Werk & Studie alle pijlers

Kinderen "laten lenen voor studie"

22-03-2017 22:04 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden dat ik zelf een topic opende maar hier dan toch.



Ik heb drie kinderen waarvan de oudste twee inmiddels studeren.

De jongste gaat na behalen van zijn diploma naar het HBO.



De oudste heeft volgens het oude studiefinancieringssysteem (leenstelsel) nog tot het einde van dit schooljaar studiefinanciering (ook uitwonende, Alles een gift wanneer studie is afgerond.)

Studeren heeft daardoor ons als ouder nog niet heel veel geld gekost en heeft ook nog niet hoeven lenen.



De middelste studeert en krijgt dus geen studiefinanciering want is afgelopen september begonnen.( Nieuwe leenstelsel)

Nu wil deze ook graag op kamers, maar "krijgt" dus geen studiefinanciering, maar kan wel gaan lenen.



Nu hebben we met zijn allen om de tafel gezeten, wij willen als ouder graag financieel helpen en kunnen dit ook.

Alleen nu zeggen mijn man en kinderen "Ga lenen ! Gratis geld! ( Haha zo kort door de bocht is het niet, weet ik wel)



Maar waar ik mee zit is: De oudste heeft wel studiefinanciering gehad , de middelste niets en moet dus veel meer gaan lenen, en de jongste gaat een 4 jarige opleiding dichterbij volgen en waarschijnlijk ook niet -zo snel- op kamers.

Ik zou ze allemaal het liefste evenveel geld geven per maand maar ze hebben dus niet alledrie evenveel nodig?!



Nu had ik gedacht, ze gaan lenen wat ze nodig hebben ( ze willen eigenlijk maximaal gaan lenen, en geld wat ze niet nodig hebben op de bank zetten , schijnen meer studenten te doen zeggen ze).

En wij gaan dan, bij wijze van spreken vanaf 2022 hen alledrie jaarlijks hetzelfde schenken.

Zo heeft degene die het meeste geleend heeft de grootste schuld bij Duo maar krijgt van ons hetzelfde als broer of zus.



Dit klinkt voor mij het meest eerlijk of zie ik iets over het hoofd?!
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 22 maart 2017 @ 22:39:

[...]



Geen idee, ze gaat pas in september naar de brugklas Maar ik had begrepen dat je op het mbo hoe dan ook betaalde stage/werk hebt voor 1 of 4 dagen per week. En natuurlijk geen collegegeld en wel studiefinanciering.Niet iedereen heeft een betaalde stage en een mbo 4 opleiding heeft maar een korte periode stage. Je betaald geen collegegeld maar wel school geld en boeken. Sinds 1 januari hebben mbo ers gelukkig wel een ov kaart dat scheelt je reiskosten.
Alle reacties Link kopieren
En voor TO niet een gelijk bedrag aan elk kind maar zo bijdragen dat ze geen van drieeen een studieschuld hebben. Wel zo eerlijk nu het alleen lenen is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit soort "wat-is-eerlijk" topics zie, dan ben ik blij dat ik maar één kind heb....

Wij hopen dat zoon niet hoeft te lenen, vanwege zijn spaarrekening, maar als het wel moet, dat moet het.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:boss schreef op 22 maart 2017 @ 22:41:

Ik ben ook nooit zo geweest dat ze alledrie hetzelfde kregen , juist niet, en dat weten mijn kinderen ook heel goed.



En ze met 50:000 euro studieschuld laten komen ook niet, want we zouden ze alledrie nu al financieel kunnen helpen zodat ze geen schuld opbouwen, maar juist nu de rente voor lenen 0,0% is lijken ze het wel spannend te vinden , mijn man ook .



De oudste die al bijna 3 jaar op kamers woont doet een studie met maar 10 opkomsturen ofzo , misschien nog minder, en kan er een heel leuk baantjes bijdoen.

De middelste echter die doet een studie waar hij iedere dag van 830 tot 1730 op school zit, en nog thuisstudie uren en kan er niet bij werken.een lening blijft een lening, het moet gewoon terugbetaald worden, niks spannends aan. Het loopt al snel op hoor. zeg je leent 500 pm hoogte ongeveer van basisbeurs dan heb je na vier jaar een schuld van 24.000 euro en dan heb je nog niet eens je collegegeld gefinancieerd. Stel dat je na je studie een huis wilt kopen dan kan je dat mooi vergeten
Alle reacties Link kopieren
Als beste stuurman aan wal (ik heb geen kinderen) zou ik zeggen, iemand kiest ervoor om kinderen te krijgen, dus daar betaal je zelf voor, zeker voor zoiets belangrijks als een studie of rijbewijs. Ik weet niet hoeveel per kind je te besteden hebt, maar ik zou het zo eerlijk mogelijk verdelen, rekening houdend met de verschillende soorten stufi. Dat er is dit land zoiets als giften en/of voordelige lenen bestaat is een bonus. Net als de hypotheekaftrek, het kan zomaar verdwijnen.
quote:MinkeDeWit schreef op 22 maart 2017 @ 22:39:

[...]



Geen idee, ze gaat pas in september naar de brugklas Maar ik had begrepen dat je op het mbo hoe dan ook betaalde stage/werk hebt voor 1 of 4 dagen per week. En natuurlijk geen collegegeld en wel studiefinanciering.

Dat is alleen als je bbl doet (werken-leren). Maar meestal is het moeilijk om een bbl-plek te vinden voor een leerling die net klaar is op het vmbo.

Meeste leerlingen kiezen bol, en dan heb je heel veel geluk als je een stagevergoeding krijgt die dan vaak rond de 1€ p/uur is.



Stufi krijgen alleen niveau 2 studenten op het moment als gift. Dat zijn de vmbo-b leerlingen. Dus reken je maar niet te rijk
stel je hebt een goede baan en je wilt dus iets opbouwen dan ben je maar zo voor een periode van vier jaar 500 euro p/m aan het afbetalen. Gratis geld bestaat niet namelijk. Je kan er natuurlijk langer over doen maar op een zeker moment willen kinderen zich ook gaan settelen als in huis boom beest
Alle reacties Link kopieren
quote:Christiana schreef op 22 maart 2017 @ 22:44:

En voor TO niet een gelijk bedrag aan elk kind maar zo bijdragen dat ze geen van drieeen een studieschuld hebben. Wel zo eerlijk nu het alleen lenen is geworden.



Dit zou ook meer mijn eigen idee zijn, maar dan zouden de kinderen die gaan lenen de bedragen moeten gaan lenen die ze "nodig hebben"dus per maand bijstellen en dat wij dan aan het eind de schuld aflossen.



Maar idd Mets , er wordt dan denk ik wel ook geleend om bv te zuipen een reis te maken.. en gaan we die dan ook financieren?

Ik ben het ook meer met jou eens S-Mets, ben alleen de enige hier thuis , vandaar dit topic, maar ik laat het ze wel lezen .
quote:shadowfaxx schreef op 22 maart 2017 @ 22:50:

[...]



Dat is alleen als je bbl doet (werken-leren). Maar meestal is het moeilijk om een bbl-plek te vinden voor een leerling die net klaar is op het vmbo.

Meeste leerlingen kiezen bol, en dan heb je heel veel geluk als je een stagevergoeding krijgt die dan vaak rond de 1€ p/uur is.



Stufi krijgen alleen niveau 2 studenten op het moment als gift. Dat zijn de vmbo-b leerlingen. Dus reken je maar niet te rijk Oh echt? Ik dacht dat het voor alle mbo'ers was. Wat is dat nu weer voor stomme regeling?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 22 maart 2017 @ 22:13:

Je kunt het eerlijk vinden om alledrie dezelfde hoeveelheid geld te geven, maar je kunt het ook anders bekijken: dat het eerlijk is als ze alledrie geen schuld hebben op het moment van afstuderen. Als jullie nr 2 en 3 het geld kunnen geven wat nr 1 kreeg van de stufi, dan staan ze allemaal na het afstuderen op hetzelfde punt. Wel zo eerlijk toch?



Mijn broers en zussen waren ouder en niet allemaal hebben ze gestudeerd. Ik heb me nooit afgevraagd of ik wel evenveel geld kreeg als hen toen ik studeerde.



Dit. Ik zou het niet eerlijk vinden om ze allemaal hetzelfde te geven, dan ronden kind 1 en 3 de studie af met veel meer geld dan kind 2. Jullie springen gewoon nu in voor kind 2 omdat de overheid die kosten niet meer draagt. En voor kind 3 ook, maar die kosten zijn waarschijnlijk minder. Het eindpunt is dan voor alle 3 hetzelfde, een afgeronde studie zonder (al teveel) schuld.



Ik moet trouwens zeggen dat ik niet eens weet wat mijn broers gekregen hebben tijdens hun studie en of dat wel eerlijk was. Dat vind ik helemaal niet mijn zaak. (Ik denk eigenlijk dat mijn ene broer vast meer gekregen heeft, want die heeft studies gestapeld. Ik gun het hem van harte, heb geen enkele jaloezie.) Ik zou er dus ook niet zo bang voor zijn dat het drama's oplevert, zeker als ik lees hoe je kinderen erin staan. 100% eerlijk kun je het toch nooit doen, omdat het hoe dan ook verschillende kinderen zijn in verschillende situaties.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gewoon je middelste en je jongste precies genoeg geven om de studie te betalen. Als ze op kamers willen maar dat niet nodig is omdat de studie goed te bereiken is vanuit het ouderlijk huis zou ik daar geen extra bijdrage voor doen.



Gratis geld bestaat natuurlijk niet. Veel studenten gaan op wintersport etc van hun studielening. Die schrikken zich dood als ze klaar zijn en iets willen huren of kopen. Jongeren komen al bijna niet aan een woning, als ze dan ook nog studieschuld hebben wordt het helemaal moeilijk.



De rente op spaarrekeningen is momenteel bijna 0% dus wegzetten heeft geen nut. Trouwens ook moeilijk om als ze het op de bankrekening hebben er af te blijven als er zich iets leuks voordoet.



Wij zeggen altijd, lenen moet je alleen voor een huis doen als dat kan. Niet voor een auto, niet voor een vakantie en niet voor andere leuke dingen.



Onvoorstelbaar dat zelfs je man dat lenen ziet zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 22 maart 2017 @ 22:32:

Ik vind studeren een kostenpost voor de ouders. Het feit dat de oudste onder het oude leenstelsel viel was dus niet mazzel voor je kind, maar mazzel voor jou.

Dat nummer twee meer gaat kosten is geen pech voor het kind maar pech voor jou. Ze krijgen gewoon alledrie hun opleiding betaalt en de manier waarop maakt niet uit.



Heb je dan nog geld over kun je altijd nog over schenken gaan nadenken. Later.

Dit.



Mijn kinderen zullen niet hetzelfde krijgen.

De oudste studeert al en hoeft voor haar bachelor zelf niets bij te dragen, ze valt onder de oude regeling en haar vader en ik financieren verder alles. Voor haar master zal ze een deel moeten lenen, maar dat zien we maar als investering. Met haar opleiding komt het afbetalen vast goed.

De jongste twee hebben een andere, minder rijke vader. Die zullen waarschijnlijk wel moeten lenen. Dat vind ik behoorlijk k*t, maar het is niet anders. De oudste boft gewoon.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:feow schreef op 22 maart 2017 @ 23:12:

[...]



Dit.



Mijn kinderen zullen niet hetzelfde krijgen.

De oudste studeert al en hoeft voor haar bachelor zelf niets bij te dragen, ze valt onder de oude regeling en haar vader en ik financieren verder alles. Voor haar master zal ze een deel moeten lenen, maar dat zien we maar als investering. Met haar opleiding komt het afbetalen vast goed.

De jongste twee hebben een andere, minder rijke vader. Die zullen waarschijnlijk wel moeten lenen. Dat vind ik behoorlijk k*t, maar het is niet anders. De oudste boft gewoon.Dat is hier ook. Mijn ex heeft ouders die de spaarrekening van oudste flink gespekt hebben. Dat geld is voor 'later'. Voor jongste spaar ik zelf, maar die heeft straks op haar 18e waarschijnlijk net de helft van wat oudste heeft. Dat soort verschillen zijn voor mij niet op te vangen, het is zoals het is. Jongste heeft weer andere voordelen.
Alle reacties Link kopieren
Gelijke gevallen verdienen gelijke behandeling. Kind 1 heeft studiefinanciering, kind 2 valt in het sociaal leenstelsel. Dat zijn dus geen gelijke gevallen.



Lenen tegen 0% betekent dat er geen rente is, maar de hoofdsom moet je wel volledig terugbetalen, en staat dus als schuld. Dat betekent dat het besteedbaar inkomen vanaf het begin naar beneden gaat. Het is en het blijft geleend geld, waar geen stenen tegenover staan.



Mijn advies zou zijn, als jullie als ouders het op kunnen brengen dat betalen wat kind 1 aan stufi kreeg. En als het niet nodig is, niet lenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 22 maart 2017 @ 22:31:

[...]



Geef je die met studiefinanciering dan ook een geschenk voor een koopwoning? Zo eerlijk is dat niet als je de een een half huis cadeau geeft.Het gaat niet om alles recht trekken qua geld. Maar enigszins rekening houden met. Maar dat hoeft niet zolang een kind niet hoeft te starten met een schuld dat is het voornaamste.
Bam!!!!
quote:MinkeDeWit schreef op 22 maart 2017 @ 22:39:

[...]



Geen idee, ze gaat pas in september naar de brugklas Maar ik had begrepen dat je op het mbo hoe dan ook betaalde stage/werk hebt voor 1 of 4 dagen per week. En natuurlijk geen collegegeld en wel studiefinanciering.



Mbo 4 bol ga je gewoon hele dag naar school en loop je ook een deel stage die soms betaalt is. Bbl is 4 dagen werken 1 dag school.



Mbo kent boekengeld etx. Ik betaalde gerust 600/700€ per jaar aan boeken. Gereedschap. Kleding etc. Vanaf 18 1100 collegegeld



Niv 1/2 is gift niv 3/4 prestatie beurs.



Ik zou je maaar even verdiepen ;).mbo en hbo ontlopen elkaar qua kosten eigenlijk niet veel
Mijn zoon kreeg 50€ per week als vergoeding en dat was echt uitzonderlijk begrepen we. Hij lag goed bij stage bedrijf dus mocht na stage ook vakantie werk doen daar. Hij is daar niet gaan werken maar is naar hbo gegaan. Daar zijn de stages wél betaalt
Overigens zou ik niet teveel bezig zijn met hoe je het eerlijk maakt. Zeker als je kinderen daar niet mee bezig zijn. Bij mijn broertje en mij zijn de bijdragen van mijn ouders ook echt niet eerlijk verdeeld, maar daar zitten we beide totaal niet mee. Onze situaties zijn gewoon niet vergelijkbaar. Ik studeer aan de universiteit en zit op kamers. Mijn broertje heeft MBO gedaan en woonde thuis tijdens zijn studie. We hebben beide het rijbewijs cadeau gekregen voor onze 18e verjaardag. Ik heb dat ook gehaald, maar mijn broertje wilde zijn rijbewijs uiteindelijk niet halen. Daarentegen hebben mijn ouders mijn broertje nu weer geholpen bij het kopen van een appartement terwijl ik nu volledig leen bij DUO omdat mijn basisbeurs met het ingaan van de master is weg gevallen. En dan is het ook nog zo dat ik ooit met mijn moeder alleen op vakantie ga en wel eens wat krijg, maar mijn ouders vaker bij mijn broertje langs gaan en dan met hem ergens gaan eten. Kan ik me allemaal echt niet druk om maken en heeft mijn broertje ook nooit gedaan. We weten dat we altijd bij ze kunnen aankloppen en dat ze helpen waar nodig is. En als dat bij de een voor de studie is, kan dat bij de ander voor het huis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde nooit geld van m'n ouders tijdens m'n studie. Gewoon maximaal lenen en op zaterdag werken. Als student moet je in de kroeg kunnen hangen tot in de late uurtjes, 2 maanden reizen per jaar en dingen doen die je later nooit weer kunt/zult doen. Dan wil ik niet bij alles een schuldgevoel te krijgen dat ik het geld van m'n ouders aan het verbrassen ben.

Had 24.000 euro schuld bij m'n afstuderen en elke maand van in totaal 15 jaar dat ik 150 euro overmaak aan DUO, denk ik terug aan die fantastische studententijd!



Als je gestudeerd hebt, mag je uitgaan van een normale baan (zo niet, dan zet je het terugbetalen tijdelijk stil) en met een normale baan kun je dat geld echt wel maandelijks missen. Gaat gewoon met automatische afschrijving en merk je op een gegeven moment niks meer van.



Ik ben het dus eens met vader en dochter: tegen de huidige 0,01% rente ben je gek als je niet leent en er een fantastische studententijd van maakt!
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
quote:PienterePookje schreef op 22 maart 2017 @ 23:37:

Mijn zoon kreeg 50€ per week als vergoeding en dat was echt uitzonderlijk begrepen we. Hij lag goed bij stage bedrijf dus mocht na stage ook vakantie werk doen daar. Hij is daar niet gaan werken maar is naar hbo gegaan. Daar zijn de stages wél betaaltDaar krijg je ook gewoon alleen een stagevergoeding hoor. Ik volg een universitaire master waarvoor ik stage moet lopen en binnen het bedrijf waar ik stage loop krijgt iedereen dezelfde stagevergoeding. Onafhankelijk van het niveau van de opleiding. Studiegenootjes van mij vallen onder een andere CAO dan ik omdat ze bij een ander soort instelling zitten en die krijgen dan weer meer of minder stagevergoeding. En sommige instellingen doen helemaal niet aan stagevergoedingen. Heeft dus meestal niet zoveel met de opleiding te maken, maar met het bedrijf/instelling waar je stage bij loopt. Alleen als je de BBL-variant op het MBO of de duale variant op het HBO volgt krijg je gewoon betaald.
quote:MrsLady schreef op 22 maart 2017 @ 23:41:

[...]



Daar krijg je ook gewoon alleen een stagevergoeding hoor. Ik volg een universitaire master waarvoor ik stage moet lopen en binnen het bedrijf waar ik stage loop krijgt iedereen dezelfde stagevergoeding. Onafhankelijk van het niveau van de opleiding. Studiegenootjes van mij vallen onder een andere CAO dan ik omdat ze bij een ander soort instelling zitten en die krijgen dan weer meer of minder stagevergoeding. En sommige instellingen doen helemaal niet aan stagevergoedingen. Heeft dus meestal niet zoveel met de opleiding te maken, maar met het bedrijf/instelling waar je stage bij loopt. Alleen als je de BBL-variant op het MBO of de duale variant op het HBO volgt krijg je gewoon betaald.Bij de Belastingdienst kun je in een duaal traject opgeleid worden tot RA. Startsalaris ruim 1600 euro per maand (terwijl je de eerste jaren vooral colleges volgt). Helaas kreeg ik mijn dochter er niet van overtuigd dat accountant echt een vak voor haar is
Pfff wat een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sidhe1 schreef op 22 maart 2017 @ 23:38:

Ik wilde nooit geld van m'n ouders tijdens m'n studie. Gewoon maximaal lenen en op zaterdag werken. Als student moet je in de kroeg kunnen hangen tot in de late uurtjes, 2 maanden reizen per jaar en dingen doen die je later nooit weer kunt/zult doen. Dan wil ik niet bij alles een schuldgevoel te krijgen dat ik het geld van m'n ouders aan het verbrassen ben.

Had 24.000 euro schuld bij m'n afstuderen en elke maand van in totaal 15 jaar dat ik 150 euro overmaak aan DUO, denk ik terug aan die fantastische studententijd!



Als je gestudeerd hebt, mag je uitgaan van een normale baan (zo niet, dan zet je het terugbetalen tijdelijk stil) en met een normale baan kun je dat geld echt wel maandelijks missen. Gaat gewoon met automatische afschrijving en merk je op een gegeven moment niks meer van.



Ik ben het dus eens met vader en dochter: tegen de huidige 0,01% rente ben je gek als je niet leent en er een fantastische studententijd van maakt!



Het is 0% zelfs! Is zeer uitzonderlijk en is zelfs een mailtje over geweest. Het loont dus wel om het op je spaarrekening te zetten en er eentje uit te kiezen waar je nog wat waar voor je geld krijgt.



In mijn leven zijn twee dingen waar ik voor wil lenen: studie en een huis.
quote:Ceylon schreef op 22 maart 2017 @ 22:32:

Ik vind studeren een kostenpost voor de ouders. Het feit dat de oudste onder het oude leenstelsel viel was dus niet mazzel voor je kind, maar mazzel voor jou.

Dat nummer twee meer gaat kosten is geen pech voor het kind maar pech voor jou. Ze krijgen gewoon alledrie hun opleiding betaalt en de manier waarop maakt niet uit.



Heb je dan nog geld over kun je altijd nog over schenken gaan nadenken. Later.Mee eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 22 maart 2017 @ 22:39:

[...]



Geen idee, ze gaat pas in september naar de brugklas Maar ik had begrepen dat je op het mbo hoe dan ook betaalde stage/werk hebt voor 1 of 4 dagen per week. En natuurlijk geen collegegeld en wel studiefinanciering.En dat kan over 4 jaar weer heel anders zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven