Werk & Studie alle pijlers

Kinderen "laten lenen voor studie"

22-03-2017 22:04 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden dat ik zelf een topic opende maar hier dan toch.



Ik heb drie kinderen waarvan de oudste twee inmiddels studeren.

De jongste gaat na behalen van zijn diploma naar het HBO.



De oudste heeft volgens het oude studiefinancieringssysteem (leenstelsel) nog tot het einde van dit schooljaar studiefinanciering (ook uitwonende, Alles een gift wanneer studie is afgerond.)

Studeren heeft daardoor ons als ouder nog niet heel veel geld gekost en heeft ook nog niet hoeven lenen.



De middelste studeert en krijgt dus geen studiefinanciering want is afgelopen september begonnen.( Nieuwe leenstelsel)

Nu wil deze ook graag op kamers, maar "krijgt" dus geen studiefinanciering, maar kan wel gaan lenen.



Nu hebben we met zijn allen om de tafel gezeten, wij willen als ouder graag financieel helpen en kunnen dit ook.

Alleen nu zeggen mijn man en kinderen "Ga lenen ! Gratis geld! ( Haha zo kort door de bocht is het niet, weet ik wel)



Maar waar ik mee zit is: De oudste heeft wel studiefinanciering gehad , de middelste niets en moet dus veel meer gaan lenen, en de jongste gaat een 4 jarige opleiding dichterbij volgen en waarschijnlijk ook niet -zo snel- op kamers.

Ik zou ze allemaal het liefste evenveel geld geven per maand maar ze hebben dus niet alledrie evenveel nodig?!



Nu had ik gedacht, ze gaan lenen wat ze nodig hebben ( ze willen eigenlijk maximaal gaan lenen, en geld wat ze niet nodig hebben op de bank zetten , schijnen meer studenten te doen zeggen ze).

En wij gaan dan, bij wijze van spreken vanaf 2022 hen alledrie jaarlijks hetzelfde schenken.

Zo heeft degene die het meeste geleend heeft de grootste schuld bij Duo maar krijgt van ons hetzelfde als broer of zus.



Dit klinkt voor mij het meest eerlijk of zie ik iets over het hoofd?!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet tegen lenen an sich, heb zelf ook moeten lenen. Ik viel nog onder het oude stelsel, maar met een hbo en een universitaire studie hield de beurs na 4 jaar op. Ik heb daarna nog 3 jaar geleend wat ik eerst aan aanvullende beurs kreeg. Mijn ouders waren niet zo enthousiast toen ik zei dat ik geld ging lenen voor mijn studie (want geld leen je alleen voor een huis), maar ze hadden zelf niet de financiële middelen om zoveel per maand bij te dragen. Dat heb ik nooit erg gevonden, ik zag dat ze bijdroegen wat ze konden. Ik ben geëindigd met een studieschuld van € 18.000. Nu betaal ik (sinds de rente op 0% staat) € 110 per maand af. Inderdaad, meteen begonnen met afbetalen, dan 'mis' je het geld ook niet.



Dat mijn jongere zusjes wellicht meer financiële steun hebben gekregen: het zij zo. Ik zou niet eens weten wat zij kregen. Je weet ook niet welke kosten jullie nog te wachten staan. Misschien krijg je over een paar jaar een zwaar ongeluk, raak je arbeidsongeschikt en kun je voor je derde niet meer bijdragen wat je voor je tweede kind wel hebt kunnen doen, omdat je je spaargeld nu zelf nodig hebt. Dat snapt een kind toch wel? Een kind heeft zelf ook baat bij een diploma en het is echt geen ramp als je daar zelf ook (deels) de financiële consequenties van draagt.
quote:NYC schreef op 23 maart 2017 @ 09:58:

Ik zou ervoor zorgen dat het "enigszins gelijk" is, zou er geen complete excel bestanden voor bijhouden. En met enigszins gelijk zou ik bedoelen dat je bijvoorbeeld college/instellingsgeld betaalt zolang je kind studeert, ongeacht of dat nou vier, vijf of zes jaar duurt. Het kind dat vier jaar studeert hoeft dan wat mij betreft niet 2000,- op de rekening gestort te krijgen omdat broer zes jaar college heeft gevolgd.



Evenals rijlessen. Als de ene zoon twintig lessen en de andere zoon veertig lessen nodig heeft dan zou ik dat voor allebei betalen en niet de broer die 20 lessen minder heeft gehad dan het geld contant geven.



(Maximaal) lenen zou ik ook niet adviseren. Het klinkt aantrekkelijk omdat je nog niet aan het aflossen hoeft te denken en het bedrag gedoseerd wordt gestort op hun rekening en als een soort studentensalaris kan voelen maar zolang het financieel niet nodig is, niet doen, het is en blijft een lening. Dan kun je na het betalen van collegegeld en kamerhuur bijvoorbeeld beter afspreken dat een student nog 50, leefgeld contant of gestort krijgt of iets van die strekking.



Wat ik wel gelijk zou trekken is geld dat je op hun spaarrekeningen stort waar niet meteen een doel aan is gekoppeld.Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mataranka schreef op 23 maart 2017 @ 10:03:

Ik ben niet tegen lenen an sich, heb zelf ook moeten lenen. Ik viel nog onder het oude stelsel, maar met een hbo en een universitaire studie hield de beurs na 4 jaar op. Ik heb daarna nog 3 jaar geleend wat ik eerst aan aanvullende beurs kreeg. Mijn ouders waren niet zo enthousiast toen ik zei dat ik geld ging lenen voor mijn studie (want geld leen je alleen voor een huis), maar ze hadden zelf niet de financiële middelen om zoveel per maand bij te dragen. Dat heb ik nooit erg gevonden, ik zag dat ze bijdroegen wat ze konden. Ik ben geëindigd met een studieschuld van € 18.000. Nu betaal ik (sinds de rente op 0% staat) € 110 per maand af. Inderdaad, meteen begonnen met afbetalen, dan 'mis' je het geld ook niet.



Dat mijn jongere zusjes wellicht meer financiële steun hebben gekregen: het zij zo. Ik zou niet eens weten wat zij kregen. Je weet ook niet welke kosten jullie nog te wachten staan. Misschien krijg je over een paar jaar een zwaar ongeluk, raak je arbeidsongeschikt en kun je voor je derde niet meer bijdragen wat je voor je tweede kind wel hebt kunnen doen, omdat je je spaargeld nu zelf nodig hebt. Dat snapt een kind toch wel? Een kind heeft zelf ook baat bij een diploma en het is echt geen ramp als je daar zelf ook (deels) de financiële consequenties van draagt.Wat vrijwel geen enkel kind meerekent; als oudste is voor jou het meeste geld uitgegeven tijdens de zwangerschap en eerste jaar. Box, bedje, badje, kinderstoel, maxicosi, diverse autostoeltjes, allemaal flinke kostenposten die je doorgaans alleen voor de eerste noteert.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Helemaal eens met NYC!
Mijn ouders hebben voor mij (bleef thuis wonen want uni in dezelfde stad) mijn collegegeld, boeken altijd betaald en ik mocht de auto meenemen wanneer ik wilde, mijn broertje ging eerst een jaar naar België daarna naar andere uni verder in Nederland. Daar hebben ze ook altijd de huur van kamer naast collegegeld en boeken voor betaald. Nooit geen scheve gezichten over gehad, Het was mijn keuze om dichtbij te gaan studeren. Ik denk dat als je gewoon alle uni/hbo kosten betaald en evt de huur van de kamer dat ze dan echt niet hoeven te lenen of stufi krijgen. Maar dat is mijn mening. Het geld wat ze dan willen besteden aan vakantie/uitgaan/hobbies kunnen ze prima met een bijbaantje verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was niet eens de oudste, maar de tweede



Dat krampachtige gedoe dat je aan ieder kind hetzelfde wilt geven tijdens de studie: ik snap het niet zo goed. Ok, het gaat soms om forse bedragen (als je dat als ouder al kunt betalen, er zijn zat ouders die die middelen niet eens hebben), maar zo kijk je toch ook niet naar je kinderen als ze jonger zijn? Ik heb vanaf mijn 7e een bril gehad die iedere 2 jaar vernieuwd moest worden, want mijn ogen werden slechter. Mijn jongste zusje had steunzolen nodig die niet volledig vergoed werden. Oudste zus en ik gingen naar middelbare school op 15 km fietsen, en hadden in de winter een maandabonnement voor de bus. Jongste twee gingen naar middelbare school in onze woonplaats, zodat ouders die kosten niet hadden.



Je geeft je kinderen mee wat je kunt missen en wat ze nodig hebben. That's it.
quote:Ceylon schreef op 23 maart 2017 @ 10:14:

[...]

Wat vrijwel geen enkel kind meerekent; als oudste is voor jou het meeste geld uitgegeven tijdens de zwangerschap en eerste jaar. Box, bedje, badje, kinderstoel, maxicosi, diverse autostoeltjes, allemaal flinke kostenposten die je doorgaans alleen voor de eerste noteert.Ik zie dat niet als kosten voor de oudste, dat zijn algemene kosten voor 'het gezin'.
Ik vind het ook tamelijk vreemd om de kosten van box, bedje, kinderstoel etc te rekenen als "uitgaven voor de oudste"
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het niet eens met de stelling die hier door sommigen geponeerd wordt dat je als ouders per se zou moeten zorgen dat je kind schuldenvrij afstudeert. Natuurlijk, ik zou liever niet willen dat mijn kinderen zouden hoeven lenen voor hun studie, maar ik snap heel goed dat veel ouders het zelf niet kunnen opbrengen.



Ik heb eens zitten rekenen wat studeren kost per kind. Bij normaal collegegeld en uitwonend kom ik op een bedrag van 1100 euro per maand (gebaseerd op NIBUD gegevens). Dat is 13200 euro per jaar. Als je kind heel keurig in 4 jaar de studie afrondt dan komt het in totaal uit op 52800 euro.



Ik vraag me af of TO en de anderen die willen dat de kinderen geen schuld zouden moeten hebben na hun studie dit bedrag zomaar hebben liggen. En evt. keer 2 of keer 3 als je meer dan 1 kind hebt en ze allemaal gaan studeren. Bij 3 kinderen kost het je 150.000 euro als je als ouders alles wilt betalen!



Je kind kan er wellicht bij werken, maar bij mijn studie ging dat bijv erg moeilijk, omdat mijn rooster maandelijks wisselde en ik heel veel verplichte aanwezigheid had en een groot deel fulltime stage (2 v/d 3 stages onbetaald). In de zomervakanties heb ik wel gewerkt, maar dat leverde dan 1000 euro per jaar op. Dus dat was dan 48200 euro geworden ipv 52800, nog steeds een immens bedrag van dezelfde ordegrootte.
quote:MrsLady schreef op 22 maart 2017 @ 23:41:

[...]



Daar krijg je ook gewoon alleen een stagevergoeding hoor. Ik volg een universitaire master waarvoor ik stage moet lopen en binnen het bedrijf waar ik stage loop krijgt iedereen dezelfde stagevergoeding. Onafhankelijk van het niveau van de opleiding. Studiegenootjes van mij vallen onder een andere CAO dan ik omdat ze bij een ander soort instelling zitten en die krijgen dan weer meer of minder stagevergoeding. En sommige instellingen doen helemaal niet aan stagevergoedingen. Heeft dus meestal niet zoveel met de opleiding te maken, maar met het bedrijf/instelling waar je stage bij loopt. Alleen als je de BBL-variant op het MBO of de duale variant op het HBO volgt krijg je gewoon betaald.Ik bedoel me betaald vergoeding geen salaris. Bbl en duaal is idd anders
Alle reacties Link kopieren
Over het idee van maximaal lenen en dan aan het eind de ouders de lening laten aflossen, dat levert inderdaad rente op. Die rente is echter maar maximaal zo'n 0,5% op dit moment, dat levert geen enorme bedragen op. Als je 1000 euro per maand leent, heeft het je na 4 jaar bijna 500 euro aan rente opgeleverd. Het totaalbedrag is dan 48492 euro ipv 48000 euro.



Maar een addertje onder het gras: daarin is vermogensbelasting niet meegenomen. Als de ouders ook zelf nog een buffer aanhouden dan komt het bedrag op hun rekening al gauw boven het belastingvrije bedrag van 50.000 euro. Al het rentetrekken op het moment dat de ouders meer dan 50.000 euro op hun rekening hebben staan werkt door de vermogensbelasting juist negatief door. Voor alles boven de 50.000 euro krijg je 0,5% en betaal je 0,87% (zolang je onder de 150.000 blijft).



Een aantal andere nadelen zijn ook al genoemd, zoals het moeilijker kunnen krijgen van een hypotheek. Verder denk ik dat je met de schenkregels/belasting zit als je als ouders na afloop van de studie in 1x het bedrag van de lening aan je kind wilt schenken. Je mag namelijk maximaal zo'n 5000 per jaar schenken en eenmalig nog zo'n 25.000. Die maximale lening van 50.000 euro kun je dus als ouders niet zo 1-2-3 inlossen volgens mij.



Daarnaast is er nog de vraag of je het moreel wel verantwoord vindt om het leenstelsel op deze manier te gebruiken. Ik kan me voorstellen dat als veel studenten dit zo doen dat de rente dan hoger gemaakt zal worden om dit te ontmoedigen. Maar dan tref je er wel studenten mee die de lening echt nodig hebben. Die hebben al het nadeel dat ze wel alles zelf zullen moeten terugbetalen en dan moeten ze er nog extra rente over betalen ook. Alleen maar omdat anderen die het niet nodig hadden er op een manier waar het niet voor bedoeld was van wilden profiteren. De vraag is of je dat voor je eigen geweten kunt verantwoorden, ook al handel je binnen de gestelde regels.



Ik zou daarom zelf niet voor zo'n constructie kiezen. Hooguit zou ik het voor een klein deel doen, als je als ouders graag een deel van het geld nog even achter de hand wilt houden als buffer. Want stel dat je opeens werkloos raakt in de tussentijd, of nr 3 besluit toch ook een dure studie te gaan doen waardoor je per kind minder kunt bijdragen, dan is het wel fijn als je als ouders niet opeens in de geldproblemen raakt.
Alle reacties Link kopieren
Niet mee eens. Ik zou ook geen vast bedrag schenken maar gewoon helpen wanneer nodig, in het redelijke.

De oudste heeft minder nodig maar misschien over een aantal jaren gaan ineens de auto , ijskast, wasmachine in één keer stuk en dat terwijl ze in hun net nieuwe huis aan het verbouwen zijn.

De middelste zal straks een schuld hebben maar blijft vrijgezel en krijgt een baan met een top salaris.

Je weet het niet hé.

Het plaatje van wat je denkt dat het zal worden hoeft straks niet zo te zijn.
quote:nicole123 schreef op 23 maart 2017 @ 11:31:



Ik heb eens zitten rekenen wat studeren kost per kind. Bij normaal collegegeld en uitwonend kom ik op een bedrag van 1100 euro per maand (gebaseerd op NIBUD gegevens). Dat is 13200 euro per jaar. Als je kind heel keurig in 4 jaar de studie afrondt dan komt het in totaal uit op 52800 euro.



Ik vraag me af of TO en de anderen die willen dat de kinderen geen schuld zouden moeten hebben na hun studie dit bedrag zomaar hebben liggen. En evt. keer 2 of keer 3 als je meer dan 1 kind hebt en ze allemaal gaan studeren. Bij 3 kinderen kost het je 150.000 euro als je als ouders alles wilt betalen!







Tja... ik zeg niet dat mijn kinderen per se schuldenvrij moeten studeren, maar op dit moment betalen wij netto 750 euro per maand aan het KDV, voor twee kinderen. Tel daar ongeveer 100 euro kleedgeld (zuinig gerekend) bij op en zo'n 100 euro aan eten/drinken. Dan nog kosten als zwemdiploma's, judo, muziekles (hebben wij nu niet, maar die komen ook nog wel).



Ik reken altijd dat onze kinderen op dit moment zo'n ruime 1000 euro per maand kosten. Bij gelijkblijvende omstandigheden (zelfde huis, geen werkeloosheid en dergelijke) kunnen we dat over 10 jaar natuurlijk ook nog 'over'. Dus dat betekent minstens 500 euro bijdrage per kind per maand voor de studie. Tel daarbij op wat we eventueel gespaard hebben, dan kom je toch een heel eind lijkt me. De rest kan kind dan prima zelf lenen/verdienen, als het niet anders is, is het niet anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 23 maart 2017 @ 10:14:

[...]





Wat vrijwel geen enkel kind meerekent; als oudste is voor jou het meeste geld uitgegeven tijdens de zwangerschap en eerste jaar. Box, bedje, badje, kinderstoel, maxicosi, diverse autostoeltjes, allemaal flinke kostenposten die je doorgaans alleen voor de eerste noteert.



En de jongste heeft op zijn beurt weer veel meer speelgoed in de eerste paar levensjaren. Waar mijn oudste als dreumes 1 bak met speelgoed had, had mijn jongste de beschikking over wel 6 bakken, gewoon al doordat er inmiddels allerlei verjaardagen en Sinterklazen zijn geweest waarop de oudste dingen heeft gekregen waar de jongste ook mee kan spelen.



Ik snap het ook nooit zo goed als ouders bij kleine kinderen de jongste per se precies gelijk willen behandelen wat betreft het bedrag dat ze uitgeven voor een verjaardag of Sinterklaas. Of het dan op de spaarrekening gaan storten om maar gelijk te blijven, waardoor de jongste een flink spaarbedrag opbouwt terwijl het nog meer speelgoed ter beschikking had ook.



Hierin zie ik eerlijkheid ook meer in alle kinderen cadeautjes geven voor de verjaardag en Sinterklaas (je gaat natuurlijk niet tegen de jongere kinderen zeggen: jij krijgt helemaal niks want er is al genoeg) en ervoor zorgen dat alle kinderen genoeg leuk speelgoed hebben om zich mee te vermaken (en onder leuk versta ik dan ook dat je wel eens iets vervangt als het door de oudste compleet afgeragd is, want dan is het niet meer zo leuk voor de jongste). Wat het gekost heeft is voor mij van veel minder groot belang.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 23 maart 2017 @ 12:54:

[...]





Tja... ik zeg niet dat mijn kinderen per se schuldenvrij moeten studeren, maar op dit moment betalen wij netto 750 euro per maand aan het KDV, voor twee kinderen. Tel daar ongeveer 100 euro kleedgeld (zuinig gerekend) bij op en zo'n 100 euro aan eten/drinken. Dan nog kosten als zwemdiploma's, judo, muziekles (hebben wij nu niet, maar die komen ook nog wel).



Ik reken altijd dat onze kinderen op dit moment zo'n ruime 1000 euro per maand kosten. Bij gelijkblijvende omstandigheden (zelfde huis, geen werkeloosheid en dergelijke) kunnen we dat over 10 jaar natuurlijk ook nog 'over'. Dus dat betekent minstens 500 euro bijdrage per kind per maand voor de studie. Tel daarbij op wat we eventueel gespaard hebben, dan kom je toch een heel eind lijkt me. De rest kan kind dan prima zelf lenen/verdienen, als het niet anders is, is het niet anders.Jij en ik wel denk ik (wij zijn een soortgelijk bedrag kwijt aan kdv/bso), maar als ik om me heen kijk dan zitten wij heel hoog met die opvangkosten. Er zijn veel mensen die veel lager zitten en die bijv meer zelf thuis zijn of het opvangen met opa's en oma's. Misschien gaan die mensen wel meer werken tegen de tijd dat hun kinderen studeren en kunnen zij het dan ook makkelijk opbrengen, maar desondanks denk ik dat veel mensen echt niet zomaar 150.000 euro kunnen uitgeven aan 3 studerende kinderen. Hartstikke mooi als het wel (grotendeels) kan, maar wat sommigen hier stelden in de trant van 'Als je kinderen gekregen hebt dan hoor je daar zelf voor te betalen dus het is je plicht om de studie helemaal te betalen.' vind ik wat te kort door de bocht.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jullie met het volgende zouden omgaan: stel dat een peettante besluit om haar peetkind jaarlijks een (maximaal) bedrag te schenken maar er is nog een ander kind in het gezin, dat andere peetouders heeft en geen gulle schenker. Hoe los je dit als ouder dan op?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 23 maart 2017 @ 13:26:

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jullie met het volgende zouden omgaan: stel dat een peettante besluit om haar peetkind jaarlijks een (maximaal) bedrag te schenken maar er is nog een ander kind in het gezin, dat andere peetouders heeft en geen gulle schenker. Hoe los je dit als ouder dan op?Geen peetouders hebben. Het lijkt me een lastige, je kunt die peetouders niet verplichten om meer of minder te schenken en als je het gaat compenseren dan wordt je zelf voor het blok gezet en gaat het idee van dat je kind het van de peetouders krijgt er ook een beetje vanaf. Gaat het om hoge bedragen? In dat geval zou ik misschien aan de gulle peetouders vragen om het bedrag wat lager te houden, ik zou hopen dat ze het wel snappen dat je geen scheve ogen wilt hebben thuis. Bij kleine bedragen zou ik het lekker laten zitten, het leven is nou eenmaal niet helemaal eerlijk. Misschien hebben die minder gulle peetouders wel weer een heel mooie band met hun petekind, gaan ze vaak wat leuks met hem doen, hebben ze supergoede gesprekken als petekind tiener is en in de problemen zit, etc.
Het betreft niet ons gezin hoor, het zijn mijn vrouw en haar zusje vroeger overkomen en het onderwerp wil soms nog wel eens gevoelig liggen. Wij hebben geen peetouders voor onze kinderen, maar er zouden nu natuurlijk ook nog best wel kinderen kunnen zijn waarbij de ene met 0 euro en de ander met 36.000 het huis uit gaat op 18-jarige leeftijd.
Wow, serieus NYC, zo veel geld had je zus van haar peetouders gekregen en jij dus niks van jouw peetouders? Dat vind ik dan toch niet helemaal kunnen. Dan hebben je schoonouders niet echt goede afspraken met de door hun gekozen peetouders gemaakt maar ook de peetouders in kwestie zijn dan wel een beetje de proporties uit het oog verloren vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ha wat veel reacties, bedankt.



Ik vind het alleen jammer dat zoveel van jullie ervan uitgaan dat ik op een weegschaal weeg wat ik mij kinderen geef, en dat ik krampachtig alledrie hetzelfde moet geven.

Ik geef ze dat, wat diegene op dat moment het meeste nodig heeft.

Mijn kinderen zijn alledrie erg verschillend, in karakter en behoefte, waar de een nergens om vraagt en de andere wat meer vraagt.

De ene direct uitspreekt wat hij nodig heeft en de ander het zelf regelt en daarna met de vraag komt of hij het zelf had moet betalen of dat wij "nog wat sponsoren"?



In grote lijnen komen jullie reacties over mijn vraag wel overeen, en dat dat eigenlijk ook overeenkomt met wat ik van "lenen"vind is dan wel weer prettig .

We gaan er in het weekend weer even voor zitten, want ik heb vannacht toch wel een beetje wakker gelegen.

Ik vind het geen prettig idee dat ze meer gaan lenen dan wat ze nodig hebben.



Jullie horen nog van me.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 23 maart 2017 @ 13:26:

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe jullie met het volgende zouden omgaan: stel dat een peettante besluit om haar peetkind jaarlijks een (maximaal) bedrag te schenken maar er is nog een ander kind in het gezin, dat andere peetouders heeft en geen gulle schenker. Hoe los je dit als ouder dan op?



Ook dit hebben we aan de orde gehad, peetoom en tante waren zo trots op hun peetkind dat ze een beetje uit de band sprongen met cadeau's en geld geven.

Dit hebben we gewoon uit kunnen leggen, "we hebben er nog twee he?!", daar moesten ze toen wel om lachen en gaven ons daarin gelijk.

Ze doen het nu rustig aan met cadeau's

( terwijl de oudste twee weer uitspraken dat ze het wel weer lief van die oom en tante vo :love:nden
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 23 maart 2017 @ 13:20:

[...]





Jij en ik wel denk ik (wij zijn een soortgelijk bedrag kwijt aan kdv/bso), maar als ik om me heen kijk dan zitten wij heel hoog met die opvangkosten. Er zijn veel mensen die veel lager zitten en die bijv meer zelf thuis zijn of het opvangen met opa's en oma's. Misschien gaan die mensen wel meer werken tegen de tijd dat hun kinderen studeren en kunnen zij het dan ook makkelijk opbrengen, maar desondanks denk ik dat veel mensen echt niet zomaar 150.000 euro kunnen uitgeven aan 3 studerende kinderen. Hartstikke mooi als het wel (grotendeels) kan, maar wat sommigen hier stelden in de trant van 'Als je kinderen gekregen hebt dan hoor je daar zelf voor te betalen dus het is je plicht om de studie helemaal te betalen.' vind ik wat te kort door de bocht.

Maar je hoeft toch ook nooit 150.000 in een keer op te hoesten?!

Per kind bijvoorbeeld 800 per maand.

Zolang ze nog thuis wonen kosten ze uiteraard ook geld. Dus stel je betaalt pakweg 500 méér per maand straks. Dat kunnen de meeste mensen denk ik wel betalen.

In de jaren dat er twee studerenden overlappen is het wel 1000 natuurlijk. Maar een beetje lenen kan dan ook voor die overlapperiode..
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 23 maart 2017 @ 13:51:

Het betreft niet ons gezin hoor, het zijn mijn vrouw en haar zusje vroeger overkomen en het onderwerp wil soms nog wel eens gevoelig liggen. Wij hebben geen peetouders voor onze kinderen, maar er zouden nu natuurlijk ook nog best wel kinderen kunnen zijn waarbij de ene met 0 euro en de ander met 36.000 het huis uit gaat op 18-jarige leeftijd.Als ik de 'gelukkige' zou zijn met een rijke peettante, weet ik niet of ik me wel zo prettig zou voelen t.o,v. zus. 'k Hoop dat ik t zou delen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Kastanjez, die bedragen zijn fictief hoor, dat weet ik verder niet. Vroeg me alleen af wat ouders hier zouden doen als een ander/peettanre zouden doen als zij ineens zouden beslissen grote bedragen te gaan sparen. In mijn voorbeeld noemde ik als iemand 18 jaar lang 2000,-zou storten.
Alle reacties Link kopieren
quote:permis schreef op 23 maart 2017 @ 17:37:

[...]



Maar je hoeft toch ook nooit 150.000 in een keer op te hoesten?!

Per kind bijvoorbeeld 800 per maand.

Zolang ze nog thuis wonen kosten ze uiteraard ook geld. Dus stel je betaalt pakweg 500 méér per maand straks.Dat kunnen de meeste mensen denk ik wel betalen.

In de jaren dat er twee studerenden overlappen is het wel 1000 natuurlijk. Maar een beetje lenen kan dan ook voor die overlapperiode..In mijn omgeving niet hoor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven