Werk & Studie alle pijlers

Kortdurend zorgverlof

15-12-2014 10:25 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is voor het eerst mijn kindje ziek. Eigenlijk is het voor mij een werkdag. Man en ik hebben overlegd en hij heeft belangrijkere werkafspraken staan dan ik vandaag. Daarom wil ik vandaag een dag kortdurend zorgverlof opnemen. Morgen hebben we al geregeld en kan ik gewoon weer aan het werk. Mijn werkgever zegt dat ik hiervoor een vrije dag moet opnemen. Het lukt mij niet om vandaag een oppas te vinden. Wel geprobeerd.

Hier is juist kortdurend zorgverlof voor bedoelt?
Bij mijn werkgever wel. Neem je idd kortdurend zorgverlof op als je kind ziek is en het echt niet anders kan. Heb het 1 keer gedaan in 3,5 jaar.

Staat het niet in je CAO?
Alle reacties Link kopieren
http://www.rijksoverheid. ... P-kvr_ex8ICFebLtAodeWcAQQ
Alle reacties Link kopieren
Cao hebben we niet. Het staat wel in de personeelsgids, maar de p&o medewerker deed alsof ik een heel raar verzoek indiende. Ze ging het ook nog overleggen want volgens haar was het niet zo. Ik moest er wel wat voor inleveren zei ze. Ik begon door haar te twijfelen.
Alle reacties Link kopieren
Hm, geen idee, maar ik geloof dat ik sowieso dan een vrije dag op zou nemen. Helaas is dat bij ons sowieso niet mogelijk (leerkracht), maar het is gelukkig nog nooit nodig gewest.
Alle reacties Link kopieren
Vitamined, waarom zou je vrije dag opnemen als je kortdurend zorgverlof op mag nemen? En als het echt onmogelijk is voor jou dan hoop ik dat als je kinderen hebt het voor je man wel mogelijk is om thuis te blijven als er 1 ziek is.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem dan een vrije dag op en probeer tussendoor dan nog wat te werken. Zorgverlof heb je volgens mij wel recht op, maar ik vind het ook mijn eigen probleem als mijn kind ziek is. Als kind ernstig ziek is vind het wel een ander verhaal, gelukkig hier niet van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat er iets meer aan de hand moet zijn dan een griepje oid. Denk TO dat als je kind bij moest komen van een operatie oid dat je dan wel kdz op had kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Jij beslist zelf om niet te gaan werken. Wees blij dat je mag snipperen. Verlof krijg je niet voor elk griepje van je kind. Dat zou effe mooi worden. Het geldt voor ernstige zaken niet voor kleinigheidjes.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Zorgverlof is idd bij ernstige ziekte of spoed. Een keer een ziek kind is gewoon een verlofdag. Dat je er überhaupt over nadenkt om dit op je werk af te schuiven... Jij kiest voor kinderen.
water en zand
Je dient het wel vooraf te melden aan je werkgever als je het wilt opnemen, lijkt me dat het op de dag zelf al te laat is.
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 15 december 2014 @ 11:04:

Jij beslist zelf om niet te gaan werken. Wees blij dat je mag snipperen. Verlof krijg je niet voor elk griepje van je kind. Dat zou effe mooi worden. Het geldt voor ernstige zaken niet voor kleinigheidjes.



Hoezo beslist TO dat zelf? Als het voor haar en haar man een werkdag is, gaat het kindje waarschijnlijk naar de opvang. Als je kind ziek is, neemt de opvang het niet aan. Dus wat moet je dan, als je daarnaast niet iets anders kunt regelen? Volgens mij is juist voor dit soort situaties het KDZ bedoeld en bovendien heeft TO het voor vanaf morgen al geregeld. Zo staat het ook in het citaat hierboven van rijksoverheid.nl.



TO, misschien kun je je werkgever aan te bieden om deels thuis te werken/bereikbaar te zijn. Met zieke kinderen is mijn ervaring dat dat vrij goed lukt, omdat ze toch veel slapen.
Alle reacties Link kopieren
De meningen zijn verdeeld. Ik begrijp dat sommige vanuit een loyaliteitsgevoel naar de werkgever het compleet op eigen rekening zouden doen en zelfs iemand die tijdens haar vrije dag zou gaan werken.

Ik heb inderdaad gekozen voor kinderen in een land waarbij de overheid het mogelijk maakt om zorg en werk te combineren.

Helaas is een ziek kind niet in te plannen en daarom vraag ik het pas aan op de dag zelf. Als ik het van te voren wist dan had ik het anders kunnen regelen

Mijn loyaliteitsgevoel is blijkbaar minder groot en daarom wil ik graag weten of ik wel of niet in mijn recht sta.
Alle reacties Link kopieren
Mijn functie kan ik helaas niet thuis doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:asta schreef op 15 december 2014 @ 10:34:

Cao hebben we niet. Het staat wel in de personeelsgids, maar de p&o medewerker deed alsof ik een heel raar verzoek indiende. Ze ging het ook nog overleggen want volgens haar was het niet zo. Ik moest er wel wat voor inleveren zei ze. Ik begon door haar te twijfelen.



Je moet sowieso salaris inleveren; want wg hoeft maar 70% door te betalen bij kdz.



Ik vind het ook je eigen verantwoordelijkheid; neem gewoon een snipperdag en wees überhaupt blij dat dat zomaar kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 15 december 2014 @ 11:40:

[...]





Je moet sowieso salaris inleveren; want wg hoeft maar 70% door te betalen bij kdz.



Ik vind het ook je eigen verantwoordelijkheid; neem gewoon een snipperdag en wees überhaupt blij dat dat zomaar kan.



En dat je in een land leeft waar overheid de mogelijkheid geeft werk en zorg te combineren, wil nog niet zeggen dat je elke scheet maar op het bordje van je werkgever hoeft te schuiven.



Het zou niet in mij opkomen om hiervoor zorgverlof voor op te nemen. Een ziek kind is mijn probleem en niet die van de werkgever. Voor de werkgever is het al lastig als iemand al la minute vrij moet nemen
Alle reacties Link kopieren
quote:modder schreef op 15 december 2014 @ 11:08:

Zorgverlof is idd bij ernstige ziekte of spoed. Een keer een ziek kind is gewoon een verlofdag. Dat je er überhaupt over nadenkt om dit op je werk af te schuiven... Jij kiest voor kinderen.Nee, dat is calamiteiten verlof
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet ik blij zijn dat ik uberhaupt vrij kan nemen? Waarom mag ik niet gebruik maken van de wetgeving? Ik snap de reacties serieus niet waarom het niet klopt dat ik dit vraag.
Alle reacties Link kopieren
Het staat in de personeelsgids en ik lever 30% salaris in. Als ik er geen gebruik van mag maken waarom is die regel er dan?

De letterlijke tekst is: kortdurend zorgverlof is bedoeld om de noodzakelijke verzorging te geven aan een thuiswonend ziek kind, partner of zieke ouders.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen is weer roomser dan de paus Asta; gebeurt wel vaker hier, laat maar lullen. Men kan er alles van vinden, maar dat neemt niet weg dat je je hier gewoon recht op hebt. Je werkgever zit dus fout.
Alle reacties Link kopieren
Het moment dat je plotseling niet kan komen, is calamiteitenverlof. Dit krijg je om je in de gelegenheid te stellen iets te regelen.

Is het nodig dat je langer wegblijft om zorg te leveren, dan kun je een beroep doen op kortdurend zorgverlof (max twee weken pj). Aan beide soorten verlof kunnen financiële consequenties hangen, zoals 70% salaris. Hangt van de cao of afspraken met je baas af.
Alle reacties Link kopieren
En natuurlijk maak je gebruik van de regelingen die er zijn. Ze zijn er niet voor niks.
Alle reacties Link kopieren
Calamiteitenverlof en kortdurend zorgverlof
Bij mijn werkgever is het gebruikelijk om alleen zorgverlof op te nemen bij ernstige ziekte of ziekenhuisopname oid en om voor een peuter met een griepje gewoon een vrije dag op te nemen of thuis te werken. Hoe het wettelijk precies zit weet ik niet. Ik ben daar wel erg benieuwd naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven