Werk & Studie alle pijlers

Jonge kids en werk

11-11-2014 16:20 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van mijn andere topic in Werk&Studie wil ik een andere vraag aan jullie stellen...

Vraag voor ouders met jonge kinderen of ouders met oudere kinderen die vroeger ook werk & gezin gecombineerd hebben:

HOE krijg je het voor elkaar om als jonge moeder meer dan 2 dagen te werken als er nog kids thuis zijn die niet naar school gaan, naast een fulltime werkende partner? Alle moeders met kinderen onder de 4 jaar die ik ken werken ongeveer 2 dagen. Als ze meer werken is dat altijd in combinatie met een minder werkende partner (werkt 4 dagen of heeft ouderschapsverlof ofzo).



Het is NIET mijn bedoeling hier een discussie over te hebben, ik ben gewoon benieuwd hoe mensen dat voor elkaar krijgen met opvang etc., of ze dan als gezin nog een beetje tijd voor elkaar hebben, dat soort dingen.

Dus graag reacties van mensen die zelf hiermee te maken hebben.
Nou die kinderen gaan gewoon naar de opvang.
Opvang idd, wat anders?

Ik werk 3 dagen, mijn man 4,5 dag. Dochter gaat 1 dag naar oma en 1,5 dag naar het kdv. Zo simpel is het he
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 11 november 2014 @ 16:23:

Nou die kinderen gaan gewoon naar de opvang.Spreek je uit eigen ervaring? Ik vroeg naar ervaringen van ouders. Als je kinderen hebt ben ik heel benieuwd hoe jij het aanpakt, als je dat wil vertellen.
Ik ken weinig moeders die minder dan 3 dagen werken. Hun partner werkt fulltime.

Planning en beiden handen uit de mouwen steken. De tijden waarin de vrouw alleenrecht over het aanrecht en alle aanverwante zaken had is voorbij. En zo is de nieuwe generatie man ook graag betrokken bij opvoeding en voeding van de kids.
quote:mammavanmeisje schreef op 11 november 2014 @ 16:25:

[...]





Spreek je uit eigen ervaring? Ik vroeg naar ervaringen van ouders. Als je kinderen hebt ben ik heel benieuwd hoe jij het aanpakt, als je dat wil vertellen.Dat is mijn antwoord ja. Twee, drie, vier dagen, het maakt toch geen verschil met wel of niet naar school gaan? Als kinderen nog niet naar school gaan, kunnen ze naar de opvang als je werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 11 november 2014 @ 16:25:

Opvang idd, wat anders?

Ik werk 3 dagen, mijn man 4,5 dag. Dochter gaat 1 dag naar oma en 1,5 dag naar het kdv. Zo simpel is het he Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik snap hoe jullie het doen. Ikzelf zit in een andere situatie. Mijn man werkt fulltime, en naar dat soort ervaringen was ik op zoek, dus moeders die naast die fulltime baan van hun man MEER dan 2 dagen werken. Dus samen werken ze dan meer dan 7 dagen, waarvan de hoofdverdiener 5.
Alle reacties Link kopieren
Hier zelf geen kinderen, dus ik mag eigenlijk niet antwoorden, maar in mijn vriendenkring werken alle ouders (op een paar na) eigenlijk allemaal beiden voltijds. Moeder gaat na maand of 3 terug aan de slag en jonge kinderen gaan naar kinderopvang/creche tijdens de dag.



Dit is de norm in mijn omgeving. Sommige moeders werken 4/5, maar minder dan dat is heel zeldzaam.
Ik werk 32 uur, man 40 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk drie dagen, partner 5.

Kind ging eerst naar het kdv, later naar bso/school.

Ik snap niet waarom je niet begrijpt hoe mensen dat doen bij meer dan 2 dagen werken (m/v).
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk alleen s`nachts, en vroeger gingen de kinderen naar een oppas moeder...... Want opa en oma wonen niet in de buurt. Nu werk ik nog steeds in de nacht omdat anders het thema sportvereniging en muziek les noet op gaan.... Ik werk 40% en man nu net 100%( vroeger 90%).
Alle reacties Link kopieren
Naar de opvang, die is daar voor
Tuurlijk, die halve dag van mijn man maakt een wereld van verschil als hij fulltime had gewerkt, ging ze 2 dagen naar het kdv ipv 1,5.

Overigens zit mijn man regelmatig in het buitenland voor een paar dagen, dus dan is hij meer dan fulltime weg. Dan gaat ze dus idd 2 dagen naar het kdv en 1 naar oma.
Alle reacties Link kopieren
ik werk 2/3 dagen.

dan gaat kleine naar oma.

opvang kost tegenwoordig erg veel geld.
A woman with class is timeless
Mijn collega werkt 4 dagen en haar vriend meer dan fulltime. Kind gaat naar gastouder. De vrouwen van mijn (mannelijke) collega's werken ook allemaal 4+ dagen. Ook die kinderen worden opgevangen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag, wat is voor jou het verschil tussen 2 dagen werken en 3 dagen werken? Wat zou er dan anders moeten worden?



Overigens geen kinderen hier, wel nu al de afspraak dat als ze er komen we beiden 4 dagen gaan werken, dan zitten we dus boven de 7 dagen die jij noemt. Ik kan me niet zo goed voorstellen wat het voor verschil maakt we beiden 4 of beiden 5 zouden werken, behalve dan dat ik graag tijd wil besteden aan mijn kind (denk ik nu dan) dus dat ik liever 4 dagen werk dan 5.



N.B. overigens werk ik nu ook 4 dagen in de week, gewoon omdat het kan.
toen ik nog alleen was gingen mijn 2 kinderen onder de 4 naar de opvang en mijn oudste ging naar school



toen ik een partner vond, bleef ik gewoon werken en gingen de kinderen 4 dagen per week naar de opvang / BSO



ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten doen? ik bedoel: ik moest toch inkomsten hebben om mijn kinderen te onderhouden? ook toen ik een partner kreeg vond ik dat ik die inkomsten moest blijven houden en niet mijn kinderen, zijn verantwoordelijkheid moest laten zijn



ik zal het je nog mooier vertellen: ik had in de tijd dat ik alleen was geen rijbewijs of auto en woonde in een dorp wat 30 minuten fietsen was van de BSO en mijn werk. 1 voorop de fiets, 1 achterop en 1 zette ik in de buurtbus (hard fietsen om op tijd thuis te komen want kind was dan ff alleen thuis, net 6 jaar)



opvang wordt voor een groot deel vergoed door de belasting dus werken loont altijd



ik kan dus ook weinig met moeders die beweren dat iets "niet kan" als het om werken in combinatie met kinderen gaat
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 4 dgn en man ook (34 uur). Dus niet helemaal wat jij bedoelt maar begrijp zelf het verschil niet zo met 3&5 dgn werken? In elk geval, onze kinderen (1&3) gaan dus 3 dagen naar het kdv. Soms is het druk, maar mijn thuisdag is ook druk wel hebben we twee uur per week Hulp in het huishouden. Zo krijgen we op niet-werkdagen wat meer ruimte qua tijd.
Alle reacties Link kopieren
Hier 1 kind van 6 en 1 van 3. Werk 28 uur, man 40 uur.

Op maandag gaat zoon naar vso en bso, dochter creche.

Dinsdag gaan ze naar opa en oma

Woensdagochtend dochter creche, zoon naar school.

Donderdag naar creche en bso.



Voor schoonmaken hebben we een werkster en boodschappen laat ik bezorgen. Ik heb ook een tijdje 24 uur gewerkt, toen maakte ik zelf schoon en deed ik zelf boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cherry_91 schreef op 11 november 2014 @ 16:37:

ik werk 2/3 dagen.

dan gaat kleine naar oma.

opvang kost tegenwoordig erg veel geld.Wat fijn dat dat zo kan. Mijn moeder heeft andere bezigheden en mijn schoonmoeder past 'maar' 1 dag op (werkt zelf ook nog en past nog ergens anders op).
Alle reacties Link kopieren
quote:florita schreef op 11 november 2014 @ 16:42:

Ik werk 4 dgn en man ook (34 uur). Dus niet helemaal wat jij bedoelt maar begrijp zelf het verschil niet zo met 3&5 dgn werken? In elk geval, onze kinderen (1&3) gaan dus 3 dagen naar het kdv. Soms is het druk, maar mijn thuisdag is ook druk wel hebben we twee uur per week Hulp in het huishouden. Zo krijgen we op niet-werkdagen wat meer ruimte qua tijd.Als je allebei gedeeltelijk werkt heb je meestal minder opvang nodig. Omdat je elkaar meer afwisselt zeg maar. Bedankt voor je ervaring delen.
In mijn omgeving werken alle moeders minimal 4 dagen en de vaders fulltime. Kind naar opvang of familie, zo moeilijk is het niet.
Ik ben op dit moment nog alleen kind gaat naar school en naar een gastouder, voordat hij op school zat ging hij ook naar een gastouder
Als ik straks coschappen loop en we hebben een kind (die moet nog even gemaakt worden) gaat man naar 4x9 werken (betaald) en ik 4x10 (onbetaald).

Dus kind 3 dagen naar opvang. Als je per se 40u wil (of moet, zoals ik ) werken kan dat ook wel in 4 dagen, chirurgen zijn niet anders gewend
Alle reacties Link kopieren
Zo moeilijk is het inderdaad niet, althans praktisch gezien. Ik vond het echter best moeilijk om zo vaak en lang weg te zijn van huis dat we het nu anders hebben georganiseerd. Ik vind het oprecht verdrietig voor de mensen die vanwege financiële overwegingen hun kinderen het merendeel van de week moeten uitbesteden terwijl ze dat niet willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven