Werk & Studie alle pijlers

Jonge kids en werk

11-11-2014 16:20 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van mijn andere topic in Werk&Studie wil ik een andere vraag aan jullie stellen...

Vraag voor ouders met jonge kinderen of ouders met oudere kinderen die vroeger ook werk & gezin gecombineerd hebben:

HOE krijg je het voor elkaar om als jonge moeder meer dan 2 dagen te werken als er nog kids thuis zijn die niet naar school gaan, naast een fulltime werkende partner? Alle moeders met kinderen onder de 4 jaar die ik ken werken ongeveer 2 dagen. Als ze meer werken is dat altijd in combinatie met een minder werkende partner (werkt 4 dagen of heeft ouderschapsverlof ofzo).



Het is NIET mijn bedoeling hier een discussie over te hebben, ik ben gewoon benieuwd hoe mensen dat voor elkaar krijgen met opvang etc., of ze dan als gezin nog een beetje tijd voor elkaar hebben, dat soort dingen.

Dus graag reacties van mensen die zelf hiermee te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 11 november 2014 @ 17:02:

Als ik straks coschappen loop en we hebben een kind (die moet nog even gemaakt worden) gaat man naar 4x9 werken (betaald) en ik 4x10 (onbetaald).

Dus kind 3 dagen naar opvang. Als je per se 40u wil werken kan dat ook wel in 4 dagen, chirurgen zijn niet anders gewend Dat kan nog wel eens tegenvallen, 40 uur werken als chirurg.
quote:samosa schreef op 11 november 2014 @ 17:04:

Zo moeilijk is het inderdaad niet, althans praktisch gezien. Ik vond het echter best moeilijk om zo vaak en lang weg te zijn van huis dat we het nu anders hebben georganiseerd. Ik vind het oprecht verdrietig voor de mensen die vanwege financiële overwegingen hun kinderen het merendeel van de week moeten uitbesteden terwijl ze dat niet willen.Waarom? Misschien vinden zij het wel helemaal niet erg om hun kinderen het merendeel van de week uit te besteden.
quote:samosa schreef op 11 november 2014 @ 17:07:

[...]





Dat kan nog wel eens tegenvallen, 40 uur werken als chirurg.Nee, ik bedoel dat chirurgen niet anders gewend zijn dan 10 uur per dag werken
Ik ben alleen, werk 40uur.

Dochter van 3jaar gaat 3 dagen naar een kinderdagverblijf, en 2 dagen naar een gastouder.
Ik werk 40 uur, man ook. Hij is de woensdagmiddag vrij, daarvoor werkt hij elke dag een uur langer. Ik werk op vrijdag thuis, op de momenten dat de jongste slaapt. De overige uren compenseer ik in het weekend of 's avonds. 3,5 dagen gastouder en 3 middagen BSO, bij dezelfde gastouder. Ik breng 's ochtends alles weg, hij haalt alles op.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 11 november 2014 @ 17:07:

[...]





Waarom? Misschien vinden zij het wel helemaal niet erg om hun kinderen het merendeel van de week uit te besteden.Daarom schrijf ik erachter ''terwijl ze dat niet willen''. Er zijn mensen die het natuurlijk geen enkel probleem vinden dat ze hun kinderen weinig zien. De kinderdagverblijven die in mijn stad die 24 uur per dag opvang bieden hebben een wachtlijst, dus er is absoluut een markt voor.
quote:samosa schreef op 11 november 2014 @ 17:04:

Zo moeilijk is het inderdaad niet, althans praktisch gezien. Ik vond het echter best moeilijk om zo vaak en lang weg te zijn van huis dat we het nu anders hebben georganiseerd. Ik vind het oprecht verdrietig voor de mensen die vanwege financiële overwegingen hun kinderen het merendeel van de week moeten uitbesteden terwijl ze dat niet willen.Als ze 4 jaar zijn, moet je ze ook 4,5 dag uitbesteden aan een school of je nou wilt of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:samosa schreef op 11 november 2014 @ 17:11:

[...]





Daarom schrijf ik erachter ''terwijl ze dat niet willen''. Er zijn mensen die het natuurlijk geen enkel probleem vinden dat ze hun kinderen weinig zien. De kinderdagverblijven die in mijn stad die 24 uur per dag opvang bieden hebben een wachtlijst, dus er is absoluut een markt voor.Wij vinden het wel degelijk een probleem om de kinderen het overgrote deel van de week 'uit te besteden'. Daarvoor hebben we ze niet 'gemaakt' (pardon gekregen, want wij dachten ook die maken we wel even....bleek het toch een wonder te zijn...) Maar goed, dat is allemaal off topic. Samosa, mag ik vragen hoe jullie het nu doen dan? Omdat je zegt dat je het nu anders doet dan eerst?
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 11 november 2014 @ 17:08:

[...]





Nee, ik bedoel dat chirurgen niet anders gewend zijn dan 10 uur per dag werken Tsja, daarom worden ze ook niet zo serieus genomen
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 11 november 2014 @ 17:12:

[...]





Als ze 4 jaar zijn, moet je ze ook 4,5 dag uitbesteden aan een school of je nou wilt of niet.Dat klopt, maar het maakt wel verschil of ze DAARNAAST nog naar de opvang (BSO) moeten. Mijn ene dochter zit ook al op school.
quote:milouda schreef op 11 november 2014 @ 17:12:

[...]





Als ze 4 jaar zijn, moet je ze ook 4,5 dag uitbesteden aan een school of je nou wilt of niet.Idd, ik vind het voor mijn kinderen een luxe dat ze tot hun 4de maar 3 dagen per week naar de opvang hoeven
quote:mammavanmeisje schreef op 11 november 2014 @ 17:14:

[...]





Wij vinden het wel degelijk een probleem om de kinderen het overgrote deel van de week 'uit te besteden'. Daarvoor hebben we ze niet 'gemaakt' (pardon gekregen, want wij dachten ook die maken we wel even....bleek het toch een wonder te zijn...) Maar goed, dat is allemaal off topic. Samosa, mag ik vragen hoe jullie het nu doen dan? Omdat je zegt dat je het nu anders doet dan eerst?Waarom dan dit topic? Blijf jij toch lekker je anderhalve dag werken.
quote:samosa schreef op 11 november 2014 @ 17:14:

[...]





Tsja, daarom worden ze ook niet zo serieus genomen Niet zo serieus genomen in wat? Oprechte vraag. Als ouder? Als chirurg? Als mens? Ik neem chirurgen als alle 3 namelijk eigenlijk wel serieus. Ga er alleen never nooit een worden.
quote:samosa schreef op 11 november 2014 @ 17:11:

[...]





Daarom schrijf ik erachter ''terwijl ze dat niet willen''. Er zijn mensen die het natuurlijk geen enkel probleem vinden dat ze hun kinderen weinig zien. De kinderdagverblijven die in mijn stad die 24 uur per dag opvang bieden hebben een wachtlijst, dus er is absoluut een markt voor.Ik denk toch dat de meeste mensen ervoor kiezen. De enige andere reden die ik zie dat je allebei 5 dagen móét werken is schulden/veel te hoge hypotheek. Maar ik hoop dat dat een grote minderheid is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 11 november 2014 @ 17:16:

[...]





Waarom dan dit topic? Blijf jij toch lekker je anderhalve dag werken.Ja, misschien ben ik ook wel tevreden... goede opmerking. Maar tussen anderhalve dag en 4 dagen zit nog wel wat ruimte
Wat als een kind ziek is en niet naar de opvang kan, wat voor achtervang hebben jullie?

Gaat 1 van de ouders dan naar huis?
Alle reacties Link kopieren
Juist met kleine kinderen is het allemaal nog makkelijk. Gewoon naar de opvang. Ik had wel een schoonmaakhulp, omdat ik in mijn vrije uren liever in de speeltuin zat.



Het gedonder begon juist pas toen ze naar school gingen (zwemles/sport, spelen bij vriendje, 10-minutengesprek om 16.10, verkleed naar school, broodtrommel klaarmaken, etc.).
...
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 3/4 dagen en man 5. 2 kinderen onder de 4 en die gaan dan naar oma. Best druk maar goed te doen hoor
quote:lisaviva schreef op 11 november 2014 @ 17:30:

Wat als een kind ziek is en niet naar de opvang kan, wat voor achtervang hebben jullie?

Gaat 1 van de ouders dan naar huis?hier werk(te) ik dan van huis uit
Alle reacties Link kopieren
quote:lisaviva schreef op 11 november 2014 @ 17:30:

Wat als een kind ziek is en niet naar de opvang kan, wat voor achtervang hebben jullie?

Gaat 1 van de ouders dan naar huis?Ja. Ik vind dat een ziek kind z'n ouders nodig heeft.
Itsme, dat was hier geen optie.

Of een ander punt waar ik tegen aan liep: de juf meldt dat het overblijven niet geweldig gaat en dat het handiger is als kleuter thuis eet. Eh, daar is niemand.
quote:lisaviva schreef op 11 november 2014 @ 17:30:

Wat als een kind ziek is en niet naar de opvang kan, wat voor achtervang hebben jullie?

Gaat 1 van de ouders dan naar huis?Een van de ouders blijft thuis of opa/oma komt een keertje?
Ik denk toch dat de meeste mensen ervoor kiezen. De enige andere reden die ik zie dat je allebei 5 dagen móét werken is schulden/veel te hoge hypotheek. Maar ik hoop dat dat een grote minderheid is, schreef Lux.



Kun jij iets leren van dit forum. Man werkt 40 uur en ik ook. Niet vanwege te hoge hypotheek of schulden. Ik werk zoveel (ach... dat is betrekkelijk natuurlijk) omdat ik zelfstandig ondernemer ben en man werkt zoveel omdat hij zijn werk ook erg leuk vind. Ken jij toch nog een andere reden, Lux.



Ik kom uit een ondernemersfamilie en zus en ik zijn de enigen die het tot 40 uur weten te beperken. Ze werken hier allemaal meer richting de 60 uur. Gewoon, omdat het nodig is en omdat iedereen zijn of haar werk geweldig vind. Een schoonzusje werkt er maar 32 en dat vinden wij dan weer een beetje raar. Ach ja, andere normen, denk ik.



Gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen. Maar om nu serieus te denken dat je wanneer je partner fulltime werkt je zelf niet meer dan 2 dagen kunt werken vind ik dan weer sneu. Kind ging hier 3 dagen naar de opvang, we hadden beide een halve dag thuiswerkdag en ik ben zondag en maandag thuis en man zaterdag en zondag.



We hebben een werkster voor de schoonmaak en dat is wel heerlijk. We hebben beide niet het idee dat we een druk leven hebben. het gaat vanzelf goed. Gelukkig hebben we goede achtervang. Als kind ziek is vechten mama en schoonmama om de oppas te zijn en nu ze ouder is zou ze in de vakanties 2 volle dagen per week naar de BSO kunnen gaan (daar betaal ik namelijk voor) maar dat is op de vingers van één hand te tellen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex werkte toen fulltime, ik heb ttv jonge kinderen tussen de 2 en 4 dgn gewerkt. Die 2 dagen was kort omdat we toen geen 3de dag creche hadden. Daarna werkte ik 3 dagen, toen alle kinderen op school zaten ben ik 4 dagen gaan werken en was de naschoolse opvang door een oppas bij ons thuis



Hier gingen de kinderen naar de creche. Toen ze naar school gingen was de BSO voor de naschoolse opvang, later lieten we die opvang door een oppas aan huis doen.



Ik werk onregelmatig maar volgens een vast rooster, hierdoor konden ex en ik brengen en halen afwisselen ( de één bracht en de ander haalde de kinderen vd opvang) zodat we beiden onze uren per dag konden maken.



We hadden een noodopvang geregeld ( heel weinig nodig gehad) voor bijv een ziek kind dat niet naar opvang of school kon of bij file/ns-storingen waardoor halen op tijd niet lukte.

Opa's en oma's konden een ziek kind hier altijd opvangen, hooguit begon één van ons dan een uurtje later. Er waren bevriende ouders vd opvang of vrienden dichtbij de opvang voor als één van ons onvoorzien niet kon halen op tijd ( dat was een wederzijdse afspraak, heel rustig gevoel).

Nogmaals, weinig nodig gehad maar het van te voren hebben geregeld voelde fijn.



Het was druk maar een geoliede machine, prima te doen.



Toen ik zwanger werd van de eerste hebben we de logistiek vd opvang besproken. Dat is bijna 20 jaar geleden en een dag minder werken was voor mannen nauwelijks een optie. Ex heeft flink moeten knokken om in ieder geval flexibelere uren te krijgen. Dat is nu wel beter, al denk ik dat sommige mannen niet willen parttimen of het niet durven te bespreken.
Je bent zelf een theepot
quote:Katherina schreef op 11 november 2014 @ 17:42:

Ik denk toch dat de meeste mensen ervoor kiezen. De enige andere reden die ik zie dat je allebei 5 dagen móét werken is schulden/veel te hoge hypotheek. Maar ik hoop dat dat een grote minderheid is, schreef Lux.



Kun jij iets leren van dit forum. Man werkt 40 uur en ik ook. Niet vanwege te hoge hypotheek of schulden. Ik werk zoveel (ach... dat is betrekkelijk natuurlijk) omdat ik zelfstandig ondernemer ben en man werkt zoveel omdat hij zijn werk ook erg leuk vind. Ken jij toch nog een andere reden, Lux.



Ik kom uit een ondernemersfamilie en zus en ik zijn de enigen die het tot 40 uur weten te beperken. Ze werken hier allemaal meer richting de 60 uur. Gewoon, omdat het nodig is en omdat iedereen zijn of haar werk geweldig vind. Een schoonzusje werkt er maar 32 en dat vinden wij dan weer een beetje raar. Ach ja, andere normen, denk ik.



Gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen. Maar om nu serieus te denken dat je wanneer je partner fulltime werkt je zelf niet meer dan 2 dagen kunt werken vind ik dan weer sneu. Kind ging hier 3 dagen naar de opvang, we hadden beide een halve dag thuiswerkdag en ik ben zondag en maandag thuis en man zaterdag en zondag.



We hebben een werkster voor de schoonmaak en dat is wel heerlijk. We hebben beide niet het idee dat we een druk leven hebben. het gaat vanzelf goed. Gelukkig hebben we goede achtervang. Als kind ziek is vechten mama en schoonmama om de oppas te zijn en nu ze ouder is zou ze in de vakanties 2 volle dagen per week naar de BSO kunnen gaan (daar betaal ik namelijk voor) maar dat is op de vingers van één hand te tellen.



Dat ging om financiële noodzaak. Bij jou is het geen financiële noodzaak toch? Je zou best minder kunnen werken om mee rond te kunnen komen, maar dat wíl je niet.



Prima hoor, ik ben niet degene die het verdrietig vindt als ouders veel werken, om wat voor reden dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven