierdoor ben ik eigenlijk wel gaan twijfelen, loop ik nu zo achter qua dingen die nu gebruikelijk zijn in sollicitatie brieven? Ik zet er wel wat algemene dingetjes in als het te maken heeft met de functie of aangeeft waarom ik geschikt ben maar voor de rest heb ik zoiets van ze kunnen mijn CV toch lezen? Okee, door een rode brief val je wel op maar is dat wel gewenst?
Ik weet niet in welke branche je solliciteert maar voor mij zou een rode brief met plaatjes erin direct een reden zijn om de brief op de stapel "ongeschikt" te leggen. Ik werk in een conservatieve sector en zit regelmatig in sollicitatiecommissies. Dat je graag winkelt zou hier ook geen aanbeveling zijn, althans, dat je dat feit zou vermelden is geen aanbeveling.

Over "met vriendelijke groet" zou ik dan weer niet struikelen, maar "hoogachtend" vind ik ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hoef je hierdoor niet te gaan twijfelen.



Ik gebruik ook altijd "met vriendelijke groet". Hoogachtend vind ik te stijf klinken, zo ben ik zelf ook niet. Ook die algemene info over jezelf, zoals graag winkelen, zou ik niet zo vermelden (tenzij het gerelateerd is aan de baan).



En volgens mij is er hier laatst al een discussie geweest over het al dan niet gebruiken van gekleurd papier. Ik zal even voor je op zoek gaan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Hoogachtend is volgens mij ook in formele correspondentie ver uit de tijd. Ik zou gewoon 'met vriendelijke groet' aanhouden.



Qua papiersoort heb ik wel eens gehoord dat mens kozen voor lichtgrijs/ecru als iets meer eruit springend. Een echte kleur zou ik niet doen.
Ik zou nooit plaatjes toevoegen in een brief, of gekleurd papier gebruiken. Volgens mij is dat not done.



Wat ik zelf erg belangrijk vind: foutloos, vloeiend en realistisch schrijven. Ik heb nu een paar keer sollicitatierondes meegemaakt op mijn werk waar ik bij mocht zitten en zeker de helft van de brieven was echt dramatisch slecht. Alle zinnen met 'ik' beginnen. Schromelijk overdrijven. Staccato. Echt, ik denk dat je er al uitspringt als je een normale brief weet te schrijven die loopt en niet stikt van de spel- en stijlfouten.
Als je al een andere kleur papier wilt gebruiken, doe dan offwhite (licht creme of zo), maar ik vind t niet zo sterk. Dat je graag winkelt hoef ik niet te weten (tenzij je solliciteert als personal shopper of zo). Je naam vermelden in de brief kan, je leeftijd is misschien wel handig, en wat voor de baan relevante info kan, zoals je zelf ook al aangeeft.



Met vriendelijke groet zou bij mij kunnen, maar is ook afhankelijk van de functie waarop je solliciteert.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic bedoelde ik, hier ging het op den duur ook over gekleurd papier:



Eerder topic
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Hahaha een sollicitatiebrief met plaatjes, dat is echt erg.



Nooit doen!
Alle reacties Link kopieren
Gekleurd papier??

Je bedoelt toch niet dat je je brief met de post gaat versturen??

De bedrijven waar ik solliciteer doen dat vaak gewoon per mail.

Ik zou je brief vooral zakelijk en enthousiast houden. Dat je graag gaat winkelen, je hond Bikkel heet, en je wc geel hebt geschilderd daar hebben ze niks mee te maken. Als je nuttige hobbies hebt voor het bedrijf dan zou je dit evt. wel in je brief kunnen vermelden. Andere hobbies en nevenactiviteiten horen in je CV.

Als je wilt opvallen kun je een foto bij je sollicitatie sturen. Maar val vooral op door je enthousiasme in je brief. Waarom wil je juist daar werken?
Je kunt alle ''tips'' die deze persoon je gaf het beste negeren.



- Hoogachtend of met vriendelijke groet is om het even.

- Algemene info staat al in je CV

- Dat je graag winkelt lijkt me niet van belang voor je sollicitatie, tenzij je als personal shopper solliciteert.

- Gebruik zeker geen gekleurd papier, dit staat onprofessioneel en zo val je op, op een verkeerde manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het al voor me! Op roze papier:



Lieve meneer Bakker



Graag solliciteer ik via deze weg op de functie van psychiater.

Ik weet gewoon dat ik hier geschikt voor ben.

In mijn vrije tijd ga ik graag winkelen , drink ik doorgaans teveel wijn , ga ik iedere zaterdag naar housefeesten (tot 7 uur sochtends, dus geen weekenddiensten aub) , ben ik momenteel nog een boete aan het uitzitten en om wat bij te verdienen verzorg ik de plaatselijke hashhandel.



Ik hoop dat het wat wordt.



Dikke smakkerd.



closednote



En vergeet het vleugje parfum niet!
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste is dat je brief prettig leest en to the point is. Er moet instaan waarom ze jou moeten nemen, en waarom jij daar wil werken. Verder is het belangrijk dat je brief er verzorgd uitziet.



Ik zou er in ieder geval geen plaatjes er in zetten. Eventueel als dat relevant is kun je in je cv een pasfoto zetten. Geen vakantiefoto.



Een rode brief zou mij direkt irriteren, dat leest niet fijn.



Het hangt er natuurlijk vanaf in welke branche je solliciteert hoe ver je kunt gaan in dingen. Solliciteer je in een zakelijke omgeving, laat je brief er dan ook zakelijk uitzien. In andere sectoren kan het anders zijn. Je kunt misschien wat kleine dingetjes doen om op te vallen, maar pas op dat je er niet op een negatieve manier uitspringt.



veel succes verder!



Met vriendelijke groet is prima trouwens, hoogachtend is ook niet verkeerd, maar wat afstandelijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Waldorf114 schreef op 28 september 2011 @ 17:38:

Ik zie het al voor me! Op roze papier:



Lieve meneer Bakker



Graag solliciteer ik via deze weg op de functie van psychiater.

Ik weet gewoon dat ik hier geschikt voor ben.

In mijn vrije tijd ga ik graag winkelen , drink ik doorgaans teveel wijn , ga ik iedere zaterdag naar housefeesten (tot 7 uur sochtends, dus geen weekenddiensten aub) , ben ik momenteel nog een boete aan het uitzitten en om wat bij te verdienen verzorg ik de plaatselijke hashhandel.



Ik hoop dat het wat wordt.



Dikke smakkerd.



closednote



En vergeet het vleugje parfum niet!
Dat je je brief niet mag beginnen met "ik" dat wist ik al en dat doe ik dus ook nooit. Maar toen ik die tips las had ik echt zoiets van heb ik iets gemist? Ik vind hoogachtend ook wat te stijfjes. Ik probeer altijd een vlotte brief te schrijven, niet te langdradig en zonder op te scheppen/overdrijven. Ben volgens mij soms zelfs iets te bescheiden als ik soms van mensen hoor wat die allemaal vermelden in de brief.



Ik solliciteer trouwens op verschillende functies omdat ik gewoon werk moet hebben en je nu toch al weinig te kiezen hebt. Pas mijn schrijfstijl altijd een beetje aan. Jong informeel bedrijf krijgt een vlotte brief en een groot internationaal bedrijf een wat zakelijkere formele brief. En ik mail mijn brieven meestal ook hoor maar er zijn nog steeds bedrijven die ze per post willen ontvangen.



En ja ik negeer die tips ook gewoon maar ik dacht toch even navragen omdat het alweer een tijdje geleden is. Hoop alleen wel dat de persoon de tips zelf niet toepast.
Wat niet met elkaar strookt is dat je wél hoogachtend moet gebruiken omdat het anders te informeel is, maar ondertussen wel je hele sollicitatiebrief moet op gaan pimpen met leuke plaatjes en kleurtjes (want dat is niet informeel??)



Sorry, maar hou maar vast aan je eigen gezonde verstand
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt af wat voor pannekoek er dan zo betweterig gaat zitten doen over die brieven. Ik krijg nu al de kriebels van deze persoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wie jou al die briljante tips gegeven heeft, maarre... heeft diegene zelf een baan?
Alle reacties Link kopieren
Gekleurd papier.....die zou ik niet serieus nemen als ik zoiets onder ogen kreeg Tenzij je bij de knutselclub solliciteert.



Ik heb geleerd dat je het volgende in je brief, die je vooral kort, bondig en zakelijk houdt, moet vermelden:

- waar heb je de vacature gelezen

- vermeld naar welke functie je solliciteert

- waarom solliciteer je naar de functie, oftewel wat zijn jouw raakvlakken met de functie

- verwijs naar meer informatie die in bijgesloten CV is te vinden

- geef aan dat je graag bereid bent e.e.a. toe te lichten in een persoonlijk gesprek

- sluit af met hoogachtend of met vriendelijke groet (hoewel sommige formele bedrijven erg gesteld zijn op 'hoogachtend')



En als je dan toch bezig bent; wanneer je solliciteert bij een formeel bedrijf, vraag jezelf dan ook even af of het wel bij je past. Of dat je zelf meer het 'met vriendelijke groeten'-type en dus informeel bent.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die bij zijn sollicitatie een grote steen gestuurd had:Ik ben keigoed. Deze persoon solliciteerde op een marketingfunctie, en is hiermee aangenomen.

Voor andere functies kan dit wel eens precies verkeerd uitpakken.

Plaatjes in je brief?

dat doe je als je 7 jaar bent, en je schrijft je eerste brief naar oma.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Plaatjes? Aan wat voor plaatjes mort ik dan in godsnaam denken?
Liever elitair dan een pauper!
plaatjes? Waar moet je solliciteren? Bij kinderspeeltuin het groene dorreltje???? Die gaat echt meteen op de brandstapel bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Ach, de mensen die de brieven beoordelen zijn natuurlijk ook niet allemaal hetzelfde maar hebben elk weer zo hun eigen smaak. Met een opvallende brief heb je kans dat je gelijk in de prullenbak belandt, maar ook dat je juist bovenaan de stapel wordt gelegd.



Ik schrijf mijn brieven altijd zo dat ik ze zelf goed vind. Als iemand de brief dan echt niks vindt, dan vindt-ie mij waarschijnlijk ook niks en is 't voor ons allebei beter dat ik daar niet ga werken.
Alle reacties Link kopieren
Eens met al het bovenstaande. Een brief op gekleurd papier zou bij mij meteen de prullenbak in gaan, evenals brieven bomvol spelfouten, brieven zonder 'enters' en/of leestekens, brieven met overdreven (en vooral verkeerd gebruikt) taalgebruik, enz.



Ik lees graag waarom iemand in onze branche in het algemeen wil werken, en dan waarom juist specifiek bij ons. Wat kan die persoon betekenen voor ons? Welke eigenschappen heeft hij/zij waardoor hij/zij binnen ons bedrijf past? Een brief mag van mij best kort zijn, het is de bedoeling dat ik nieuwsgierig word naar die persoon en hem/haar uitnodig.



Verder vind ik zinnen als: 'ik licht mijn enthousiasme graag toe in een persoonlijk gesprek' leuker dan 'hopelijk is deze brief voor u aanleiding mij uit te nodigen.' maar ik denk dat dat persoonlijk is.



Een opvallende CV springt er voor mij wel uit. En dan bedoel ik uiteraard niet op gekleurd papier, maar bijv. door de gebruikte layout.

Succes met solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
quote:19juni schreef op 28 september 2011 @ 18:23:

Eens met al het bovenstaande. Een brief op gekleurd papier zou bij mij meteen de prullenbak in gaan, evenals brieven bomvol spelfouten, brieven zonder 'enters' en/of leestekens, brieven met overdreven (en vooral verkeerd gebruikt) taalgebruik, enz.

Een brief mag van mij best kort zijn, het is de bedoeling dat ik nieuwsgierig word naar die persoon en hem/haar uitnodig.



Verder vind ik zinnen als: 'ik licht mijn enthousiasme graag toe in een persoonlijk gesprek' leuker dan 'hopelijk is deze brief voor u aanleiding mij uit te nodigen.' maar ik denk dat dat persoonlijk is.



Een opvallende CV springt er voor mij wel uit. En dan bedoel ik uiteraard niet op gekleurd papier, maar bijv. door de gebruikte layout.

Succes met solliciteren!My point exactly...
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven