Werk & Studie alle pijlers

Klassenmanagement

07-10-2013 14:43 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop nu al een tijdje stage op een middelbare school maar ik merk dat ik het klassenmanagement erg moeilijk vind. Mijn stagebegeleidster is heel los en heeft weinig structuur in de lessen. Toch doen de kinderen wat ze wil omdat ze haar al jaren kennen en weten wat ze aan haar hebben. Mij lukt dit niet. Ik merk dat mijn lessen heel chaotisch zijn, vaak kom ik niet eens aan mijn hele programma toe. Op de opleiding leren we wel iets over klassenmanagement, maar ik vind het heel onduidelijk. Wat mij vooral bijblijft is: namen leren, laten zien dat jij de leerlingen ziet en accepteert zoals ze zijn. Ik probeer elke les zo te beginnen dat ik de leerlingen opwacht bij de deur en ze een hand geef, maar toch vind ik het erg moeilijk om, als ik wil, aan de les te beginnen. Ik krijg ze gewoon niet stil! Soms begin ik maar gewoon, maar dat is het laatste wat ik zou moeten doen, want de helft krijgt mijn les niet eens mee. Als ik straf zet ik ze meestal apart, maar omdat ik een klein lokaaltje heb gaan ze als nog met hun buurvrouw achter hen praten. Ik heb er al twee keer mensen uitgestuurd en ik laat ze dan ook het laatste uur terugkomen, maar mijn begeleidster vindt het onzin en heeft zelfs tegen een leerling gezegd dat hij niet terug hoefde te komen.



Ik wil zo graag structuur en discipline in mijn les maar het lukt maar niet. Zo kan ik gewoon niet lesgeven! Ik hoef echt geen dictator te zijn, ik wil juist dat er wederzijds respect is tussen mij en de leerlingen. Flexibiliteit is ook geen probleem, maar als ik ze niet eens stil krijg...
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 16:28:

[...]



Het punt is dat mijn stagebegeleidster mij beoordeelt en die vindt alles slecht. Ik heb gekeken bij een ander en daar heb ik wat aan gehad, hij heeft mijn les ook helemaal ontleed en dat ging toen een beetje beter, maar zodra ik dat probeerde in mijn eigen klas ging het weer niet. Afgelopen week was er ook iemand van mijn opleiding komen kijken en die vond het ook niet goed gaan. No shit, dacht ik toen, je hebt alleen die vreselijke klas gezien.



En had diegene nog concrete tips, om het beter te laten lopen? Anders heb je natuurlijk weinig aan zo'n bezoek.



Ik kreeg van mijn schoolbegeleider echt een lijstje met goede punten, én verbeter punten. De beoordeling was op zich heel positief, maar het kan natuurlijk altijd beter, dus die verbeter punten hadden echt tips hoe het anders/beter had gekund.
Geen idee wie roos van leary is :') Ik doe niets met onderwijs, maar vulde die enquetes wel altijd serieus in en waardeerde het ook oprecht als de betreffende docent op die enquetes terug kwam en er wat mee deed.
Alle reacties Link kopieren
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 15:12:

[...]





Ja, ik ga dat maar doen. Helaas merk ik dat het door de schoolcultuur niet echt gebruikelijk is om streng te zijn.



Ik ga de komende week denk ik alle regels met ze doornemen. is het ook verstandig om ze zelf te laten nadenken? Dus samen met de klas bekijken wat wij fatsoenlijk gedrag vinden?



Wat Manondessourrir zegt heeft niet heel veel met streng zijn te maken, maar wel met duidelijkheid en consequentheid.



Wees ook heel duidelijk in je boodschap, sta daar achter en laat je niet omlullen door leerlingen. Zelfs die hele losse lerares, je stagebegeleidster doet dat. Ik heb alleen het idee dat ze jou niet kan begeleiden, dat is jammer.
Alle reacties Link kopieren
Je eigen lesgeefstijl leer je niet uit boeken, maar je moet zien uit te vinden welke stijl bij jou past. Verplaats je in de lln. Hebben ze voor jou misschien al 6 uur les gehad? Stel je kwetsbaar op, lln mogen best je emoties zien(natuurlijk niet gaan huilen?) maar wel; jongens ik baal hoe het nu gaat, ik wil het heel graag anders, we moeten de komende tijd wel verder hoe kunnen we dat het beste doen ? Maak af en toe een grapje, dat helpt ook altijd goed. En trek het je niet persoonlijk aan, het zijn pubers, zelf hartstikke onzeker, ze willen weten wat ze aan je hebben en wie je bent dus laat je persoonlijkheid zien!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nachttrein schreef op 07 oktober 2013 @ 16:24:

Oh, maar 5-6 V kunnen docenten ook haten hoor. En dan totaal passief onderuit hangen en er ondertussen over twitteren, van dat.haha, ja hoor. Ik geef een verplicht vak, dus keuze hebben ze bij mij ook al niet;). 5 en 6 zijn rustiger en wat serieuzer, maar als ze iets niet willen vind ik ze moeilijker bij te sturen dan onderbouwers.
Leerlingen moeten zich ook veilig bij je voelen. Vertel geen dingen door aan derden die ze jou in vertrouwen vertellen. Geef ze het gevoel dat jij ze redt als er iets zou gebeuren. Dat kan figuurlijk zijn maar ook letterlijk.



Soms kan je dit heel bewust doen, soms ook per toeval. Een van mijn eerste kooklessen op het vmbo liet een leerling een theedoek vlam vatten. Door dit kalm en snel en goed op te lossen zonder boos te worden had ik gewoon de hele klas voor me gewonnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 07 oktober 2013 @ 15:26:

Boeken en tips zijn leuk, maar vaak is de praktijk weerbarstiger dan de theorie. Lees de boeken, maar stel jezelf de vraag: past dit bij mijn stijl van lesgeven?



Als een hand geven gemaakt voelt, dan weet de klas dat je het doen omdat het je verteld is. Als je het doet omdat je je er goed bij voelt, dan zal je er geen commentaar op krijgen.



Als je mobieltjes tolereert omdat de begeleidster het zegt, gaan de kinderen er uiteraard mee aan de haal, want jij gaat er lekker toch niet tegen doen. Als jij afspreekt: mobieltjes om iets op te zoeken, maar bij spelletjes stiekem spelen, worden ze ingeleverd, dan krijg je meer respect.



Sta dus achter je lesmethode en sta bewust achter de handelingen die je wel doet en die je niet doet. Succes!Ik highlight hem even..
Alle reacties Link kopieren
quote:maantje1001 schreef op 07 oktober 2013 @ 16:34:

Geen idee wie roos van leary is :') Ik doe niets met onderwijs, maar vulde die enquetes wel altijd serieus in en waardeerde het ook oprecht als de betreffende docent op die enquetes terug kwam en er wat mee deed.Leary was een wetenschapper en zijn roos richt zich op verschillende gedragspatronen. Maar een gewone enquete is wel een heel goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Totaal eens met mevrouw 75.



Bespreek met je begeleider hoe je je voelt bij haar begeleiding. Vraag indien nodig om een andere. Sta achter wat je doet en bouw eerst een relatie op met die klas die niet lukt.



oh, is mijn 5e jaar en ik ben ook niet miss magic hoor. Soms gaat het fantastisch, maar zeker niet altijd. En soms gaat het gewoon ruk.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 07 oktober 2013 @ 16:41:

Leerlingen moeten zich ook veilig bij je voelen. Vertel geen dingen door aan derden die ze jou in vertrouwen vertellen. Geef ze het gevoel dat jij ze redt als er iets zou gebeuren. Dat kan figuurlijk zijn maar ook letterlijk.



Soms kan je dit heel bewust doen, soms ook per toeval. Een van mijn eerste kooklessen op het vmbo liet een leerling een theedoek vlam vatten. Door dit kalm en snel en goed op te lossen zonder boos te worden had ik gewoon de hele klas voor me gewonnen.Vorig semester gaf ik les aan 1 mavo, en daar was een meisje dat in huilen was uitgebarsten omdat ze faalangst had en met een groepje moest presenteren. Dat heb ik toen, naar mijn idee, heel goed opgelost, haar even meegenomen naar de docentenkamer, thee geschonken en toen uitgepraat met de vriendinnen waar het probleem bij ontstond. helaas gingen andere leerlingen toen "alsof"huilen om maar niet te hoeven werken...
Alle reacties Link kopieren
Wat mij trouwens heel erg opviel in je openingsbericht is dat je structuur en klassenmanagement in 1 adem noemt, alsof dit 2 onderdelen van hetzelfde is. Maar dat is het niet.



Structuur biedt je voornamelijk door je lesopbouw, duidelijke instructie etc. klassenmanagement gaat over hoe jij ervoor zorgt dat de leerlingen doen wat ze moeten doen.



Trek die 2 dingen uit elkaar.



Een goede structuur helpt je echter wel een heel eind op weg met klassenmanagement.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt:



- leerlingen zijn vrij conservatief qua verwachtingen. Schudden andere docenten op school de leerlingen de hand aan het begin van de les? Mijn stagiaire deed dit ook, waardoor de leerlingen de eerste 20 minuten aan het stuiteren waren. Want gek/suf/wat een muts/...



- brugklas: op dit moment nog heel 'schools', dus desnoods met een stoplicht werken

- 2e t/m 4e: lesprogramma noteren (bekijk desnoods met een andere collega wat reëel is qua hoeveelheid maar ook qua lesuur). Dit moet af, anders terugkomen en doorwerken na school. Dus doen wat je zegt.

- namen kennen heb je onder de knie. Prima, probeer wat kleine info te onthouden van zo'n vijf leerlingen per klas (hobby, wedstrijd, laatst behaalde punt), zorg dat de leerlingen voelen dat zij 'gezien' worden



Hebben jullie ook een contactdocent op de stageschool? Een coördinator die de contacten namens de school onderhoudt met de lerarenopleiding? Ik zou wel even verder gaan met deze stagebegeleidster, want dit is echt niet correct. Hier leer je idd niets van.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 07 oktober 2013 @ 16:52:

Wat mij trouwens heel erg opviel in je openingsbericht is dat je structuur en klassenmanagement in 1 adem noemt, alsof dit 2 onderdelen van hetzelfde is. Maar dat is het niet.



Structuur biedt je voornamelijk door je lesopbouw, duidelijke instructie etc. klassenmanagement gaat over hoe jij ervoor zorgt dat de leerlingen doen wat ze moeten doen.



Trek die 2 dingen uit elkaar.



Een goede structuur helpt je echter wel een heel eind op weg met klassenmanagement.Kan je dat misschien iets verduidelijken?
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 15:14:

[...]



Klopt, en dat maakt mij NOG bozer.



En dan krijg ik weer gezeur van de begeleider dat je nooit echt boos mag worden maar het alleen mag spelen. Nou, ik ben ook maar een mens, en ik heb gevoelens.



Nou het heeft niet zozeer te maken met dat je boosheid alleen mag spelen. Maar je moet ingrijpen voordat je echt boos wordt. Als je echt boos bent, zijn de leerlingen jouw grens al lang en breed overgegaan. Ze voelen dit en het wordt een sport om jou de volgende keer nog sneller over die grens heen te hebben. Want dat is toch het allerleukste? De docent over de zeik krijgen.

Je zult dus eerder moeten ingrijpen. Hoe je dit doet ligt ook heel erg aan wat bij jou past. Kies jij ervoor leerlingen eruit te sturen? Helemaal prima, maar zorg dan dat je er echt helemaal achter staat en je dus ook niks aantrekken van het commentaar van je leerlingen.



Ik weet dat dit veel gemakkelijker klinkt dan dat het is en ik heb ook vaak mijn neus gestoten en die grens opgezocht, maar het is me wel gelukt en inmiddels sta ik met heel veel plezier voor de klas. Lastige leerlingen zullen er blijven maar je vindt er een weg in om ermee om te gaan en te zorgen dat ze doen wat je van ze wilt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraag je geen hulp op je opleiding?



Verder klink je nog heel onervaren trouwens. En ook wel alsof je erg in een slachtofferrol zit. Kijken naar je eigen aandeel is ook niet slecht, ik lees vooral wat anderen over je zeggen wat je fout doet, niet wat je zelf beter zou kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 17:03:

[...]



Kan je dat misschien iets verduidelijken?



Je merkt dat je lessen chaotisch zijn. Dat heeft met de opbouw van je les te maken. Wanneer doen we wat. Wat moet je waar opschrijven enzo. Als de structuur van de les optimaal is, dan zijn er ook weinig algemene kletsmomenten die de leerlingen kunnen nemen waarna jij ze weer tot stilte moet manen.



Niet luisteren naar jou omdat het be-la-che-lijk is dat een jas op de gang moet hangen heeft met klassenmanagement te maken.



Heb je iets geleerd over lesopbouw en duidelijke instructie?
Alle reacties Link kopieren
Ga opzoek naar een andere stagebegeleider/stageschool.



Als stagiaire mag je verwachten dat je wordt geholpen om een betere docent te worden. Deze begeleider doet dit niet voor jou. Jij kunt als stagiair regels niet veranderen/leerlingen niet aanspreken op gedrag/wat dan ook als ze jou niet steunt.



Hier wordt je alleen maar onzeker gemaakt. Stoppen en opnieuw beginnen op een andere plek. Kijk eerst een weekje mee, kun je je niet vinden in een manier van lesgeven, ga er dan ook geen stage lopen.
quote:Nachttrein schreef op 07 oktober 2013 @ 16:46:

Totaal eens met mevrouw 75.



Bespreek met je begeleider hoe je je voelt bij haar begeleiding. Vraag indien nodig om een andere. Sta achter wat je doet en bouw eerst een relatie op met die klas die niet lukt.



oh, is mijn 5e jaar en ik ben ook niet miss magic hoor. Soms gaat het fantastisch, maar zeker niet altijd. En soms gaat het gewoon ruk.En zo is het Wat ik aan mijn collega's fijn vind is dat ze zelf ook eerlijk zijn en zeggen dat het bij hun ook niet altijd perfect gaat. Niet dat dat mijn problemen altijd oplost, maar het helpt wel tegen negatieve (zinloze) gedachten als: ik leer het nooit, ik kan het niet, blablabla.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tomatensoep schreef op 07 oktober 2013 @ 17:09:

Waarom vraag je geen hulp op je opleiding?



Verder klink je nog heel onervaren trouwens. En ook wel alsof je erg in een slachtofferrol zit. Kijken naar je eigen aandeel is ook niet slecht, ik lees vooral wat anderen over je zeggen wat je fout doet, niet wat je zelf beter zou kunnen doen.Ik weet het zelf niet meer zo goed wat ik beter zou kunnen doen, daarom vraag ik het...
Alle reacties Link kopieren
quote:Razzle schreef op 07 oktober 2013 @ 17:17:

Ga opzoek naar een andere stagebegeleider/stageschool.



Als stagiaire mag je verwachten dat je wordt geholpen om een betere docent te worden. Deze begeleider doet dit niet voor jou. Jij kunt als stagiair regels niet veranderen/leerlingen niet aanspreken op gedrag/wat dan ook als ze jou niet steunt.



Hier wordt je alleen maar onzeker gemaakt. Stoppen en opnieuw beginnen op een andere plek. Kijk eerst een weekje mee, kun je je niet vinden in een manier van lesgeven, ga er dan ook geen stage lopen.Goed plan, deze school past ook niet goed bij mij. Ik zal eens kijken wat er mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 07 oktober 2013 @ 17:17:

[...]





Je merkt dat je lessen chaotisch zijn. Dat heeft met de opbouw van je les te maken. Wanneer doen we wat. Wat moet je waar opschrijven enzo. Als de structuur van de les optimaal is, dan zijn er ook weinig algemene kletsmomenten die de leerlingen kunnen nemen waarna jij ze weer tot stilte moet manen.



Niet luisteren naar jou omdat het be-la-che-lijk is dat een jas op de gang moet hangen heeft met klassenmanagement te maken.



Heb je iets geleerd over lesopbouw en duidelijke instructie?ja, deels. Het is alleen zo dat ik mijn les volplan (dan kunnen ze zich niet vervelen), aan het begin van de les aangeef wat we gaan doen maar dan kom ik er uiteindelijk weer niet aan toe omdat ik steeds maar corrigeer.
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 17:25:

[...]



ja, deels. Het is alleen zo dat ik mijn les volplan (dan kunnen ze zich niet vervelen), aan het begin van de les aangeef wat we gaan doen maar dan kom ik er uiteindelijk weer niet aan toe omdat ik steeds maar corrigeer.





Corrigeren als in waarschuwen of corrigeren als in consequenties verbinden? Als je blijft waarschuwen ben je erg veel tijd kwijt. 2 waarschuwingen moet echt genoeg zijn hoor. Heb je dan nog geen zin om in mijn tijd te werken (het lesuur) dan kom je maar in jouw tijd (na school) terug om het werk te maken. Dan kunnen degenen die wel willen werken dit gewoon in de tijd doen die ervoor bedoelt is. En dan dus ook echt volhouden en die leerling die stoort er uit sturen. Die boodschap kun je ze best geven, ze weten echt wel wat de bedoeling is.

Op die manier kun je wel alles behandelen wat je wilt en heb je misschien zelfs een keer wat tijd over om te investeren in de relatie met je leerlingen. Dus om eens even met ze samen te kletsen, uit te vinden wat hun hobby is zodat je hier ook weer op kunt inspelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zoembaya schreef op 07 oktober 2013 @ 14:56:

Je geeft alle leerlingen een hand bij het binnenkomen? Is dat tegenwoordig gebruikelijk?



Ik ken het van de montessorischool, basisschool dan.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:jufroos schreef op 07 oktober 2013 @ 17:25:

[...]



ja, deels. Het is alleen zo dat ik mijn les volplan (dan kunnen ze zich niet vervelen), aan het begin van de les aangeef wat we gaan doen maar dan kom ik er uiteindelijk weer niet aan toe omdat ik steeds maar corrigeer.



Het gaat niet zozeer om vol plannen, maar juist plannen. Ik vind het moeilijk om hier nu op deze afstand zonder je lessen te zien feedback op te geven, maar ik zal een heel klein voorbeeldje geven:



De klas van mijn stagiair was ergens mee aan het werk, zij maande ze tot stilte en vertelde de leerlingen dat ze hun boeken in hun tas konden doen. Leerlingen deden dat en stonden op, want dachten: einde les. Ze moest ze toen weer tot stilte manen, want ze ging vertellen dat ze een boekje gezamenlijk gingen lezen. Daarna deelde ze het boekje uit en maande de klas weer tot stilte. Dat zijn 3 ruismomenten in 3 minuten, die bij haar toen ongeveer 10 minuten duurden, want leerlingen konden op 3 momenten met elkaar kletsen.



Ze had bv. ook, terwijl de leerlingen aan het werk waren, de leesboekjes kunnen uitdelen, de leerlingen tot stilte manen en beginnen met lezen. Dit scheelt 2 ruismoment en dus ook weer kletsmomenten en momenten waarop zij heel hard haar best moet doen om de klas richting haar plan te trekken.



Ook vergat ze in het begin nog weleens iets te melden in haar instructie, waardoor ze constant persoonlijke vragen moest beantwoorden en het grote plaatje, de klas, een beetje uit het oog verloor en daar ging de orde..

Door haar instructie zo duidelijk te maken (dus wie, wat waar, wanneer hoe enzo) dat er weinig vragen overbleven, kon ze zich richten op het klassenmanagement en hoefde minder ballen in de lucht te houden.



Dit bedoel ik met juist plannen ipv vol plannen. Dit is ook die structuur waar ik het over had: het heeft in principe weinig met klassenmanagement te maken, maar wel met lesopbouw en instructie en het kan je enorm helpen met klassenmanagement.



Daarom vroeg ik ook of je les hebt gehad/ iets hebt gekregen over duidelijke instructie, omdat het je zoveel kan helpen.



Ik heb dit ook allemaal ooit eens geleerd van een collega na heel veel fouten maken, want ik heb überhaupt nooit stagegelopen en merk nu hoeveel feedback ik ben misgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hè, dat stagelopen? Het is ook een kwestie van onder de knie krijgen hoe je je lessen aanpakt en weten op welke manier je wil lesgeven.



Ik ben het volledig eens met veel schrijvers hiervoor, dat je beter op zoek kunt naar een andere stagebegeleider, want als zij jouw gezag ondermijnt kun je erg weinig zelf veranderen.



Ik geef zelf les in het basisonderwijs, dus heb geen ervaring in het VO.



Maar wat ik wel weet, is dat als je weet welke voorwaarden je wilt hebben, dat je dan veel sneller en beter begint.



Bijv: geen telefoons? Dan allemaal aan het begin inleveren bij jou. Zorg dan voor een kistje met slot, zodat er ook niemand een geintje mee kan uithalen.

Maar als je begeleider je er niet in steunt, dan heb je al geen poot om op te staan.

(In mijn klas zit iedereen recht, alleen een potlood op tafel en mond op slot. Zo begin ik, en niet eerder. Maar ja, dat is groep 5.)



Even wat dingen die ik zo even uit mijn mouw schudt, misschien kan je er wat mee:

- begin elke les met een korte schriftelijke opdracht, die ze zelfstandig maken. Heb je meteen meer rust.

- Neem een mooi/spannend/grappig boek mee wat gerelateerd is aan je vak en lees er aan het begin van de les uit voor. Geef je Engels? Dan een boek met verkeerde vertalingen, zoals in deze link: http://www.lifestylesensa ... en-van-engels-nederlands/

Of laat op het digibord plaatjes zien van 'Make that the cat wise'.

- tafels los van elkaar. Bij instructie zit je niet naast een ander.

- toetsje aan het eind van de les. Te weinig tijd door wangedrag? Dan heeft de klas te weinig tijd, en dus een onvoldoende. Je mag ook de toets na schooltijd afmaken. (Overleg dit eerst met begeleider!!)

- Alleen complimenteren op goed leerlinggedrag, en niet op kleding etc.

- Begin de les met leuk materiaal (filmpje, spotprent, etc) wat aansluit bij je inhoud van de les. Kost een hoop voorbereiding, maar daarmee heb je wel direct de aandacht.



Heel veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven