Werk & Studie alle pijlers

Kinderen "laten lenen voor studie"

22-03-2017 22:04 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden dat ik zelf een topic opende maar hier dan toch.



Ik heb drie kinderen waarvan de oudste twee inmiddels studeren.

De jongste gaat na behalen van zijn diploma naar het HBO.



De oudste heeft volgens het oude studiefinancieringssysteem (leenstelsel) nog tot het einde van dit schooljaar studiefinanciering (ook uitwonende, Alles een gift wanneer studie is afgerond.)

Studeren heeft daardoor ons als ouder nog niet heel veel geld gekost en heeft ook nog niet hoeven lenen.



De middelste studeert en krijgt dus geen studiefinanciering want is afgelopen september begonnen.( Nieuwe leenstelsel)

Nu wil deze ook graag op kamers, maar "krijgt" dus geen studiefinanciering, maar kan wel gaan lenen.



Nu hebben we met zijn allen om de tafel gezeten, wij willen als ouder graag financieel helpen en kunnen dit ook.

Alleen nu zeggen mijn man en kinderen "Ga lenen ! Gratis geld! ( Haha zo kort door de bocht is het niet, weet ik wel)



Maar waar ik mee zit is: De oudste heeft wel studiefinanciering gehad , de middelste niets en moet dus veel meer gaan lenen, en de jongste gaat een 4 jarige opleiding dichterbij volgen en waarschijnlijk ook niet -zo snel- op kamers.

Ik zou ze allemaal het liefste evenveel geld geven per maand maar ze hebben dus niet alledrie evenveel nodig?!



Nu had ik gedacht, ze gaan lenen wat ze nodig hebben ( ze willen eigenlijk maximaal gaan lenen, en geld wat ze niet nodig hebben op de bank zetten , schijnen meer studenten te doen zeggen ze).

En wij gaan dan, bij wijze van spreken vanaf 2022 hen alledrie jaarlijks hetzelfde schenken.

Zo heeft degene die het meeste geleend heeft de grootste schuld bij Duo maar krijgt van ons hetzelfde als broer of zus.



Dit klinkt voor mij het meest eerlijk of zie ik iets over het hoofd?!
Ik vind je erg lief klinken. Ik heb nooit ene moer van wie dan ook gehad dus ik smelt altijd bij dit soort topics.



Misschien kun je het geld voor de studie bij de aankoop van een eerste appartement oid schenken. Dus dat geld anders inzetten maar wel bedrag hetzelfde. Dan levert het belastingtechnisch misschien iets op.
Alle reacties Link kopieren
De spaarrente is nagenoeg 0. Dus lenen om te sparen lijkt me nu niet handig.



Ik ben verder ook niet zo van de 'iedereen krijgt precies hetzelfde', maar meer van gelijkwaardig dan gelijk. Immers, je geeft elk kind (voor zover mogelijk) toch wat hij nodig heeft? Voor de één een dure beugel, de ander een bril of een muziekinstrument. De één heeft ook meer studiekosten dan de ander. De één heeft misschien ook meer rijlessen nodig dan de ander. En, nee dat is niet op een weegschaal af te wegen, maar wel gelijkwaardig.



Ik zou dus meer geven aan het kind wat geen stufi ontvangt, als je het kan missen natuurlijk.
Je kunt het eerlijk vinden om alledrie dezelfde hoeveelheid geld te geven, maar je kunt het ook anders bekijken: dat het eerlijk is als ze alledrie geen schuld hebben op het moment van afstuderen. Als jullie nr 2 en 3 het geld kunnen geven wat nr 1 kreeg van de stufi, dan staan ze allemaal na het afstuderen op hetzelfde punt. Wel zo eerlijk toch?



Mijn broers en zussen waren ouder en niet allemaal hebben ze gestudeerd. Ik heb me nooit afgevraagd of ik wel evenveel geld kreeg als hen toen ik studeerde.
Oh, zo denk ik helemaal niet. Voor de oudste gaan mijn ex en ik best veel bijdragen. We willen in ieder geval de noodzakelijkheden betalen. Ze krijgt geen studiefinanciering (start in september). De jongste gaat waarschijnlijk tzt mbo doen. Ik kan me er nu al op verheugen dat zij gelijk zelf gaat verdienen en de studie grotendeels zelf kan betalen Niet dat ik haar niets gun hoor. Ik denk dat ik dan voor haar de rijlessen ga betalen.

Oudste gaat inderdaad ook een bedrag lenen en dat parkeren op een spaarrekening. Zo kan ze alvast een potje opbouwen voor als ze in het buitenland gaat studeren. En als het niet op gaat kan ze het na de studie eventueel gelijk aflossen.
Ik zou mijn kind nooit zijn loopbaan willen laten beginnen met een schuld.
Ik zou zeggen dat 'eerlijk' niet exact hetzelfde is als 'exact hetzelfde'. Door alledrie te steunen waar ze het nodig hebben ben je wat mij betreft net zo goed bezig.
Het is dan het eerlijkste om ze alle drie hetzelfde bedrag te geven. Als je eentje geld geeft en de rest niet, komt dat over als voortrekkerij.

Mijn ouders deden dat ook (dus eentje geld geven en de rest niet) en daar zijn heel wat ruzies over geweest. Achteraf zeiden ze dat het een onverstandige beslissing was.

Dus ik zou of alle drie geven of niemand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 22 maart 2017 @ 22:13:

Je kunt het eerlijk vinden om alledrie dezelfde hoeveelheid geld te geven, maar je kunt het ook anders bekijken: dat het eerlijk is als ze alledrie geen schuld hebben op het moment van afstuderen. Als jullie nr 2 en 3 het geld kunnen geven wat nr 1 kreeg van de stufi, dan staan ze allemaal na het afstuderen op hetzelfde punt. Wel zo eerlijk toch?



Eens.



Door de totaal verschillende studiefinancieringen kan de uitspraak 'gelijke monniken gelijke kappen' niet toegepast worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
In deze situatie zou ik het het eerlijkst vinden, even los van het feit of jullie daar de financiële middelen voor hebben, als middelste dochter het bedrag wat oudste aan stufi heeft ontvangen nu van jullie krijgt. Weliswaar heeft oudste het dan vanuit de overheid gehad en middelste via jullie maar daardoor is het aantal schulden dat ze maken gelijkwaardig.
ik snap niks van je rekeningtheorie
maximaal lenen is erg onverstandig. studie klaar 50.000 euro schuld, zie dan nog maar eens een huis te kopen
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 22 maart 2017 @ 22:17:

Mijn ouders deden dat ook (dus eentje geld geven en de rest niet) en daar zijn heel wat ruzies over geweest. Wat was hun verklaring hiervoor dan?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik word helemaal kriegel van ouders die hun kinderen precies hetzelfde willen geven. Soms krijgt de ene meer dan het andere. Sowhat.

ik probeer ze dat van kleins af aan al te leren. De ene keer krijg jij wat.de andere keer is dan de andere en weer een andere keer de ene.
quote:Enn schreef op 22 maart 2017 @ 22:19:

[...]



Wat was hun verklaring hiervoor dan?

Omdat die verder weg studeerde en dus op kamers "moest". Ik studeerde ook op 2 uur reizen enkele reis, maar dat vonden ze nog te doen. Mijn zus had 2.45 uur enkele reis en dat vonden ze te ver. Dus zij kreeg geld om een kamer te zoeken.

Daar zijn fikse ruzies over geweest destijds.
quote:MinkeDeWit schreef op 22 maart 2017 @ 22:15:

Oh, zo denk ik helemaal niet. Voor de oudste gaan mijn ex en ik best veel bijdragen. We willen in ieder geval de noodzakelijkheden betalen. Ze krijgt geen studiefinanciering (start in september). De jongste gaat waarschijnlijk tzt mbo doen. Ik kan me er nu al op verheugen dat zij gelijk zelf gaat verdienen en de studie grotendeels zelf kan betalen Niet dat ik haar niets gun hoor. Ik denk dat ik dan voor haar de rijlessen ga betalen.

Oudste gaat inderdaad ook een bedrag lenen en dat parkeren op een spaarrekening. Zo kan ze alvast een potje opbouwen voor als ze in het buitenland gaat studeren. En als het niet op gaat kan ze het na de studie eventueel gelijk aflossen.Gaat de mbo-er Bbl doen dan ?
Alle reacties Link kopieren
De oudste heeft al bijna 3 jaar studiefinanciering met uitwonende beurs,

woont dus al bijna 3 jaar op zichzelf "met echt gratis geld "want hoeft niet terugbetaald te worden.( na afronden studie)



Ergens vind ik het dus niet helemaal eerlijk voor mijn andere twee kinderen.



De Kinderen zeggen echter "nou dat geld hebben we afgelopen jaren dus bespaard ", die lijken zich er niet druk om te maken.

Als broer en zussen gunnen ze elkaar nu alles, maar als ze verkering krijgen,. of de ene meer gaat verdienen dan de ander . Ik ben bang dat over een aantal jaren er gezeur komt dat de ene meer heeft gekregen dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
Maximaal lenen zou ik afraden. Ik ken genoeg 30ers die nog steeds aan het afbetalen zijn. Zo goedkoop is die lening niet en als je al meteen een baan na je studie krijgt is het nog maar de vraag wat voor salaris je krijgt en dan zijn er ook onkosten, willen ze wellicht trouwen een huis kopen, hebben ze schulden.



De meeste studenten zetten het niet op de spaarrekening. Maar zuipen het op.



Ik zou schenken naar behoefte (niet onbeperkt) de genen zonder basisbeurs zou ik een basisbeurs bedrag schenken.

Ik zou uitgaven/inkomsten willen zien en daar dan eventueel een bijdrage op aanvullen.



Doen ze de studie fluitend em kunnen ze werken daarnaast dan zou ik minder geven. Een kind die niet kan werken of knel zit zou ik dan wel weer wat schenken.



Mijn ouders doen dit zo en het voelt totaal niet oneerlijk. Als de nood aan de man is ondersteunen ze. De ene keer is dat bij iemand tijdens de studie fase, de andere keer zit iemand knel bij een onverwachte tweeling, dan zit er 1 knel door autopech. Ik vind het een mooi en liefdevolle manier. En niet van vanzelfsprekend.



Met standaard jaarlijks iets schenken wordt het iets vanzelfsprekend. Laat ze gewoon werken net als elke student.
quote:fientje1982 schreef op 22 maart 2017 @ 22:22:

Ik word helemaal kriegel van ouders die hun kinderen precies hetzelfde willen geven. Soms krijgt de ene meer dan het andere. Sowhat.

ik probeer ze dat van kleins af aan al te leren. De ene keer krijg jij wat.de andere keer is dan de andere en weer een andere keer de ene.
Alle reacties Link kopieren
Mijn prioriteit zou zijn om geen enkel kind met schuld te laten beginnen.

Ook is het oneerlijk. Dat zou ik later recht trekken met een geschenk voor hun koopwoning. Simpel, begrijpelijk & eerlijk.
Bam!!!!
quote:Ycjoo- schreef op 22 maart 2017 @ 22:28:

Mijn prioriteit zou zijn om geen enkel kind met schuld te laten beginnen.

Ook is het oneerlijk. Dat zou ik later recht trekken met een geschenk voor hun koopwoning. Simpel, begrijpelijk & eerlijk.Geef je die met studiefinanciering dan ook een geschenk voor een koopwoning? Zo eerlijk is dat niet als je de een een half huis cadeau geeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind studeren een kostenpost voor de ouders. Het feit dat de oudste onder het oude leenstelsel viel was dus niet mazzel voor je kind, maar mazzel voor jou.

Dat nummer twee meer gaat kosten is geen pech voor het kind maar pech voor jou. Ze krijgen gewoon alledrie hun opleiding betaalt en de manier waarop maakt niet uit.



Heb je dan nog geld over kun je altijd nog over schenken gaan nadenken. Later.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:boss schreef op 22 maart 2017 @ 22:25:

De oudste heeft al bijna 3 jaar studiefinanciering met uitwonende beurs,

woont dus al bijna 3 jaar op zichzelf "met echt gratis geld "want hoeft niet terugbetaald te worden.( na afronden studie)



Ergens vind ik het dus niet helemaal eerlijk voor mijn andere twee kinderen.



De Kinderen zeggen echter "nou dat geld hebben we afgelopen jaren dus bespaard ", die lijken zich er niet druk om te maken.

Als broer en zussen gunnen ze elkaar nu alles, maar als ze verkering krijgen,. of de ene meer gaat verdienen dan de ander . Ik ben bang dat over een aantal jaren er gezeur komt dat de ene meer heeft gekregen dan de ander.

Dat gezeur creeer je zelf door altijd krampachtig je best te doen iedereen evenveel te geven.

Wat ieder nodig heeft is afhankelijk van de stufi, het niveau, de studierichting en de plaats waar die opleiding gevolgd kan worden. Dat heeft tot gevolg dat de een meer geld nodig heeft van jullie om zonder schuld af te studeren dan de ander. En toch is het eerlijk. Want allemaal hebben ze geen schuld (en geen spaargeld tenzij zelf verdiend) op het moment dat ze de arbeidsmarkt op gaan.
quote:PienterePookje schreef op 22 maart 2017 @ 22:25:

[...]





Gaat de mbo-er Bbl doen dan ?Geen idee, ze gaat pas in september naar de brugklas Maar ik had begrepen dat je op het mbo hoe dan ook betaalde stage/werk hebt voor 1 of 4 dagen per week. En natuurlijk geen collegegeld en wel studiefinanciering.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook nooit zo geweest dat ze alledrie hetzelfde kregen , juist niet, en dat weten mijn kinderen ook heel goed.



En ze met 50:000 euro studieschuld laten komen ook niet, want we zouden ze alledrie nu al financieel kunnen helpen zodat ze geen schuld opbouwen, maar juist nu de rente voor lenen 0,0% is lijken ze het wel spannend te vinden , mijn man ook .



De oudste die al bijna 3 jaar op kamers woont doet een studie met maar 10 opkomsturen ofzo , misschien nog minder, en kan er een heel leuk baantjes bijdoen.

De middelste echter die doet een studie waar hij iedere dag van 830 tot 1730 op school zit, en nog thuisstudie uren en kan er niet bij werken.



De oudste heeft straks geen baangarantie en de middelste staan ze nou al aan trekken.

Dit wordt ook besproken door ons , mar je kan toch niet zeggen "jij gaat je studie geld/ schuld maar zelf regelen want jij gaat meer verdienen?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven