Werk & Studie alle pijlers

Kinderen "laten lenen voor studie"

22-03-2017 22:04 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden dat ik zelf een topic opende maar hier dan toch.



Ik heb drie kinderen waarvan de oudste twee inmiddels studeren.

De jongste gaat na behalen van zijn diploma naar het HBO.



De oudste heeft volgens het oude studiefinancieringssysteem (leenstelsel) nog tot het einde van dit schooljaar studiefinanciering (ook uitwonende, Alles een gift wanneer studie is afgerond.)

Studeren heeft daardoor ons als ouder nog niet heel veel geld gekost en heeft ook nog niet hoeven lenen.



De middelste studeert en krijgt dus geen studiefinanciering want is afgelopen september begonnen.( Nieuwe leenstelsel)

Nu wil deze ook graag op kamers, maar "krijgt" dus geen studiefinanciering, maar kan wel gaan lenen.



Nu hebben we met zijn allen om de tafel gezeten, wij willen als ouder graag financieel helpen en kunnen dit ook.

Alleen nu zeggen mijn man en kinderen "Ga lenen ! Gratis geld! ( Haha zo kort door de bocht is het niet, weet ik wel)



Maar waar ik mee zit is: De oudste heeft wel studiefinanciering gehad , de middelste niets en moet dus veel meer gaan lenen, en de jongste gaat een 4 jarige opleiding dichterbij volgen en waarschijnlijk ook niet -zo snel- op kamers.

Ik zou ze allemaal het liefste evenveel geld geven per maand maar ze hebben dus niet alledrie evenveel nodig?!



Nu had ik gedacht, ze gaan lenen wat ze nodig hebben ( ze willen eigenlijk maximaal gaan lenen, en geld wat ze niet nodig hebben op de bank zetten , schijnen meer studenten te doen zeggen ze).

En wij gaan dan, bij wijze van spreken vanaf 2022 hen alledrie jaarlijks hetzelfde schenken.

Zo heeft degene die het meeste geleend heeft de grootste schuld bij Duo maar krijgt van ons hetzelfde als broer of zus.



Dit klinkt voor mij het meest eerlijk of zie ik iets over het hoofd?!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudere broer en zus hebben ook allebei een vrij grote studie schuld. Toen ik ging studeren had ik ook m'n lening al geregeld, alleen toen ging het inmiddels stukken beter met het bedrijf van mijn vader en besloot hij ons alle drie te gaan steunen, waardoor ik dus niet meer hoefde te lenen. Mijn studieschuld is daardoor echt heel laag (heb wel wat geleend, maar komt neer op 1500 euro ofzo). En nee dat is niet eerlijk, maar so be it. Mijn broer en zus hebben het er wel eens over, maar zeggen ook 'ja het is nu eenmaal niet anders'. Ik zou persoonlijk helpen waar het nodig is, niet iedereen wat geven 'omdat het anders niet eerlijk is'. Kinderen moeten toch ook gewoon leren dat ze niet altijd hetzelfde krijgen?





Overigens, ik lees ook dat je kinderen er aan denken om maximaal te lenen en het op de spaarrekening te zetten. Dit is echt het DOMSTE wat je kan doen! Ik ken mensen die dit ook deden, en gaven het daarna ook uit aan een buitenland avontuur. Hartstikke handig natuurlijk, maar je zit echt met een mega schuld. En dat geeft je nu geen consequenties, maar later wel. Als t echt niet anders kan om te lenen vanwege studie dan is het niet anders, maar ga niet lenen voor 'plezier uitjes'.
Het is nooit eerlijk te doen. Hier die kinderen. Oudste doet mbo, kreeg vanaf 18 prestatie beurs en OV. Eerste 18 maanden ov betaald door ons. Kreeg stage vergoeding, heeft voor stage uit huis gewoond dus kreeg uitwonenden beurs. Daarvan heeft ze haar collegegeld betaald. Ze wil nog hbo gaan doen.



Middelste gaat hbo doen, in een sector waar stages vaker onbetaald zijn dan betaald. Hij heeft dure materialen nodig.



Jongste doet nu mavo en weet nog niet wat zijn pad wordt. Havo, hbo of mbo, en dan misschien nog hbo. Als hij mbo gaat doen krijgt hij vandaag dag één week over.



Dit wijzigende regelingen en andere mogelijkheden kun je het gewoon nooit eerlijk doen.



Oudste werkt heel veel en spaart goed, middelste werkt minder en geeft makkelijk uit. Jongste spaart al van zijn folderwijk.



Ieder kind hetzelfde geven lijkt niet de eerlijkste oplossing maar ieder geven wat hij nodig heeft ook niet. Oudste heeft door haar spaarzaam zijn meer mogelijkheden om zelf bij te dragen. Dus heeft zij minder 'nodig'.



Vooralsnog hadden we voor de kinderen een gelijk bedrag gespaard en die pootjes zijn nog niet leeg. Ook weten we niet hoe we er over vijf jaar voorstaan dus de oudste nu volledig sponsoren is wel mogelijk maar wat dan als het bij de jongste niet kan.



Uiteindelijk hoop ik dat ze alledrie zonder schuld kunnen afstuderen en komen waar ze willen komen en elkaar niet aankijken op de verschillen die er ongetwijfeld waren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 22 maart 2017 @ 22:32:

Ik vind studeren een kostenpost voor de ouders. Het feit dat de oudste onder het oude leenstelsel viel was dus niet mazzel voor je kind, maar mazzel voor jou.

Dat nummer twee meer gaat kosten is geen pech voor het kind maar pech voor jou. Ze krijgen gewoon alledrie hun opleiding betaalt en de manier waarop maakt niet uit.



Heb je dan nog geld over kun je altijd nog over schenken gaan nadenken. Later.



Ben ik het wel mee eens.



Maaaaar... wat allemaal onder de kostenpost 'studeren' valt, daar verschillen de meningen nog wel eens over.



Ik vind collegegeld en boeken daar zeker onder vallen. En als je kan, vind ik dat je dat ook 'moet' betalen.



Maar op kamers gaan vind ik daar zeer zeker niet per definitie onder vallen.

Ik denk dat het bij heel veel studies prima te doen is om er een baantje naast te hebben. Dus zelf wat geld verdienen, vind ik niet meer dan normaal.



En maximaal lenen? Lijkt mij een dom plan. Uitgaan, een buitenlandreis oid kan je toch ook (als student zelf) voor sparen?
Voor heel veel andere dingen geldt hier trouwens; je krijgt wat je nodig hebt. Een tweedehands fiets, een jas, en boekentas. Dan kijken we niet naar de prijs, maar naar een gelijkwaardig product.
Nu is de rente 0%. Maar op de bank krijg je bijna geen rente meer en de spaarrente zal een negatieve rente worden. Kortom sparen gaat geld kosten. En niet pas over een paar jaar. Dat zal binnen een jaar al zover zijn. Dat moet je toch niet ontgaan zijn. Dus maximaal lenen voor de rente zal nagatief gaan uitpakken
Ik heb van mijn ouders geen moer gekregen, integendeel, ze kosten alleen maar geld.

Mijn moeder heeft twee van de 4 meer mee kunnen geven, alleen maar leuk voor ze en ik geef leuk mee.

Toch is de hele familie (niet de naaste maar de neven en nichten, die ook weer veel-als in tienduizenden- van de oma's etc kregen) jaloers op me omdat ik nu verreweg het beste in de slappe was zit.

Heb een leuke studietijd gehad ook, geen last van gehad.

Man kreeg wel van alles maar zijn broer kreeg en krijgt ook nog steeds meer.

Maar is ook overal jaloers op en zeurt overal over.

Moraal van het verhaal is dat het meer aan opvoeding en karakter dan aan 'eerlijkheid' ligt of er ruzie of gezeur van komt.

Wij zeuren of klagen nooit, tot ikzelf kinderen had zelfs nooit over nagedacht.

Nu ikzelf kinderen heb vind ik het met terugwerkende kracht weleens zuur voor mezelf
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 23 maart 2017 @ 06:57:

Nu is de rente 0%. Maar op de bank krijg je bijna geen rente meer en de spaarrente zal een negatieve rente worden. Kortom sparen gaat geld kosten. En niet pas over een paar jaar. Dat zal binnen een jaar al zover zijn. Dat moet je toch niet ontgaan zijn. Dus maximaal lenen voor de rente zal nagatief gaan uitpakkenDit. Niet doen hoor! Betaal je twee keer rente over hetzelfde geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nijevelt schreef op 23 maart 2017 @ 07:06:

[...]



Dit. Niet doen hoor! Betaal je twee keer rente over hetzelfde geld.En daarnaast gaat de rentevaste periode van de stufi 5 jaar is. Kan zomaar zijn dat ze al vrij snel na de studie of tijdens het aflossen ineens wel rente moeten betalen.
quote:Het-groepje schreef op 23 maart 2017 @ 06:59:

Ik heb van mijn ouders geen moer gekregen, integendeel, ze kosten alleen maar geld.

Mijn moeder heeft twee van de 4 meer mee kunnen geven, alleen maar leuk voor ze en ik geef leuk mee.

Toch is de hele familie (niet de naaste maar de neven en nichten, die ook weer veel-als in tienduizenden- van de oma's etc kregen) jaloers op me omdat ik nu verreweg het beste in de slappe was zit.

Heb een leuke studietijd gehad ook, geen last van gehad.

Man kreeg wel van alles maar zijn broer kreeg en krijgt ook nog steeds meer.

Maar is ook overal jaloers op en zeurt overal over.

Moraal van het verhaal is dat het meer aan opvoeding en karakter dan aan 'eerlijkheid' ligt of er ruzie of gezeur van komt.

Wij zeuren of klagen nooit, tot ikzelf kinderen had zelfs nooit over nagedacht.

Nu ikzelf kinderen heb vind ik het met terugwerkende kracht weleens zuur voor mezelf

Zoiets wilde ik ook typen, zocht nog een beetje naar de juiste woorden. Daarbij komt dan ook nog hoe je als ouders uitdraagt dat wat jij doet voor jou het meest eerlijk voelt.



Bij ons gaat het er denk ik uitkomen dat onze kinderen en gelijk bedrag van krijgen. Wij hadden gespaard als aanvulling op de stufie die er nu niet meer is. Ons bedrag is dus niet toereikend. Onze kinderen gaan geheel verschillende paden volgen en vallen daardoor in heel verschillende regelingen. Ook hun eigen karakters daarin heel verschillend. Ik denk dat wij straks zeggen: 'Dit bedrag is onze bijdrage en de rest zul je zelf moeten verzorgen.' Daar kan ik dan een prima verhaal bij vertellen waarom wij dat 'eerlijk' vinden voor onze kinderen. In een ander gezin kan iets anders eerlijker zijn als die ouder dat kan uitleggen.
Ik zou er als ouders wel voor willen waken dat het echt heel ongelijk is.



Mijn man mocht na mbo niet naar hbo want thuis nog twee kinderen onder hem. Man ging werken en flink kostgeld betalen (1/3 van zijn salaris en dat was destijds meer dan kosten dekkend) en toen was er voor nummer twee ineens wel geld voor een tweede studie. Mijn zwager heeft een hbo opleiding betaalt door zijn broer. Toen zijn zus als enige nog thuis woonde en wel werkte hoefden ze ineens ook geen kostgeld meer te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsLady schreef op 22 maart 2017 @ 22:17:

In deze situatie zou ik het het eerlijkst vinden, even los van het feit of jullie daar de financiële middelen voor hebben, als middelste dochter het bedrag wat oudste aan stufi heeft ontvangen nu van jullie krijgt. Weliswaar heeft oudste het dan vanuit de overheid gehad en middelste via jullie maar daardoor is het aantal schulden dat ze maken gelijkwaardig.Dit vind ik eerlijker dan alle 3 het zelfde bedrag geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit een groot gezin, we hebben allemaal gestudeerd (uni) en mijn ouders hebben dat allemaal betaald.

De een in een periode met stufi, de ander niet, een derde ging een jaar naar het buitenland wat veel duurder is, Pietje deed er zes jaar over en Marietje maar drie.... Etc.

Stel je voor dat we de balans gingen opmaken wie hoeveel geld heeft gehad, dan ben je echt gestoord volgens mij. Daar praat je niet over, wat maakt dat nou uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sidhe1 schreef op 22 maart 2017 @ 23:38:

Ik wilde nooit geld van m'n ouders tijdens m'n studie. Gewoon maximaal lenen en op zaterdag werken. Als student moet je in de kroeg kunnen hangen tot in de late uurtjes, 2 maanden reizen per jaar en dingen doen die je later nooit weer kunt/zult doen. Dan wil ik niet bij alles een schuldgevoel te krijgen dat ik het geld van m'n ouders aan het verbrassen ben.

Had 24.000 euro schuld bij m'n afstuderen en elke maand van in totaal 15 jaar dat ik 150 euro overmaak aan DUO, denk ik terug aan die fantastische studententijd!



Als je gestudeerd hebt, mag je uitgaan van een normale baan (zo niet, dan zet je het terugbetalen tijdelijk stil) en met een normale baan kun je dat geld echt wel maandelijks missen. Gaat gewoon met automatische afschrijving en merk je op een gegeven moment niks meer van.



Ik ben het dus eens met vader en dochter: tegen de huidige 0,01% rente ben je gek als je niet leent en er een fantastische studententijd van maakt!



Zoals jij schrijft lijkt het erop dat je nog een deel gewoon van de staat kreeg.

Maar tegenwoordig kom je er niet meer met 24.000 studieschuld, want dat bedrag heb je al nodig voor je studie. Als je nog bij moet lenen om op kamers te gaan wordt dat bedrag al snel het dubbele.



En dan heb je vier jaar lang een geweldige tijd, om er daarna achter te komen dat een halve ton schuld resulteert in bijna een ton minder hypotheekmogelijkheden.



Wij zitten er middenin nu. Dochter zocht een opleiding uit die haar wel wat leek, bleek volledig zelf betaalt te moeten worden. Per jaar 8.000 collegegeld. Opleiding duurt vijf jaar. Dan nog op kamers. En boeken. En materiaal. En als ze klaar is, nauwelijks werk in die sector. Gelukkig viel de open dag zo erg tegen dat ze er vanaf zag. Maar ik bedoel maar, 24.000 studieschuld is alleen nog haalbaar als je intussen thuis blijft wonen.

Studenten van nu gaan massaal NIET meer bij een studentenvereniging en degenen die wel nog gaan drinken één of twee biertjes en gaan dan terug naar huis. Het is niet meer zoals drie jaar geleden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:permis schreef op 23 maart 2017 @ 07:51:

Ik kom uit een groot gezin, we hebben allemaal gestudeerd (uni) en mijn ouders hebben dat allemaal betaald.

De een in een periode met stufi, de ander niet, een derde ging een jaar naar het buitenland wat veel duurder is, Pietje deed er zes jaar over en Marietje maar drie.... Etc.

Stel je voor dat we de balans gingen opmaken wie hoeveel geld heeft gehad, dan ben je echt gestoord volgens mij. Daar praat je niet over, wat maakt dat nou uit!



Opzich maakt dat niks uit mits de insteek voor iedereen hetzelfde was. Krijgen wat nodig is ongeacht of het een studie is die je ouders geweldig vinden of niet.



Mijn broer en met name stiefzus zijn flink gesponsord. Niks mis mee en mooi voor ze.

Ik niet.. Want wat ik studeerde was niet goed genoeg en ik was niet goed genoeg.

Dat is wat mij betreft wel een ongezonde verdeling. Heeft mij flink pijn gedaan, emotioneel gezien.



Een kasboek bijhouden is wat mij betreft niet nodig. Geef wat kan en nodig is. En dat kan en mag onderling verschillen.



Ik heb zelf maar 1 kind. Zit in bijstand dus aan mij gaat hij niet heel veel hebben. Helaas...

Ga wel doen wat wel mogelijk is al is het maar dat hij voelt dat ik hem steun.

Hij is 12 dus wat er nodig gaat zijn zien we over 5 jaar..
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt bij lang niet alle hbo-opleidingen een stagevergoeding, bij masteropleidingen ook niet trouwens (weet ik helaas uit ervaring).



Daarnaast zou ik oppassen met maximaal lenen, want ik zie mensen in onze omgeving in de problemen komen bij het kopen van een huis. De hypotheekverstrekker gaat namelijk uit van de oorspronkelijke schuld, dus niet wat er op dat moment nog 'open staat'. Je kunt het dan wel laten herberekenen, maar dat moet je speciaal aanvragen. Lenen voor een studie en 'leven' (op kamers, eten etc.) kan onvermijdbaar zijn, maar lenen voor leuke dingen/uitstapjes/vakanties zou ik mee oppassen.



Ik sluit aan bij MrsLady: indien het financieel voor jullie haalbaar is de kinderen vergoeden wat de oudste aan stufi heeft gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Dit blijft denk ik altijd lastig. Mijn ouders hielden destijds ook krampachtig vast aan "beide kinderen even veel". Nou dan had ik dus behoorlijk pech als jongste, want mijn oudere zus heeft een jaar MBO gedaan en is toen afgehaakt en gaan werken.

Dus ik kreeg niks toen ik ging studeren. Ik had het geld al opgemaakt door langer op de middelbare school te zitten (VWO en mijn zus HAVO).

Dus ik heb mijn studie helemaal zelf moeten betalen. Eigenlijk omdat mijn zus niks aan studie heeft gedaan.



Toen ik halverwege mijn studie was kreeg ik ineens 500 gulden van mijn ouders omdat bij mijn zus de cv ketel kapot was gegaan en ze op dat moment geen geld had. Heel maf vond ik dat...

Wel heeft mijn zus haar rijbewijs gekregen en ik niet. Waarom? Geen idee. Maar mijn zus was 18 en ik 25 toen, dus dat lag denk ik daar aan . Dit is wel stiekem gegaan, mijn zus flapte het er een keer uit. Dus tja zo gelijk was het ook weer niet.



Nu heb ik zelf twee kinderen met erg verschillende ambities. De oudste zal denk ik wel gaan studeren (zit op Gymnasium) De jongste zit op het VMBO en wil zo snel mogelijk klaar zijn met school. Dus dan hebben ze qua studiekosten waarschijnlijk heel andere behoeftes.

Dan zou het toch raar zijn als ik mijn jongste ook een bak geld geeft terwijl ze dat helemaal niet nodig heeft?



Zelf heb ik ook nooit begrepen om dat gelijk te doen. Ik snap enigszins de gedachte wel. Maar je begeleid je kinderen naar behoefte naar volwassenheid en een diploma.

Ik heb het niet zo op die "eerlijke" rekensommen. Maar dat zal aan mijn eigen ervaring liggen.
Iedereen eerlijk geven hangt er gewoon vanaf wat je besluit wat eerlijk is.

Dat kan zijn dat elk kind even veel geld van jullie krijgt.

Dat kan zijn dat elk kind het rijbewijs van jullie krijgt.

Dat kan zijn dat elk kind schuldenvrij afstudeert.

Dat kan zijn dat je bij elk kind 10% meebetaald aan het eerste huis.



Als je het voor jezelf eerlijk wilt maken zou ik zoiets afspreken met jezelf, de kinderen maakt het namelijk niets uit hebben ze gezegd.
quote:boss schreef op 22 maart 2017 @ 22:54:

[...]





Dit zou ook meer mijn eigen idee zijn, maar dan zouden de kinderen die gaan lenen de bedragen moeten gaan lenen die ze "nodig hebben"dus per maand bijstellen en dat wij dan aan het eind de schuld aflossen.



Maar idd Mets , er wordt dan denk ik wel ook geleend om bv te zuipen een reis te maken.. en gaan we die dan ook financieren?

Ik ben het ook meer met jou eens S-Mets, ben alleen de enige hier thuis , vandaar dit topic, maar ik laat het ze wel lezen .



Ik vraag me af of je kinderen er nog net zo in staan als nu, als kind twee erachter komt dat ze voorlopig nog geen huis kan kopen dankzij haar restschuld, waar kind 1 al in haar eerste huis zit en druk aan het sparen is voor een fikse verbouwing terwijl ze ook nog een dure auto kan rijden (even gechargeerd).



Wij begonnen thuis alledrie tegelijk aan een vervolgopleiding, op MBO, HBO en WO niveau. Alledrie heel verschillende kosten. Mijn ouders hebben altijd onze studiekosten (materiaal, boeken, school- en collegegeld) voor ons betaald, en de rest moesten we zelf maar uitzoeken. Deze bedragen waren niet gelijk, maar wel eerlijk. Dat is waar het om gaat denk ik.

Je zou tegen kind 2 bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je haar kamerhuur en collegegeld betaalt en dat ze het verder zelf moet zien rooien (ik noem maar wat).



Ik herhaal het nog een keer, ik denk dat eerlijk niet hetzelfde is als gelijk in deze situatie.
quote:shadowfaxx schreef op 22 maart 2017 @ 22:50:

[...]



Dat is alleen als je bbl doet (werken-leren). Maar meestal is het moeilijk om een bbl-plek te vinden voor een leerling die net klaar is op het vmbo.

Meeste leerlingen kiezen bol, en dan heb je heel veel geluk als je een stagevergoeding krijgt die dan vaak rond de 1€ p/uur is.



Stufi krijgen alleen niveau 2 studenten op het moment als gift. Dat zijn de vmbo-b leerlingen. Dus reken je maar niet te rijk Nee. Hoor. Alle MBO opleidingen.
quote:Kastanjez schreef op 23 maart 2017 @ 09:24:

[...]





Ik vraag me af of je kinderen er nog net zo in staan als nu, als kind twee erachter komt dat ze voorlopig nog geen huis kan kopen dankzij haar restschuld, waar kind 1 al in haar eerste huis zit en druk aan het sparen is voor een fikse verbouwing terwijl ze ook nog een dure auto kan rijden (even gechargeerd).



Wij begonnen thuis alledrie tegelijk aan een vervolgopleiding, op MBO, HBO en WO niveau. Alledrie heel verschillende kosten. Mijn ouders hebben altijd onze studiekosten (materiaal, boeken, school- en collegegeld) voor ons betaald, en de rest moesten we zelf maar uitzoeken. Deze bedragen waren niet gelijk, maar wel eerlijk. Dat is waar het om gaat denk ik.

Je zou tegen kind 2 bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je haar kamerhuur en collegegeld betaalt en dat ze het verder zelf moet zien rooien (ik noem maar wat).



Ik herhaal het nog een keer, ik denk dat eerlijk niet hetzelfde is als gelijk in deze situatie.Eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 23 maart 2017 @ 08:16:

[...]

Maar tegenwoordig kom je er niet meer met 24.000 studieschuld, want dat bedrag heb je al nodig voor je studie. [....]

Dochter zocht een opleiding uit die haar wel wat leek, bleek volledig zelf betaalt te moeten worden. Per jaar 8.000 collegegeld.

Beetje flauw om mijn hele stelling af te ketsen op het feit dat je dochter een speciale studie doet. Normaal (wettelijk) collegeld is 1.984 euro.



M'n stelling was ook niet dat je per sé maximaal moet lenen. Meer dat de vele reacties hier over het 'je kind sowieso niet met schuld laten afstuderen' wat overtrokken zijn. Wijs ze gewoon op de gevolgen (misschien moeilijker hypotheek krijgen) en laat ze zelf lekker kiezen.
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wel even reageren op dit verhaal, vanuit persoonlijke ervaring. Ik kom uit een gezin met drie dochters, waarvan ik de jongste ben. Allen zijn wel heel verschillend, qua persoonlijkheid, niveau en studierichting en dergelijke. Mijn ouders hebben het niet gelijk verdeeld, aangezien de situaties niet te vergelijken waren. Inmiddels is het bijna 10 jaar geleden dat ik begon aan mijn eerste opleiding. In totaal heb ik 7 jaar gestudeerd. Tijdens die 7 jaar, heb ik 3 jaren thuis gewoond en hebben mijn ouders mij zakgeld gegeven. Zodra ik uit huis was, kreeg ik 0,-.



Het is al even geleden dat ik dus zakgeld kreeg van mijn ouders, maar nog steeds schuift mijn zus mij regelmatig in mijn schoenen dat mijn ouders haar financieel niet ondersteunden en mij wel. En waar gaat het dan om? Om een enkel treinkaartje bij slecht weer en 80,- in de maand aan zak/kleedgeld. Er zit 8 jaar leeftijdsverschil tussen mij en betreffende zus, Mijn ouders zijn er in die jaren financieel op vooruit gegaan, aangezien iedereen uit huis was toen ik studeerde. Bij mijn oudere zussen konden zie die 80,- niet missen, bij mij wel.



Wat mijn punt is, dat je een keuze moet maken waar je zelf achter staat, inclusief uitleg aan je kinderen. Bij een gelijke verdeling van de ouderlijke bijdrage zal de één er meer geld aan over houden dan de ander, en bij een ongelijke verdeling zal de één uiteindelijk ook meer geld over houden dan de ander. Leer je kinderen om zaken in perspectief te zien, dat scheelt een hoop gedonder en scheve gezichten.



En ik zou ze sterk afraden om maximaal te lenen, ik ben kort geleden afgestudeerd. Maar heb genoeg studenten om mij heen gehad die maximaal leenden per maand, onder het mom van 'ik zet het op mijn spaarrekening'. Resultaat: uitgegeven in de kroeg, mooie reisjes en kleding. En uiteindelijk een enorme schuld. Niet bepaald een leuk begin van je carrière; elke maand een behoorlijk bedrag af lossen aan DUO. Studeren en een bijbaantje is prima te combineren, zeker als het gaat om de extraatjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sidhe1 schreef op 23 maart 2017 @ 09:31:

[...]



Beetje flauw om mijn hele stelling af te ketsen op het feit dat je dochter een speciale studie doet. Normaal (wettelijk) collegeld is 1.984 euro.







Oke.



Collegegeld 2000 x 5 jaar (ik neem even het gemiddelde) is 10.000

Kamer 400 euro x 12 maanden x 5 jaar is 24.000

Boeken/materiaal pakweg 1500 per jaar x 5 is 7500

En dan had jij het in je tekst nog over zuipen en reizen, en dan neem ik even aan dat je daarvoor werkte.



Tel daarbij op; kleren, persoonlijke verzorging, eten, zorgverzekering en eventueel een abonnement voor internet. Is 300 per maand een beetje realistisch? x12 maanden x 5 jaar is dus ook nog pakweg 18.000.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zou ervoor zorgen dat het "enigszins gelijk" is, zou er geen complete excel bestanden voor bijhouden. En met enigszins gelijk zou ik bedoelen dat je bijvoorbeeld college/instellingsgeld betaalt zolang je kind studeert, ongeacht of dat nou vier, vijf of zes jaar duurt. Het kind dat vier jaar studeert hoeft dan wat mij betreft niet 2000,- op de rekening gestort te krijgen omdat broer zes jaar college heeft gevolgd.



Evenals rijlessen. Als de ene zoon twintig lessen en de andere zoon veertig lessen nodig heeft dan zou ik dat voor allebei betalen en niet de broer die 20 lessen minder heeft gehad dan het geld contant geven.



(Maximaal) lenen zou ik ook niet adviseren. Het klinkt aantrekkelijk omdat je nog niet aan het aflossen hoeft te denken en het bedrag gedoseerd wordt gestort op hun rekening en als een soort studentensalaris kan voelen maar zolang het financieel niet nodig is, niet doen, het is en blijft een lening. Dan kun je na het betalen van collegegeld en kamerhuur bijvoorbeeld beter afspreken dat een student nog 50, leefgeld contant of gestort krijgt of iets van die strekking.



Wat ik wel gelijk zou trekken is geld dat je op hun spaarrekeningen stort waar niet meteen een doel aan is gekoppeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 23 maart 2017 @ 06:59:

Ik heb van mijn ouders geen moer gekregen, integendeel, ze kosten alleen maar geld.

Mijn moeder heeft twee van de 4 meer mee kunnen geven, alleen maar leuk voor ze en ik geef leuk mee.

Toch is de hele familie (niet de naaste maar de neven en nichten, die ook weer veel-als in tienduizenden- van de oma's etc kregen) jaloers op me omdat ik nu verreweg het beste in de slappe was zit.

Heb een leuke studietijd gehad ook, geen last van gehad.

Man kreeg wel van alles maar zijn broer kreeg en krijgt ook nog steeds meer.

Maar is ook overal jaloers op en zeurt overal over.

Moraal van het verhaal is dat het meer aan opvoeding en karakter dan aan 'eerlijkheid' ligt of er ruzie of gezeur van komt.

Wij zeuren of klagen nooit, tot ikzelf kinderen had zelfs nooit over nagedacht.

Nu ikzelf kinderen heb vind ik het met terugwerkende kracht weleens zuur voor mezelf



Ik kreeg ook niks, ruzie met ouders. Zus was spaarzaam en had niks nodig (thuiswonen, koopavond en zaterdag werken en een keer per twee weken een kopje thee op het terras). Broer maakte zo veel schulden dat 'ze' hem achterna zaten dus mn ouders moesten wel lappen.



Allemaal heel goed terechtgekomen. Nooit vergeleken.



Ik had 30.000 schuld, en die eerst in minimale maandelijkse termijnen afbetaald. Toen ik meer ging verdienen heb ik het resterende deel in een keer ingelost. De verantwoordelijkheid heeft niet zwaar op me gedrukt ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven